ابر فروشگاهها یا همان هایپر مارکت ها، فروشگاههای چند منظوره با مقیاسی بزرگ هستند که تمامی کالاهای مورد نیاز و مصرفی مشتریان در آن یافت میشود. محصولاتی مانند مواد غذایی، پوشاک، لوازم آرایشی، ابزارآلات و… ، هایپرمارکتها سلف سرویس هستند. در واقع مشتریان به تمام محصولات دسترسی دارند و میتوانند کالای مصرفی خود را از قفسه ها و شلف ها بردارند با کمک یکی از اصلی ترین تجهیزات فروشگاهی یعنی سبد خرید فروشگاهی به خرید خود ادامه دهند.
فهرست مطالب
راز خرید از هایپرمارکتها
آیا تا به حال برای شما پیش آمده که پس از خرید از هایپرمارکت، متوجه شوید که بیش از نیاز خود خرید کردهاید؟ یا زمانی که به سبد خرید خود نگاهی میاندازید متوجه شوید که خیلی از کالاهایی که قصد خرید آن را نداشتهاید در سبد خریدتان است؟
این یک تله است که هایپرمارکت ها براساس تکنیکهای روانشناسی برای شما گسترانیدهاند تا شما را به خرید بیش از حد نیازتان، ترغیب کنند! سالهاست که هایپرمارکتها افراد متخصص و روانشناسان زبده را به کار میگیرند تا صرف نظر از اینکه واقعا به چه کالایی نیاز دارید، با برانگیختن حس یا افکارتان، به خریدی بیش از آنچه برنامهریزی کردهاید، ترغیب شوید.
چیدمان در هایپرمارکت
نکته بسیار مهم در هر فروشگاه یا هایپر مارکت، چیدمان آن فروشگاه است. چنانچه فروشگاه داران چیدمانی مناسب با نیاز مشتری و برای رفاه حال مشتری داشته باشند قطعا فروش موفقتری خواهند داشت.
در تکمیل عنوان چیدمان در فروشگاه نیاز است که بدانید، هیچ چیز در فروشگاه اتفاقی نیست و تمام چیدمان آن با هدف ترغیب کردن مشتری به خرید بیشتر است.
به عنوان مثال در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ فاصله قفسهها کاملا استاندارد است، به گونهای که در زمان رفت و آمد مشتریها با هم برخورد نداشته باشند یا مثال دیگر اینکه محصولاتی که بیشترین طرفدار را دارند در نقاط مختلف از فروشگاه قرار داده میشوند که مشتری بر حسب نیاز از نقاط دیگر فروشگاه نیز دیدن کند.
تجهیزات هایپرمارکت
امروزه به دلیل رقابت زیاد بین هایپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ، طراحی فروشگاه و تجهیزات فروشگاهی قرار گرفته در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اینجاست که خلاقیت تأثیر بهسزایی دارد و میتواند در میزان فروش محصولات فروشگاه تغییر هنگفتی ایجاد کند.
استفاده از تجهیزاتی مانند ترولی، سبد خرید دستی، قفسههایی با طراحی خاص، شلفها و استند های فروشگاهی و حتی میز چک اوت میتواند موثر باشد.
برای چیدمانی مناسب بهتر است با گروهی که جمعی از متخصصان در آن فعالیت میکنند مشورت کنید. قطعا مشورت با افراد با تجربه نتیجه قابل توجهی خواهد داشت.
معایب و مزایای هایپرمارکت
بیایید با خودمان صادق باشیم، زندگی بدون هایپرمارکتها به جهنمی بزرگ تبدیل خواهد شد. که باید بابت وجود آنها ممنون باشیم!
- کارهایی که قبلا یک روز کامل طول میکشید اکنون با وجود هایپرمارکتها در چند ساعت با بهترین حالت خود به اتمام میرسد.
- در این فروشگاهها تنوع محصولات بسیار بالاست. همچنین هایپرمارکتها تسهیلاتی مانند پارکینگ رایگان یا فضای بازی کودکان برای مشتریان خود در نظر گرفتهاند که خرید راحتتری را برای مشتری فراهم کنند.
و اما معایب هایپرمارکتها که به دلیل مزایای زیاد آن کمتر دیده میشود:
- هایپرمارکتها برای فروش همه محصولات مناسب نیستند، تنها برخی از محصولات را که مشتری به خوبی میشناسد میتوان در فروشگاههای بزرگ به فروش گذاشت.
- برای راهاندازی فروشگاههای بزرگ به سرمایهی زیادی نیاز است. همچنین نمیتوان این فروشگاهها را در هر جایی اداره کرد. یافتن محل مناسب برای راهاندازی این فروشگاهها کار دشواری است. و هزینه زیادی به همراه خواهد داشت. شاید یه این موضوع توجه نکرده باشید اما در این فروشگاهها برای نیروی کار مشکلات زیادی وجود دارد.
برای مثال با گذشت زمان فشار بر روی نیروی کار افزایش مییابد چرا که از آنها انتظار میرود در زمان کم، کار زیادی انجام دهند. بیشتر کارها تکراری هستند و به ندرت با مشتریها و همکاران دیگر گفتگویی شکل میگیرد. و این باعث میشود روحیه کار ضعیف باشد.
در آخر اینکه در این فروشگاه ها کنترل کمتری بر دزدیهای کوچک است. در یک محیط که هزاران جنس کوچک قرار دارد، مراقبت از همهی مکانها برای جلوگیری از دزدی دشوار است و فروشگاهداران همیشه با دزدیهای کوچک از قفسهها رو به رو هستند.
کلام آخر
از آن جا که ذات انسان راحتطلب است، هایپرمارکت ها طرفداران زیادی دارند. و البته مزایایی بیشتر از معایب خود دارد و این دلیلی قانعکننده برای جذب مشتری بیشتر است. برای دریافت اطلاعات دقیقتر راجع به هایپرمارکت و تجهیزات فروشگاهی لازم برای آن با مشاوران گروه صنعتی دی در تماس باشید.