راهنمای راه اندازی فروشگاه

راهنمای راه اندازی هایپر مارکت

راه اندازی هایپر مارکت
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم ابتدا شما را با مفهوم هایپرمارکت و سوپر مارکت و تفاوت آن‌ها آشنا کرده و سپس نکات لازم برای راه اندازی هایپر مارکت را با هم مرور کنیم. با ما همراه باشید. همچنین اگر هر سوالی در خصوص راه اندازی هایپر مارکت دارید، می‌توانید با مشاورین دی کمپانی تماس گرفته و رایگان مشاوره دریافت کنید.

برخلاف زمان‌های گذشته که تمام خریدهای روزانه مردم از بقالی‌های کوچک انجام می‌شد، با پیشرفت جوامع و حرکت صنایع مختلف به سمت مدرنیته، انواع مختلفی از فروشگاه‌ها در ابعاد و کاربرد‌های مختلف به وجود آمدند. یکی از این انواع فروشگاه‌ها، هایپر مارکت ها هستند که از لحاظ ابعاد بزرگ‌تر از سوپر مارکت‌ها به حساب می‌آیند. هایپر مارکت‌ها با قرارگیری در مسیر مدرنیته شدن صنعت فروش، تجربه جدیدی را از خرید برای مشتریان فراهم کرده و رضایت آن‌ها را با سرعت بسیار زیادی کسب کرده‌اند و در تمام دنیا نیز شعبه‌های متعددی از این هایپر مارکت ها راه اندازی شده‌است. در تعریف اولیه هایپر مارکت فروشگاهی است که امکان تامین سبد خرید روزانه مشتریان را دارد.

هایپر مارکت

آشنایی با هایپر مارکت و سوپر مارکت

ابتدا باید با مفهوم هایپرمارکت و سوپر مارکت بیشتر آشنا شویم:

هایپر مارکت چیست؟

هایپرمارکت یا ابرفروشگاه به فروشگاه‌هایی در ابعاد بزرگ گفته می‌شود که فقط یک نوع کالا را ارائه نمی‌کنند یا به عبارتی چندمنظوره هستند. این ویژگی باعث می‌شود که مشتریان بتوانند همه‌ی محصولات موردنیاز و مایحتاج روزانه خود را مانند پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، ابزار و … در یک مکان پیدا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد ماهیت هایپرمارکت می‌توانید مقاله ” هایپرمارکت چیست ؟ ” را از وبلاگ گروه صنعتی دی مطالعه کنید.

سوپر مارکت چیست؟

سوپرمارکت نسخه بزرگ‌تر و مدرن تر بقالی های قدیمی است. در این فروشگاه‌ها همه‌ی اقلام روزانه مانند مواد خوراکی (شیر، ماست، کره، نان و…) و نوشیدنی‌ها و محصولات دیگری مانند کالاهای بهداشتی را می‌توان یافت. هم سایز این فروشگاه از بقالی بزرگ‌تر است و هم برخلاف آن‌ها مشتریان دسترسی مستقیم به محصولات دارند. بیش از 80% اجناس سوپر مارکت را مواد خوراکی تشکیل می‌دهد. ابعاد این فروشگاه از هایپر مارکت کوچکتر است و معمولا درون محله‌ها و در فاصله خیلی نزدیک به مشتریان تاسیس می‌شوند. در مقاله راهنمای تاسیس سوپرمارکت به نحوه راه‌اندازه و اخذ جواز کسب سوپرمارکت پرداخته شده است.

تفاوت های این دو فروشگاه در چیست؟

  1. ابعاد : اصولا به علت تفاوت در نوع و میزان اجناس عرضه‌شده، ابعاد هایپر مارکت ها از سوپر مارکت ها بزرگ‌تر است.
  2. قیمت : در سوپر مارکت ها تمام اجناس با قیمت روی جلد و بدون تخفیف عرضه می‌شوند ولی در هایپر مارکت ها همواره اجناس مختلف با آفرها و تخفیفات جذابی عرضه می‌شوند.
  3. تجربه خرید : به‌خاطر کوچک‌تر و یا حتی خودمانی‌تر بودن سوپر مارکت ها اصولا فروشندگان آن‌ها رابطه نزدیک‌تر و گرم‌تری را با مشتریان خود دارند. در حالی که این امر در هایپر مارکت ها کمتر دیده می‌شود.
  4. تنوع و حجم محصولات : هایپر مارکت ها به‌دلیل فضای بزرگ‌تر و سرمایه بیشتر، تنوع محصولات بیشتری از محصولات مختلف از دسته‌بندی‌های مختلف را عرضه می‌کنند و با داشتن انبارهای بزرگ، کمتر با مشکل کمبود کالا مواجه می‌شوند. ولی سوپر مارکت ها تنوع کمتری از محصولات ( که بالای 80% آن‌ها مواد غذایی است) را عرضه کرده و در فواصل زمانی کوتاه‌تری نیاز به تامین مجدد کالا دارند.
  5. دکوراسیون : بازهم به علت تفاوت در ابعاد، دکوراسیون داخلی سوپر مارکت ها نسبت به هایپر مارکت ها زیبایی بیشتری را از خود نشان می‌دهد.

راه اندازی هایپر مارکت

در این بخش می‌خواهیم راه اندازی هایپر مارکت را باهم بررسی کنیم.

نکته‌ای که احتمالا همه ما با آن موافقیم این‌است که نیاز مردم به تامین مایحتاج روزانه خود هرگز به پایان نمیرسد. همانطور که گفتیم یکی از راه‌های خرید لوازم مورد نیاز، مراجعه به هایپر مارکت‌هاست. پس شاید بتوانیم بگوییم که راه اندازی هایپر مارکت البته با برنامه‌ریزی درست و حساب‌شده می‌تواند شروع یک کسب‌و‌کار موفق در یک صنعت روبه‌رشد باشد. حالا برای راه اندازی یک هایپر مارکت چه قدم‌هایی را باید برداریم؟ با ما همراه باشید.

هایپر مارکت

یافتن محل مناسب برای راه اندازی هایپر مارکت

پیدا کردن یک محل با شرایط مناسب، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در آمار فروش و میزان موفقیت فروشگاه شماست. برای این‌کار باید به نکات مختلفی توجه کنید:

  • الگوی عمومی مصرف آن منطقه : همیشه به‌خاطر داشته باشید که میزان مصرف و علایق مصرفی مشتریان در همه‌جا مشابه هم نیست. خرید روزانه کسی که در یک منطقه روستایی یا یک منطقه شلوغ در یک کلانشهر زندگی می‌کند یکسان نیست. پس برای پیدا کردن مکان مناسب ابتدا باید منطقه موردنظر و عادات مصرفی ساکنین آن را مورد بررسی قراردهید. و طبق آن تصمیم به راه اندازی هایپرمارکت بگیرید.
  • توزیع فروشگاه‌ها و به خصوص هایپر مارکت ها در آن منطقه : افتتاح یک هایپر مارکت در فاصله چند متری از یک هایپر مارکت موفق دیکر، نسخه‌ای تضمینی برای شکست است.
  • میزان اجاره و هزینه‎‌ها : یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت شما کنترل هزینه‌های فروشگاه است.
  • جای پارک : این مورد دیگر واقعا نیازی به توضیح ندارد! اگر جای پارک نداشته باشید هیچ مشتری حاضر نمی‌شود خرید های مقیاس بزرگ خود را در هایپر مارکت شما انجام دهد.

دریافت مجوزهای لازم برای راه اندازی هایپر مارکت

مرحله بعدی در راه اندازی هایپر مارکت ، دریافت مجوزهای مورد نیاز و پروانه کسب‌ از صنف مربوطه است. بدون توجه به هدف شما از راه اندازی، هر کسب‌و‌کاری برای شروع کار خود نیازمند دریافت پروانه کسب‌و‌کار است. داشتن نظارت دائم بر ایمنی فروشگاه، رعایت قوانین استاندارد و توجه به حقوق مشتریان و فروشندگان از مزایای کسب مجوزهای مربوط به فروشگاه شماست. فرآیند دریافت پروانه تاسیس هایپرمارکت ( که عموما اعتبار 5 ساله دارد ) صرفا با تکمیل مدارک مورد نیاز و مراجعه به دفتر صنف مربوطه انجام شده و معمولا زمان زیادی نیز طول نمیکشد.

نام گذاری هایپر مارکت ; قدمی مهم و اساسی در مسیر موفقیت شما

انتخاب اسم برای هایپر مارکت که مورد استقبال مشتریان قرار بگیرد و قابلیت برندینگ هم داشته باشد نیازمند خلاقیت، تلاش و صبر زیاد است. با رقابت سنگینی که بین فروشگاه‌های مختلف به وجود آمده است هر کدام در تلاشند که سهم خود را در بازار بیشتر کرده و اسم خود را بر سر زبان مشتریان بیندازند. انتخاب نام مناسب و کاربردی برای هایپر مارکت شما راهی بسیار کاربردی و مهم است که می‌تواند ضامن موفقیت شما باشد.

طراحی داخلی و دکوراسیون

هایپر مارکت ها با توجه به وسعتی که دارند تنوع بالایی از محصولات مختلف را در دسترس مشتریان خود قرار می‌دهند. به همین دلیل رعایت اصول چیدمان فروشگاه اصلی ضروری است. مشتریان باید به راحتی به تمام کالاهای موجود در هایپر مارکت دسترسی داشته باشند که این امر با قفسه بندی درست و تعیین ارتفاع و طراحی مناسب آن‌ها در فروشگاه محقق می‌شود. با توجه به رقابت سنگینی که در راه‌اندازی فروشگاه به وجود آمده ، کسانی که قصد راه اندازی هایپر مارکت را دارند از گروه‌ها و شرکت‌های تخصصی طراحی کمک گرفته و نجهیز و دکوربندی فروشگاه را به حرفه‌ای ها می‌سپارند. شما می‌توانید ادامه نکات مربوط به طراحی هایپر مارکت را در وبلاگ گروه صنعتی دی مطالعه کنید.

فروش ویژه سبد و چرخ خرید گروه صنعتی دی

تجهیز هایپر مارکت ; مرحله‌ای مهم و سرنوشت ساز در مسیر راه اندازی

قدم مهم دیگری که در راه اندازی یک هایپر مارکت وجود داردآماده‌سازی یک لیست کامل و دقیق از تمام تجهیزات فروشگاهی است که در هایپر مارکت خود نیاز دارید . تجهیزاتی مانند یخچال فروشگاهی، قفسه‌های فروشگاهی، چرخ خرید و سبد خرید فروشگاهی  ، میز چک اوت، دستگاه بارکد خوان، دستگاه کارتخوان، قفسه فروشگاهی و … باشد. همچنین وجود سیستم های پشتیبانی نظیر تجهیزات امنیتی فروشگاه و گیت فروشگاهی برای تامین امنیت هایپر مارکت شما می‌تواند ضروری باشد.

چه محصولاتی را می‌خواهید در اختیار مشتری قرار دهید؟

انتخاب محصولات برای هایپر مارکت

یکی از اهداف راه اندازی هایپر مارکت دسترسی مشتریان به تنوع وسیعی از محصولات مختلف است. بین تمام دسته‌بندی‌ها و انواع مختلف محصولات موجود در بازار، انتخاب طیف گسترده و مناسبی از محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است. مشخصا بیرون رفتن مشتریان از هایپر مارکت شما بدون خرید هیچ محصولی، تصویر زیبا و انگیزشی برای شما نخواهد بود. علاوه بر آن به شما می‌فهماند که شاید تنوع محصولات خود را درست انتخاب نکرده‌اید. پس نتیجه می‌گیریم انتخاب تنوع مناسبی از محصولات و توجه به نیازهای مشتریان ( مخصوصا در منطقه اطراف هایپرمارکت )  قدم مهمی در مسیر رضایت مشتریان شماست. حالا این‌ کار نیازمند تحقیق و بررسی رفتارها و نیازهای مشتریان و خریدهای قبلی آن‌ها و ایجاد تناسب بین محصولات ارائه شده با این اطلاعات است. البته تلاش برای ارائه محصولات با قیمت به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر نسبت به دیگر فروشگاه‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در خوشحالی مشتریان و موفقیت شما داشته باشد.

سخن پایانی

راه اندازی هایپر مارکت به عنوان یک فروشگاه مدرن که توانایی تامین اکثر نیازهای روزانه مشتریان را دارد، در صورتی که با برنامه ریزی درست و اصولی انجام شود می‌تواند یک فرصت اقتصادی شگفت‌انگیز باشد. در این مقاله ابتدا سوپر مارکت و هایپر مارکت را به عنوان دو شکب متفاوت از فروشگاه‌ها را برای شما تعریف و سپس مقایسه کردیم. و در ادامه نکاتی که برای راه اندازی یک هایپر مارکت باید به آن‌ها توجه کرد را با هم مرور کردیم.امدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره برای راه‌اندازی هایپرمارکت با کارشناسان گروه صنعتی دی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *