آشنایی با تجهیزات فروشگاهی

گیت فروشگاهی چیست؟

گیت فروشگاهی چیست؟
امتیاز دهید

اگر به چندین سال قبل برگردیم هنگام مراجعه شما به یک مغازه برای خرید، امکان گشتن در فضای مغازه و انتخاب اجناس موردنظر وجود نداشت; باید اسم و تعداد/مقدار اجناس موردنظر را به فروشنده می‌گفتیم، هزینه را پرداخت کرده و کالاها را تحویل می‌گرفتیم. ولی با گذشت زمان و بزرگ‌تر شدن ابعاد مغازه‌ها و به وجودآمدن تعاریفی مانند فروشگاه‌ های زنجیره‌ای و … و همچنین افزایش تمایل مشتریان به گشتن در فضای فروشگاه و مشاهده، بررسی و انتخاب اجناس، امکان کنترل کل فضای مغازه و همه‌ی مشتریان توسط فروشنده وجود ندارد. پس برای انجام این‌کار و حفظ امنیت فروشگاه و اجناس موجود در آن، از تجهیزات امنیتی فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. یکی از این امکانات، گیت فروشگاهی می‌باشد.
در این مقاله قصد داریم مفهوم گیت فروشگاهی، علت استفاده، انواع مختلف و نحوه عملکرد آن‌ها را با هم بررسی کنیم.

گیت فروشگاهی (EAS) چیست؟

گیت فروشگاهی

گیت فروشگاهی (Electronic Article Surveillance یا EAS) یک سیستم ضد سرقت فروشگاهی بر پایه ترانسپوندر تک بیتی است.
(منظور از ترانسپوندر گیرنده ای است که به محض دریافت مخابره‌ای، بطور خودکار به آن پاسخ می‌دهد )
کوچکترین واحد اندازه گیری اطلاعات، بیت (Bit) است که تنها دو وضعیت دارد: 0 یا 1. سیستم‌های بر پایه ترنسپوندر تک بیتی هم فقط دو حالت را می‌توانند داشته باشند. هنگامی که ترانسپوندر در منطقه بازرسی باشد 1  و در غیر این صورت 0 را مخابره می‌کند. این سیستم با وجود سادگی خود، بسیار پرکاربرد است و به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای امنیتی در فروشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و … شناخته می‌شود.

چرا از گیت فروشگاهی استفاده می‌کنیم؟

امروزه با تغییرات گسترده در نیازها و خواسته‌های مشتریان، میل آن‌ها به لمس و مشاهده کالا و مقایسه کالاهای مختلف افزایش پیدا کرده‌است. این امر باعث شده تمایل مشتریان به خرید در فروشگاه‌هایی با قابلیت دسترسی مستقیم به اجناس مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها و … افزایش یابد.

یکی از نگرانی‌های اصلی در راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای، موضوع امنیت و جلوگیری از سرقت کالاهاست. صاحبان و فروشندگان فروشگاه‌های بزرگ مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک و … در کنار فروش و سود بالاتر نسبت به مغازه‌های کوچک، بیشتر از آن‌ها با معضل کسری کالا دست و پنجه نرم می‌کنند.

پس با توجه به اهمیت بالای جلوگیری از سرقت کالا، از ابزارهایی مانند آموزش پرسنل، معماری و طراحی سوپرمارکت و  تجهیزات نظارتی و کنترلی در فروشگاه خود استفاده می‌کنند.

حالا در بین تجهیزات نظارت و کنترل موجود در بازار، گیت فروشگاهی نسبت به دوربین های مداربسته تاثیر بیشتری را در برقراری امنیت دارد. چون امکان نصب دوربین در همه‌جای فروشگاه مانند سرویس بهداشتی یا اتاق پرو وجود ندارد. علاوه بر این دوربین ها فقط حادثه احتمالی را ضبط می‌کنند و در جلوگیری از آن کاربردی ندارند. اما گیت های فروشگاهی که به آن‌ها دزدگیر فروشگاهی نیز گفته می‌شود، از سرقت حتی در مقیاس بسیار کوچک جلوگیری می‌کنند.

برای جلوگیری از سرقت در مکان‌هایی مانند هایپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، کتابخانه‌ها و یا ساختمان های اداری گیت فروشگاهی گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود. فناوری‌های استفاده شده در طراحی و ساخت انواع گیت فروشگاهی، صاحبان مشاغل مختلف را قادر به کنترل ورود و خروج اجناس خود با هزینه مناسب کرده است.

فناوری به‌کار رفته و نحوه کارکرد گیت فروشگاهی

فناوری این گیت ها به‌طورکلی از سه بخش تشکیل شده‌است:

  1. آنتن : همان سیستم تشخیص دهنده که معمولا در محل ورود و خروج مشتریان نصب می‌شود
  2. برد الکترونیکی : که در داخل آنتن قرار دارد و یکی از مهم ترین بخش‌هاست.
  3. لیبل و تگ : که روی کالاها متصل می‌شوند. این تگ‌ها که با نام تگ دزدگیر هم شناخته می‌شوند، بعد از پرداخت هزینه کالا توسط مشتری و قبل از خروج آن از فروشگاه، توسط پرسنل جدا یا غیرفعال می‌شوند.

نحوه عملکرد گیت بر اساس جابجایی اطلاعات الکترونیکی ( همان سیگنال 0 و 1 ) بین آنتن و تگ است. اگر تگ یا لیبل متصل به کالایی در محدوده فرکانس رادیویی آنتن قرار داشته‌باشد توسط آنتن شناسایی شده و آلارم هشدار خروج کالای غیرقانونی به صدا در می‌آید.

علاوه بر خود گیت فروشگاهی ، معمولا ابزاری هم در اختیار فروشندگان وجود دارد که توسط آن تگ یا لیبل متصل به کالا را پس از پرداخت هزینه بدون آسیب زدن به کالا، جدا یا غیرفعال می‌کنند.

امکان نصب آنتن در ورودی سرویس بهداشتی یا اتاق پرو نیز برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی وجود دارد. علاوه بر آن حتی در صورتی که تگ متصل به کالا در کیف یا زیر لباس نیز مخفی شده باشد، توسط آنتن قابل شناسایی است.

انواع مختلف گیت فروشگاهی و نحوه عملکرد آن‌ها

1) گیت الکترومغناطیس EM

گیت الکترومغناطیسی EM

گیت فروشگاهی EM بر مبنای نیروی الکترومغناطیسی است و بعضا به همین نام نیز خوانده می‌شود. این گیت با وجود اشغال فضای بیشتر نسبت به دیگر نمونه‌ها، پوشش دهی محدود به 80 سانتی‌متر و محدوده فرکانسی بین 1 تا 1000 هرتز دارد و علاوه بر این نیاز به هزینه بیشتری دارد. ولی قابلیت منحصر به فرد آن امکان فعال/غیرفعال سازی تعداد نامحدود تگ و لیبل توسط این گیت فروشگاهی است. این ویژگی باعث استفاده گسترده از این گیت در مراکزی با قابلیت ورود و خروج تعداد بالایی از کالا مانند کتابخانه‌ها شده‌است.

2) گیت صوتی-مغناطیسی AM

گیت صوتی-مغناطیسی AM

گیت فروشگاهی AM یا Acoustic-Magnetic به صورت همزمان از هر دو فناوری صوتی و مغناطیسی استفاده می‌کند. از ویژگی‌های این گیت حساسیت خیلی قوی ،قدرت عملکرد بالا، تشخیص قوی و مناسب مخصوصا در مجاورت با وسایل فلزی و همچنین عدم تداخل می‌باشد. این گیت در فرکانس 58KHz فعالیت می‌کند و محدوده وسیع‌تری را پوشش می‌دهد. این مدل در فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد بسیاری دارد.

3) گیت رادیو فرکانسی RF

گیت رادیو فرکانسی RF

مدل دیگری از گیت های فروشگاهی، گیت رادیو فرکانسی می باشد که از امواج رادیویی برای شناسایی تگ‌ها استفاده می‌کند. گیت های RF که به تکنولوژی RFID نیز معروف هستند بسیار توانمند بوده و استفاده از آن‌ها بسیار متداول می باشد چون احتمال خطا در آن ها خیلی پایین است.
تکنولوژی RF بر اساس سه دسته امواج با فرکانس های :

  • کوتاه LF
  • بلند HF
  • فوق‌العاده بلند UHF

طبقه بندی می شوند که دراین میان امواج UHF فاصله های طولانی حتی تا ۱۶۰ سانتی متر را در بر می‌گیرند.
گیت فروشگاهی RF بسیار کارآمد بوده و سریع و آسان نصب می شود. از دیگر محاسن سیستم های ضد سرقت RF قابلیت انطباق با محیط و قیمت مناسب آن است.
مشکل رایج گیت فروشگاهی RF تداخل فرکانسی با فروشگاه های همجوار می باشد که این مشکل به راحتی قابل رفع می‌باشد.

بخش‌های تشکیل دهنده گیت ورود و خروج فروشگاهی

گیت های کنترل تردد از بخش‌ها و قسمت‌های زیادی تشکیل شده‌اند که اینجا آن‌ها را نام می‌بریم.

  1. موتور و گیربکس
  2. لاسیتک ضربه گیر
  3. بدنه و شاسی استیل
  4. بوق هشدار
  5. ریل
  6. بردهای الکترونیکی
  7. فیلتر هوا و رطوبت
  8. رابط های الکتریکی استاندارد
  9. حسگرها و سنسورهای بسیار قوی
  10. اهرم یا باله گیت از جنس های شیشه امن یا پلکسی و یا شیشه ضد گلوله
  11. کنترل پنل گیت
  12. پایه مناسب به منظور نصب اسکنر روی گیت کنترل تردد
  13. نمایشگر LED برای نمایش وضعیت عملکرد دستگاه
  14. خروجی اضطراری
  15. Access Control
  16. حفره های امنیتی

مزایای خرید گیت دزدگیر فروشگاهی

%DA%AF%DB%8C%D8%AA %DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84 %D8%AA%D8%B1%D8%AF%D8%AF 3

این ابزار در زمینه احترام به حریم شخصی افراد و تضمین امنیت در همه‌ی مکان های عمومی، خصوصی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اداراتی که کارمندان و یا مراجعین بسیاری را دارند و می‌خواهند بر رفت و آمد و تردد این افراد کنترل دقیق‌تر و بهتری را داشته باشند نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. هزینه‌ای که صرف خرید گیت کنترل تردد می‌شود در بلند مدت نفع بسیاری را برای مدیریت آن مکان به‌همراه دارد. علاوه بر این استفاده و کارکرد این دستگاه‌ها خیلی آسان و به راحتی قابل یادگیری است. به طور کلی به کار گیری این گیت مزایای زیادی را دارد که در اینجا به 5 مورد اساسی اشاره می‌کنیم.

1. برقراری امنیت

هدف اصلی این گیت‌ها برقراری امنیت در مکان موردنظر است. طراحی خاص این گیت باعث می‌شود افراد در یک صف منظم وارد شده و ناظران و ماموران حراست می‌تواندد با راحتی و دقت بیشتر و راحت‌تر آن‌ها را نظارت کنند و خطرات احتمالی را زودتر و بهتر شناسایی کنند.

2. برقراری نظم و نظارت آسان‌تر

برای تایید هویت افراد و اختصاص دسترسی تردد به آن‌ها و هم‌چنین بهبود قابلیت نظارت تیم حفاظت بر تردد آن افراد، کار کنترل تردد و رفت و آمد افرادی که قصد عبور از طریق گیت را دارند باید به صورت فرد به فرد صورت گیرد. اصلا تعریف و نحوه طراحی گیت‌های کنترل تردد به شکلی است که مراجعین باید نفر به نفر به کمک ابزارهایی مانند کارت، بلیط، سکه و یا … از آن رد شوند که همین امر باعث برقراری نظم و ترتیب در ورودی مورد نظر می‌شود.

3. ورود کنترل شده افراد خاص

یکی دیگر از نقاط قوت این گیت، ترکیب شدن سیستم کنترل تردد اشخاص با سیستم کنترل دسترسی مکان ها است. گیت ها می‌توانند جلوی عبور افراد حاضر در لیست سیاه و ممنوعه را به مکان مورد نظر بگیرند. بدین شکل که به محض تلاش برای عبور از گیت توسط هر فرد، ابتدا باید سیستم کنترل دسترسی هویت شخص را تایید و دسترسی تردد او را صادر کند و سپس سیستم کنترل تردد اجازه عبور از گیت را به او می‌دهد. پس هر شخصی نمی‌تواند وارد هر مکانی بشود.

4. آمار دقیق ورود و خروج

مزیت بعدی استفاده از گیت کنترل تردد، قابلیت دسترسی به آمار دقیق تردد های صورت گرفته از گیت مورد نظر است; حتی اگر این عبور بدون ارائه هیچ کدام از ابزارهای ذکر شده در مورد 2 انجام گرفته باشد.در تعدادی از اماکن عمل تایید هویت شخص ممکن است جدا از گیت انجام شده باشد و دیگر نیازی به تایید هویت مجدد در هر بار عبور از گیت نیست و حتی باعث اتلاف وقت می‌شود. به همین علت گیت ها قابلیت برنامه‌ریزی برای نادیده گرفتن مرحله تایید هویت و صرفا جمع‌آوری آمار تردد گیت را دارند. مثلا هنگامی که وارد یک پارک آبی می‌شوید امکان ورود به آن‌جا بدون نیاز به تایید هویت فراهم شده است و گیت صرفا تعداد افرادی که تردد داشته‌اند را ثبت و به مدیریت پارک آبی ارسال می‌کند.

5. تایید تردد افراد

در بعضی از مواقع ممکت است فردی هویت خود را در گیت تایید کند (با اثر انگشت یا قراردادن کارت شناسایی یا …) ولی به هر دلیلی از گیت رد نشود. در این صورت سنسورهای تشخیص تردد موجود در گیت فرد را مجبور به عبور از باله گیت کرده تا سنسور نهایی تردد فرد را شناخته و ورود یا خروج شخص در سیستم ثبت کند.

پرفروش ترین انواع گیت ضد سرقت فروشگاهی

در حال حاضر پرفروش ترین مدل های این محصول، 2 مدل هستند که اکثر فروشگاه ها و هایپرمارکت ها، از آن خریداری می‌کنند. مدل گردان و مدل مترویی که در ادامه، می‌توانید این دو محصول را در فروشگاه مشاهده کرده و باتوجه به نیاز خود، خریدتان را با بهترین قیمت و کیفیت انجام دهید:

جمع بندی

در دنیای امروز، مشتری ها بیشتر علاقه دارند که خودشان کالاهای موجود در فروشگاه را ببینند، لمس کنند و باکالاهای دیگر مقایسه کنند. ابعاد فروشگاه ها و مکان‌های دیگر عرضه محصولات مانند کتابخانه‌ها و میزان ورود و خروج محصولات، خطر سرقت و لزوم مقابله با آن را افزایش داده‌است. به همین دلیل از ابزار های امنیتی مختلفی استفاده می‌شود. یکی از این ابزار‌ها گیت فروشگاهی است. از بین انواع مختلف گیت فروشگاهی، مدل های EM, AM و RF نسبت به بقیه معروف‌تر و کاربرد بیشتری دارند. در این مقاله تعریف گیت فروشگاهی، علت استفاده از آن، نحوه عملکرد و انواع مختلف گیت فروشگاهی را با هم بررسی کردیم.
امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید تجهیزات فروشگاهی با کارشناسان گروه صنعتی دی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *