راه اندازی مغازه لوازم التحریر، شغلی پر چالش و در عین حال جذاب است که با دنیای دانشآموزان، دانشجویان و هنرمندان گره خورده است. اگر شما هم به این دنیای پرنشاط و پر از رنگ علاقه دارید و به دنبال راه اندازی یک کسبوکار پویا و سودآور هستید، راه اندازی مغازه لوازم التحریری میتواند گزینهای ایدهآل برای شما باشد.
برای راه اندازی لوازم التحریری پس از انتخاب یک مکان مناسب، باید باتوجهبه بودجه، تجهیزات مناسب مثل لیست اقلام مغازه لوازم التحریر، قفسه لوازم التحریر و میز پیشخوان فروشگاهی را تهیه کنید و کار خود را آغاز کنید. در این مقاله از گروه صنعتی دی، به بررسی مزایا، معایب، مراحل دریافت مجوز، هزینهها، میزان بودجه و سرمایه اولیه لازم، پرداختهایم؛ تا پایان با گروه صنعتی دی همراه باشید.
فهرست مطالب
- 1 مزایا و معایب راه اندازی شغل لوازم التحریر
- 2 برای راه اندازی لوازم التحریری به چه نکاتی توجه کنیم؟
- 3 هزینهها، بودجه و سرمایه اولیه
- 4 انتخاب موقعیت جغرافیایی مناسب
- 5 دریافت مجوز های لازم و امور مالیاتی
- 6 خرید تجهیزات مورد نیاز و دکوراسیون مغازه
- 7 تهیه چک لیست کامل اقلام و اجناس لوازم التحریر
- 8 لیست اقلام لوازم تحریر
- 9 چرا مغازه لوازم التحریر راه اندازی کنیم؟
- 10 ایده برای مغازه لوازم التحریر
مزایا و معایب راه اندازی شغل لوازم التحریر
لوازم التحریر جزو اقلام ضروری برای دانشآموزان، دانشجویان، کارمندان و بسیاری از افراد است و تقاضای دائمی برای آن وجود دارد؛ اما راه اندازی لوازم تحریری مثل سایر مشاغل مزایا و معایبی دارد که باید قبل از شروع به کار، به طور کامل مزایا و معایب این شغل را بررسی کنید و با برنامهریزی دقیق، شانس موفقیت خود را افزایش دهید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب شغل لوازم التحریر پرداختهایم.
- تنوع لیست اقلام مغازه لوازم التحریر در این حوزه بسیار بالا است و میتوانید باتوجهبه نیاز مشتریان خود، محصولاتی متنوع را ارائه دهید
- در صورت مدیریت بودجه، این شغل سودآوری خوبی دارد
- برای راه اندازی این کسبوکار به تخصص خاصی نیاز نیست
- ساعت کاری مغازه لوازم تحریری مثل سایر شغلهای آزاد منعطف است و شما میتوانید ساعات کاری مغازه خود را به دلخواه تنظیم کنید
- مشتریان مغازه فروش لوازم التحریری، معمولا کودکان و دانشآموزان هستند که میتوانند محیط کار شاد و پویایی را برای شما ایجاد کنند
- تعداد مغازههای لوازم التحریر در بسیاری از مناطق زیاد است و رقابت در این زمینه بالا است
- سود برخی از اقلام لوازم التحریر مانند مداد و خودکار بسیار کم است
- فروش اقلام لوازم التحریری معمولا فصلی است و در برخی از ماهها مانند مهر و شهریور به طور قابلتوجهی افزایش مییابد
- سرمایه اولیه برای راه اندازی این کسبوکار در مقایسه با برخی مشاغل دیگر کمتر است
- میتوانید بهتدریج و با افزایش تقاضا، مغازه خود را ارتقا داده و خدمات جدیدی ارائه دهید
- در صورت عدم مدیریت صحیح، ممکن است متحمل ضرر و زیان زیادی شوید
برای راه اندازی لوازم التحریری به چه نکاتی توجه کنیم؟
برای تضمین موفقیت و ایده برای مغازه لوازم التحریر، قبل از شروع هر کاری، یک طرح توجیهی دقیق و کامل تهیه کنید. در این طرح، به بررسی بازار و رقبا، برآورد سرمایه اولیه و هزینههای جاری، پیشبینی سود و درآمد، دریافت مجوز، انتخاب مکان مناسب، خرید اقلام و تجهیزات مغازه لوازم تحریری بپردازید؛ تا بتوانید چالشهای پیش رو را پیشبینی کنید و مدیریت خود را بهبود ببخشید؛ اما تصور نکنید که پس از افتتاح مغازه لوازم تحریری کار شما به پایان میرسد، بلکه سختی کار تازه شروع شده است؛ ارائه خدمات مناسب و احترام به مشتریان، برخورداری از دانش و اطلاعات کافی، خلاقیت و نوآوری در ارائه خدمات و محصولات و ایجاد فضایی شاد و جذاب، از جمله عوامل کلیدی در موفقیت این شغل محسوب میشوند.
ارائه طیف وسیعی از ملزومات لوازم تحریر باکیفیت و با قیمتگذاری مناسب، از جمله نوشتافزار، لوازم نقاشی، کاغذ و مقوا، ملزومات اداری و ارائه خدمات تکمیلی مانند چاپ، تکثیر، اسکن و فکس میتواند نیازهای مشتریان را به طور کامل برآورده کند و تعداد مشتریان بیشتری را جذب کند.
هزینهها، بودجه و سرمایه اولیه
هزینههای راه اندازی مغازه لوازم التحریر به عوامل مختلفی مانند متراژ مغازه، نوع و برند تجهیزات، تنوع محصولات و موقعیت مکانی مغازه بستگی دارد. بیشترین هزینه شما صرف اجازه مغازه، خرید اقلام مغازه لوازم التحریر، خرید تجهیزات فروشگاهی از جمله قفسه بندیهای فلزی، قفسههای چوبی، میز و صندلی و ویترین میشود. باتوجهبه برآورد دقیق هزینهها، میتوانید بودجه مورد نیاز برای راه اندازی مغازه لوازم التحریر را تعیین کنید.
برای کاهش هزینهها میتوانید از تجهیزات دست دوم، استفاده کنید و یا از تولیدکننده اصلی خرید کنید؛ گروه صنعتی دی با حذف واسطهها، ارائه تجهیزات فروشگاهی مرغوب و با قیمت مناسب حامی کسبوکارهای نوپا است.
انتخاب موقعیت جغرافیایی مناسب
انتخاب موقعیت جغرافیایی مناسب، یکی از مهمترین عوامل در موفقیت راه اندازی مغازه لوازم التحریر است. مغازه لوازم تحریری خود را در نزدیکی مدارس، دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی دیگر راه اندازی کنید. بهتر است مکان انتخابی شما در خیابانهای پر تردد، محلههای پرجمعیت با تراکم بالا باشد و مشتریان شما به پارکینگ و وسایل حملونقل عمومی دسترسی داشته باشند.
قبل از انتخاب نهایی مکان، به طور کامل منطقه را بررسی کنید؛ به امکانات و خدمات رفاهی مانند رستوران، کافه و رقبای محلی در منطقه موردنظر نیز توجه کنید.
دریافت مجوز های لازم و امور مالیاتی
برای شروع کار شما نیاز به دریافت پروانه کسب از اتحادیه صنف لوازم التحریر، دریافت جواز کسب از اداره اماکن عمومی و دریافت کارت بهداشت از مرکز بهداشت دارید که مراحل تکمیل فرم درخواست پروانه کسب شامل مراحل زیر میشود.
- ارائه گواهی عدم سوءپیشینه
- ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (برای آقایان)
- ارائه سند مالکیت یا اجارهنامه محل کسب
- فیش واریزی حق عضویت در اتحادیه
- پرداخت هزینههای مربوطه
- بازرسی از محل کسب توسط نماینده اتحادیه
صاحبان مشاغل لوازم التحریری پس از اخذ پروانه کسب، باید در سامانه مالیاتی ثبتنام کنند، نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند و بهصورت فصلی اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیاتی ارائه دهند. میزان مالیات بر اساس سود و درآمد کسبوکار محاسبه و تعیین خواهد شد و مالیات باید بهموقع پرداخت شود تا شامل جریمه نشود.
خرید تجهیزات مورد نیاز و دکوراسیون مغازه
برای تجهیز و دکوراسیون مغازه لوازم التحریر، باید از قفسه بندیهای مناسب، صندوق فروشگاهی، ویترین جذاب، استندهای فروشگاهی و تمامی ابزارهای موجود استفاده کنید تا در عین سادگی، آراستگی، سهولت دسترسی به محصولات و حفظ نظم منجر به جذب مشتریان نیز شود و در انتخاب رنگها و نورپردازی مغازه، از خلاقیت و نوآوری، سلیقه مشتریان و نوع محصولات خود کمک بگیرید تا از سایر رقبا متمایز شوید.
- قفسه های فروشگاهی: قفسه فروشگاهی برای چیدمان و نمایش انواع لوازم التحریر مانند خودکار، مداد، دفتر، کتاب، و… استفاده میشود؛ به نظم، آراستگی مغازه و دسترسی مشتریان به محصولات کمک میکند
- صندوق فروشگاهی: صندوق فروشگاهی برای ثبت و محاسبه حساب مشتریان، نگهداری پول و اسناد مالی استفاده میشود. صندوق های فروشگاهی در 2 نوع ساده و کامپیوتری موجود هستند که صندوق های کامپیوتری امکانات بیشتری مانند ثبت حساب، صدور فاکتور و انبارداری دارند
- ویترین مغازه: ویترین مغازه اولین چیزی است که مشتریان مشاهده میکنند؛ بنابراین، باید از ویترین برای نمایش جذاب محصولات و جذب مشتریان استفاده کرد. میتوانید از لوازم التحریر فانتزی، نقاشی، و یا بنرهای تبلیغاتی در ویترین استفاده کنید
- استند فروشگاهی: استند فروشگاهی برای نمایش محصولات خاص مانند لوازم نقاشی، لوازم فانتزی، و… استفاده میشود و میتواند بهعنوان ابزار تبلیغاتی نیز مورداستفاده قرار بگیرد.
- قفسه دو طرفه: قفسه وسط فروشگاهی یا دو طرفه نیز برای مغازههای نسبتا بزرگ کاربرد خوبی داشته و میتوانید با قرار دادن آن وسط فروشگاه خود، در هر دو طرف اجناس خود را بچینید.
تهیه چک لیست کامل اقلام و اجناس لوازم التحریر
تهیه چکلیست کامل اقلام و اجناس لوازم تحریری، گامی مهم در تجهیز و راه اندازی مغازه شما است. این چکلیست به شما کمک میکند تا به طور کامل و دقیق، نیازهای خود را در زمینه نوشتافزار، لوازم هنری و سایر ملزومات مورد نیاز برای ارائه خدمات کاملتر به مشتریان، شناسایی کنید. در ادامه گروه صنعتی دی یک لیست از ضروریترین اقلام مغازه لوازم تحریری برای شما تهیه کرده است.
لیست اقلام لوازم تحریر
دستهبندی | اقلام و اجناس |
نوشت افزار | خودکار، مداد، پاک کن، تراش، مداد رنگی، ماژیک، روان نویس، غلط گیر، چسب، لاک غلط گیر، خط کش، پرگار، گونیا، نقاله، دفتر، کلاسور، کاغذ در سایزهای مختلف، زونکن، پوشه، گیره کاغذ، منگنه، سوزن منگنه، جامدادی و.. |
لوازم هنری | مداد رنگی، آبرنگ، گواش، پاستل، مداد شمعی، خمیر بازی، ماژیک هایلایتر، قلم مو، پالت رنگ، زغال طراحی، مداد طراحی، تخته شاسی، بوم نقاشی، رنگ انگشتی، کاغذ رنگی، مقوا رنگی، قیچی، چسب ماتیکی، چسب مایع |
لوازم جانبی | کوله پشتی، جامدادی، تیغ موکت بری، تخته وایت برد، ماژیک وایت برد، تخته سیاه، گچ، ماشین حساب، تقویم رومیزی، تقویم جیبی، سررسید، خودنویس، جاکارتی، پین نقاشی، جلد دفتر، طلق و شیرازه، برچسب |
لیست فوق فقط شامل اقلام عمومی است. شما میتوانید باتوجهبه نیاز و سلیقه مشتریان، اقلام دیگری را نیز به این لیست اضافه کنید.
برای جذب مشتریان در ابتدای کار به شما پیشنهاد میکنیم، از روشهای تبلیغاتی محلی مانند چاپ تراکت و بنر استفاده کنید؛ از شبکههای اجتماعی بههیچعنوان غافل نشوید و برای معرفی مغازه و محصولات خود به بسترهای مناسب با محتوای جذاب رجوع کنید و برای افتتاحیه فروشگاه، یک مراسم افتتاحیه با تخفیفهای ویژه و پذیرایی از مشتریان برگزار کنید تا توجهات را به مغازه جلب کنید.
چرا مغازه لوازم التحریر راه اندازی کنیم؟
شغل لوازم التحریری، شغلی جذاب و پویا با تنوع بالا در محصولات و قشرهای مختلف مشتریان است. این شغل با دنیای رنگارنگ نوشت افزار و ملزومات خلاقانه سروکار دارد و میتواند برای افراد، سودآور و پر رونق باشد.
راه اندازی مغازه لوازم التحریری به دلیل تنوع محصولات و نیاز دائمی افراد به لوازم التحریر، می تواند شما را از دنیای یکنواخت دور کند، شما را با دنیای هنر پیوند دهد، سودآوری بالایی داشته باشد و موجب افزایش ارتباطات اجتماعی شما با اقشار جامعه در سنین مختلف را فراهم میکند.
ایده برای مغازه لوازم التحریر
در کنار مزایای یاد شده این شغل به دلیل جذابیت و سودآوری، رقابت بالایی دارد؛ هزینههای جاری بالایی داشته باشد و گاهی ساعات کاری این شغل در شروع فصول تحصیلی می تواند طولانی و طاقتفرسا باشد. بهمنظور کاهش ضرر بهتر است قبل از هر کاری، طرح توجیهی دقیق و کاملی از ایده خود تهیه کنید و مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح یاد شده در مقاله را اخذ کنید.
راه اندازی مغازه لوازم التحریر می تواند یک کسبوکار پویا و سودآور باشد. با برنامهریزی دقیق، تلاش و پشتکار و توجه به نکات کلیدی ذکر شده، توسط گروه صنعتی دی میتوانید در این مسیر به موفقیت برسید و گامی مثبت در جهت دنیای رنگارنگ نوشت افزار بردارید.
در این مقاله از گروه صنعتی دی به بررسی 0 تا 100 مراحل راه اندازی مغازه لوازم تحریر، مزایا و معایب راه اندازی لوازم تحریر و نکات یسیار مهمی که هیچکس به شما نمیگوید، پرداختیم. اگر شما هم به راه اندازی لوازم تحریری علاقهمند هستید، چالشهای فکری خود را با ما درمیان بگذارید تا مشاوران کمپانی دی با پاسخ به سوالات شما، به شما در این مسیر پر فراز نشیب کمک کنند.