راهنمای راه اندازی فروشگاه

آشنایی با انواع قفسه بندی انبار و ویژگی‌های آن‌ها

قفسه بندی انبار
امتیاز دهید

در مکان‌های صنعتی مانند سردخانه‌ها، کارخانه‌ها، شرکت‌های تولیدی و … معمولاً به یک انبار نیز نیاز خواهید داشت. این انبار برای ذخیره‌سازی مواد اولیه یا محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک انبار استفاده بهینه از فضا، حفظ کیفیت محصولات یا مواد خام اولیه، انبار گردانی، سهولت دسترسی، نظم بخشی به محیط و … باید از قفسه بندی استفاده کرد.

قفسه بندی انبار یک فرق اصلی با بستن قفسه فروشگاهی و مواردی از این دست دارد. در انبارها سهولت دسترسی و استفاده‌ی صحیح از کل فضای انبار اهمیت پیدا می‌کند. در حالی که در فروشگاه‌ها نمای ظاهری و بیرونی جزء ملاک‌های اولیه دسته‌بندی می‌شود. در این مقاله قصد داریم به انواع قفسه‌ها در انبارهای صنعتی بپردازیم و بعد از مزایای استفاده از قفسه بندی صحبت کنیم.

آشنایی با قفسه بندی انبار

هر شرکت تولیدی و صنعتی‌ نیاز به یک انبار دارد. این انبار به جهت‌های متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ذخیره‌سازی مواد خام اولیه گرفته تا انبار کردن قطعات یدکی مورد نیاز کارخانه و همچنین محصولات تولیدی آن. به خاطر همین تنوع مواد موجود در انبار است که در هر شرکت یا کارخانه‌ صنعتی، باید از قفسه بندی متنوعی بهره برد. انتخاب نوع قفسه‌ها، سایز آن‌ها، ترکیب و دسته‌بندی‌ آن‌ها بستگی به موارد بسیاری دارد.

البته پیش از اینکه به سراغ انواع قفسه بندی انبار و انتخاب آن برویم، لازم است دلایل اهمیت استفاده از قفسه بندی را در یک انبار شرح دهیم. دلایل زیر مهم‌ترین دلایلی است که در این زمینه می‌توانیم مطرح کنیم.

بهترین استفاده از فضای انبار

یکی از دلایل استفاده از قفسه بندی در انبارها، بهینه کردن استفاده از فضای انبار است. طراحی صورت گرفته برای قفسه‌های مناسب انباری به شکل چند طبقه صورت می‌گیرد. این انتخاب باعث می‌شود تا از کف تا سقف انبار مورد استفاده قرار بگیرد. البته استفاده از قفسه‌های چند طبقه دسترسی به محصولات در طبقه‌های مختلف را دچار مشکل خواهد کرد. در این گونه از موارد می‌توان از دستگاه‌های لیفتراک و ماشین‌های صنعتی استفاده کرد. همچنین در طراحی قفسه‌های ریل اتوماتیک، از ریل گذاری و ردیف‌هایی استفاده می‌شود که کار حمل‌ونقل محصولات موجود در انبار را راحت‌تر می‌کند.

قفسه بندی انبار

ایجاد نظم و یکپارچگی در انبار

یکی از مهم‌ترین کاربردهای قفسه بندی در انبار ایجاد نظم در فضای آن است. در یک انبار صنعتی یا یک سردخانه صنعتی، به طور مرتب موادی وارد و محصولاتی خارج می‌شود. اگر قرار باشد این مواد و محصولات بدون نظم و یک سیستم یکپارچه، جابه‌جا شوند، سیستم کلی کارخانه نیز با خلل بزرگی روبرو خواهد شد. برای مثال در یک سردخانه‌ نگهداری میوه، ورود و خروج محصولات باید نظم مشخصی داشته باشد. نمی‌شود میوه‌ای که یک ماه از ورودش به سردخانه گذشته را در کنار میوه‌ای که تازه برداشت شده است قرار داد. اینجاست که پای یک نظام طبقه‌بندی به میان می‌آید. این سیستم یکپارچه ورود و خروج، تنها به کمک قفسه‌ها و کدگذاری که معمولاً با استفاده از بارکدخوان انجام می‌شود، امکان‌پذیر خواهد بود.

آسان‌سازی دسترسی به محصولات

‌اگر از یک سیستم قفسه بندی استاندارد استفاده کرده باشید، یکی از مزایای آن همین سهولت دسترسی به محصولات و مواد خام موجود در انبار است. انبارگردانی در کارخانه‌ها و تولیدی‌ها یک امر مهم به حساب می‌آید. انباردار موظف است بداند که چه محصولات یا موادی را باید در اسرع وقت از انبار خارج کرد و چه میزان مواد یا محصول در انبار موجود است. این کار به وضوح وابسته به نظم انبار و یکپارچگی سیستم مدیریتی آن خواهد بود. به همین جهت می‌توانیم در ادامه نکته‌ی بالا اضافه کنیم که یکی دیگر از مزیت‌های نظم و انضباط در قفسه بندی انبار، بحث دسترسی آسان و ورود و خروج آسان به فضای انبار است. زیرا استفاده از قفسه‌های مناسب در فضای انبار به این مهم نیز کمک می‌کند.

قفسه بندی انبار

آشنایی با انواع قفسه بندی انبار

در انبارها از سیستم‌های متنوعی برای قفسه بندی استفاده می‌کنند. از جمله مواردی که در طراحی یک قفسه مناسب در نظر گرفته می‌شود، مواردی مثل سهولت دسترسی، استفاده‌ی حداکثری از فضای انبار، استقامت مناسب برای انبار کردن محصولات، مقاومت در برابر شرایط محیطی انبار و مواردی از این دست است. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین و متداول‌ترین انواع قفسه بندی انبار خواهیم پرداخت.

قفسه بندی پانل راک

یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای قفسه بندی انبارها، استفاده از قفسه‌های پانل راک است؛ که با نام Shelving Rock panels نیز شناخته می‌شود. از این نوع قفسه بندی برای ذخیره‌سازی و انبار کردن محصولات و بسته بندی‌های سنگین و نیمه سنگین استفاده می‌شود. به همین خاطر در طراحی آن باید از فلزات و فویل‌های فولادی مقاوم استفاده کرد. نکته‌ی دیگر اینکه چون طراحی و ساخت این قفسه‌ها با قیمت بالایی انجام می‌گیرد، پس باید از نظر ایمنی و طول عمر نیز با حساسیت بالاتری نسبت به آن‌ها تصمیم گیری شود. قفسه‌های پانل راک باید ضد زنگ باشند و در طول مدت دچار خستگی و فرسودگی نشوند.

قفسه‌های پانل راک را می‌توان در ابعاد متنوعی طراحی کرد. ارتفاع این پانل‌ها بین دو تا دوازده متر متغیر است. همچنین عرضه قفسه‌ها نیز می‌تواند بین چهل و پنج سانتیمر تا صد و بیست سانتیمتر انتخاب شود. نکته‎ دیگر اینکه می‌توانید بین دو تا پنج طبقه را برای قفسه‌های پانل راک در نظر گرفت؛ که به این شکل از فضای انبار به شکل بهینه‌تری استفاده می‌شود.

قفسه بندی پالت راک اتوماتیک

یکی دیگر از انواع قفسه بندی انبارهای بزرگ و انبار کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها، پالت راک اتوماتیک یا موبایل راک نامیده می‌شود. در طراحی این قفسه‌ها از یک سری باکس با ابعاد مشخص استفاده می‌شود؛ که اصطلاحاً پالت نامیده می‌شوند. قفسه‌های پالت راک بیشتر در صنایع تولیدی و برای حمل و نقل مواد اولیه کاربرد دارد. در این نوع از طراحی محصولات یا مواد خام در داخل پالت‌ها قرار داده شده، به کمک ماشین حمل پالت یا لیفتراک در فضای انبار جابه‌جا می‌گردد.

نکته‌ی مهم اینجاست که استفاده از پالت باعث می‌شود تا محصولات بسته بندی شده فضای کمتری را اشغال کنند و در باکس‌های مشخصی قرار بگیرند. این کار چند حسن دارد. اول اینکه حمل و نقل آن‌ها در فضای انبار به سهولت انجام می‌گیرد. نکته دوم هم اینکه مدیریت ورود و خروج مواد نیز به داخل انبار خیلی ساده‌تر و با دقت بیشتری انجام می‌گیرد. همچنین باید توجه داشت که این پالت‌ها را می‌توان در فضاهای قفسه بندی شده مشخص نگهداری کرد؛ که در نتیجه ظرفیت کلی انبار را تا سیصد درصد افزایش می‌دهد.

پالت راک‌های اتوماتیک به یک نمایشگر مجهز هستند؛ که ویژگی‌های محصول، زمان ورود محصول، وزن آن و مواردی از این دست در این نمایشگر ثبت می‌شود و مدیریت کلی انبار را راحت‌تر می‌کند.

قفسه بندی انبار

قفسه بندی ایزی راک ریلی

قفسه‌های ریلی برای راه‌اندازی انبارها و به خصوص در صنایع غذایی، کاربردهای بسیاری دارد. از این قفسه‌ها برای نظم بیشتر و ایجاد دسترسی آسان به محصولات موجود در انبار استفاده می‌شود. قفسه‌های ایزی راک ریلی یکی از گزینه‌های مناسب در بین قفسه‌های ریلی است؛ که برای حمل و جابه‌جایی محصولات حجیم و با وزن کم تا نیمه سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قفسه‌های ایزی راک ریلی به خاطر سادگی در حمل و نقل، نیاز کمتر به نیروی انسانی و صرف انرژی کمتر، دارای مزیت‌هایی است که در تولیدی‌ها و شرکت‌های صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جابه‌جایی محصولات به شکل مکانیکی، قابلیت تحمل وزن تا حدود چهارصد کیلوگرم، امکان جابه‌جایی و تغییر فاصله بین قفسه‌ها و استفاده از ورقه‌های گالوانیزه و ضد زنگ از جمله ویژگی‌های ساخت این قفسه‌ها به حساب می‌آید.

قفسه بندی پیچ و مهره‌ای

یکی از ساده‌ترین انواع قفسه‌ بندی انبارها، قفسه بندی پیچ و مهره‌ای است. ساخت این قفسه‌ها به کمک ورقه‌ها و پایه‌های فولادی و ضد زنگ صورت می‌گیرد. اجرای این قفسه بندی‌ نیز بسیار ساده است؛ و به کمک اتصالات پیچ و مهره‌ای و متناسب با نوع انبار و محصولات آن انجام می‌شود.

با توجه به اینکه بسیاری از تولیدی‌ها، فروشنده‌ها و کارخانه‌ها نمی‌توانند هزینه‌های ساخت انبار را تأمین کنند، قفسه‌های پیچ و مهره‌ای گزینه‌ی مطلوبی برای آن‌ها خواهد بود. زیرا هم از نظر صرف هزینه و هم از نظر تحمل بار و کارایی گزینه‌ی ایده آلی به حساب می‌آید. از این نوع قفسه بندی برای انبار کردن محصولات سبک و نیمه سنگین می‌توان بهره برد.

جمع بندی

امروزه در اغلب صنایع و تولیدی‌ها از یک انبار مرکزی به منظور ذخیره سازی محصولات تولیدی یا مواد خام استفاده می‌شود. با توجه به اینکه نظم و مدیریت این انبارها اهمیت ویژه‌ای دارد، لازم است از یک قفسه بندی انبار استاندارد بهره برد. البته یک قفسه بندی استاندارد هدف‌های دیگری را هم دنبال می‌کند. از جمله سهولت دسترسی به محصولات، مدیریت ورود و خروج انبار و استفاده‌ی بهینه از فضای سردخانه.

برای رسیدن به اهداف تعریف شده، از انواع متفاوت قفسه بندی می‌توانید کمک بگیرید. البته انتخاب نوع قفسه بندی باید متناسب با نیاز شما و با نظر متخصصان این کار انجام شود. انتخاب قفسه نامناسب برای انبار علاوه بر اینکه هزینه‌ی زیادی را برای شما در پی خواهد داشت، ممکن است کارایی لازم را هم نداشته باشد. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. جهت تهیه انواع قفسه، پالت، باکس پالت و دیگر تجهیزات فروشگاهی به قسمت محصولات وب‌سایت مراجعه و یا با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *