ساخت، نگهداری و تعمیر سردخانه

ساخت سردخانه | آشنایی با ساختمان، تجهیزات و نحوه ساخت این سازه

ساخت سردخانه
3.9/5 - (11 امتیاز)

با صنعتی‌شدن فرایند تولید بسیاری از محصولات مانند میوه‌ها و فرآورده‌های دامی مانند گوشت قرمز و سفید، برای نگهداری طولانی‌مدت این محصولات به روشی جدید نیاز است. ساخت سردخانه و استفاده از آن برای نگهداری از این محصولات فاسدشدنی، یکی از بهترین راهکارها برای نگهداری اصولی و طولانی‌مدت این محصولات است.

احداث سردخانه پیچیدگی‌های زیادی دارد و افراد در ابتدا باید با تمام مراحل و تجهیزات سردخانه آشنا باشند. همچنین طراحی و اجرای سردخانه‌ها را نیز باید به دست شرکت‌های متخصص و مجرب در این زمینه سپرد. در این مطلب با نحوه احداث سردخانه و تجهیزات موردنیاز آن به طور کامل آشنا می‌شویم.

سردخانه چیست؟

به‌طورکلی سردخانه به محلی گفته می‌شود که در آن با استفاده از سرما، محصولات فاسدشدنی را برای مدتی طولانی نگهداری می‌کنند. سردخانه‌ها ساختار بسیار پیچیده‌ای دارند و در ساخت آن‌ها از تجهیزات و قطعات زیادی استفاده می‌شود. به همین دلیل ساخت سردخانه یک فرایند بسیار دشوار و پیچیده است.

سردخانه‌های صنعتی عموما ابعاد بسیار بزرگی دارند و در ابعاد سوله‌های کارگاهی احداث می‌شوند. شایان‌ذکر است که سردخانه‌های صنعتی را می‌توان در ابعاد کوچک نیز احداث کرد. سردخانه‌های صنعتی بر اساس ظرفیت موادی که می‌توان در آن‌ها نگهداری کرد دسته‌بندی می‌شوند. برای مثال سردخانه‌ها را در انواع ده، پنجاه و صد می‌سازند. شما می‌توانید ساخت انواع سردخانه‌های صنعتی با هر میزان ظرفیت را به مجموعه باسابقه دی کول بسپارید.

مشاوره رایگان ساخت و تجهیز سردخانه

مجتبی خانی پور-01
منصوره محیط ابادی-01
علیرضا اسماعیلی-01

مشاوره رایگان ساخت و تجهیز سردخانه

سردخانه چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که اشاره شد، امروزه فرایند تولید و توزیع بسیاری از محصولات غذایی صنعتی شده است. برای مثال بسیاری از میوه‌ها را در فصل مناسب می‌چینند و تا ماه‌ها در سردخانه‌های بالای صفری مخصوص میوه نگهداری می‌کنند. این امر ازآن‌جهت اهمیت دارد که افراد می‌توانند محصولات خود را بدون هدررفت طی کل سال با کیفیت قابل‌قبول به فروش برسانند. به علت وجود تمام این دلایل، ساخت و استفاده از سردخانه اهمیت بسیار زیادی در صنعت تولید محصولات غذایی دارد.

بسیاری از محصولات غذایی بعد از گذشت مدتی کوتاه فاسد می‌شوند. از جمله این محصولات می‌توان به میوه‌ها و فرآورده‌های دامی اشاره کرد. به همین دلیل تولیدکنندگان این محصولات باید بتوانند محصولات خود را برای مدتی طولانی نگهداری کنند. باید اشاره کرد که سردخانه‌ها فقط در شرکت‌های صنعتی کاربرد ندارند و در رستوران‌ها، هتل‌ها و تالارها نیز می‌توان از آن‌ها برای نگهداری طولانی‌مدت مواد غذایی استفاده کرد. این مجموعه‌ها می‌توانند تا ماه‌ها مواد غذایی موردنیاز خود را در سردخانه نگهداری کنند.

سردخانه چه کاربردی دارد

اهمیت استفاده از سردخانه برای نگهداری کالاهای فاسدشدنی

همان‌طور که اشاره شد، بسیاری از محصولات غذایی و دارویی بعد از مدتی کوتاه فاسد می‌شوند. از طرف دیگر تولید این محصولات هزینه بسیار بالایی دارد و در برخی ماه‌های سال تقاضا برای خرید این محصولات کاهش پیدا می‌کند. برای مثال محصولات کشاورزی مانند انواع میوه در هفته‌های منتهی به عید فروش بسیار بالایی دارند اما بعد از عید فروش آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل کشاورزان باید مازاد محصولات تولیدی خود را انبار کنند. بدون ساخت سردخانه این امر امکان‌پذیر نیست.

از طرف دیگر برای نگهداری بسیاری از فرآورده‌های دامی نیز به ساخت سردخانه نیاز است. شرکت‌های تولیدکننده این فرآورده‌ها می‌توانند با ساخت سردخانه، از محصولات تولیدی خود برای مدتی طولانی نگهداری کنند. این فرآورده‌ها شامل گوشت، لبنیات و فرآورده‌هایی مانند سوسیس و کالباس می‌باشد. بدون سردخانه، فعالیت صنعتی در دنیای امروز بی‌معنی است.

چه کالاهایی را می‌توان در سردخانه‌ها نگهداری کرد؟

شما برای نگهداری انواع محصولات در سردخانه تقریبا محدودیتی ندارید. شما می‌توانید تمام محصولات فاسدشدنی مانند میوه، لبنیات، دارو، گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی را در سردخانه‌ها نگهداری کنید. باید اشاره داشت که مدت‌زمان نگهداری از این محصولات در سردخانه‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال میوه را می‌توان بیشتر از گوشت قرمز یا مرغ در سردخانه نگهداری کرد. به‌طورکلی هر شرکت تولیدکننده مواد غذایی برای نگهداری محصولات تولیدی خود، نیاز به سردخانه دارد.

چه کالایی را می شود در سردخانه نگهداری کرد

انواع سردخانه؛ بالای صفری، زیر صفری و تونل انجماد

همان‌طور که عنوان شد از سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات مختلف استفاده می‌شود اما باید توجه داشت که دمای نگهداری محصولات غذایی با یکدیگر کاملا متفاوت است. برای مثال نمی‌توان میوه‌ها را در کنار فرآورده‌های دامی در یک سردخانه نگهداری کرد. به همین علت ساخت سردخانه بسیار پیچیده است و باید کاربری سردخانه موردنظر را در طراحی و اجرای آن در نظر گرفت. سردخانه‌ها انواع مختلفی مانند بالای صفری، زیر صفری و تونل انجماد دارند که هر یک از آن‌ها برای نگهداری محصولات به‌خصوصی کاربرد دارد. با انواع سردخانه به طور کامل آشنا می‌شویم.

سردخانه بالای صفری؛ مناسب برای نگهداری میوه، دارو و لبنیات

همان‌طور که اشاره شد هر محصول باید در دمای مشخصی نگهداری شود. برای مثال میوه‌ها باید در دمای 1+ الی 4+ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. به همین علت برای نگهداری و انبارکردن این محصولات از سردخانه بالای صفری استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام این سردخانه‌ها مشخص است، دمای هوا در این سازه‌ها در محدوده بالای صفر قرار دارد.

عایق‌بندی، تجهیزات و قطعات مورداستفاده در ساخت سردخانه بالای صفری با محدوده دمایی آن‌ها تناسب دارد. برای مثال درب‌ها و پنل‌های ساندویچی این سردخانه‌ها نسبت به درب‌ها و پنل‌های ساندویچی سردخانه‌های زیر صفری عایق‌بندی ضعیف‌تری دارند. همچنین باید اشاره کرد که عموما ابعاد این سردخانه‌ها از ابعاد سردخانه‌های دیگر بزرگ‌تر است؛ چرا که حجم محصولاتی که در این سردخانه‌ها انبار می‌شود بسیار بیشتر از محصولات انبارشده در سردخانه‌های بالای صفری است. هزینه ساخت این سردخانه‌ها نیز نسبت به انواع دیگر سردخانه‌ها پایین‌تر می‌باشد. البته این تفاوت در هزینه ساخت بسته به ابعاد سردخانه‌ها نیز دارد.

سردخانه زیر صفری

یکی از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین انواع سردخانه‌، سردخانه زیر صفری است. ساخت سردخانه زیر صفری به‌منظور انبارکردن انواع محصولات دامی و لبنی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی و بستنی انجام می‌شود. احداث این نوع سردخانه‌ها بسیار پیچیده است و عایق‌بندی تجهیزات و قسمت‌های مختلف سازه در آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. ساخت سردخانه زیر صفری نسبت به انواع سردخانه‌های دیگر هزینه بالاتری دارد اما این هزینه بالاتر با پیچیدگی‌ها و دشواری ساخت آن‌ها متناسب است.

مجموعه دی کول توانایی طراحی و اجرای بهترین سردخانه‌های زیر صفری را برای کارخانه یا شرکت شما دارد. باید اشاره کرد که از سردخانه زیر صفری در رستوران‌ها، تالارها و هتل‌ها نیز استفاده می‌شود؛ چرا که این مشاغل باید مواد غذایی خود را برای مدتی طولانی انبار کنند.

تونل انجماد؛ از بهترین انواع سردخانه‌ها

در خط تولید بسیاری از محصولات غذایی مانند فرآورده‌های پروتئینی، این مواد غذایی باید در سریع‌ترین زمان ممکن به انجماد برسند. چرا که با استفاده از روش انجماد سریع، مزه و بافت این محصولات تغییری نمی‌کند. همچنین انجماد سریع باعث افزایش راندمان و صرفه‌جویی در وقت و انرژی کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی می‌شود.

برای انجماد سریع این محصولات غذایی باید از تونل انجماد استفاده کرد. تونل انجماد یکی از انواع سردخانه است که در ساختار و عملکرد با سردخانه‌های معمولی تفاوت زیادی دارد. در ساخت سردخانه تونل انجماد علاوه‌بر تجهیزات معمول ساخت سردخانه، از تجهیزات دیگری مانند فن و یا نوار نقاله نیز استفاده می‌شود.

فرایند انجماد سریع در تونل انجماد به این شکل است که محصولات با استفاده از یکی از روش‌های وزشی، تماسی یا نوار نقاله به‌سرعت منجمد می‌شوند. محصولات در یک تونل قرار می‌گیرند و به‌آرامی روی نوار نقاله مسیر این تونل را طی می‌کنند. در طی مسیر با استفاده از روش‌های عنوان شده، محصولات به‌سرعت منجمد می‌شوند. تونل منجمد یکی از مدرن‌ترین انواع سردخانه به‌شمار می‌آید.

نحوه ساخت سردخانه به چه صورت است؟

نحوه ساخت سردخانه

ساخت سردخانه بسیار پیچیده است و مراحل بسیار زیادی مانند طراحی، تخمین هزینه، تخمین فضای موردنیاز و اجرا دارد. به همین علت پیشنهاد می‌شود کار ساخت سردخانه را به شرکت‌های باتجربه و متخصص در این زمینه بسپارید. از آن‌جایی که ساخت سردخانه هزینه بالایی دارد، تمام مراحل احداث آن باید دقیق و حساب‌شده باشد. همچنین فاز طراحی سردخانه که قبل از ساخت آن اتفاق انجام می‌شود نیز باید کاملا دقیق و اصولی صورت گیرد.

برای طراحی سردخانه باید به نکاتی مانند کاربری، فضای موردنیاز، هزینه و مصرف انرژی توجه داشت. بعد از انجام محاسبات و طراحی، سازندگان به سراغ ساخت سردخانه می‌روند. باید توجه داشت که ساخت سردخانه به زمان زیادی نیاز دارد و باید تمام نکات مربوط به طراحی این سازه، در تمام قسمت‌های سردخانه لحاظ شود تا راندمان و مصرف انرژی سردخانه موردنظر مناسب باشد. با مراحل ساخت سردخانه آشنا می‌شویم.

مراحل ساخت سردخانه

مرحله اول ساخت سردخانه؛ مشخص‌کردن کاربری سردخانه

اولین و مهم‌ترین مرحله ساخت سردخانه، تعیین کاربری سردخانه است. همان‌طور که عنوان شد از سردخانه‌ها برای نگهداری محصولات مختلفی استفاده می‌شود و از طرف دیگر هر سردخانه خصوصیات مشخصی دارد. به همین علت در ابتدا باید کاربری سردخانه مشخص شود. برای مثال مراحل ساخت یک سردخانه بالای صفری با یک سردخانه زیر صفری بسیار متفاوت است. کارفرما با مشورت با مجری ساخت سردخانه، کاربری سردخانه موردنظر خود را تعیین می‌کند و مجری به سراغ مراحل بعدی احداث سردخانه می‌رود.

مرحله دوم احداث سردخانه؛ بررسی محل ساخت سردخانه

سردخانه‌ها را می‌توان برحسب ظرفیت در ابعاد مختلفی ساخت. یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در طراحی و ساخت انواع سردخانه، محل احداث آن است. ابعاد، امکانات و شرایط محیطی محل ساخت سردخانه اهمیت بسیار زیادی در طراحی و احداث سردخانه دارد. برای مثال اگر شما بخواهید در یک منطقه بسیار گرمسیر یک سردخانه زیر صفری احداث کنید، تیم سازنده باید از تجهیزاتی قدرتمندتر و عایق‌بندی قوی‌تر استفاده کند.

به همین علت بررسی محل ساخت سردخانه، اهمیت بسیار زیادی در طراحی و احداث این سازه کاربردی دارد. باید توجه داشت که ابعاد محل احداث سردخانه نیز برای سازندگان بسیار اهمیت دارد. چرا که تعیین ظرفیت سردخانه به ابعاد محل احداث بسیار مرتبط است و اگر ابعاد محل ساخت سردخانه کوچک باشد، تیم سازنده محدودیت‌هایی برای احداث یک سردخانه با ظرفیت بالا خواهند داشت. پیشنهاد می‌شود محل احداث سردخانه را به‌دور از نور خورشید و تغییرات دمایی در نظر بگیرید.

مرحله سوم ساخت سردخانه؛ تخمین فضای موردنیاز برای احداث سردخانه

بعد از تعیین کاربری و مشخص‌شدن محل احداث سردخانه، نوبت به تخمین فضای موردنیاز برای ساخت این سازه می‌رسد. فضای موردنیاز برای احداث سردخانه بر اساس کاربری و میزان محصولات تولیدی شرکت‌ها تخمین زده می‌شود. برای مثال اگر شما می‌خواهید از سردخانه موردنظر برای انبارکردن میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنید، این سردخانه باید ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد. چرا که فضای زیادی برای انبارکردن این محصولات نیاز است. از طرف دیگر فضای موردنیاز برای احداث سردخانه از جهت تخمین هزینه و خرید تجهیزات نیز برای مجری طرح بسیار بااهمیت می‌باشد.

بررسی فضای مورد نیاز در ساخت سردخانه

مرحله چهارم؛ مشخص‌کردن بار برودتی سردخانه

در مرحله چهارم، سازنده سردخانه باید میزان بار برودتی سردخانه را تخمین بزند. به میزان گرمایی که باید از محیط سردخانه گرفته شود تا دمای محیط آن به حالت موردنظر برسد، بار برودتی یا بار سرمایش گفته می‌شود. سازندگان با بررسی مولفه‌های مختلف مانند شرایط آب‌وهوایی منطقه، میزان بار داخل سردخانه، دفعات باز و بسته‌شدن درب سردخانه، نوع کاربری و میزان عایق‌بندی بار برودتی سردخانه را تخمین می‌زنند.

تخمین بار برودتی از آن‌جهت اهمیت دارد که با تخمین این مولفه، می‌توان هزینه ساخت سردخانه و تهیه تجهیزات و قطعات آن را نیز به‌صورت دقیق‌تر تخمین زد. باید اشاره کرد که تخمین بار برودتی یکی از مهم‌ترین مراحل احداث سردخانه به‌شمار می‌آید.

مرحله پنجم ساخت سردخانه؛ اجرای پروژه

بعد از تخمین تمام مولفه‌ها و طراحی سردخانه، مجری طرح به سراغ اجرای سازه می‌رود. نحوه اجرای سردخانه به کاربری، ابعاد و فضای احداث آن بستگی دارد. برای ساخت برخی سردخانه‌ها فقط یک فضای مجزا ساخته می‌شود اما برای احداث برخی سردخانه‌های دیگر باید مراحل ساخت یک سازه مجزا طی شود. از جمله مراحل اجرای سردخانه می‌توان به اجرای فونداسیون، نصب ساندویچ پنل‌ها، عایق‌بندی و نصب تجهیزات اشاره کرد.

اجرا و ساخت سردخانه باید توسط مجموعه‌های مجرب و متخصص در این زمینه انجام شود. چرا که احداث سردخانه پیچیدگی‌های بسیاری دارد و هر شرکتی نمی‌تواند این سازه را بدون ایراد و مشکل بسازد. مجموعه دی کول می‌تواند طبق استانداردهای روز دنیا و با بهترین تجهیزات، کار ساخت سردخانه موردنظر شما را با استفاده از تجربه و تخصص خود انجام دهد.

چه قطعاتی در ساخت سردخانه مورداستفاده قرار می‌گیرند؟

فرایند سرمایش در سردخانه توسط تجهیزات مختلفی مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، خط مکش و خط تخلیه انجام می‌شود. این تجهیزات در کنار عایق‌بندی و اجزای سازه سردخانه، نقش مهمی در کارایی و عملکرد این سازه کاربردی ایفا می‌کنند. باید توجه داشت که کیفیت این تجهیزات نقش پررنگی در راندمان سردخانه دارد و شرکت سازنده سردخانه باید از بهترین و قوی‌ترین تجهیزات موجود در بازار برای احداث سردخانه استفاده کند.

همچنین باید اشاره کرد که انتخاب تجهیزات نیز به کاربری و ابعاد سردخانه موردنظر مرتبط است و شرکت سازنده باید با استفاده از روش‌های مختلف تخمینی، نوع و ظرفیت تجهیزات موردنیاز برای احداث سردخانه را تخمین بزند. قطعات و تجهیزات مورداستفاده در ساخت سردخانه‌ها عبارت‌اند از:

  • اواپراتور: اواپراتور یکی از مهم‌ترین قطعات مورداستفاده در سردخانه‌ها است که در فرایند سرمایش نقش مهمی را ایفا می‌کند. این قطعه را باتوجه به میزان بار برودتی و ابعاد سردخانه انتخاب می‌کنند
  • کمپرسور: کمپرسور قلب تپنده سردخانه است و بسته به ابعاد، بار برودتی و کاربری سردخانه، از انواع مختلف آن می‌توان در ساخت سردخانه‌ها استفاده کرد
  • کندانسور: کندانسور یکی دیگر از تجهیزات سردخانه است که در فرایند سرمایش سردخانه‌ها تاثیر زیادی دارد. باید اشاره کرد که کندانسور، کمپرسور و اواپراتور یک مجموعه هستند و در کنار هم سرما موردنیاز سردخانه را تامین می‌کنند
  • تجهیزات مایع: شیر انبساط، فیلتر خشک‌کن، فلکه چک و شیر برقی جزو تجهیزات مایع سیستم سرمایش سردخانه به‌شمار می‌آیند
  • خط مکش و خط تخلیه: از مهم‌ترین تجهیزات جانبی سردخانه‌ها، خط مکش و خط تخلیه این سازه‌ها هستند که شما بال ولو، فیلتر روغن و مافلر می‌باشند.

ساختار سردخانه

ساختار سردخانه‌ها چگونه است؟

سردخانه‌ها ساختار بسیار پیچیده‌ای دارند اما افراد عموما این سازه‌ها را به دو بخش استاتیک و داینامیک تقسیم می‌کنند. هر یک از این بخش‌ها در عملکرد سردخانه نقش مهمی ایفا می‌کنند و بر عملکرد یکدیگر نیز تاثیرگذار هستند. باید اشاره کرد که هر یک از بخش‌های استاتیک و داینامیک سردخانه‌ها از چندین بخش قطعه و عضو دیگر ساخته شده‌اند. با قسمت‌های مختلف ساختار سردخانه‌ها آشنا می‌شویم.

قسمت استاتیک سردخانه

بخش استاتیک یا ثابت سردخانه از مهم‌ترین اجزای ساختار سردخانه‌ها به‌شمار می‌آیند. قسمت استاتیک سردخانه شامل اجزایی مانند درب سردخانه، ساندویچ پنل سردخانه و قفسه‌بندی سردخانه است. هر یک از این اجزا نقش مهمی در عملکرد سردخانه دارند. برای مثال ساندویچ پنل‌های سردخانه وظیفه جلوگیری از هدررفت انرژی در سردخانه‌ها را برعهده دارند. به‌طورکلی اجزای قسمت استاتیک سردخانه وظیفه حفظ برودت یا سرمای محیط داخل سردخانه را برعهده دارند. اجزای مختلف قسمت استاتیک یا ثابت سردخانه‌ها عبارت‌اند از:

  • درب سردخانه: یکی از مهم‌ترین اجزای استاتیک یا ثابت سردخانه‌ها، درب آن‌ها است. این قسمت باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا در عملکرد سردخانه‌ها اختلالی ایجاد نکند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به عایق‌بندی خوب و استفاده آسان از آن‌ها اشاره کرد. برای مثال افراد باید بتوانند به‌راحتی و با سرعت درب سردخانه‌ها را باز و بسته کنند. همچنین عایق‌بندی درب سردخانه باید به‌گونه‌ای باشد که از هدررفت انرژی از طریق آن‌ها جلوگیری شود
  • ساندویچ پنل‌های سردخانه: شاید بتوان گفت مهم‌ترین قسمت استاتیک هر سردخانه، ساندویچ پنل‌های آن است. از این تجهیزات برای عایق‌بندی دیوارهای سردخانه استفاده می‌شود. ساندویچ پنل‌های سردخانه عموما دارای سه لایه می‌باشند که لایه درونی و بیرونی آن از فلزات مختلف مانند ورق گالوانیزه یا آلومینیوم تشکیل شده است. لایه میانی ساندویچ پنل‌های سردخانه نیز از جنس فوم پلی‌یورتان ساخته می‌شود
  • قفسه‌بندی سردخانه: قفسه‌بندی سردخانه از اجزای مهم قسمت ثابت سردخانه به‌شمار می‌آیند. با این که این قطعات در حفظ برودت سردخانه نقشی ندارند اما جزو تجهیزات ثابت سردخانه‌ها هستند. در بسیاری از سردخانه‌ها برای انبارکردن منظم محصولات، از قفسه استفاده می‌شود. باید اشاره داشت که در برخی سردخانه‌های بزرگ هیچ قفسه‌بندی وجود ندارد و محصولات با سبدها یا بسته‌بندی‌های خود نگهداری می‌شوند

قسمت داینامیک سردخانه

همان‌طور که اجزای قسمت استاتیک سردخانه وظیفه حفظ برودت هوای داخل این سازه را دارند، اجزای قسمت داینامیک وظیفه دارند تا برودت هوای موردنیاز سردخانه را تولید کنند. از اجزای مهم این بخش سردخانه‌ها می‌توان به کمپرسور، اواپراتور و کندانسور اشاره کرد که با آن‌ها آشنا شدیم. باید اشاره کرد که بدون اجزای قسمت داینامیک سردخانه‌ها، این سازه‌ها هیچ کاربردی ندارند. نحوه عملکرد اجزای داینامیک سردخانه‌ها به شرح زیر است:

  • اواپراتور: اواپراتور سردخانه وظیفه دارد تا گرمای محیط سردخانه را بگیرد و محیط آن را خنک کند. به همین دلیل اواپراتور یکی از مهم‌ترین اجزای بخش داینامیک سردخانه به‌شمار می‌آید
  • کندانسور: گرمای جذب‌شده توسط اواپراتور از طریق کندانسور یا چگالنده سردخانه، به بیرون از فرایند سرمایش سردخانه منتقل می‌شود. بدون کندانسور امکان خنک‌کردن محیط سردخانه وجود ندارد
  • کمپرسور: انتقال حرارت در سیستم سرمایش سردخانه‌ها از طریق انتقال گاز یا مایع مبرد صورت می‌گیرد. کمپرسور وظیفه دارد تا این مایع یا گاز را در سیستم سرمایش سردخانه انتقال دهد

بررسی هزینه ساخت سردخانه

هزینه ساخت سردخانه یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای شرکت‌ها و کارخانه‌ها است. به همین علت باید قبل از آغاز فرایند طراحی و ساخت سردخانه، هزینه احداث این سازه را بررسی کرد. هزینه ساخت سردخانه به عوامل زیادی مانند ابعاد، دمای نگهداری از محصولات یا کاربری آن، فعالیت آن با برق سه‌فاز یا تک‌فاز، برند تجهیزات و کیفیت نصب بستگی دارد.

هر یک از این عوامل می‌توانند در هزینه نهایی احداث سردخانه تاثیر بسیار زیادی بگذارند. باید اشاره کرد که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عامل بر هزینه ساخت سردخانه، ابعاد آن است. باتوجه به نوسانات بازار ارز تغییر قیمت تجهیزات، نمی‌توان مبلغی مشخص برای احداث سردخانه تعیین کرد.

هزینه ساخت سردخانه برای مصارف مختلف

مشاوره ساخت سردخانه؛ راهکاری برای افزایش راندمان

همان‌طور که اشاره شد احداث یک سرخانه باکیفیت و با راندمان بالا پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد. همچنین انتخاب نوع سردخانه و تجهیزات آن نیز برای افراد غیرمتخصص بسیار دشوار است. به همین دلیل افرادی که قصد احداث انواع سردخانه را دارند، باید با مجموعه‌ها متخصص و باتجربه در این زمینه مشورت کنند. مجموعه دی کول یکی از باسابقه‌ترین مجموعه‌ها در زمینه طراحی و اجرای انواع سردخانه است که می‌تواند در تمام مراحل طراحی و احداث این سازه کاربردی، در کنار شما باشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد احداث سردخانه دارد، کار را به یک مجموعه متخصص مانند دی کول بسپارید.

مجموعه دی کول؛ از بهترین مجریان ساخت سردخانه در کشور

راه‌اندازی یک سردخانه مراحل بسیار زیادی دارد. همچنین شما برای احداث یک سردخانه نیاز به خرید تجهیزات مختلفی مانند کمپرسور و اواپراتور دارید. به همین علت احداث سردخانه کار افراد غیرمتخصص نیست. مجموعه دی کول با استفاده از تجربیات خود، خدمات مختلفی مانند مشاوره، طراحی و فروش تجهیزات را برای احداث یک سردخانه مجهز و به‌روز به مشتریان خود ارائه می‌دهد. افراد می‌توانند از صفر تا صد پروژه‌های احداث سردخانه خود را به مجموعه دی کول بسپارند یا تجهیزات موردنیاز آن را از این مجموعه معتبر خریداری کنند.

سردخانه 1000 تن خرماسردخانه 1000 تن خرماتهرانسردخانه پدیدهسردخانه پدیده تهران

محاسبه قیمت سردخانه :

جهت استعلام به روز قیمت سردخانه با 02177683001  تماس بگیرید.

محاسبه قیمت سردخانه
پروژه سردخانه 1000 تنی پاچنار داراب

جهت احداث هرگونه سردخانه صنعتی ابتدا نیاز به محاسبه قیمت سردخانه می باشد.چراکه برآورد اولیه هزینه احداث سردخانه یا هر پروژه عمرانی دیگر جزء مهمترین بخش آن می باشد.ازجهت دیگر با توجهبه افزایش روز افزون تجهیزات سردخانه وتجهیزات برودتی در بازار برودتی اهمیت متره،محاسبه قیمت و محاسبه هزینه ساخت سردخانه قبل از هر گونه اقدام جهت شروع پروژه چه یک سردخانه صد تنی وچه100هزار تنی غیر قابل انکار می باشد.
از این روگروه صنعتی دی کول به عنوان بهترین شرکت سازنده سردخانه در ایران اهداف خود را بر این گذاشته است تا تجهیزات سردخانه اصلی را با مناسبترین قیمت در اختیار  کسانی  که قصد احداث سردخانه ،مشاوره سردخانه وخرید تجهیزات سردخانه را دارند بگذارد.

قیمت ساخت سردخانه یا هزینه ساخت سردخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

  • تجهیزات برودتی مورد استفاده در سردخانه
  • ابعادسردخانه وتناژ محصولات سردخانه
  • موقعیت جغرافیایی احداث سردخانه
  • نوع محصول نگهداری در سردخانه، دما و رطوبت سردخانه
  • دیگر عوامل

محاسبه قیمت سردخانه و عامل تجهیزات برودتی  :

تجهیزات استفاده شده در ساخت سردخانه عامل مستقیم تشکل دهنده قیمت سردخانه  می باشد.هزینه ساخت سردخانه به این تجهزات وابسته می باشد.

کمپرسور سردخانه

کمپرسور سردخانه یا به  عبارت دیگر موتور سردخانه:موتور سردخانه صنعتی بیشتر از  نوع سیلند پیستونی آن استفاده می شود وکاملا وارداتی می باشد،ازنظر تاسیسات یک بخش قابل توجه ازهزینه کل تاسیسات سردخانه را در بر می  گیرد .

برند های موتورهای سردخانه :
کمپرسور بیتزرآلمان
کمپرسور فراسکلدایتالیا
کمپرسوربوک آلمان
کمپرسور رفکامپ چین
کمپرسور دورین ایتالیا
کمپرسور کوپلند چک
کمپرسور دانفوس فرانسه
و…می باشند.

کندانسور سردخانه

کندانسور سردخانه که وظیفه آن پرتاب گرمای تولید شده درسردخانه می باشد.دومین بخش مهم تاسیساتی ؛ که هزینه ساخت سردخانه را تشکیل می دهد.

برندهای کندانسور سردخانه:

کندانسور آرشه
کندانسور کاسپین
کندانسور آرتک
کندانسور آرتمن
کندانسورصابکول
کندانسور نیک
کندانسوربوران
کندانسور آرکاکول
کندانسور آیس بیر
کندانسور نوین

و…می باشند.

اواپراتور سردخانه

اواپراتور سردخانه بخش سوم که در قیمت سردخانه های میوه به علت جلوگیری از گرفتن رطوبت میوه ها بزرگ تر از حالت معمول گرفته می شوند نیز مهم هستند.100درصد اواپراتور  ها در ایران ساخته می شوند .

اواپراتور آرشه
اواپراتور کاسپین
اواپراتور آرتک
اواپراتور آرتمن
اواپراتور صابکول
اواپراتور نیک
اواپراتور بوران
اواپراتور آرکاکول
اواپراتور آیس بیر
اواپراتور نوین

و…می باشند.

تابلو برق سردخانه یا سیستم کنترلی سردخانه تنها بخش کاملا برقی هزینه ساخت سردخانه شما می باشد.که طی یک الی دوسال  اخیر با توجه به هوشمند سازی سیستم های سردخانه ای  پیشرفت قابل  توجهی کرده اند.

برندهای تابلو برق سردخانه:
تابلو برق اشنایدر
تابلو برق هنیوندای کره

شیرالات و تجهیزات خط مایع سردخانه

شیرالات و تجهیزات خط مایع سردخانه جهت محاسبه قیمت سردخانه بخش شیرالات خط مایع باید ابتدا بدانیم چه قطعات برودتی در آن استفاده شده است به طور  خلاصه (اویل سپراتور -لرزه گیر-شیر برقی -شیر دستی -کنترل فشار ها-گیج ها-آکامالاتور -چک ولو و….)

برند های تابلو برق سردخانه:

شیرالات سردخانه کستل ایتالیا
شیرالات سردخانه برند دانفوس دانمارک

محاسبه قیمت وهزینه سردخانه

ساندویچ پانل سردخانه تقریبا بین 30تا40درصد کل هزینه ساخت سردخانه را گاها تشکیل می دهد .کاملا تولید داخل و درصورت عدم استفاده از آن شاید در ابتدای امر هزینه ساخت کم بنظر برسد ولی در  ادامه هزینه های برق سردخانه بسیار زیاد می شوند. در سایز  های  5ساتی متر ، 10سانتی متر و15 سانتی مترو به دو صورت دیواری  و سقفی  تولید  می  شوند برند های تولید کننده ساندویچ پانل سردخانه جهت محاسبه قیمت سردخانه  :
ساندویچ پانل کبیر پانل

ساندویچ پانل نبوغ سرمایش

ساندویچ پانل پارسین پانل

درب سردخانه با توجه به استفاده زیاد و روزانه کیفیت برند درب مهم می باشد.در محاسبه قیمت درب سردخانه زیر صفری  المنت فراموش نشود .در آخر به صورت لولایی وریلی تولید در ایران می شوند.
از برند های درب سردخانه:
درب سردخانه ایوانس
درب سردخانه صابدور
درب سردخانه دی کول  و…

محاسبه قیمت وهزینه سردخانه و عامل نوع سردخانه از نظر دما و رطوبت :

سردخانه ها از  نظر دمایی بر3نوع می باشند

سردخانه بالا صفری
سردخانه بالا صفری
سردخانه زیر صفری
سردخانه بالا صفری
تونل انجماد
تونل انجماد

محاسبه قیمت سردخانه بالاصفری یا سردخانه میوه:

جهت محاسبه قیمت سردخانه بالا صفری یا به عبارتی سردخانه میوه اول باید با تعریف آن آشنا شد :سردخانه بالاصفری یا سردخانه میوه به سردخانه های اطلاق  می شود که دمای نگهداری آنها همانطور که از نامش مشخص  می باشدبالاتر از  صفر ،جهت آشنای بیشتر  می توان سردخانه های میوه ،سردخانه های دارو ،سردخانه های سبزیجات را نام برد در نتیجه محاسبه قیمت سردخانه های بالا صفری و زیر صفری و تونل انجماد تمایز های از  نظر  دمایی دارند چرا که مثلا  نوع  موتور یا کمپرسوردر برند بیتزر با هم از  نظر قیمتی متفاوت هستند.

ساخت سردخانه برای نگهداری میوه

محاسبه قیمت سردخانه زیر صفری یا سردخانه فریزری:

همیشه قیمت کمپرسور های بکار رفته در سردخانه های زیر صفری  قیمت بیشتری  دارند که به کمپرسور  های  دیمند معروف  هستند.نتیجه نوع سردخانه یک تمایز در  هزینه  ساخت سردخانه می باشد.

محاسبه قیمت سردخانه تونل انجماد :

تونل  انجماد ها وهزینه ساخت تونل انجماد ها نسبت به دو سردخانه قبل خیلی اهمیت بشتری دارند چرا که قیمت این نوع سردخانه ها خیلی بیشتر است.

17 دیدگاه در “ساخت سردخانه | آشنایی با ساختمان، تجهیزات و نحوه ساخت این سازه

  1. حامد گفت:

    زمان ساخت یه سردخانه چقدر هست ؟

  2. سید مهدی گفت:

    قیمت تجهیزات موتوری رو چطور میشه محاسبه کرد؟

  3. علیرضا گفت:

    بهترین کمپرسور سردخانه چی هست ؟

    1. کارشناس دی کول گفت:

      بسته به بودجه شما بهترین برند کمپرسور میتواند بیتزر، فراسکلد ایتالیا، بوک آلمان، رفکامپ چین باشد

  4. شکوهی گفت:

    نماینده توی کرمان هم دارید برای بازدید از نزدی‌ک

    1. کارشناس دی کول گفت:

      جهت طراحی سردخانه مورد نظر شما فقط دفتر تهران انجام میگردد. ولی در مورد خدمات پس از فروش و نصب و راه اندازی از تیم پشتیبانی در محل کمک گرفته میشود

  5. محمود رضا گفت:

    چطور بفهمیم یا محاسبه بتونم بکنم ابعاد سردخانه آن رو چون سوله ای که دارم خیلی بزرگه و نمی‌دونم چقدرش کنم سردخانه:():

    1. کارشناس دی کول گفت:

      جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران دی کول تماس بگیرید. 02177683001
      نکته قابل توجه این هست که در طراحی سردخانه یکی از این دو مورد را باید بدانید. 1- ابعاد سردخانه 2- تناژ سردخانه

  6. محمود رضا گفت:

    و این ضخامت ساندویچ پنل چطور بدست بیارم برای خرما کلوته؟

    1. کارشناس دی کول گفت:

      متناسب با محل اجرای پروژه و همچنین دمای نگهداری محصول ضخامت ساندویچ پانل انتخاب میشود. مثلا برای شهر بندرعباس ضخامت 10 سانت انتخاب میشود.

  7. اسماعیلی گفت:

    یه زیر زمین دارم به نظرتون می صرفه سردخانه بزنمیا نه؟؟؟؟؟؟
    چطور باید بفهمم

    1. کارشناس دی کول گفت:

      جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران دی کول تماس بگیرید. 02177683001

  8. سامان رسولی گفت:

    میشه هم سردخونه رو پایین صفر و بالای صفر برد؟برای مرکبات و رطب

  9. یگانه گفت:

    توضیحات بسیار جامع و کامل بود
    لطفا بفرمایید بهترین نوع کمپرسور چه برندی است
    سپاس

    1. حامد گفت:

      همشه بهترین برند کمپرسور متناسب با شرایط مصرف کننده انتخاب می شود .

  10. رضا گفت:

    سردخانه 100 تننی چند در میاد ؟؟

    1. حامد گفت:

      سردخانه متناسب با محل احداث ،ابعاد ،و نوع محصول و همچنین متریال اسفاده شده قیمت داده می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *