آشنایی با تجهیزات فروشگاهی

پالت چیست و انواع پالت چه کاربردی دارد؟

آشنایی با پالت‌ها، باکس‌پالت‌ها و کارایی آن‌ها
1/5 - (1 امتیاز)

برای حمل بار یا کالا در انبار، سردخانه و… و جابجایی بهتر از پالت یا باکس پالت استفاده می‌شود. palletها، در حقیقت نوعی صفحۀ زیرین است که کار حمل و نقل محصولات را ساده تر کرده و به کمک آن می توان وسایل را در محیط های داخلی یا بیرونی جا به جا کرد. امروزه پالت ها در انواع متفاوتی تولید می شوند. در این بین مدل های چوبی، فلزی و پلاستیکی از مهم ترین مدل های موجود در بازار هستند.

پالت چیست؟

بهره بردن از این ابزارها علاوه بر ساده سازی جا به جایی، باعث می شود که نظم بیشتری در کارگاه ها و انبارها شکل بگیرد. پالت باکس ها نیز یکی از انواع جدید palletهای تولید شده اند. در این مدل ها از دیواره های پلاستیکی یا فلزی استفاده می شود که امکان حمل و نقل محصولات نامتقارن و سنگین را نیز ایجاد می کنند. در این مقاله پالت چیست قصد داریم دربارۀ این ابزار و انواع آن صحبت کنیم.

پالت چیست

آشنایی با انواع پالت ها و کارایی آن ها

امروزه کار حمل و نقل محصولات در انبارها یا سردخانه ها به کمک ماشین لیفتراک و یا جک ها صورت می گیرد. اگر با ساز و کار لیتفراک آشنایی داشته باشید، حتماً دیده اید که این ماشین ها دارای دو اهرم برای حمل بار هستند. اهرم هایی که زیر بار قرار گرفته، کالای مورد نظر را از سطح زمین جدا کرده و به مکان دیگری منتقل می کنند. پالت ها، در حقیقت شیئی هستند که حمل و نقل بار به کمک لیفتراک را ساده تر کرده، امکان آسیب رسیدن به بار را کاهش می دهند. امروزه پالت ها در انواع متفاوت و با اندازه های متفاوتی تولید می شوند و در انبارها و سردخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. معمول ترین نوع آنها، مدل دو طرفۀ مسطح هستند.

انواع پالت

این نوع از palletها روی سطح زمین قرار گرفته، محصولات مورد نظر روی آن ها قرار داده می شوند. سپس برای حمل و نقل محصولات، اهرم های لیفتراک از زیر آن عبور کرده، آن را از سطح زمین جدا می کند. دلیل این شکل از اسم گذاری، به نحوۀ بلند کردن آنها توسط لیفتراک بر می گردد. برای مثال، در پالت های دو طرفه، لیتفراک از دو سمت می تواند pallet را بلند کند. امروزه نوع دیگری از پالت ها نیز تولید می شوند که به چهار طرفه مشهور شده اند. که در این نوع، لیفتراک از هر چهار سمت می تواند آن را از روی سطح زمین بلند کند. با ادامه مقاله پالت چیست همراه ما باشید.

مزیت های استفاده از پالت ها

در این بخش از مقاله پالت چیست قصد داریم انواع این ابزار را بررسی کنیم. استفاده از انواع پالت ها روند انبارداری را ساده تر کرده و از خطرات ایجاد شده برای حمل و نقل کالا کاسته است. از جمله مزایای استفاده از پالت یا باکس پالت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره بردن از تمام حجم انبار : با استفاده از palletها می توان از تمامی حجم انبار استفاده کرد و به کمک قفسه بندی، محصولات را به صورت عمودی و افقی دسته بندی نمود.
  • کاهش حوادث حمل و نقل : بهره بردن از این ابزار، باعث شده تا حمل و نقل مکانیکی محصولات ساده تر شده، از حجم خطرات احتمالی موجود، نسبت به حمل و نقل دستی کاسته شود.
  • کاهش هزینه های حمل و نقل : استفاده از نیروی کار برای حمل و نقل کالا، هم زمان بر است و هم هزینه های بیشتری را در برخواهد داشت. این درحالی است که اگر از این ابزار برای حمل و نقل استفاده شود، هزینه های جاری چیزی بین چهل تا پنجاه درصد کمتر خواهد شد.
  • سهولت انبارگردانی : استفاده از پالت ها علاوه بر اینکه ذخیره سازی محصولات را ساده تر می کند، باعث می شود تا نحوۀ محاسبۀ موجودی انبار ساده تر شده و اصطلاحاً نحوۀ انبارگردانی ساده سازی شود.

آشنایی با انواع پالت ها

امروزه پالت ها در انواع متفاوت و اندازه های مختلفی تولید می شوند. ولی دسته بندی آن ها معمولاً بر اساس جنس مواد سازندۀ آن صورت می گیرد. از این نظر palletها را می توان از موادی مثل چوب، ورقه های فلزی و مواد پلیمری تولید کرد؛ که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه مقاله پالت چیست ، نحوۀ تولید انواع پالت ها و معایب و مزایای هر دسته را بررسی خواهیم کرد.

پالت چوبی

نخستین pallet های تولید شده در صنعت، پالت های چوبی بودند. امروزه نیز این مدل اغلب به صورت دو طرفه و مسطح تولید می شوند. ضمن اینکه مدل چوبی را می توان به صورت یک رو یا دو رو ساخت. در صورت ساخت دو روی پالت، می توان از هر دو طرف آن برای چیدمان محصولات استفاده کرد.

%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA %D9%88 %D8%A8%D8%A7%DA%A9%D8%B3 %D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA 3

مزایای پالت های چوبی

  • اصطکاک زیاد : چوب به خاطر جنسی که دارد، اصطکاک بالایی را در سطح ایجاد می کند. این عامل باعث می شود چیدمان محصولات روی آن با اطمینان بیشتری صورت گرفته و تعادل بیشتری داشته باشد. همچنین این پالت ها به خاطر اصطکاک بالا روی کف سالن نیز دچار لغزش نخواهند شد.
  • سبکی پالت : پالت های چوبی نسبت به دیگر pallet ها وزن پایینتری دارند.
  • تعمیرات : پالت های چوبی را به سادگی می توان تعمیر کرده و دوباره مورد استفاده قرار داد.
  • هزینه های ساخت : ساخت پالت های چوبی نسبت به دیگر پالت ها کم هزینه تر هستند.

معایب پالت های چوبی

  • استحکام : پالت های چوبی از استحکام پایینی برخوردارند.
  • آتش سوزی : چوب قابلیت مشتعل شدن داشته و ممکن است دچار حریق شود.
  • فرسودگی : اگر چوب ها در معرض رطوبت یا مواد شیمیایی قرار بگیرند، به مرور زمان فرسوده شده و استحکام خود را از دست می دهند.
  • طول عمر : پالت های چوبی در کل عمر کمتری نسبت به دیگر پالت ها دارند.

پالت فلزی

در این بخش از مقاله پالت چیست قصد داریم مدل فلزی این ابزار را توضیح دهیم. در ساخت پالت های فلزی معمولاً از ورقه های آهن گالوانیزه استفاده می شود. اتصال ورقه ها می تواند به صورت جوش یا به کمک پیچ و مهره صورت بگیرد.

%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA %D9%88 %D8%A8%D8%A7%DA%A9%D8%B3 %D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA 4

مزایای پالت های فلزی

  • ایمنی : پالت های فلزی دچار حریق نشده و کمتر در معرض رطوبت یا مواد شیمایی دچار فرسودگی می گردند.
  • نگهداری : پالت های فلزی کمتر دچار استحلاک یا خرابی شده و نیاز چندانی به تعمیر و نگهداری ندارند.
  • عمر مفید : عمر مفید پالت های فلزی نسبت به پالت های چوبی بیشتر است.

معایب پالت های فلزی

  • اصطکاک پایین : مهم ترین مشکل پالت های فلزی میزان اصطکاک ورقه های فلزی است. این ورقه ها ضریب اصطکاک پایینی دارند و ممکن است در موقع چیدمان، دچار لغزش شده و خرابی به بار بیاورند.
  • هزینه های ساخت : هزینه های ساخت پالت های فلزی نسبت به پالت های چوبی بیشتر است.

پالت پلیمری

در ساخت پالت های پلاستیکی معمولاً از پلیمرهای فشرده استفاده می شود. این palletها به صورت کارخانه ای تولید شده و یک تیکه تهیه می شوند.

%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA %D9%88 %D8%A8%D8%A7%DA%A9%D8%B3 %D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA 5

مزایای پالت های پلیمری

  • ایمنی : پالت های پلیمری معمولاً ضد حریق بوده، نسبت به مواد شیمیایی نیز مقاوم سازی می شوند. ضمن اینکه این پالت ها در معرض رطوبت دچار مشکل نخواهند شد.
  • استحکام : استحکام پالت های پلاستیکی به طور معمول از پالت های چوبی بیشتر است.
  • یک تکه بودن : ساخت پالت های پلاستیکی به صورت یک تکه بوده، وزن پایینتری نیز دارد.

معایب پالت هاب پلاستیکی

  • تعمیر : پالت های پلاستیکی در صورتی که دچار خرابی شوند قابل تعمیر نیستند.
  • فرسودگی : پالت های پلاستیکی اگر در معرض نور خورشید باشند، به مرور زمان فرسوده شده و از عمر آن ها کاسته می شود.
  • اصطکاک : اگرچه ضریب اصطکاک پالت های پلیمری را می توان در نحوۀ طراحی بالا برد، ولی باز میزان اصطکاک آن ها نسبت به پالت های چوبی کمتر است.
  • استحکام : اگر از مواد نامرغوب در تولید پالت استفاده شده باشد، استحکام آن پایین بوده و خیلی زود از بین می رود.

باکس پالت ها

در این بخش از مقاله پالت چیست قصد داریم اندکی درباره باکس پالت ها نیز توضیح دهیم. باکس پالت ها یکی از انواع پالت ها هستند که در ساخت آن ها دیواره های محافظ نیز در نظر گرفته می شود. در استفاده از پالت ها، معمولاً هیچ محافظی در نظر گرفته نمی شود. زیرا اغلب محصولات به صورتی بسته بندی می شوند که ظاهری متقارن داشته و نیازی به محافظ اضافه نیز ندارند. ولی اگر بخواهید محصولاتی نامتقارن یا حساس را جا به جا کنید، بهتر است از باکس پالت بهره ببرید. باکس پالت ها را نیز می توان از جنس های متفاوتی تولید کرد. با این حال تولید باکس پالت های فلزی مرسوم تر است.

%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA %D9%88 %D8%A8%D8%A7%DA%A9%D8%B3 %D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA 6

موارد استفاده از باکس پالت

  • انبار کردن محصولات : اگر بخواهید محصولاتی خاص را تا ارتفاع های زیاد انبار کنید، استفاده از باکس پالت کار شما را ساده تر می کند.
  • ایمنی حمل و نقل : اگر می خواهید محصولات حساسی را به مکان دیگری انتقال دهید، بهتر است از باکس پالت کمک بگیرید.
  • تشکیل واحد بار : در زمان حمل و نقل محصولات نامتقارن و یا اقلام خرد، تنها از باکس پالت می توان استفاده کرد.
  • افزایش تعادل : در مواردی که محصول تعادل پایداری نداشته و نمی توان آن را به کمک پالت منتقل کرد، باکس پالت به کمک انباردارها خواهد آمد.

%D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA %D9%88 %D8%A8%D8%A7%DA%A9%D8%B3 %D9%BE%D8%A7%D9%84%D8%AA 7

جمع بندی

به قسمت جمع بندی مقاله پالت چیست رسیدیم. امروزه برای حمل و نقل راحت در کارخانه ها، سردخانه ها و یا انبارها از انواع پالت یا باکس پالت استفاده می شود. پالت ها را به کمک لیفتراک یا جک می توان حمل کرد. معمولاً پالت ها را به صورت دو طرفه طراحی می کنند؛ امّا می توان آن ها را به صورت چهار طرفه نیز طراحی کرد.

مهم ترین موادی که از آن ها در ساخت پالت یا باکس پالت استفاده می شود، چوب، مواد پلیمری و ورقه های فلزی است؛ که هرکدام از این مواد مزایا و معایب خاص خود را داشته و در موارد لزوم مورد استفاده قرار می گیرند. باکس پالت ها نوعی خاص از پالت هستند که دارای دیوارۀ محافظ بوده و در مواردی خاص از آن ها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *