امروزه در فضاهای شهری فروشگاه های بزرگ و هایپرمارکت ها جای بقالی های قدیمی را گرفته اند. عرضۀ مستقیم محصولات و در کنار هم قرار دادن تمام سبد خرید یک خانواده، سیاستی است که در این فروشگاه ها دنبال می شود. موضوعی که هم سود مالی خوبی را به جیب مصرف کننده واریز می کند و هم می تواند برای فروشنده کاری درآمدزا باشد. در این مقاله قصد داریم دربارۀ مقدمات راه‌ اندازی فروشگاه صحبت کنیم. از لوازم مورد نیاز برای راه‌اندازی یک فروشگاه بگوییم و سپس اصول روانشناسی و سیاست های جانمایی محصولات را به بحث بگذاریم.

چرا راه‌اندازی فروشگاه های بزرگ؟

در دنیای مدرن امروز و به خصوص در شهرهای پرجمعیت، خرید وسایل مورد نیاز منزل هم به یک معضل برای خانواده ها تبدیل شده است. اغلب مردم ترجیح می دهند برای خرید فقط به یک فروشگاه مراجعه کنند و تمامی وسایل مورد نظرشان را خریداری کنند. به همین خاطر است که دورۀ مغازه های کوچک قدیمی سرآمده و بقالی ها و سوپرمارکت های کوچک جای خودشان را به هایپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ داده اند. در راه اندازی فروشگاه های بزرگ شهری باید سعی شود تا همۀ چیزهایی که می تواند در سبد خرید خانوار قرار بگیرد، در نظر گرفته شده و معمولاً به صورت عرضۀ مستقیم ارائه شود. این سیاست به رشد فروشگاه کمک کرده و سبب می شود که اقبال مشتری ها به خرید از فروشگاه بیشتر گردد.

امّا چرا ایدۀ راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای گاهی اوقات با شکست روبرو می شود؟

اصول راه اندازی یک فروشگاه زنجیره ای

برای راه اندازی فروشگاه های بزرگ قبل از هرچیزی نیاز به یک نقشۀ راه خواهید داشت. مشخص نکردن نقشۀ راه و راه نمایی نگرفتن از متخصصین در این زمینه، موضوعی است که معمولاً باعث شکست خوردن فروشگاه های زنجیره ای می شود. نباید فراموش کنید که هدف اصلی راه اندازی این فروشگاه ها عرضۀ اقلام به صورت خرده فروشی است. در حقیقت موضوع اصلی جلب مشتری است. پس هرچیزی که به مشتری مربوط باشد را باید در نظر گرفت. از مکان فروشگاه گرفته تا چیدمان محصولات در فروشگاه تا تنوع محصولات ارائه شده و نوع برخورد با مشتریان. مسائلی که به صورت فهرست وار مطرح شد، هرکدام حاوی نکات مهمی است که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

گاو بنفش؛ در نظر گرفتن اصول روانشناسی کسب و کار

وارد شدن به یک کسب و کار و رقابت با کسانی که قبلاً در این کسب فعال بوده اد، همیشه سخت تر از راه اندازی یک کسب و کار جدید است. اینجاست که اصول روانشناسی به کمک ما می آید. بگذارید با یک مثال جلو برویم. فرض کنید از جاده ای عبور می کنید و کنار جاده ده ها گاو درحال چریدن هستند. در لحظه های اول، تماشای گاوها برای شما لذتبخش است. ولی کمی که جلوتر بروید، منظرۀ گاوها تکراری می شود و دیگر شما را جذب نمی کند. ولی اگر یک گاو بنفش در همین مسیر ببینید، احتمالاً ماشین خود را پارک می کنید و با آن گاو بنفش عکس یادگاری هم می گیرید.

گاو بنفش یک اصل روانشناسی و اقتصادی برای ورود به یک بازار جدید است. وقتی شما قصد دارید وارد یک کسب و کار جدید شوید، باید خدمات جدیدی هم ارائه دهید. برگردیم به سراغ ایدۀ راه اندازی فروشگاه های بزرگ. برای شروع به کار در فروشگاه خود، قبل از هرچیز نیاز به یک گاو بنفش دارید. لازم است چیزی جدید در چنته داشته باشید که قابلیت رقابت با رقبای قدیمی این کسب و کار را به شما بدهد. گاو بنفش شما می تواند تنوع محصولات باشد. می تواند شکل چیدمان فروشگاه باشد. یا حتی ارائۀ تخفیف های جذاب برای مشتریان نیز می تواند نقش یک گاو بنفش را بازی کند.

جانمایی فروشگاه های زنجیره ای

فرض کنید وسط بازار لباس فروش ها یک باب مغازۀ با اندازۀ متوسط و حتی بزرگ دارید و بعد مثلاً ایدۀ راه اندازی هاپیرمارکت را در سر می گذرانید. خب طبیعی است که در همان ماه های اول با شکست روبرو شوید. دلیلش هم مشخص است. وسط یک سری بوتیک، وقتی اغلب مردم در فکر خرید لباس و وسایل اینچنینی هستند، کسی به خرید وسایل خرده ریز خانه فکر نمی کند. ولی اگر وسط همین بازار یک فروشگاه فست فودی یا بستنی فروشی بزنید، احتمالاً فروشگاهتان رونق زیادی پیدا کند.

برای راه اندازی یک فروشگاه زنجیره ای قبل از هرچیز نیاز به یک مغازۀ با فضای مناسب دارید؛ که از نظر مکانی در موقعیت خوبی واقع شده باشد. طوری که از نظر دسترسی مشکلی به وجود نیاورد. همچنین محیط مناسب برای پارک ماشین مشتریان، مسئلۀ عبور و مرور، توی دید بودن و … از جمله مواردی است که باید برای در نظر گرفتن مغازه به آن ها دقت کنید.

نحوۀ چیدمان محصولات در فروشگاه

موضوع دیگری که در راه اندازی فروشگاه های بزرگ اهمیت دارد، ارائۀ محصولات متنوع و شکل چیدمان آن ها در فروشگاه است. باید در نظر داشته باشید که امروزه هر مصرف کننده سلیقۀ منحصر به فرد خود را دارد. اگر در گذشته مثلاً بقالی محل فقط یک نوع شامپو در مغازه اش می فروخت و کسی اعتراضی نمی کرد، امروزه هر مصرف کننده به سلیقۀ خودش شامپوی متفاوتی را مصرف می کند. مثال شامپو صرفاً یک مثال کوچک بود تا برسیم به این موضوع که اهمیت تنوع محصولات چقد است و چه اندازه باید برای آن ارزش قائل شد.

 

نکتۀ دیگر شکل چیدمان محصولات است. در فروشگاه های زنجیره ای، این مصرف کننده است که تمام مایحتاجش را انتخاب می کند. به همین خاطر باید در نحوۀ چیدمان لااقل دو موضوع را مدنظر قرار داد. یک در دسترس بودن محصولات و دو جلوۀ محیطی چیدمان محصولات. در نظر گرفتن توأمان این دو مورد تأثیر مستقیمی در فروش محصولات خواهد داشت.

تجهیزات مورد نیاز فروشگاهی

برای راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای نیاز به تجهیزات گسترده ای وجود دارد. از انواع یخچال های صنعتی گرفته تا استند های فروشگاهی و قفسه های فروشگاهی تا بخش تسویه حساب فروشگاه که خود بخش جداگانه ای به حساب می آید و نیاز به تجهیزات منحصر به فردی دارد. برای مثال صندوق فروشگاهی، سبد های خرید، میز های چک اوت، دستگاه های بارکد خوان و … از جمله تجهیزات مهم بخش تسویه حساب است.

در مجموع، برای تجهیز فروشگاه خود در این زمینه بهتر است از مشاورین با تجربه ای که سال هاست در این کار بوده اند کمک بگیرید. فراموش نکنید که از قلم انداختن هرکدام از این موارد می تواند به سرنوشت فروشگاه زنجیره ای شما آسیب بزند.

جمع بندی

امروزه راه اندازی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای ایدۀ خوبی در شهرهای پرجمعیت است؛ زیرا در شیوۀ زندگی مدرن مردم کمتر وقت خرید کردن دارند و ترجیح می دهند تمام اقلام خرده ریز خانه را به صورت یکجا خریداری کنند. برای راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای نیاز است به جنبه های بسیاری مثل محل قرارگیری فروشگاه، تبلیغات فروشگاه، نحوۀ چیدمان محصولات و تجهیزات مورد نیاز فروشگاه فکر کنید. اگر نمی خواهید ایدۀ راه اندازی فروشگاه تان خیلی زود با شکست روبرو شود، بهتر است از نظر متخصصین این حوزه بهره ببرید. گروه صنعتی دی با سابقه ای طولانی در زمینه همکاری با فرانچایز ها و فروشگاه های بزرگی همچون افق کوروش و رفاه و بهره مندی از متخصصانی مجرب و کارآزموده، آماده است تا به شما در زمینه راه اندازی کسب و کاری پر رونق کمک کند و ضمن ارائه مشاوره و نکاتی کاربردی، در زمینه تامین و ارائه تجهیزات فروشگاهی نیز به شما یاری برساند. همین حالا با ما تماس بگیرید!