کمپرسور

کمپرسور یخچال چگونه کار می کند

کمپرسور یخچال چگونه کار میکند
لطفا امتیاز دهید

یخچال های خانگی همگی از سیکل تبرید تراکمی برای سرمایش استفاده می کنند. البته در گذشته یخچال ها با سیکلی موسوم به سیکل جذبی کار می کردند که به آنها یخچال نفتی می گفتند که امروزه دیگر از نوع استفاده نمی شود.

در سیکل برودتی که در یخچال ها استفاده می شود یک سیال که به گاز مبرد معروف است به کمک چهار دستگاه حرارت داخل یخچال را به بیرون منتقل می کند و باعث کاهش دمای یخچال می شود. در این مقاله ضمن مروری بر سیکل تبرید تراکمی با نحوه کار یخچال و نقش کمپرسور در آن آشنا می شود.

سیکل تراکمی یخچال

برای انتقال حرارت داخل یخچال به بیرون، به منظور کاهش دمای فضای داخلی آن، ابتدا گاز مبرد که از ترکیبات فریونی است وارد کمپرسور می شود. کمپرسور که موتور یخچال نیز می توان نامید انرژی لازم جهت حرکت مبرد را تامین می کند و در ضمن با افزایش فشار آن باعث می شود گاز مبرد در دمای بالاتری مایع شود. سپس مبرد فشرده شده وارد کندانسور می شود، اگر به پشت یخچال نگاهی بیندازید لوله های مارپیچی را می بینید که دمای زیادی دارند، این لوله ها همان کندانسور یخچال است که حرارت مبرد را به محیط می دهد و باعث میعان آن می شود. سپس در مرحله بعد مبرد با عبور از لوله مویین یخچال افت فشار پیدا می کند.

دلیل این کار آن است که در فشار کمتر مبرد می تواند در دمای کمتری (دمای داخل یخچال) تبخیر شود. در مرحله آخر مبردی که افت فشار پیدا کرده وارد اواپراتور می شود که لوله هایی مارپیچ در داخل یخچال هستند. در اینجا مبرد با جذب گرمای داخل یخچال بخار شده و یه نقطه ابتدایی باز می گردد.

بدین شکل گرمای مواد موجود در داخل یخچال توسط اواپرتور جذب و توسط کندانسور به بیرون دفع می شود. کمپرسور نیز به عنوان موتور یخچال انرژی لازم را تامین می کند.

سیکل تراکمی یخچال

کمپرسور یخچال مهم‌ترین جزء آن است که بدون آن یخچال کار نمی‌کند. این قطعه ای سات که انرژی مکانیکی را به سیال عامل یا همان مبرد انتقال می‌دهد. طرز کار کمپرسور مشابه قلب انسان است، کمپرسور سیال مبرد را در تمامی یخچال با افزایش فشار آن تنظیم و حرکت می دهد.

از کمپرسور برای افزیاش فشار گاز استفاده می‌شود. در حقیقت کمپرسور وسایلی هستند که با صرف انرژی مکانیکی که خود از انرژی الکتریکی تامینشده، سیال را به درون خود می‌مکد و سپس آن را فشرده می‌سازد. در اثر این کار، دمای میعان گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش می‌یابد، تا بتواند در کندانسور در دمای محیط مایع شود.

انواع گوناگونی از کمپرسور های یخچال وجود دارند، از جمله:

کمپرسور پیستونی یخچال

همان طور که از نام آن بر می آید، این نوع کمپرسور با استفاده از سیلندر و پیستون گاز را فشرده می کند. موتور های پیستونی ساده ترین نوع هستند. از معایب آنها  ایجاد آلودگی صوتی و گرمای نسبتاً زیاد است. با این وجود خرید کمپرسور پیستونی یخچال طرفداران زیادی دارد و برای دستگاه‌های بسیاری استفاده می‌شود.

کمپرسور دورانی یا روتاری

این نوع کمپرسورها عمل فشرده‌سازی گاز مبرد را با دوران تیغه‌ها انجام می‌دهند. از مزایای این موتور یخچال می‌توان به مصرف برق کمتر، آلودگی صوتی کمتر و گرمای کمتر نسبت به مدل‌های پیستونی اشاره کرد. بازدهی این نوع کمپرسورها نیز نسبتاً بیشتر است اما نوع پیستونی توان بیشتری دارد. به همین علت که بهترین موتور یخچال در مناطق گرمسیری، مدل پیستونی است اما کمپرسور روتاری در مناطق سرتر از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

کمپرسور دورانی یا روتاری

کمپرسور اسکرول یا مارپیچی

اساس کار این کمپرسورهای دو قطعه حلزونی ثابت و متحرک است که با دوران بخش متحرک گاز به سمت مرکز مارپیچ هدایت می شود، فضای مارچیچ نیز رفته رفته کوچکتر شده و باعث فشرده شدن گاز می شود. کمپرسورهای اسکرول، راندمان بالایی دارند  میزان ارتعاشات  و آلودگی صوتی در آنها کمتر است.

کمپرسور اسکرول یا مارپیچی 

یخچال اینورتر

امروز بسیاری از تولید کننده یخچال مدعی اند که کمپرسور یخچال دارای اینور تر است که باعث کاهش مصرف برق می گردد. اما این قطعه چیست و چگونه کار می کند؟

اینورتر در حقیقت یه تنظیم کننده جریان برق است، که سرعت دوران کمپرسور را کنترل می کند. در یخچال هایی که این قطعه وجود ندارد در ابتدا کمپرسور با تمام توان کار کرده و دمای یخچال تا نقطه تنظیم شده پایین می آید سپس کمپرسور خاموش می شود. تا زمانی که دما مجدداً افزایش یابد که کمپرسور دوباره با تمام توان شروع به کار می کند.

اما در یخچال های اینورتر دار، هنگامی که دما به نقطه تنظیم شده رسید موتور خاموش نمی شود بلکه سرعت آن کاهش می یابد و با توان کمتر فقط دما را ثابت نگه می دارد. به این شکل هم مصرف برق کاهش می یابد هم آلودگی صوتی و هم اینکه عمر کمپرسور یخچال افزایش می یابد.

برای آشنایی بیشتر با روش کار کمپرسور های اینورتر می توانید مقاله مرتبط را بخوانید.

برند های کمپرسور یخچال

موتور یخچال سکاپ:

سکاپ یکی از معروف ترین برند های موتور یخچال است. موتور سکاپ با گازهای مختلفی از جمله   r600 , r134a , r290 سازگار است.از صدای کمی برخوردار است و همچنین مصرف انرژی پایینی دارد.کمپرسور سکاپ در ایران بسیار شناخته شده است.

موتور کمپرسور سکاپ

موتور یخچال دانفوس:

کمپرسور یخچال دانفوس ساخت کشور لهستان می‌باشد. و محصولات این شرکت دارای استاندارد های جهانی می‌باشد. این شرکت در ضمینه تولید کمپرسور های سرخانه نیز تخصص دارد.

موتور یخچال فراسکلد: 

فراسکلد یک برند خوشنام ایتالیایی بوده که قطعا نام کمپرسور فراسکلد را از این برند شنیده اید. کیفیت از اصلی‌ترین شاخصه‌های کمپرسورهای این برند است. 

موتور یخچال پاناسونیک:

حتماً با لوازم منزل پاناسونیک آشنایی دارید. این برند معتبر ژاپنی در ضمینه تولید کمپرسور یخچال نیز فعالیت دارد و دستگاه های با کیفت جهانی تولید می کند.

موتور یخچال یونیک الکتریک:

این شرکت در کشور هند قرار داد و فعالیت خود را از سال 2010 شروع کرده است. مهم ترین ویژگی موتور یخچال یونیک الکتریک قیمت پایین آن می‌باشد.

موتور یخچال jain refrigeration & air conditioning:

این شرکت نیز در کشور هند قرار دارد. موتور های تولید شده توسط این شرکت دارای صدای کم و انرژی بالا می‌باشد. و همچنین دارای استاندارد های جهانی نیز می‌باشد.

موتور یخچال کوبر:

این شرکت هندی که از سال 2014 فعالیت خود را آغاز کرده است، نه تنها در ضمینه موتور یخچال فعالیت می‌کند بلکه در ضمینه انواع قطعات یخچال نیز فعالیت داشته است. همپنین این شرکت یکی از شرکت ها معروف و مطرح دنیا در زمینه قطعات یخچال می‌باشدکه 2 برند معروف این شرکت ، الجی و سامسونگ می‌باشند.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا با روش کاز یخچال خانگی آشنا شدیم و به بررسی نقش کمپرسور در آن پرداختیم و دیدیم که کمپسور نقش اساسی در تامین سرمایش ایفا می کند. انتخاب کمپرسور مناسب برای یخچال علاوه بر آنکه باعث می شود مواد خوارکی داخل یخچال سالم و تازه بنماند باعث کاهش هزینه های مصرف برق و تعمیرات نیز می شود. برای خرید انواع کمپرسور های برودتی می توانید با کارشناسان فروش دی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *