کندانسور و اواپراتور

هر آنچه که باید از کندانسور و اواپراتور بدانید

5/5 - (1 امتیاز)

اگر در حوزه سردخانه و برودتی فعالیت داشته باشید، احتمالا بارها کلمات کندانسور و اواپراتور به گوشتان خورده است. اگر با این دو مفهوم آشنایی ندارید یا بصورت ناقص قبلا مطالعه ای داشته اید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا هم متوجه شوید که کندانسور و اواپراتور چیست و هم با انواع آن و تفاوت های این دو مفهوم آشنا شوید.

 

کندانسور چیست ؟

در ابتدا اجازه دهید به این سوال پاسخ دهیم که کندانسور چیست؟ کندانسور یک مبدل حرارتی است که در آن سیال مبرد از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می‌شود، که با این کار حرارت مبرد دفع می‌شود. در یک سیستم برودتی حرارت توسط ماده مبرد جذب می‌شود که باید این حرارت زائد دفع شده تا مبرد مجدداً قابل استفاده باشد. این فرایند دفع حرارت در کندانسور صورت می‌گیرد. کندانسورها اندازه‌های گوناگونی دارند که از ظرفیت‌های نسبتاً کوچک تا ظرفیت‌های بسیار بزرگ صنعتی به کار می‌روند.

کندانسور چیست ؟

انواع کندانسور

در ادامه بخش کندانسور چیست می‌رسیم به بیان انواع مختلف کندانسور.

کندانسور ها از نظر کارکرد و سیال خنک کننده، به سه دسته تقسیم می‌شوند که انواع آن عبارتند از:

  • کندانسور‌های هوایی:

کندانسور هوایی یا به عبارتی کندانسور هوا خنک، به طور مستقیم و بدون مصرف آب و تنها با جریان هوای ایجادشده توسط فن‌ها، عمل تقطیر را انجام می دهد.

  • کندانسورهای خنک شونده با آب:

این نوع کندانسورها از آب به عنوان عامل اصلی تقطیر استفاده می‌کنند. کندانسورهای آبی در ظرفیت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کندانسورهای تبخیری:

در این نوع کندانسورها از آب و هوا با هم به عنوان عامل تبخیر استفاده می‌شود.

اواپراتور چیست ؟

از اواپراتور می‌توان برای سرد کردن هوا، آب یا هر مایع دیگری استفاده می شود مایع مبرد ورودی به اواپراتور با گرفتن گرمای سیال خنک شونده (گاز یا مایع)، تبخیر و به بخار اشباع تبدیل می گردد.

اواپراتور قسمت از سیکل برودتی است که حرارت را جذب کرده و باعث کاهش دمای سیال مد نظر می‌شود. اواپراتورها می‌توانند به منظور خنک کردن هوا و یا مایعات مانند آب مورد استفاده قرار گیرند.

اواپراتور چیست ؟

انواع اواپراتور

اواپراتورها انواع مختلفی دارند، که به چند مورد از پرکاربردترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اواپراتورهای پوسته لوله‌ای

این اواپراتورها برای خنک کردن مایعات مثل آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. خطوط لوله در داخل یک پوسته قرار دارد که مبرد از لوله‌ها عبور کرده و سیال خنک شونده در داخل پوسته در مجاورت لوله‌ها جریان دارد.

  • اواپراتورهای صفحه‌ای

در این دسته از اواپراتورها چندین صفحه به گونه‌ای در امتداد یک دیگر قرار می‌گیرند که یکی در میان مبرد و سیال خنک شونده از آن‌ها عبور می‌کند.

  • اواپراتورهای هوایی

این اواپراتورها دارای لوله‌های فین‌داری هستند که مبرد در داخل آن‌ها جریان دارد. یک فن نیز هوا را از میان فین‌ها عبور می‌دهد. از اواپراتور هوایی در سردخانه‌ها به منظور خنک کردن هوا استفاده می‌کنند.

تفاوت اواپراتور و کندانسور

در قسمت پایانی مقاله کندانسور و اواپراتور چیست می رسیم به بیان تفاوت این دو دستگاه. اواپراتور و کندانسور هر دو مبدل حرارت هستند اما جهت انتقال حرارت در آن‌ها بالعکس است. به عبارت بهتر اواپراتور وظیفه خنک کردن سیال مد نظر را با استفاده از تبخیر شدن مبرد بر عهده دارد. در حالی که کندانسور این حرارت گرفته شده توسط مبرد را دفع می‌کند و باعث افزایش حرارت سیال خنک کننده می‌شود. هر دوی این دستگاه‌ها جزء اصلی سیستم برودتی هستند.

4 دیدگاه در “هر آنچه که باید از کندانسور و اواپراتور بدانید

  1. رضایی مقدم گفت:

    سلام
    وقت بخیر.خلاصه ومفیدبود.

  2. هیمن گفت:

    خیلی اموزنده بود ممنون

  3. حسین گفت:

    بسیار مفید

  4. علی رضا گفت:

    سلام ودرود…
    دستتون درد نکنه ممنونم
    مطالب خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *