یخچال و فریزر فروشگاهی

بررسی کامل یخچال قصابی به همراه معرفی انواع آن و مشخصات

با مشخصات یخچال‌های قصابی آشنا شوید
5/5 - (1 امتیاز)

بهترین وسیله برای نگه داشتن انواع گوشت و مرغ، یخچال قصابی است. یخچال قصابی زیر مجموعه تجهیزات آشپزخانه صنعتی و تجهیزات فست فود است که برای سرد و تازه نگه داشتن گوشت و مرغ استفاده می‌شود. در یخچال های ویترینی و قصابی، کابینت آنها در اندازه و شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند که بسته به نوع محصولاتی که به تماشا گذاشته می‌شود متفاوت است. یخچال گوشت به صورت ایستاده طراحی شده که اقلام موجود در آنها را زیر دمای اتاق و بالاتر از نقطه انجماد آب نگهداری می‌کنند. یخچال‌های قصابی در طرح‌ها و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. برای خرید یخچال ویترینی برای قصابی خود لازم است موارد مهمی را در نظر بگیرید. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی همین نکات مهم در خرید یخچال قصابی صحبت کنیم.

آشنایی با یخچال قصابی و اهمیت آن

محصولات گوشتی در دسته محصولات غذایی حساس به دما دسته بندی می‌شوند. بافت پروتئینی گوشت حیوانات به خاطر رطوبتی که دارد، و همچنین به خاطر اینکه منبع غذایی خوبی به حساب می‌آید، محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها محسوب می‌شود. نکته اینجاست که رشد این میکروارگانیسم‌ها تابع دما و میزان رطوبت موجود در هواست. به همین خاطر است که برای نگهداری طولانی مدت آن باید از یخچال فریزرها استفاده کرد. اهمیت وجود یخچال در قصابی‌ها از همین‌جا روشن می‌شود.

یخچال قصابی ایستاده از جمله یخچال های ایستاده ای هستند که دارای موتورهای قوی بوده تا بتوانند با پایین آوردن سریع دمای داخل اتاقک یخچال، از فساد گوشت داخل آن جلوگیری کنند. همچنین این یخچال‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تکه‌های بزرگ گوشت به طور ایستاده در آن‌ها قابل قرار دادن باشد.

از دیگر خصوصیت‌های این یخچال‌ها این است که باید به راحتی قابل تمیز شدن و نظافت کردن بوده تا از نظر بهداشتی سلامت گوشت را تضمین کند. بنابراین تنها باید از فلزی استفاده شود که این قابلیت را داشته باشد. درب این یخچال‌ها می‌توانند هم به صورت کشویی و هم لولایی کار شود که هر یک محاسنی دارد. استفاده کردن از درب لولایی آسان‌تر بوده و دم آن هم بیشتر است اما درب کشویی در هنگام باز شدن فضایی را اشغال نمی‌کند و از این حیث برتر است.

یخچال قصابی

دلیل محبوبیت یخچال قصابی چیست؟

یخچال‌های قصابی در انواع و طرح‌های متفاوتی تولید می‌شوند؛ که محبوب‌ترین نوع آن یخچال قصابی ویترینی است. محبوبیت این محصول نسبت به طرح‌های دیگر به دلایل زیر است:

  • ظاهر متناسب با فضای فروشگاه و مغازه

در ساخت یخچال‌ ویترینی اغلب از ورقه‌های استیل و شیشه‌های نشکن و شفاف (سکوریت) استفاده می‌شود؛ که ظاهری شیک به فروشگاه شما می‌بخشد.

  • در دسترس قرار دادن محصولات گوشتی و پروتئینی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انتخاب محصول بر عهده خریدار است. طراحی یخچال‌های ویترینی به نحوی است که این دسترسی را به خوبی برای خریدار ایجاد می‌کند.

  • اشغال کردن فضای کمتر در فروشگاه‌های کوچک شهری

در شهرهای کوچک فضای فروشگاهی قصابی‌ها محدودتر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. به همین خاطر هرچقدر که یخچال خریداری شده فضای کمتری را اشغال کند، برای خریدار ارزش بیشتری دارد.

  • توانایی تولید در طراح‌های متفاوت

یخچال‌های ویترینی مناسب برای قصابی‌ها در طرح‌های متفاوتی تولید می‌شوند. از یخچال‌های لاشه‌ای گرفته تا یخچال‌های قفسه بندی شده.

  • ظرفیت بالای نگهداری محصولات

برخلاف ظاهر کوچک‌تری که یخچال‌های ویترینی دارند، اما جهت ذخیره‌سازی محصولات گوشتی فضای بالایی را در اختیار صاحبان فروشگاه قرار می‌دهند. ضمن اینکه استفاده از یخچال‌های طبقه بندی شده می‌تواند این ظرفیت را افزایش دهد.

  • ظرفیت سرمایشی مناسب

یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها در خرید یخچال قصابی ظرفیت سرمایشی مناسب آن است. یخچال‌های قصابی ویترینی ظرفیت سرمایشی بالایی دارند؛ که آن‌ها را برای نگهداری از محصولات پروتئینی و گوشتی به گزینه‌ای ایده آل تبدیل می‌کند.

مواردی که گفته شد، فقط بخشی از ملاک‌ها و برتری‌های یخچال‌های ویترینی است. به طور قطع اگر به دنبال خرید یخچال ویترینی باشید، خودتان هم ملاک‌های دیگری به این فهرست اضافه می‌کنید.

انواع یخچال‌های گوشت و صنعتی

یخچال های فروشگاهی بخش‌های جدایی برای خنک کردن دارند (بالاتر از نقطه انجماد) و همینطور فریزرها (زیر نقطه انجماد).

  • یخچال فریزر کامپکت : این یخچال کوچکترین سایز با ظرفیت تقریبا 5 فوت مکعب را دارد. یخچال‌‌های کوچک که با نام‌های مختلفی مثل «کامپکت»، «مینی» یا «هتلی» هم شناخته شده‌اند، مناسب دفاتر اداری کوچک یا خوابگاه‌‌ها هستند. این یخچال‌ها قیمت کمی دارند و فضای کمی هم اشغال می‌کنند.
  • یخچال فریزر تمام‌قد : یخچال‌هایی با درب فول سایز که اجازه می‌دهد یک فرد داخل شود و معمولا برای سردخانه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • فریزر عمیق : که برای انجماد سریع و نگهداری طولانی مدت غذا می‌باشد.
  • یخچال گازی : که از گاز به عنوان منبع انرژِی مورد نیاز برای خنک کردن استفاده می‌کند.
  • فریزر قابل انتقال : از این فریزر به عنوان منبع قدرت استفاده می‌کنند و می‌توان در زوایای غیر ایستاده از این یخچال استفاده کرد مانند هواپیما، اتومبیل، کامیون، قایق و دیگر وسایل نقلیه.
  • فریزر صندوقی : که قابلیت نگهداری اقلام به صورت سردتر و مدت طولانی‌تر را نسبت به دیگر یخچال‌های ایستاده هم سایز دارند.
یخچال قصابی ویترینی

مشخصات یخچال قصابی

یخچال گوشت دمای درونی را ما بین 36 تا 40 درجه فارنهایت یا 2 تا 4 درجه سانتیگراد و فریزرهای صنعتی دمای داخلی را ما بین 2- تا 2+ درجه فارنهایت یا 18- تا 16- نگه‌داری می‌کنند. یک فریزر صنعتی می‌تواند در 25- درجه عمل کند که این امر برای نگهداری واکسن‌ها مناسب است و فریزرهای صنعتی معمولا دارای لایه بیرونی از جنس استیل ضد زنگ هستند تا در برابر خش و ضربه و آسیب مقاوم باشند.

کف این مدل از یخچال های فروشگاهی و فریزر توانایی تحمل تا 600 پوند یا 272 کیلوگرم در هر فوت مربع را دارد. در ساخت درها از لولای گرید صنعتی و قفل‌ها و درزگیرهای دولایه استفاده می‌شود تا فضای غیرقابل نفوذی را ایجاد کند. چرخ‌ها می‌توانند دارای ترمز باشند تا از غلطیدن جلوگیری کنند. دیگر آپشن‌های یخچال قصابی و فریزرهای صنعتی شامل زنگ خطر، دماسنج خارجی و غیره می‌باشند.

اندازه‌ی یخچال قصابی ویترینی

مهم‌ترین ملاک انتخاب برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین فروشگاه‌های قصابی کوچک، ظرفیت و اندازه‌ی یخچال ویترینی است. این یخچال‌ها در ابعاد متفاوتی در دسترس هستند. انتخاب نوع یخچال و ابعاد آن بستگی به فضای فروشگاهی شما و ظرفیت فروش شما دارد.

اجازه دهید بحث را با یک مثال جلو ببریم. فرض کنیم که برای یک فروشگاه قصابی شهری به دنبال یخچال ویترینی هستیم. قبل از اینکه اقدام به انتخاب و خرید یخچال کنیم، باید ببینیم که میزان فروش این فروشگاه قصابی به صورت روزانه یا هفتگی چقدر است؟ قرار است محصولات گوشتی را برای چه مدتی ذخیره کند؟ و با توجه به این‌ها به چه یخچالی و با چه ظرفیتی نیاز دارد؟

حال این مثال بالا را بگذارید در کنار یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ. در فروشگاه‌های زنجیره‌ای میزان فروش بیشتر بوده، در نتیجه میزان گوشتی که باید ذخیره شود نیز بیشتر خواهد بود. به همین خاطر مشخص است که به یخچال قصابی ویترینی بزرگ‌تری و با ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتری نیاز خواهید داشت.

ظرفیت سرمایشی یخچال ویترینی و دمای عملکردی آن

یخچال‌های ویترینی نیز به مانند سایر یخچال‌های صنعتی در دو نوع یخچال‌های زیر صفری و بالای صفری تولید می‌شوند. انتخاب نوع یخچال بستگی به نوع محصولی دارد که در آن نگهداری می‌شود. برای مثال اگر قرار است محصولات گوشتی منجمد را در یخچال نگهداری کنید، به طبع نیاز به یک یخچال زیر صفری دارید. اما اگر هدفتان عرضه‌ی محصولات گوشتی گرم است؛ بهترین انتخاب یک یخچال بالای صفری است.

نکته‌ی دیگر در این بحث ظرفیت سرمایشی یخچال است. بین ظرفیت سرمایشی یخچال و ابعاد و ظرفیت نگهداری آن نیز باید یک تناسب صحیحی وجود داشته باشد. پایین بودن ظرفیت سرمایشی یخچال از حد متعادل آن منجر به بالا رفتن دمای محصولات خواهد شد؛ که نتیجه‌ی آن فاسد شدن و از دست رفتن کیفیت محصولات است. همچنین خریداری یک یخچال با ظرفیت سرمایشی بالا اگرچه خیالتان را از خطرات احتمالی راحت می‌کند، اما به معنای صرف هزینه‌ی اولیه اضافی در هنگام خرید یخچال قصابی ویترینی است.

یخچال قصابی ویترینی

نوع طراحی یخچال ویترینی قصابی

یخچال‌های که در قصابی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسته به نوع محصول دارای طراحی‌های متفاوتی هستند. در قصابی‌هایی که گوشت گرم می‌فروشند، یخچال‌های قصابی ویترینی به چنگک‌های نگهداری لاشه مجهز هستند. درواقع طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که بتوان چندین لاشه را به راحتی در داخل آن آویزان کرد. به این دسته از یخچال‌های ویترینی اصطلاحاً یخچال قصابی لاشه خور نیز می‌گویند.

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین قصابی‌های مرکزی و بزرگ، ممکن است محصولات گوشتی به صورت بسته بندی شده و آماده به فروش برسند. در این صورت دیگر به چنگک آویزان کردن لاشه نیازی نخواهد بود. به جای آن می‌توان یخچال را به صورت طبقه‌بندی طراحی کرد. که ظرفیت نگهداری بیشتری را به یخچال می‌بخشد.

برخی از یخچال‌های ویترینی نیز ترکیبی از این دو نوع طراحی را در کنار هم دارند. به نحوی که در آن‌ها فضایی برای آویزان کردن لاشه در نظر گرفته شده و بخش دوم نیز طبقه‌بندی شده و برای نگهداری محصولات بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حرف آخر

شاید در نگاه اول، خرید یک یخچال قصابی کار ساده‌‌ای به‌ نظر آید؛ ولی در عمل، فاکتورهای زیادی هنگام خرید این دستگاه‌ دخیل هستند که می‌‌توانند تاثیر زیادی در قیمت نهایی آن داشته باشد. به‌ خصوص اینکه یخچال قصابی کالای گران‌‌قیمتی است و چند سالی مهمان محیط کار شماست. پس بهتر است در انتخاب یخچال مناسب با مشاوران متخصص مشورت داشته باشید و از راهنمایی آن‌ها استفاده کنید.

یخچال قصابی ویترینی در دسته بندی یخچال‌ فروشگاهی قرار می‌گیرد. این یخچال‌ها در دو نوع یخچال‌های زیر صفری و بالای صفری طراحی و تولید می‌شوند. در ساخت یخچال‌های ویترینی از شیشه‌های سکوریتی و شفاف استفاده خواهد شد، که ظاهری شیک به فروشگاه داده، به خریدار نیز این اجازه را می‌دهد که محصولات موجود در یخچال و کیفیت آن را ببیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *