آشنایی با تجهیزات فروشگاهی

راهنمای خرید صندوق فروشگاهی که به آن دقت کنید

راهنمای خرید صندوق فروشگاهی
امتیاز دهید

صندوق‌های فروشگاهی امروزه به یکی از مهم‌ترین وسایل در فروشگاه‌های سوپرمارکتی، مواد غذایی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبدیل شده است. این صندوق‌ها انواع متفاوتی دارند؛ که صندوق فروشگاهی ECR و صندوق فروشگاهی POS از معروف‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. نکته اصلی اینجاست که هرکدام از این صندوق‌ها برای شرایط و فروشگاه‌های مشخصی کاربرد دارد. برای مثال خرید یک صندوق پوز در فروشگاه‌های کوچک محلی فقط به معنای صرف هزینه‌ی بی‌مورد است.

همچنین صندوق‌های ECR شاید گزینه‌ی خوبی برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباشد. خلاصه کلام در این مقاله قصد داریم به بحث راهنمای خرید صندوق فروشگاهی بپردازیم. در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که با دقت نسبت به آن‌ها می‌توانید به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید.

برای خرید انواع صندوق فروشگاهی و دریافت مشاوره، اینجا کلیک کرده و فرم زیر را پر کنید؛ یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شماره تماس مستقیم با ما : ۰۲۶۳۷۳۱۰۸۲۵

آشنایی با صندوق‌های فروشگاهی

قبل از اینکه به سراغ راهنمای خرید صندوق فروشگاهی برویم، اجازه دهید کمی درباره‌ی پیشینه‌ی دستگاه صندوق‌های فروشگاهی و کاربردهای آن صحبت کنیم.

صندوق‌های فروشگاهی در حقیقت یک سیستم مرکزی برای مدیریت فروشگاه شماست. این مدیریت شامل میزان فروش انواع محصولات، حسابرسی فروشگاه، ارائه فاکتور فروش به مشتریان، اتصال به سیستم فیش پرینت، کارت‌خوان، دستگاه بارکد خوان و …می‌شود. امروزه ساده‌ترین صندوق‌های فروشگاهی نیز این خدمات را به شما ارائه می‌دهند.

در گذشته صندوق‌های فروش به صورت مکانیکی طراحی می‌شدند؛ و در حقیقت شبیه ماشین تایپ‌های قدیمی طراحی می‌شدند. به نحوی که فروشنده می‌توانست با فشردن کلیک‌ها فروش هر محصولش را ثبت کرده و به نوعی خرید و فروش خود را مدیریت کند.

با ظهور تکنولوژی کامپیوتر، صندوق‌های فروشگاهی نیز به سیستم عامل تجهیز شدند و به این شکل صندوق‌های فروشگاهی الکترونیکی جای صندوق‌های مکانیکی را گرفتند. صندوق‌های الکترونیکی البته امکانات دیگری را هم با خود به همراه آوردند.

صندوق فروشگاهی

راهنمای خرید صندوق فروشگاهی

اگر قصد خرید یک صندوق فروشگاهی را دارید، لازم است یک سری نکات را در نظر بگیرید. از مدل و نوع صندوق فروشگاهی تا میزان هزینه شما، تناسب صندوق فروشگاهی با میزان فروش و ابعاد فروشگاه. در ادامه به مرور مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب و خرید صندوق فروشگاهی خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع صندوق‌های فروشگاهی

مهم‌ترین نکته در راهنمای خرید صندوق فروشگاهی آشنایی با انواع صندوق‌های فروشگاهی است. در ادامه به صورت جزئی به معرفی مهم‌ترین صندوق‌های فروشگاهی می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با انواع این دستگاه‌ها می‌توانید مقاله‌ی انواع صندوق فروشگاهی را مطالعه کنید.

  • ساده‌ترین صندوق فروشگاهی، صندوق ECR

صندوق فروشگاهی ECR ساده‌ترین نوع از صندوق‌های فروشگاهی است.  این صندوق‌ها از نظر ظاهری ابعاد بزرگی دارند. در بخش پایینی این صندوق یک بخش جهت برداشت و قرار دادن اسکناس قرار داده شده است. روی صندوق نیز دکمه‌های بزرگی به چشم می‌خورد که آن را شبیه به یک ماشین حساب بزرگ نشان می‌دهد. همچنین یک مانیتور 4 اینچی نیز در بخش بالایی این صندوق به چشم می‌خورد.

صندوق‌های ECR قابلیت اتصال به بارکد خوان و سیستم چاپگر رسید را دارند. و به کمک سیستم عامل خود، امکان مدیریت و حساب‌رسی را در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند. ضعف اصلی صندوق‌های فروشگاهی ECR این است که قابلیت ارتقاء سخت افزاری را ندارند. به همین جهت برای فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به هیچ عنوان گزینه‌ی مناسبی نیستند.

  • صندوق فروشگاهی POS، پرکاربرد و محبوب

در بین صندوق‌های فروشگاهی، صندوق‌های پوز محبوب‌ترین دسته به حساب می‌آیند. صندوق‌های پوز از یک مانیتور بزرگ بهره می‌برند و راه‌اندازی آن‌ها وابسته به سیستم عامل ویندوز است. در حقیقت برای راه‌اندازی این دستگاه‌ها، از نظر سخت افزاری نیاز به یک کیس کامپیوتری دارید؛ که حکم دستگاه مادر را برای فروشگاه شما ایفا می‌کند.

صندوق‌های POS قابلیت اتصال به دستگاه‌های کارت‌خوان، بارکد خوان، فیش پرینتر و … را دارد. همچنین در دسترس بودن مانیتور رنگی این امکان را به فروشنده می‌دهد که خیلی راحت‌تر و بهتر بر فروشگاه خود احاطه داشته باشد.

مزیت صندوق‌های POS نسبت به صندوق‌های ECR این است که به راحتی قابلیت ارتقاء را دارند.  و البته نقطه ضعفشان هم وابسته بودنشان به یک سیستم کامپیوتری بیرونی است.

  • صندوق فروشگاهی TOUCH POS، پیشرفته‌ترین و تاپ‌ترین

اگر قرار باشد در راهنمای خرید صندوق فروشگاهی، از پرچم‌دارهای این دستگاه‌ها نام ببریم، باید به سراغ صندوق‌های فروشگاهی لمسی یا همان TOUCH POS برویم. این صندوق‌ها از نظر عملکردی شباهت زیادی به دستگاه‌های پوز دارند. البته با یک تفاوت بزرگ. در اینجا یک مانیتور لمسی جایگزین صفحه مانیتور صندوق شده و همچنین سخت افزارهای مورد نیاز، در بخش پایینی صندوق کار گذاشته شده است. درواقع این‌طور تصور کنید که یک تبلت هوشمند یا لپ‌تاپ تاچ اسکرین را جایگزین کامپیوتر قدیمی خود کرده باشید.

صندوق‌های فروشگاهی لمسی بهترین گزینه برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ است. بالا بردن سرعت کاربر، قابلیت ارتقاء سخت افزاری، سیستم مدیریتی قوی و رابط کاربری ساده از جمله مزایای این صندوق فروشگاهی به شمار می‌رود.

مزایای صندوق فروشگاهی لمسی touch pos

  • دارا بودن صفحه تمام لمسی
  • حجم کوچک دستگاه و کاهش فضای مورد نیاز
  • سیستم مدیریتی قوی و دقیق
  • بالا بردن سرعت عملکرد کاربر
  • ساختمان ساده و عدم نیاز به آموزش‌های دشوار
  • امکان اتصال به تمامی دستگاه‌های جانبی مثل کارت‌خوان، فیش پرینتر، بارکد خوان و ….
  • قابلیت ارتقاء سخت افزاری دستگاه

معایب صندوق فروشگاهی لمسی touch pos

  • قیمت بسیار بالای آن نسبت به انواع صندوق فروشگاهی
  • در دسترس نبودن برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای محلی و کوچک

صندوق فروشگاهی لمسی

هزینه خرید و نصب صندوق فروشگاهی

به طبع در دنیای امروزی میزان هزینه‌های خرید هر دستگاهی برای ما اهمیت دارد. به همین خاطر است که در راهنمای خرید صندوق فروشگاهی باید به این بحث نیز بپردازیم.

  • ارزان‌ترین گزینه

از نظر هزینه‌های خرید، صندوق‌های ECR ساده‌ترین و ارزان‌ترین مدل در دسترس است. به همین خاطر بسیاری از فروشگاه‌های محلی یا سوپرمارکت‌های کوچک به سراغ خرید صندوق‌های ECR می‌روند. همین‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، صندوق‌های ECR رابط کاربری ساده‌ای دارند و مهم‌ترین نکته در آن‌ها قابلیت اتصال به دستگاه‌های مجزاست.

  • محصولات میان رده

اگر به دنبال محصولات میان رده هستید، بهترین انتخاب برای شما صندوق‌های فروشگاهی POS است. این صندوق‌ها از نظر سخت افزاری مدل‌های متنوعی دارند. ظرفیت رم، سرعت عملکرد، پردازشگر، نوع مانیتور و … از جمله مواردی است که روی قیمت صندوق‌های فروشگاهی POS اثرگذار است. در انتخاب صندوق‌های  POSباید ظرفیت فروشگاه خود را ارزیابی کنید. اگر دارای یک فروشگاه زنجیره‌ای محلی هستید یا در فروشگاه سوپرمارکتی خود نیاز به یک صندوق فروشگاهی مدرن دارید، بهترین انتخاب برای شما صندوق‌های POS است.

از مزیت‌های صندوق‌های پوز این است که می‌توانید در فروشگاه خود چند بخش مجزا برای دریافت و راه انداختن کار خریداران در نظر بگیرید؛ که سرعت فروش را بالاتر می‌برد.

  • پرچم‌دارهای صندوق فروشگاهی

صندوق‌های فروشگاهی لمسی به عنوان پرچم‌دارهای این بازار شناخته می‌شوند. پس طبیعی است که گران‌قیمت‌ترین دستگاه‌های فروشگاهی باشند. استفاده از این صندوق‌ها بیشتر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و هایپرمارکت‌ها کاربرد دارد. مزیت این دستگاه‌ها رابط کاربری آسان و بالا رفتن سرعت فروش است. تصور کنید در یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ که مشتریان پرتعدادی دارد، چقدر زمان و مدیریت منابع اهمیت پیدا می‌کند. همین مسائل است که خرید یک صندوق فروشگاهی لمسی را توجیه‌پذیر می‌کند.

پرچم‌دارهای صندوق فروشگاهی

تناسب صندوق فروشگاهی خریداری شده با ظرفیت فروش

آوردن این بخش در راهنمای خرید صندوق فروشگاهی شاید خیلی ضروری نباشد. نکات مهم، همین بحث هزینه‌های خرید و آشنایی با انواع صندوق فروشگاهی است. با این همه، تناسب صندوق فروشگاهی و ظرفیت فروش نیز مسئله‌ی مهم به حساب می‌آید.

اجازه دهید با یک مثال بحث را جلو ببریم. تصور کنید که شما قصد راه اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ای در شهر خود هستید. حال اگر قصد خرید صندوق فروشگاهی داشته باشید، گزینه‌های متعددی مقابل شما قرار دارد. برای مثال ممکن است همسایه شما خرید یک صندوق ECR را به شما پیشنهاد دهد. خب درست است که صندوق‌های ECR ارزان‌ترین گزینه به حساب می‌آیند، اما به خاطر محدودیت‌هایی که دارند، برای یک فروشگاه زنجیره‌ای مناسب نیستند. پایین آوردن سرعت ثبت خریدها، عدم امکان ارتقاء دستگاه و سیستم مدیریتی ضعیف از جمله معایب این صندوق برای فروشگاه شماست. پس نباید گول ارزان بودن این صندوق را بخورید.

خب، تا اینجا سطح پایین را در نظر گرفتیم. حال به سراغ سطح بالای کار برویم. اگر یک صندوق فروشگاهی TOUCH POS بخرید چه؟ در جواب این سؤال، کافی است نگاهی به قیمت خرید صندوق‌های لمسی بیندازید. برای شما که می‌خواهید یک فروشگاه زنجیره‌ای کوچک داشته باشید، پایین آوردن هزینه‌های اولیه بسیار ضروری است. در حالی که این صندوق‌ها نمونه‌های پیشرفته‌ای هستند، اما گزینه‌ی بهینه‌ای برای شما به حساب نمی‌آیند.

نتیجه اینکه باید به سراغ گزینه‌های میان رده بروید. با این حساب بهترین گزینه انتخاب یکی از مدل‌های صندوق POS است.

جمع بندی

در این راهنمای خرید صندوق فروشگاهی سعی کردیم مهم‌ترین ملاک‌ها برای انتخاب و خرید این دستگاه را شرح دهیم. آشنایی با انواع صندوق فروشگاهی، نقاط ضعف و قوت‌ آن‌ها، قیمت خرید صندوق‌های فروشگاهی و تناسب صندوق انتخاب شده با ظرفیت فروش شما از جمله ملاک‌هایی است که باید در زمان انتخاب به آن‌ها توجه کنید.

جهت خرید انواع صندوق فروشگاهی به قسمت محصولات وب‌سایت دی مراجعه کرده و جهت مشاوره با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *