راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار میتواند یکی از مسیرهای جذاب برای ایجاد کسبوکار باشد. در حال حاضر آجیل و خشکبارفروشی سهم بزرگی از بازار خردهفروشی کشور را به خود اختصاص داده است و جزو مشاغل پرسود محسوب میشود. در این مقاله قصد داریم شما را با صفر تا صد راه اندازی مغازه آجیل و حبوبات فروشی آشنا کنیم. در ادامه مواردی چون درآمد و سود، شروع و تاسیس، هزینهها، تهیهٔ اقلام و… را بررسی خواهیم کرد.
فهرست مطالب
- 1 شغل آجیل فروشی و خشکبار در یک نگاه
- 2 درآمد و حاشیهٔ سود مغازهٔ خشکبار فروشی چقدر است؟
- 3 راهنمای شروع و راه اندازی آجیلفروشی
- 4 انتخاب محل افتتاح فروشگاه
- 5 راه اندازی مغازهٔ آجیل و خشکبار چقدر هزینه دارد؟
- 6 برنامهریزی و استراتژی برای فروش و تبلیغات
- 7 تهیهٔ اقلام و تجهیزات مورد نیاز مغازه
- 8 قفسهبندی و دکور مغازه آجیل و خشکبار
- 9 لیست کامل اقلام آجیل و خشکبار
- 10 تهیهٔ جواز کسب و مراحل قانونی راهاندازی مغازه خشکبار
- 11 خلاصه راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار
شغل آجیل فروشی و خشکبار در یک نگاه
آجیل و خشکبار فروشی نوعی فرشگاه یا مغازه است که در آن انواع مغزها همچون پسته، بادام، گردو و…، انواع میوههای خشکشده و سایر محصولات مرتبط عرضه میشود. این نوع از فروشگاهها عمدتاً به دلیل ارائهٔ محصولات خوشمزه، سالم، غنی از ویتامینها و مواد مغذی، جایگاه ویژهای در میان مردم دارند. بنابراین راه اندازی مغازهٔ آجیلفروشی میتواند در زمرهٔ مشاغل پرسود محسوب شود. موفقیت و کسب سود در راهاندازی یک مغازهٔ آجیل و خشکبار وابسته به عواملی است که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
شماره تماس مستقیم با ما : ۰۲۶۳۷۳۱۰۸۲۵ |
درآمد و حاشیهٔ سود مغازهٔ خشکبار فروشی چقدر است؟
درآمد و حاشیهٔ سود در شغل خشکبار ممکن است بسته به مکان، نوع و کیفیت محصولات، استراتژی بازاریابی و مدیریت مالی متغیر باشد. اما در کل میتوان گفت که خشکبار فروشیها میتوانند به دلیل تقاضای بالای مردم برای محصولات خکشبار و همچنین مانورهای بازاریابی خلاقانه، دارای پتانسیل مناسبی برای کسب درآمد باشند. دربارهٔ درآمد و سود این شغل باید گفت که نرخ سود تعیین شده از طرف اتحادیه برابر با ۱۲ درصد است. تعیین رقم دقیق برای میزان سود خشکبار فروشی امری دشوار است چرا که اجناس متفاوت، حاشیهٔ سود متفاوتی نیز دارند. اما به طور کلی میتوان گفت که حاشیهٔ واقعی سود آجیل و خشکبار، چیزی حدود ۱۰ الی ۵۰ درصد است.
راهنمای شروع و راه اندازی آجیلفروشی
برای شروع و راه اندازی مغازهٔ آجیل فروشی، پیش از هر چیز داشتن یک نقشهٔ راه دارای اهمیت بسیار است. برای این منظور توجه به موارد زیر ضروری است:
- برنامهریزی و تحقیقات بازار: قبل از هر چیز باید بازار را بررسی کرده و از نوع آجیلها و خشکبار هایی که بیشترین تقاضا را در میان مردم دارند اطلاع حاصل کرد. برای مثال ممکن است محلی که در آن تصمیم به راه اندازی مغازهٔ آجیلفروشی گرفته میشود، تقاضای خاصی در رابطه با تعدادی از این محصولات داشته باشد.
- انتخاب مکان مناسب: انتخاب یک مکان مناسب برای مغازهٔ آجیلفروشی اهمیت زیادی دارد. این مکان باید در مجاورت محلهای پررفتوآمد بوده و دارای دسترسی آسان برای مشتریان باشد.
- تأمین محصولات باکیفیت: انتخاب محصولات باکیفیت و متنوع میتواند یک مغازهٔ آجیل فروشی را از رقبای خود متمایز کند.
- راههای ارتباط با مشتریان: مشتریان ستون و پایهٔ اصلی هر کسبوکاری هستند. بدیهی است که رضایت آنان نقش اساسی در میزان فروش محصول خواهد داشت. ارائهٔ کد تخفیف، برگزاری جشنوارههای مختلف به مناسبت اعیاد، برگزاری جشنوارههای فروش فصلی و تبریک تولد مشتریان از جمله کارهایی هستند که کیفیت ارائهٔ خدمات را بهبود میبخشند.
- پیشبینی هزینههای جاری: پیشبینی هزینهٔ قبوض، اجارهٔ ماهیانه و… برای شروع کار ضروری است و موجب مدیریت بهتر منابع مالی خواهد شد.
- طراحی داخلی و نمای مغازه: طراحی جذاب در داخل فروشگاه و نمای مغازه میتواند به مشتریان احساس خوشایندی و راحتی دهد. استفاده از رنگها، نورپردازی مناسب، قراردادن محصولات در قفسههای مخصوص و… میتواند تأثیر به سزایی در جذب مردم داشته باشد.
- رعایت بهداشت و ایمنی: رعایت بهداشت و استفاده از تجهیزات محافظتی مانند دستکش و ماسک بسیار حیاتی است و موجب امنیت خاطر مشتریان میشود.
انتخاب محل افتتاح فروشگاه
انتخاب محل مناسب برای راه اندازی فروشگاه خشکبار امری حیاتی و مهم است که با میزان فروش، کسب سود و در یک کلمه موفقیت در این کسبوکار ارتباط مستقیم دارد. برای انتخاب محل مناسب توجه به برخی عوامل ضروری است که در ادامه به آنها میپردازیم:
- جمعیت و تردد مردم: برای تعیین محل راهاندازی مغازهٔ خشکبار، انتخاب مکانی با تردد بالا و نزدیک به مراکز خرید، شهربازیها، دانشگاهها و محلهای کار، از اهمیت بسیاری برخوردار است.
- رقابت و مکان رقابتی: میزان رقابت در مکان انتخابی یکی دیگر از فاکتورهای مهم در این زمینه است. رقابت در مکان انتخاب شده در عین دشواریهای جذب مشتری و فروش، میتواند نشاندهندهٔ رونق این شغل در مکان مورد نظر باشد.
- فضای فیزیکی فروشگاه و دسترسی آن: فضای فیزیکی فروشگاه، جای پارک یا پارکینگ، دسترسی به وسایل حملونقل عمومی و موقعیت جغرافیایی مغازهٔ آجیلفروشی نیز امری مهم است.
- هزینهها و اجارهبها: هزینهٔ اجارهٔ فضا، مالیاتها و هزینههای مربوط به احداث و بهرهبرداری از مکان بسیار مهم است و باید به صورت همهجانبه مورد بررسی قرار گیرد.
- پیشبینی تغییرات منطقه: پیشبینی توسعه و تغییرات آینده در محل انتخابی نیز امری اساسی است. زیرا توسعهٔ شهری و ساخت راههای جدید میتواند به تغییراتی غیر قابل پیشبینی در میزان تردد مردم و رونق محل انتخابی منجر شود.
- بررسی ویژگیهای منطقه: بررسی اطلاعاتی چون طبقهبندی اجتماعی و اقتصادی منطقه، نوع فعالیتهای موجود در منطقه و ویژگیهای مردمان آن نیز در انتخاب محل افتتاح فروشگاه خشکبار فروشی از اهمیت بالایی برخوردار است.
راه اندازی مغازهٔ آجیل و خشکبار چقدر هزینه دارد؟
برآورد هزینهٔ نهایی راهاندازی مغازهٔ آجیل فروشی به طور دقیق امکانپذیر نیست. زیرا فاکتورهایی چون محل انتخابی، کیفیت و حجم محصولات تهیهشده برای فروش و… میتواند این هزینهها را دچار تغییر کند. اما به طور کلی برای راهاندازی چنین فروشگاهی باید هزینههایی چون هزینهٔ اجاره یا خرید مکان فروشگاه، هزینهٔ اولیهٔ خرید آجیل و خشکبار، هزینهٔ اخذ پروانهٔ کسب، هزینهٔ دکور و هزینهٔ خرید وسایل و تجهیزات مورد نیاز را در نظر داشت. برای راهنمایی دربارهٔ راه اندازی مغازهٔ آجیل فروشی و خرید ملزومات مورد نیاز، میتوانید با گروه صنعتی دی تماس حاصل کنید.
برنامهریزی و استراتژی برای فروش و تبلیغات
برای پیشرفت در کسبوکار خشکبار به دو عامل اساسی نیازمندیم: استراتژیهای بازاریابی و تبلیغات مناسب. یک استراتژی خوب بازاریابی شامل مراحلی چون جذب مشتری، اعتمادسازی، فروش و حفظ مشتری میشود. توجه به موارد نامبرده نه تنها به افزایش فروش آجیل و خشکبار منتهی میشود، بلکه در درازمدت موجب ثبات جایگاه فروشگاه مورد نظر در میان رقبا خواهد شد.
تبلیغات مناسب نیز از جمله عواملی است که در جلب توجه مغازه و ایجاد پاخور آن تأثیر بسزایی دارد. امروزه با پیشرفت دنیای دیجیتال، شکل تبلیغات نیز متفاوت شده است. تبلیغات از طریق شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و… ، شرکت در جشنوارهها و بازارهای محلی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و … ، همگی ایده برای جلب توجه مغازه محسوب میشوند که میتوانند در جذب مشتریان و افزایش فروش محصول مؤثر باشند.
تهیهٔ اقلام و تجهیزات مورد نیاز مغازه
برای راهاندازی مغازهٔ خشکبار به تجهیزات و امکاناتی نیاز است تا بتوان به بهترین شکل ممکن کالا را عرضه کرد و به مشتری خدماتی را ارائه داد. برخی از این تجهیزات ضروری و برخی غیر ضروری میباشد. به طور کلی میتوان گفت که تجهیزات خشکبار شامل قفسه، استند، ویترین، ترازو، ماشین حساب، دستگاه کارتخوان، دستگاه میوه خشککن، دستگاه تفت آجیل و شورکن، سیستم گرمایشی و سرمایشی، دستگاه پرس پلاستیک (سرتاس)، میز پیشخوان، نیمکت انتظار، صندوق فروشگاهی و سیستم امنیتی میشود. در ادامه دربارهٔ برخی از این تجهیزات مهم توضیحاتی ارائه خواهیم کرد:
- قفسه فروشگاهی: طراحی و انتخاب یک سیستم طبقهبندی که با دسترسی مشتریان و کالاهای قابل عرضه متناسب باشد یکی از اقدامات مهم هنگام راه اندازی یک مغازهٔ آجیلفروشی است. امروزه با توجه به نقش دکوراسیون در جذب مشتری و همچنین تغییر شیوهٔ فروش از مغازهدار محوری به خریدار محوری، لزوم قفسه بندی محصولات بیش از پیش احساس میشود. این قفسهها انواع مختلفی دارند که میتوان براساس نیاز فروشگاه از آنها استفاده کرد. گروه صنعتی دی با داشتن سابقه در فروش قفسه فروشگاهی میتواند در این امر شما را یاری کند. برای مشاهده و خرید این محصول میتوانید به صفحهٔ قفسههای فروشگاهی مراجعه کنید.
- استند فروشگاهی: استفاده از استندهای فروشگاهی در مغازهٔ آجیلفروشی میتواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. زیرا استندها علاوه بر طبقهبندی آجیلها به صورت منظم و بهداشتی، باعث نظمبخشی به فروشگاه نیز میشوند. این استندها افزون بر جداکردن یک محصول از محصولات دیگر، باعث سهولت در دسترسی میشوند؛ در نتیجه مشتریان در هنگام ورود به فروشگاه دچار سردرگمی نخواهند شد. قابلیت جابجایی این استند فروشگاهی نیز از دیگر مزایای آن است. برای آشنایی با انواع استندها و خرید آنها از این صفحه بازدید کنید.
- صندوق فروشگاهی: صندوق فروشگاهی یک کامپیوتر کوچک است که نرمافزار حسابداری فروشگاهی بر آن نصب میشود. این سیستم فرآیند فروش را مکانیزه میکند. اطلاعات خرید مشتریان روی این سیستم ذخیره میشود و به وسیلهٔ آن میتوان میزان فروش، موجودی کالا و سود و زیان مغازه را محاسبه کرد. در فروشگاههایی چون مغازهٔ خشکبار فروشی که میزان ورودی صندوق زیاد است، استفاده از صندوق فروشگاهی باعث میشود که صاحب فروشگاه به راحتی از میزان درآمدها و هزینههای فروشگاه خود مطلع شود. برای مشاهد و خرید این محصول به صفحهٔ صندوق فروشگاهی گروه دی مراجعه کنید.
قفسهبندی و دکور مغازه آجیل و خشکبار
یکی از مراحلی که هنگام راه اندازی مغازه باید به آن توجه داشته باشید، طراحی دکور و قفسه بندی مغازه آجیل فروشی است. هنگام چیدمان و دکور مغازه، سعی کنید در عین جذابیت، دسترسی مشتریان را به پیشخوان و اجناس داخل مغازه تا حد امکان راحت کنید. اگر رفت و آمد در مغازه شما دشوار باشد، مشتری قطعا بار آخری خواهد بود که مغازه شما سر میزند. برای بررسی نکات بیشتر و آشنایی با این موضوع، مقاله دکور و انواع قفسه آجیل فروشی را مطالعه کنید.
لیست کامل اقلام آجیل و خشکبار
یکی از دشواریهای راهاندازی مغازه آجیلفروشی تهیهٔ اقلام مورد نیاز، به دلیل تنوع بالای آنها است. بسته به اینکه میزان سرمایهٔ اولیه چقدر باشد، اقلام مغازه نیز میتواند کم یا زیاد باشد. در ادامه به لیست کامل اقلام مورد نیاز برای راه اندازی مغازه خشکبار اشاره میکنیم:
روغن کنجد | انواع شکلات | گندم برشته | نخودچی | آجیل هندی | انواع تخمه |
روغن زیتون | عسل | گندم شیرین | سویا | انواع پسته | مغز تخمه |
پودر نارگیل | پشمک | بنه، کنجد | ماکادمیا | مغز پسته | بادام زمینی |
هل | انواع قهوه | زعفران | پفک هندی | پودر پسته | بادام هندی |
کرهٔ بادام زمینی | انواع نقل | شاهدانه | شاهبلوط | خلال پسته | بادام درختی |
شیرهٔ انگور | دراژه | لواشک | حلوا ارده | انواع گردو | آجیل شور |
شیرهٔ توت | اسمارتیز | نبات | زنجبیل | مغز گردو | آجیل شیرین |
شیرهٔ خرما | برگهٔ زردآلو | قند طعمدار | انواع خرما | انواع بادام | آجیل مشکلگشا |
انواع حبوبات | برگهٔ آلو | باسلوق | مغز زردآلود | مغز بادام | آجیل چهارمغز |
انواع شیرینی | انجیر خشک | گز | عدس برشته | خلال بادام | آجیل هفتمغز |
انواع نان و کلوچه | توت خشک | حلوا | ذرت | فندوق | آجیل مجلسی |
ادویهجات | زرشک | مسقطی | چیپس میگو | مغز فندوق | آجیل شب یلدا |
عرقیجات | انواع میوهٔ خشک | سوهان | مویز | انواع کشمش | آجیل برزیلی |
تهیهٔ جواز کسب و مراحل قانونی راهاندازی مغازه خشکبار
برای اخذ جواز کسب به منظور راهاندازی مغازه آجیل و خشکبار، در صورت دارابودن شرایط عمومی چون گواهی عدم سوء پیشینه، گواهی مالیاتی و… و نیز شرایط اختصاصی چون داشتن واحد صنفی با حداقل ۳۰ متر مربع مساحت، لوازم و تجهیزات مناسب و …، میتوان از طریق مراحل زیر اقدام کرد:
- ارسال درخواست جواز کسب برای مغازه آجیلفروشی از طریق سامانهٔ ایرانیان اصناف به آدرس www.iranianasnaf.ir یا ارسال درخواست کتبی به اتحادیه
- تکمیل فرمهای اداری مربوطه و سپس بازدید کمیسیون بازرسی از محل
- دریافت تأییدیه در صورت دارا بودن شرایط
- پرداخت حق عضویت و دریافت پروانه
خلاصه راه اندازی مغازه آجیل و خشکبار
در این مقاله تلاش کردیم راهنمای جامعی برای تاسیس مغازه آجیل و خشکبار فروشی به شما ارائه دهیم. برای این منظور سودها و هزینههای راهاندازی این مغازه، استراتژیهای فروش، تجهیزات و اقلام مورد نیاز و نحوهٔ دریافت جواز کسب را بررسی نمودیم. بدون شک برای راه اندازی این کسبوکار پیش از هر چیز، دریافت مشاوره از متخصصان این حوزه ضروری است. برای دریافت مشاوره در این خصوص میتوانید با کارشناسان گروه صنعتی دی در تماس باشید: 02637310825