کمپرسور

نحوه تست کمپرسور اینورتر

تست کمپرسور اینورتر
3/5 - (2 امتیاز)

در سیستم ‌های برودتی مثل یخچال یا کولر گازی، از سیکل تبرید تراکمی برای سرماسازی استفاده می‌شود. جزء اصلی این سیکل، دستگاه کمپرسور است که با مصرف انرژی الکتریکی باعث انتقال حرارت به بیرون و کاهش دما می‌شود. امروزه به منظور کاهش هرچه بیشتر مصرف برق، از کمپرسور های اینورتر استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم ضمن مروری بر روش کار، به بررسی روش تست کمپرسور اینورتر بپردازیم.

کمپرسور چیست؟

در هر سیکل تبرید به عنوان مثال یخچال فروشگاهی، به منظور افزایش فشار مبرد از کمپرسور استفاده می‌شود. کمپرسور پس از اواپراتور قرار گرفته و علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز مبرد برای طی کردن مسیر، باعث افزایش فشار مبرد نیز می‌شود. دلیل نیاز به افزایش فشار مبرد آن است که دمای تقطیر با فشار رابطه مستقیم داشته و با افزایش فشار، دمای تقطیر نیز افزایش می‌یابد که این امر باعث می‌شود که مبرد بتواند در کندانسور در دمای محیط مایع شود. شما می‌توانید جهت مطالعه بیشتر در مورد انواع کمپرسور و روش کار آن‌ها به آرشیو مقالات گروه صنعتی دی مراجعه کنید.

کمپرسور از انرژی الکتریکی برای متراکم کردن مبرد استفاده می‌کند، و پرمصرف‌ترین جزء سیکل برودتی است. به همین دلیل مهندسین و شرکت‌های سازنده کمپرسور همواره به دنبال راحی برای کاهش مصرف برق کمپرسور هستند. یکی از فناوری‌های که به منظور کاهش مصرف برق کمپرسور عرضه شده است، اینورتر یا به طور دقیق‌تر کمپرسورهای اینورتر یا کمپرسورهای دور متغیر می‌باشند، که در ادامه این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کمپرسور اینورتر چیست

آشنایی اجمالی با کمپرسور اینورتر

کمپرسور برودتی که به آن موتور نیز گفته می‌شود با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، نیروی لازم برای انتقال گرمای محیط داخل به محیط بیرون را تامین می‌کند. برای بررسی دقیق‌تر یک یخچال را در نظر بگیرید در ابتدا که دمای داخل یخچال بالا می‌باشد، کمپرسور با تمام ظرفیت خود کار می‌کند، سپس رفته رفته دمای یخچال کاهش می‌یابد تا به نقطه‌ی مطلوب برسد در این‌جا ادامه کار کمپرسور باعث کاهش بیشتر دما خواهد شد که نیازی به این کار نیست.

برای کنترل دما و تنظیم آن بر روی نقطه مطلوب باید فعایت و کارکرد کمپرسور را کنترل کرد. در کمپرسورهای یخچال‌های معمولی یک ترموستات دمای داخل یخچال را پایش کرده و در صورتی که دما تا نقطه مطلوب پایین آمد جریان برق کمپرسور را قطع می‌کند. با خاموش شدن کمپرسور دما از حد تعیین شده پایین نمی‌رود. اما با گذشت زمان حرارت وارد یخچال شده و دمای یخچال افزایش می‌یابد. که در این صورت ترموستات مجدداً جریان برق کمپرسور را برقرار کرده و کمپرسور با تمام توان خود کار می‌کند تا دما به نقطه مطلوب باز گردد. 

کمپرسور اینورتر

به طور خلاصه کمپرسورهای معمولی یخچال که به آن‌ها کمپرسورهای روشن-خاموش یا on-off نیز گفته می‌شود با خاموش و روشن شدن‌های مکرر دمای داخل یخچال را تا حدی در نقطه مطلوب تنظیم می‌کنند.

کمپرسورهای اینورتر اما به طور روشن و خاموش نبوده و ظرفیت آن‌ها کنترل می‌شود. به عبارت دقیق‌تر با کاهش دمای یخچال ظرفیت کمپرسور یا دور موتور نیز کاهش می‌یابد و کمپرسور به طور کامل خاموش نمی‌شود. به این ترتیب دمای یخچال در نقطه مطلوب تنظیم شده یا ست پوینت set point ثابت باقی خواهد ماند.

استفاده از فناوری اینورتر در کمپرسور یخچال باعث کاهش مصرف برق شده و همچنین از روشن و خاموش شدن مکرر کمپرسور جلوگیری می‌کند که این امر باعث افزایش طول عمر کمپرسور می‌شود. کمپرسورهای اینورتر در انواع مدل‌های پیستونی، اسکرال و … برای یخچال‌های خانگی، کولرهای گازی و انواع دیگر سیستم‌های برودتی طراحی و تولید می‌شوند.

نحوه تست کمپرسور اینورتر

در صورت بروز مشکل در کمپرسورهای اینورتر باید توجه داشت که ممکن است مشکل از خود کمپرسور و یا مشکل از بورد اینورتر باشد. برای تشخیص قسمت معیوب، باید ابتدا کمپرسور توسط تکنسین متخصص بررسی شده و در صورت اطمینان از صحت کار آن اقدام به بررسی بورد اینورتر کرد.

در بورد اینوتر کمپرسور، قسمت‌های مختلفی وجود دارد که شامل قطعات الکتریکی می‌باشند. به عنوان مثال دیود بریج برق را از متناوت به جریان مستقیم تبدیل می‌کند. قسمت راه‌اندازی کمپرسور به نام  IPM نیز برای ایجاد ولتاژ‌های مختلف به منظور تنظیم دور موتور وجود دارد.

به منظور تست کمپرسور اینورتر یکی از راه‌حل‌ها بررسی مقاومت پایه‌های کمپرسور است. برای این منظور باید پایه‌های کمپرسور دو به دو با یکدیگر اتصال الکتریکی داشته باشند، همچنین جریان الکتریکی پایه‌ها نباید به بدنه کمپرسور منتقل شود.

برای بررسی دقیق‌تر و تست کمپرسور اینورتر توصیه می‌شود، حتماً با یک تعمیرکار متخصص مشورت شود. کمپرسور یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم است که در صورت خرابی هزینه زیادی را متحمل خواهد کرد.

جمع‌بندی

یکی از فناوری‌های که به منظور کاهش مصرف برق کمپرسور در سیستم های برودتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمپرسور اینورتر است. استفاده از کمپرسور اینورتر باعث صرفه جویی در انرژی و همین طور افزایش طول عمر کمپرسور می‌شود. امروزه در بسیار از دستگاه‌ها خصوصاً یخچال‌های خانگی، کولر‌های گازی و … از کمپرسورهای اینورتر استفاده می‌شود. در این مقاله ضمن مروری بر روش کار این نوع کمپرسور و مزیت‌های آن به بررسی تست کمپرسور اینورتر نیز پرداخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *