آشنایی با تجهیزات فروشگاهی

آشنایی با بارکد خوان دیتالاجیک (Datalogic)

آشنایی با بارکد خوان دیتالاجیک (datalogic)
امتیاز دهید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و متداول شدن فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ، استفاده از دستگاه بارکد خوان نیز بیشتر شده و اغلب فروشگاه ها از این دستگاه ها برای مدیریت فروش محصولات خود استفاده می کنند. به کمک این دستگاه های ساده می توان فرایند فروش محصول را سرعت بخشید، حساب و کتاب فروشگاه را مدیریت کرد و در مجموع رضایت مشتریان را نیز به دست آورد. امروزه این دستگاه هادر انواع متفاوتی، مثل دستگاه های بارکد خوان بی سیم و با سیم تولید می شوند.

انتخاب نوع بارکد اسکنر با توجه به نیاز فروشگاه صورت می گیرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی دستگاه های بارکد خوان دیتالاجیک بپردازیم و انواع آن را به علاوه نحوه تنظیمات و راه اندازی آن شرح دهیم. Datalogic یکی از برندهای معروف تولید کنندۀ بارکد خوان در جهان است و این کمپانی در سراسر جهان نمایندگی فعال دارد.

بارکد خوان datalogic

بارکدخوان های datalogic

تاریخچۀ استفاده از از دستگاه های بارکدخوان به قرن نوزدهم میلادی و کشور فرانسه برمی‌ گردد. با راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای در فرانسه، فروشنده ها به فکر یافتن راهی برای کاهش طول صف های خرید افتادند. شلوغی صف های خرید، علاوه بر اینکه مشتریان را دل آزرده می کرد، معمولاً باعث می شد صندوق دار نیز دچار اشتباه شده و باعث ضررهای مالی شود. اختراع دستگاه های بارکدخوان و استفاده از بارکد روی بسته های محصولات، به خوبی توانست این مشکل را حل کند. بارکدها کدهای صفر و یکی هستند که به کمک دستگاه های بارکدخوان رمزگشایی شده، اطلاعاتشان به سیستم های حساب داری ارسال می شود.

کمپانی دیتالاجیک یکی از شرکت های تولید کنندۀ دستگاه های بارکد خوان است. شرکت مادر این کمپانی در ایتالیا قرار داشته و نمایندگی های فروش و تولید آن در سرتاسر دنیا پخش هستند. به همین خاطر است که بارکد خوان های datalogic امروزه خیلی بیشتر از دیگر برندهای موجود مورد استفاده قرار می گیرد. ورود این دستگاه ها به ایران نیز به دهۀ هفتاد و راه اندازی نخستین فروشگاه های زنجیره ای برمی گردد.

امروزه در بسیاری از فروشگاه های بزرگ، از بارکد اسکنر های این برند استفاده می شود.

انواع بارکد خوان های دیتالاجیک

فرقی نمی کند چه کسب و کاری داشته باشید. امروزه می توانید با استفاده از یک دستگاه بارکدخوان و بهره بردن از تکنولوژی روز دنیا، فرایند فروش محصولات خود را بهتر مدیریت کنید و سرعت و دقت آن را بالا ببرید. بارکد خوان های دیتالاجیک امروزه در انواع مختلف و با دقت های متفاوتی تولید می شوند. معمول ترین دسته بندی هایی که برای این دستگاه ها انجام می شود، بر حسب بی سیم بودن یا نبودنشان است.

دستگاه های بی سیم البته دستگاه های به روزتری هستند و در سالیان گذشته تولید شده اند. امّا همچنان استفاده از بارکدخوان های باسیم متداول تر است. دسته بندی دیگری که برای بارکدخوان ها انجام می شود، دسته بندی آن ها بر اساس بارکدخوان های رومیزی و تفنگی است. در ادامه بیشتر با این مفاهیم و مزایا و معایب آن ها آشنا خواهیم شد.

بارکد خوان های با سیم

متداول ترین نوع دستگاه های بارکدخوان، نوع باسیم و تفنگی آن است. اگرچه این محصول با طراحی رومیزی نیز تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

بارکد اسکنر های تفنگی با سیم

%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AF %D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86 %D8%AF%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AC%DB%8C%DA%A9 2

دستگاه های باسیم، معمولاً به کمک کابل USB به کامپیوتر متصل شده، برق خود را نیز از دستگاه پاور کامپیوتر تأمین می کند. این دستگاه ها ساختمان ساده ای دارند و به مانند یک تفنگ طراحی شده اند. طوری که با قرار گرفتن دستگاه بارکدخوان در مقابل بارکد و به کمک فشردن ماشه، کد مربوط به کالای مورد نظر خوانده شده، اطلاعات آن به سیستم ارسال می شود.

البته برای اتصال بارکد خوان های datalogic همچنین می توان از کابل های PS2 و یا RS232 نیز استفاده کرد. که هر کدام از این کابل ها قابلیت هایی دارند. برای مثال اگر بخواهید بارکدخوان را به صورت مستقیم به ترازو وصل کنید، لازم است از آداپتور جداگانه بهره ببرید. که این کار به کمک کابل های PS2 انجام شدنی است.

راه اندازی بارکدخوان های با سیم دیتالاجیک کار سختی نیست و به سادگی اتصال موس به کامپیوتر است. پس از نصب برنامه های لازم بر روی کامپیوتر، اگر دستگاه بارکدخوان را به کمک USB به سیستم متصل کنید، کامپیوتر شما به صورت خودکار دستگاه را شناسایی کرده، آن را به عنوان یک سخت افزار جدید پیکربندی می کند. پس از انجام مراحل شناسایی می توانید از دستگاه بارکد اسکنر استفاده کنید. در دیگر روش های اتصال نیز باز فرایند به همین شکل است. اگر دستگاه توسط کامپیوتر شناسایی نشد و یا پس از شناسایی عمل نکرد، شاید لازم باشد کامپیوتر خود را یکبار ریست نمایید.

بارکد خوان های رومیزی با سیم

ساز و کار بارکدخوان های رومیزی باسیم، همانند بارکدخوان های تفنگی است. با این تفاوت که صفحۀ این دستگاه ها بزرگتر بوده و البته روی میز پیچ می شوند. در حقیقت، از بارکدخوان های رومیزی نمی توان به صورت دستی استفاده کرد. در این حالت برای خواندن بارکد باید محصول را روی صفحۀ بارکدخوان قرار دهید. استفاده از بارکدخوان های رومیزی برای فروشگاه های خاص است و البته فرایند خوانش بارکد را با سرعت بیشتری انجام می دهد. روش نصب و راه اندازی این نوع خاص از بارکدخوان ها، دقیقاً همانند بارکدخوان های تفنگی است.

دستگاه های بارکد خوان بی سیم دیتالاجیک

امروزه استفاده از فناوری WI-FI در حال فراگیر شدن است و دستگاه های بارکدخوان نیز از این فناوری دور نمانده و خود را به روز کرده اند. از دستگاه های بی سیم معمولاً در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای استفاده می شود. فروشگاه هایی که می توانند برای هر بخش صندوقی جدا داشته باشند و هر صندوق به بخش مرکزی فروشگاه متصل باشد. در این صورت فرایند خرید سرعت بیشتری گرفته و رضایت مشتریان نیز از خرید بیشتر خواهد بود. برد دستگاه های بی سیم دیتالاجیک ، معمولاً بین بیست تا بیست و پنج متر است؛ که البته به قدرت دستگاه و مدل آن بستگی دارد. این دستگاه ها برق خود را از باطری داخلی تأمین می کنند و لازم است به صورت مستمر شارژ شوند. ویژگی دیگر دستگاه های بی سیم، امکان ذخیرۀ بارکدها در حافظۀ داخلی است. برای دستگاه های بی سیم، یک حافظۀ داخلی در نظر گرفته شده که می تواند تا سه هزار بارکد را در خود ذخیره کند. سیستم انتقال اطلاعات از این دستگاه ها به دو صورت آنلاین و آفلاین صورت می گیرد. اگر دستگاه در محدودۀ سیستم مادر باشد، به صورت آنلاین، بارکد خوانده شده، به دستگاه مادر انتقال می یابد. امّا اگر طول مسافت بیشتر از حد در نظر گرفته شده باشد، اطلاعات در حافظۀ داخلی دستگاه ذخیره شده و پس از نزدیک شدن دوبارۀ بارکدخوان، انتقال اطلاعات صورت می گیرد.

تنظیمات بارکد خوان datalogic

راه اندازی بارکدخوان های بی سیم datalogic به کمک نصب درایور روی کامپیوتر انجام می گیرد؛ که البته فرایند پیچیده ای نیست و به سادگی نصب یک نرم افزار است. پس از نصب و شناسایی دستگاه، لازم است به کمک کدهای دفترچۀ راهنما بارکدخوان ها را به کامپیوتر معرفی کرده و در حقیقت امکان برقراری ارتباط را برایشان ایجاد کرد.

تنظیمات بارکد خوان datalogic

کار با بارکد خوان های دیتالاجیک بسیار ساده بوده و هر شخصی می تواند از پس آن بربیاید. با این حال تنظیماتی نیز برای بارکدخوانها وجود دارد که در صورت نیاز می توانید آن ها را تغییر دهید. برای مثال، روی دستگاه های بارکد اسکنر دکمه ای برای کم و زیاد کردن صدای دستگاه در نظر گرفته نشده است؛ ولی می توان صدای دستگاه را کم و زیاد کرده یا کلاً قطع کرد. همچنین برای نحوۀ عملکرد دستگاه نیز تنظیماتی وجود دارد. برای مثال میتوان دستگاه را به شکلی تنظیم کرد که به صورت خودکار عمل خوانش بارکد را انجام دهد. یا اینکه با فشردن دکمۀ تفنگی این کار صورت بگیرد.

راه اندازی بارکد خوان datalogic

تمامی تنظیماتی که کاربران ممکن است به آن ها نیاز پیدا کنند در دفترچۀ راهنمای بارکدخوان های دیتالاجیک موجود است. برای اعمال یا تغییر این تنظیمات تنها لازم است صفحۀ مورد نظر را پیدا کرده، دستگاه بارکد خوان را به بارکد چاپ شده در دفترچۀ راهنما نزدیک کنید. پس از خوانش این بارکد، تنظیمات مورد نظر به سادگی اعمال شده و حال می توانید از دستگاه به همان شکلی که می خواهید استفاده کنید.

جمع بندی

بارکدخوان های دیتالاجیک امروزه متداول ترین برند موجود در بازار هستند. به طوری که می توانید آن ها را در بسیاری از فروشگاه ها ببینید. کمپانی datalogic دستگاه های بارکد خوان را در انواع متفاوت و با قدرت های مختلف تولید می کند. در انتخاب دستگاه بارکدخوان باید به کارایی دستگاه و هدف فروشگاه دقت نمود. انواع مختلف دستگاه های بارکدخوان عبارتند از دستگاه های با سیم و یا بی سیم. همچنین این دستگاه ها در دو نوع رومیزی و تفنگی تولید می شوند.

راه اندازی دستگاه های بارکد خوان بسیار ساده بوده و اغلب به صورت اتوماتیک صورت می گیرد. همچنین برای اعمال تنظیمات مورد نظر کافی است از دفترچۀ راهنما و بارکدهای موجود در آن استفاده کنید. دستگاه های بارکدخوان می تواند فرایند فروش محصولات و مدیریت آن ها را به کاری آرامش‌بخش تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *