ساخت، نگهداری و تعمیر سردخانه

سردخانه ماهی و میگو

سردخانه ماهی و میگو
لطفا امتیاز دهید

سردخانه ماهی و میگو؛ محصولات شیلات خود را تازه نگه دارید!

ماهی و میگو از محصولاتی هستند که باید با بهترین کیفیت به دست مشتریان برسند. در بسیاری از موارد فاصله زمانی زیادی میان صید و توزیع این محصولات وجود دارد و به همین علت کارخانه‌های شیلات باید ماهی‌ها و میگوهای خود را دست‌کم برای مدتی کوتاه انبار کنند. انبارکردن شیلات در سردخانه ماهی و میگو صورت می‌گیرد و کارخانه‌ها و صیادان می‌توانند محصولات شیلات خود را برای مدتی کوتاه یا بلند در این سیستم‌ها نگهداری کنند. نگهداری از ماهی و میگو در سردخانه ضروری است؛ چرا که این محصولات می‌توانند به‌سرعت فاسد شوند. در این مطلب از دی کول با ویژگی‌ها و مزایای استفاده از سردخانه ماهی آشنا می‌شویم.

سردخانه ماهی و میگو چیست؟

به‌طورکلی سردخانه به محلی گفته می‌شود که محصولات فاسدشدنی را برای مدتی طولانی در آن نگه‌داری می‌کنند. ماهی و میگو از محصولات پروتئینی هستند که سرعت فساد بالایی دارند و باید بعد از صید به‌سرعت خنک شوند. به همین خاطر برای سردسازی این محصولات، شرکت‌های شیلاتی و صیادان از سردخانه ماهی و میگو استفاده می‌کنند. در این سردخانه‌ها می‌توان انواع ماهی و میگو را برای مدت شش ماه بدون افت کیفیت نگه‌داری کرد.

یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در تولید محصولات پروتئینی، کیفیت و طعم آن‌ها در هنگام عرضه به مشتریان است. کارخانه‌ها و صیادان شیلات با استفاده از سردخانه ماهی و میگو می‌توانند محصولات خود را با بهترین کیفیت و طعم به دست مشتریان برسانند. در سردخانه ماهی و میگو، این محصولات به‌سرعت خنک شده و در دمای مناسب نگهداری می‌شوند.

اهمیت سردخانه ماهی و میگو برای شرکت‌های شیلاتی

ماهی و میگو از محبوب‌ترین محصولات پروتئینی هستند که هرروزه افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این محصولات برخلاف انواع گوشت قرمز و مرغ، سریع‌تر فاسد می‌شوند و شرایط نگه‌داری و انبارکردن آن‌ها دشوارتر است. از طرف دیگر به علت محدودیت‌های جغرافیایی در توزیع انواع ماهی و میگو، امکان فاسدشدن آن‌ها در هنگام توزیع نیز بالاتر است.

محل صید شیلات در دریاها است و برای انتقال این محصولات به شهرهای مرکزی کشور، آن‌ها باید دمای مناسبی داشته باشند تا فاسد نشوند. همچنین همان‌طور که اشاره شد، کیفیت و طعم انواع ماهی و میگو برای مشتریان اهمیت زیادی دارد. این کارخانه‌ها با انبارکردن شیلات خود در سردخانه ماهی و میگو می‌توانند محصولی باکیفیت و خوشمزه را به دست مشتریان خود برسانند. باید توجه داشت که در کنار تمام این عوامل، استفاده از سردخانه ماهی و میگو برای صیادان و کارخانه‌های شیلات اجباری است و بدون این سیستم‌ها نمی‌توان هیچ‌گونه ماهی و میگو را به فروش رساند.

انواع سردخانه ماهی کدام است؟

ماهی و میگو باکیفیت در دریاها صید می‌شوند و به همین علت انتقال آن‌ها به شهرهای مرکزی دشواری‌های زیادی دارد. از طرف دیگر بازار فروش انواع شیلات در شهرهای دریای نیز بسیار پررونق است. به همین خاطر شرکت‌ها و صیادان از انواع مختلف سردخانه مواد غذایی مخصوص ماهی و میگو برای انبارکردن این محصولات استفاده می‌کنند. از انواع مختلف سردخانه ماهی و میگو می‌توان به سردخانه بالای صفر و زیر صفر اشاره کرد. با این سردخانه‌های مخصوص ماهی و میگو آشنا می‌شویم.

سردخانه ماهی بالای صفر

همان‌طور که اشاره شد بازارهای فروش ماهی و میگو در شهرهای جنوبی بسیار پررونق هستند و صیادان و شرکت‌های شیلاتی بسیاری از محصولات خود را در این بازارها به فروش می‌رسانند. باوجود نزدیکی محل صید ماهی و میگو به این بازارها، شرکت‌های شیلاتی و صیادان بازهم باید از سردخانه ماهی و میگو برای خنک‌کردن محصولات خود استفاده کنند. برای خنک‌کردن این محصولات، از سردخانه‌های ماهی و میگو بالای صفر استفاده می‌شود.

در این سردخانه‌ها می‌توان انواع شیلات را با دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد و به مدت سه الی هفت روز نگهداری کرد. شایان‌ذکر است که دمای موردنیاز و مدت‌زمان نگهداری از ماهی در سردخانه بالای صفر به عوامل زیادی مانند بسته‌بندی و نوع ماهی بستگی دارد. برای مثال ماهی کامل را باید در دمای صفر الی دو درجه سلسیوس و حداکثر به مدت سه روز نگهداری کرد. اگر ماهی شما گرم آبی باشد، شما می‌توانید آن را برای هفت روز نیز در سردخانه نگهداری کنید.

سردخانه ماهی زیر صفر

بسیاری از شرکت‌های شیلاتی محصولات خود را به‌صورت منجمد در فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند. همچنین نگهداری طولانی‌مدت ماهی و میگو بدون منجمد کردن آن‌ها ممکن نیست. به همین علت بسیاری از صیادان و شرکت‌های شیلاتی از سردخانه زیر صفر برای انبارکردن محصولات شیلاتی خود استفاده می‌کنند.

در این سردخانه‌ها انواع ماهی و میگو در دمای منفی 12 الی منفی 18 درجه سانتی‌گراد و به‌صورت منجمد نگهداری می‌شوند. در این دما تمام باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌هایی که باعث فاسدشدن گوشت ماهی و میگو می‌شوند، از بین رفته یا فعالیت آن‌ها متوقف می‌شود. باید توجه داشت که در هنگام توزیع، دمای بافت محصولات دریایی مانند ماهی و میگو دو الی سه درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. به همین علت دمای این محصولات حتما باید در محدوده منفی 18 درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد.

فرایند سردسازی ماهی و میگو در سردخانه

از آن‌جایی که سرعت فاسدشدن انواع شیلات مانند ماهی و میگو از گوشت قرمز و مرغ بالاتر است، فرایند سردسازی و انبارکردن آن‌ها در سردخانه ماهی و میگو نیز دشوارتر می‌باشد. به همین علت در هنگام طراحی سردخانه باید به نحوه اجرای این فرایند توجه لازم را داشت.

دمای بافت درونی ماهی و میگو پس از صید باید به‌سرعت کاهش یابد. چرا که طعم و کیفیت بافت این محصولات براثر گرما می‌توانند به‌سرعت کاهش کیفیت داشته باشند. باید اشاره کرد که این امر برای ماهی‌های چرب اهمیت بیشتری دارد. چرا که سرعت فاسدشدن این ماهی‌ها به نسبت ماهی‌های کم‌چرب بیشتر است.

ماهی و میگو پس از صید باید به‌سرعت خنک شوند و دمای بافت درونی آن‌ها به صفر الی دو درجه سانتی‌گراد برسد. همچنین باید اشاره کرد که اگر قصد منجمدکردن این محصولات را دارید، آن‌ها باید به‌سرعت منجمد شوند. چرا که انجماد آرام ماهی و میگو باعث ازدست‌رفتن رطوبت و کاهش کیفیت بافت آن‌ها می‌شود.

رطوبت پیشنهادی سردخانه در هنگام انبارکردن انواع ماهی و میگو نیز باید بین 20 الی 30 درصد باشد تا آب بافت عضلانی این محصولات تبخیر نشود. به‌طورکلی و طبق استانداردهای ایران، انواع ماهی و میگوی منجمد باید در دمای منفی 18 درجه سانتی‌گراد در سردخانه نگهداری شوند. جزئیات انبارکردن یا نگهداری میگو با ماهی تفاوتی ندارد و هر دو این محصولات را می‌توان با شرایط یکسان در سردخانه ماهی و میگو نگهداری یا انبار کرد.

اجزای مختلف سردخانه ماهی و میگو

در سیستم سردخانه ماهی و میگو قطعات و تجهیزات مختلفی نقش دارند. از جمله این قطعات می‌توان به تجهیزات عایق‌بندی، درب سردخانه، کمپرسور و ساندویچ پنل اشاره کرد. حضور هر یک از این قطعات در فرایند سرمایش سردخانه ماهی و میگو اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که هر یک از این قطعات نقشی کلیدی در فرایند سرمایش این نوع سردخانه‌ها دارند و بدون آن‌ها نمی‌توان ماهی و میگو را به‌درستی نگهداری کرد. شما می‌توانید تمام تجهیزات موردنیاز برای احداث سردخانه را از مجموعه دی کول با بهترین قیمت خریداری کنید. با اجزای مختلف سردخانه ماهی و میگو آشنا می‌شویم.

ساندویچ پنل‌ها و تجهیزات عایق‌بندی

عایق‌بندی یکی از تاثیرگذارترین مولفه‌ها در افزایش راندمان و بهبود عملکرد سردخانه ماهی و میگو است. به همین علت برای عایق‌بندی اصولی از تجهیزات مختلفی مانند ساندویچ پنل‌ها استفاده می‌شود. این تجهیزات دارای سه لایه هستند که لایه میانی آن‌ها از فوم پلی‌اورتان ساخته می‌شود تا از هدررفت انرژی در سردخانه‌ها جلوگیری شود.

درب سردخانه ماهی

درب سردخانه ماهی و میگو یکی از مهم‌ترین اجزای این سیستم به‌شمار می‌آید. چرا که این قطعه باید کارایی و دسترسی مناسبی داشته باشد. همچنین این قطعه باید از هدررفت انرژی در سردخانه‌های ماهی و میگو جلوگیری کند.

کمپرسور سردخانه ماهی و میگو

کمپرسور یا موتور سردخانه یکی دیگر از قطعات مهم این سیستم به‌شمار می‌آید که وظیفه انتقال گاز مبرد درون سیستم سرمایش سردخانه را برعهده دارد. موتور سردخانه‌ها با قدرت 2 الی 80 اسب بخار تولید می‌شوند که شما می‌توانید انواع کمپرسور‌های سردخانه ماهی و میگو را از مجموعه دی کول خریداری کنید.

مزایای استفاده از سردخانه ماهی برای نگه‌داری شیلات

استفاده از سردخانه مخصوص ماهی و میگو مزایای زیادی مانند نگهداری طولانی‌مدت محصول، دسترسی آسان و حفظ کیفیت و طعم ماهی و میگو در هنگام توزیع دارد. این مزایا به شرکت‌ها و صیادان شیلات کمک می‌کند تا محصولات باکیفیت‌تری را به دست مشتریان خود برسانند. همچنین باید اشاره کرد که هر شرکت شیلاتی با احداث سرد‌خانه ما‌هی و میگو می‌تواند در هزینه‌های خود به میزان زیادی صرفه‌جویی کند.

قیمت احداث سردخانه ماهی و میگو

قیمت احداث سردخانه به عوامل زیادی مانند ابعاد، ظرفیت، کاربری و عملکرد این سیستم بستگی دارد. همچنین باتوجه به نوسانات قیمت ارز، تجهیزات و مصالح نمی‌توان عددی دقیق برای هزینه ساخت سردخانه عنوان کرد. بااین‌حال شما می‌توانید تمام مراحل طراحی و ساخت خود را به مجموعه‌های باتجربه مانند دی کول بسپارید تا با بهترین قیمت و کیفیت، طراحی و ساخت سرد‌خانه ما‌هی و میگو شما را انجام دهند.

دی کول؛ مجموعه‌ای باتجربه در زمینه ساخت سردخانه ماهی

طراحی و ساخت سردخانه ماهی پیچیدگی‌های بسیاری دارد. به همین علت این کار را باید به یک مجموعه مجرب و ماهر سپرد. گروه صنعتی دی کول با استفاده از تجربه بالای خود در زمینه طراحی و احداث انواع سردخانه‌ها، می‌تواند شما را در ساخت سردخانه مورد نظر شما کمک کند. همچنین باید اشاره کرد که شما می‌توانید تمام تجهیزات موردنیاز برای احداث سردخانه مانند کندانسور، کمپرسور و اواپراتور را از مجموعه دی کول خریداری کنید. برای دریافت مشاوره و تخمین هزینه ساخت سردخانه ماهی، می‌توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *