طراحی چیدمان و قفسه بندی

دانستنی‌هایی درباره قفسه دارو

دانستنی‌هایی درباره قفسه دارو
امتیاز دهید

یکی از مکان‌هایی که همه ما برای انجام کارهای ضروری به آن مراجعه می‌کنیم داروخانه است. از آنجایی که دلیل مراجعه ما برای خرید دارو، لوازم درمانی و بهداشتی است حس و حال محیط و دکوراسیون داروخانه اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه توضیحاتی را خاطرنشان کنیم تا در چیدمان و دکوراسیون داروخانه به شما کمک کنیم. در این مقاله شما با قفسه دارو که نوعی از قفسه های فروشگاهی به حساب می‌آید، آشنا خواهید شد.

چیدمان در داروخانه

اولین چیزی که پس از ورود به داروخانه توجه شما را جلب می‌کند، طراحی و نورپردازی آن است. طراحی دکوراسیون مناسب و انتخاب رنگ می‌تواند به قدری تأثیرگذار باشد که شما را به خریدهای بعدی نیز ترغیب کند.  نحوه چیدمان می‌تواند شما را به خرید اجناسی ترغیب کند که حتی قصد خرید آن را نداشته‌اید.

قدم اول انتخاب رنگ است که معمولا به دلیل آرامش بخش بودن رنگ سفید، ترجیح داده می‌شود.

قدم بعدی انتخاب قفسه‌ها و کمدهای دارویی و بهداشتی است.

متخصصان این عرصه با استفاده از تجربیات و نیازهای هر محیط بهترین دکوراسیون را برای شما طراحی می‌کنند.

فروش ویژه سبد و چرخ خرید گروه صنعتی دی

نکاتی درمورد انتخاب قفسه مناسب دارو

قفسه دارو باید به گونه‌ای باشد که دسترسی به داروها را آسان‌تر کند. این امر باعث سرعت بخشیدن به کار و در نتیجه رضایت بیشتر مشتری می‌شود.

داروها معمولا اقلامی با حجم کم هستند. به همین دلیل ارتفاع بین طبقات باید کمتر و در ازای آن تعداد طبقات بیشتر باشد.

همچنین به دلیل حساسیت اقلام داروخانه‌ای باید قفسه‌هایی را تهیه کرد که در استریل کردن آن‌ها مشکلی نباشد.

قفسه‌ها باید به گونه‌ای در داروخانه قرار بگیرند که تکنسین‌ها برای عبور با مشکلی مواجه نشوند، این نکته بسیار مهمی است که اگر رعایت نشود، می‌تواند در روند فروش و رفع نیاز مشتری باعث کاهش سرعت عمل و در نتیجه عدم رضایت مشتری شود. طبقات قفسه‌ها باید در دسترس باشد. نه زیاد به سطح زمین نزدیک باشد که برای برداشتن دارو از قفسه نیاز به خم شدن باشد و نه زیاد در ارتفاع که برای دسترسی به طبقات بالایی نیاز به نردبان باشد.

جنس قفسه دارو

در گذشته برای تجهیز داروخانه‌ها از قفسه‌های فلزی استفاده می‌کردند. اما در حاضر و با پیشرفت دکوراسیون داخلی، تغییرات بسیار زیادی اعمال شده که علاوه بر جذابیت محیط داخلی، داروخانه‌ها را ساماندهی کرده است.

امروزه قفسه بندی داروخانه ابتدا در ذهن طراحی می‌شود و سپس بر روی کاغذ و برنامه‌های سه‌بعدی پیاده می‌شوند. که این امر موجب زیبایی محیط کار و سپس جذب مشتری بیشتر می‌شود.

امروزه برای طراحی و اجرای قفسه ها از ترکیب موادی مثل پلاستیک، فلز و ورقه‌های UPVC استفاده می‌کنند.

قفسه دارو

ایجاد فرصت نشستن برای مشتریان

یکی از نکات مثبتی که امروزه زیاد مورد توجه طراحان قرار گرفته ایجاد مکانی برای استراحت مشتریان است. ایجاد این فضا به مشتری کمک می‌کند که زمان انتظار برای انجام خدمات درخواستی خسته‌کننده نباشد.

در محل نشستن می‌توان از بروشورها و استندهایی برای معرفی محصولات جدید بهداشتی استفاده کرد. در این قسمت امکان ایجاد فرصتی برای محصولات شما وجود دارد که مشتری را به خرید کردن ترغیب کند.

در صورت امکان می‌توان در این قسمت از مشتریان با قهوه یا نوشیدنی‌های دیگر پذیرایی کرد.

نکته قابل ذکر این است که همه چیز برای فروش بهتر و رضایت مشتری به انتخاب‌های شما بستگی دارد.

شما نسبت به نیاز مشتری می‌توانید بستری را فراهم کنید که مشتری در خریدهای بعدی قطعا داروخانه‌ی شما را ترجیح دهد. پس اگر تجربه‌ی کافی را ندارید کار خود را به متخصصان این عرصه بسپارید. شما می‌توانید برای دریافت راهنمایی و سفارش و خرید انواع قفسه و استند با مشاورین فروش گروه صنعتی دی تماس بگیرید.

چالش‌های اخذ نمایندگی فروشگاه زنجیره‌ای

اغلب کسانی که خواهان سرمایه گذاری در راه اندازی فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی هستند، به سراغ اخذ نمایندگی از برندهای جا افتاده می‌روند. این مسیر تقریباً یک راه میانبر و مطمئن برای سرمایه گذاری در این کسب و کار است. با این حال همچنان باید با احتیاط بالا و برنامه ریزی مشخصی پیش رفت. بیشتر شرکت‌های فروشگاه زنجیره ای امروزه با درخواست ارائۀ نمایندگی موافقت می‌کنند؛ اما هر شرکت ممکن است چهارچوب‌ها و قوانین خاص خودش را داشته باشد.

برای مثال متراژ فروشگاه، جمعیت شهر، مکان قرارگیری فروشگاه، میزان مشارکت و سهم خواهی فروشگاه، میزان ضمانت‌ ارائه شده‌ و … جزء مواردی است که هر شرکت طبق چهارچوب خودش مشخص می‌کند و شما در صورت درخواست نمایندگی، باید این شرایط را داشته باشید. در غیر این صورت با درخواست شما مخالفت می‌شود. مسئلۀ بعدی خدماتی است که هر برند و شرکت به شعبه‌های خود ارائه می‌دهد. اغلب فروشگاه ‌های زنجیره‌ ای کار تجهیز فروشگاه و تأمین محصول را خودشان برعهده می‌گیرند. حتی سیاست‌ گذاری‌ها و تبلیغات فروشگاه نیز برعهدۀ مدیران اصلی است. اما به هر ترتیب برخی از سیاست‌های کلی و خدمات ارائه شده ممکن است متفاوت باشد.‌

پس برای اخذ نمایندگی شرایط خود را بسنجید. سپس با مدیران شرکت‌های موجود تماس بگیرید. از مدل‌های متنوع مشارکت اطلاعات کسب کنید و ببینید کدام یک از شرایط موجود با آنچه شما در نظر دارید تناسب بیشتری دارد.

راه اندازی و تجهیز فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی

حال فرض را بر این بگذاریم که برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده‌اید، احتمالاً با یکی از شرکت‌های فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی به توافق رسیده‌اید و حال قصد دارید که اقدام به راه اندازی و تجهیز فروشگاه خود کنید. در این نقطه از مسیر نیز چالش‌های متعددی پیش روی شما خواهد بود. از تصمیم گیری برای چگونگی طراحی داخلی و خارجی فروشگاه تا تأمین حداقلات و تجهیزات لازم برای راه اندازی فروشگاه جزء مواردی است که باید روی آن وقت صرف کنید.

هدف اصلی شما از راه اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی، تأمین نیازهای مصرف کنندگان و در نتیجه رسیدن به سودآوری است. اما اگر از این مرحله به سلامت عبور نکنید، عملاً در جذب مشتری نیز به مشکل خواهید خورد و در مدتی کوتاه با مشکلات بیشتری نیز روبرو خواهید شد. توسعه و تجهیز فروشگاه‌ های زنجیره‌ای شامل طراحی محیط بیرونی، در نظر گرفتن امکانات رفاهی لازم، نحوۀ چیدمان و قفسه بندی فروشگاه، در نظر گرفتن تجهیزات فروشگاهی مناسب و … می‌شود.

فرایند راه اندازی و تجهیز فروشگاه تقریباً یک کار تخصصی به حساب می‌آید. در نتیجه یا لازم است شناخت مناسبی از تمامی موارد گفته شده داشته باشید یا اینکه از طراحان و متخصصان این امر کمک بگیرید. طبیعی است که راه دوم عاقلانه‌تر و کم دردسرتر خواهد بود. جهت توسعه و تجهیز فروشگاه‌ زنجیره‌ای خود می‌توانید از خدمات ارائه شده در گروه صنعتی دی بهره ببرید.

%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87 %D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87 %D8%A7%DB%8C %D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF %D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C 2

چالش‌های تبلیغات و مدیریت فروشگاه زنجیره‌ ای

راه اندازی یک فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی دردسرهای خاص خود را دارد. اگر تصمیم دارید قدم در این راه بگذارید، باید بدانید که در این راه به صبر بالایی نیاز خواهید داشت. به علاوه لازم است با شیوۀ مدیریت و برنامه ریزی چنین فروشگاه‌هایی آشنایی داشته باشید. در اغلب فروشگاه‌ های زنجیره ‌ای، زمانی که با درخواست نمایندگی شما موافقت می‌شود، چندین دورۀ آموزشی نیز برای اشخاص در نظر گرفته می‌شود.

به نحوی که شما قبل از بازگشایی فروشگاه خود، تقریباً با نحوۀ مدیریت فروشگاه، چالش‌های برنامه ریزی آن و …. آشنایی لازم را داشته باشید؛ و بتوانید از پس کار برآیید. همچنین بهتر است خودتان هم در این مسیر به دانش‌اندوزی خود ادامه دهید. مطالب متنوعی را در فضای مجازی بخوانید، دنبال کتاب‌های مرتبط باشید و با چالش‌های کار از پیش آشنایی داشته باشید.

مسئلۀ بعدی در این زمینه بحث تبلیغات است. پس از اینکه فروشگاه خود را افتتاح کردید، نیاز به جذب مشتری دارید. در حقیقت ساز و کار فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای به نوعی است که مشتری مهم ترین نقش را در میزان موفقیت یک فروشگاه بازی می‌کند. هرچقدر مشتریان یک فروشگاه زنجیره ‌ای بیشتر باشد، سودآوری آن نیز بیشتر خواهد بود.

در این راه مدیران فروشگاه ‌های زنجیره ‌ای از راه کارهای تبلیغاتی متعددی استفاده می‌کنند. از تبلیغات محیطی و میدانی گرفته تا در نظر گرفتن تخفیف‌های ویژه و برگزاری جشنواره‌های فصلی و … که هرکدام به نوعی در جذب بیشتر مشتری نقش دارد. نکتۀ مهم این است که هرچقدر هم که این تبلیغات گسترده باشد، باز به مدیریت صحیح فروشگاه نیز وابسطه است. در حقیقت می‌توان گفت این دو در فرایند جذب مشتری مکمل یکدیگر هستند.

جمع‌بندی

هر روزی که می‌گذرد بر تعداد فروشگاه‌ های زنجیره ‌ای مواد غذایی در سرتاسر جهان افزوده می‌شود. نظام توزیع محصولات غذایی در سالیان گذشته متحول شده است و امروزه سهم خوار و بار فروشی‌های کوچک از این بازار، در کشورهای توسعه یافته، کمتر از بیست درصد است. در ایران اما تعداد فروشگاه‌ های زنجیره ‌ای همچنان عدد پایینی است و راه اندازی این گونه فروشگاه‌ها همچنان یک کسب و کار نوین به حساب می‌آید. همین مسئله نیز باعث شده تا سرمایه گذاران بسیاری به فکر راه اندازی فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی بیفتند.

اگر قصد قدم گذاشتن در این راه را دارید، لازم است بدانید که تأسیس چنین فروشگاهی دردسرها و چالش‌های خاص خود را دارد. این چالش‌ها شامل صفر تا صد قضیه می‌شود. از مرحلۀ برنامه ریزی و تصمیم گیری گرفته تا راه اندازی و توسعه فروشگاه. به همین جهت است که باید با احتیاط بیشتری وارد این بازار شوید و البته قبل از هر اقدامی از مشاوران و متخصصان این کار کمک بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *