راهنمای راه اندازی فروشگاه

11 نکته برای برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه

11 نکته برای برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه
امتیاز دهید

یکی از مهم‌ترین از اقداماتی که در حین راه‌اندازی فروشگاه باید به آن توجه شود، برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه است. فارغ از زمینه فعالیت فروشگاه، شما نیاز به جذب مشتری دارید. مراسم افتتاحیه فروشگاه، قدم بسیار مهمی در معرفی فروشگاه و شروع به‌کار آن است و حتی می‌تواند در بلندمدت روی درآمد سوپرمارکت یا فروشگاه شما تأثیرگذار باشد.

پس ما یعنی گروه صنعتی دی، به شما اطمینان می‌دهیم که با برگزاری یک افتتاحیه مناسب، مسیر خود را با قدرت آغاز می‌کنید. اما نکته مهم تر از برگزاری این مراسم، نحوه و کیفیت برگزاری آن و هم‌چنین برنامه‌ریزی درست در تبلیغ آن است. قطعا برای انجام این‌کار سوالات زیادی به ذهن شما خطور می‌کنند; این مراسم را چگونه برگزار کنیم؟ چه کسانی را دعوت کنیم؟ چگونه تبلیغ کنیم؟ و … در ادامه این مقاله پاسخ سوالات خود را خواهید یافت. با ما همراه باشید.

برگزاری افتتاحیه فروشگاه

مراسم افتتاحیه فروشگاه

پس از راه‌اندازی فروشگاه نوبت به مراسم افتتاحیه آن می‌رسد. برای درست و باکیفیت برگزار شدن این مراسم باید به دو نکته مهم توجه کنید: زمان و برنامه‌ریزی. اگر سعی کنید این‌کار را در مدت کوتاه و بدون برنامه درست انجام ‌دهید شکست شما تضمین شده است. حتما باید از مدت‌ها قبل از تاریخ تعیین شده برای افتتاح فروشگاه، برای برگزاری مراسم افتتاحیه و تدارکات موردنیاز آن برنامه دقیق را تدوین کنید. حالا چند نکته بسیار مهم در برگزاری افتتاحیه فروشگاه را مرور می‌کنیم:

1. حتما قبل از مراسم مجوزهای لازم را دریافت کنید!

مراسم‌هایی ازاین‌دست که با حضور جمعیت زیادی همراه می‌شوند باید حتما با مجوز مقامات مربوطه (شورای‌‎شهر، شورای محله،نیروی انتظامی و…) برگزار شوند. در غیر این صورت ممکن ‌است به خاطر شلوغی بیش‌از‌حد با اعتراض و شکایت همسایه‌ها و برخورد شدید نیروی انتظامی مواجه شوید. پس برای جلوگیری از این‌چنین مشکلاتی حتما مجوزهای لازم را اخذ کنید.

2. هدف شما از افتتاحیه فروشگاه باید مشخص باشد.

یکی از مسائلی واضح و مشخص برگزاری افتتاحیه، هزینه و بار مالی آن است و برای منطقی شدن انجام آن،باید سود و منفعت آن تضمین شود. اگر بدون بررسی کامل هدف خود این مراسم را برگزار کنید، به جز چند خاطره و یک هزینه سنگین چیز دیگری از آن عاید شما نمی‌شود. پس حتما هدف خود را مشخص کنید، مخاطبین هدف را بررسی کنید و اهداف فروش را حتما تعیین کنید.

3. هیچ‌وقت بدون بودجه مشخص کار را شروع نکنید!

تعیین میزان بودجه‌ای که می‌خواهید برای مراسم افتتاحیه فروشگاه هزینه کنید، یکی از مهم‌ترین مراحل برنامه‌ریزی این مراسم است و در موفقیت آن نقش حیاتی را ایفا می‌کند. وقتی توان مالی خود را برای برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه مشخص کنید، امکان اولویت بندی و هزینه برای فعالیت‌ها و قسمت‌های مختلف مراسم فراهم می‌شود. نکته خیلی مهمی که اینجا باید به آن توجه کنید این است که بودجه شما برای افتتاحیه باید با بودجه شما برای تاسیس سوپرمارکت یا فروشگاه یا … هم‌خوانی داشته باشد وگرنه می‌تواند تأثیرات اقتصادی منفی داشته باشد.

4. اولویت‌بندی برای قسمت‌های مختلف افتتاحیه فروشگاه را فراموش نکنید.

قبل از برگزاری مراسم حتما باید اولویت‌های خود برای قسمت‌های مختلف و ترتیب آن‌ها را مشخص کرده ‌باشید. معمولا برنامه‌ریزی مراسم‌های افتتاحیه از بخش‌های یکسانی تشکیل می‌شود. ولی نوع و مقدار آن‌ها با سطح کسب‌و‌کار و مراسم شما ارتباط مستقیم دارد. برای مثال مراسم افتتاحیه یک فروشگاه کوچک محلی نیازی به استخدام گروه موسیقی و دعوت از سلبریتی‌ها ندارد. پس هنگام تصمیم‌گیری وضعیت خودتان را در نظر بگیرید.

5. از قبل مشخص کنید که چه کسانی را دعوت می‌کنید.

کسانی را به مراسم افتتاحیه فروشگاه خود دعوت کنید که جزو مشتریان احتمالی شما باشند. این‌کار با توجه به حوزه فعالیت شما انجام می‌شود. دعوت از شخصیت‌های مشهور به مراسم شما رسمیت می‌بخشد اما باید به این نکته نوجه کنید که انجام این‌کار برای هر کسب‌و‌کاری منطقی نیست. لیست دعوت‌شدگان را بر اساس مشتریان خود آماده کنید. شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای مناسب اینفلوئنسرها را نیز به مراسم افتتاحیه خود دعوت کنید تا در مراسم شما حضور داشته باشند یا آن را تبلیغ کنند. دعوت از خبرنگاران یا نویسندگان رسانه‌های مجازی محلی و یا رپورتاژ در رسانه‌های مجازی محلی نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. با توجه به این نکات حتما با دقت لیست خود را تهیه کنید و از تمام امکانات موجود برای تبلیغات قبل و بعد از مراسم استفاده کنید.

فروش ویژه سبد و چرخ خرید گروه صنعتی دی

6. کار پذیرایی و تشریفات مراسم را لازم نیست خودتان انجام دهید.

برای اینکه خیال شما از کیفیت و سطح پذیرایی از مهمانان مراسم افتتاحیه فروشگاه راحت شود، می‌توانید به ‌راحتی با موسسات انجام خدمات تشریفات و پذیرایی مجالس هماهنگ کرده و با پرداخت هزینه‌ای مناسب، این کارها را به حرفه‌ای‌ها بسپارید. این موسسات بسته به نوع فعالیت، تعداد مهمان‌ها، سطح مراسم و زمان برگزاری آن ، خدمات جذاب و متنوعی را ارائه می‌کنند. این‌کار دردسر و نگرانی شما را کم می‌کند، مشکل تهیه و نگهداری مواد غذایی را حل می‌کند و کیفیت کار را نیز بسیار بالا می‌برد.

7. برای مراسم افتتاحیه خود یک هدیه به عنوان یادگاری تهیه کنید.

اگر بودجه شما یاری کرد، یکی از بهترین ایده‌ها برای معرفی فروشگاه شما دادن یک هدیه به عنوان یادگاری به شرکت‌کنندگان مراسم است. خلاقیت در این زمینه می‌تواند اثر شگفت‌انگیزی روی مشتریان شما داشته باشد. شما می‌توانید لوگو کسب‌و‌کار خود یا حتی یک متن کوتاه به نشانه تشکر یا تبلیغ را در گوشه‌ای از آن هدیه قرار دهید. بهتر است هدیه‌ای که انتخاب می‌کنید یک ابزار کاربردی یا مرتبط با حوزه فعالیت فروشگاه شما باشد. یک ایده خوب، کارت تخفیف برای خرید از فروشگاه است.

8. یک بنر یا تابلو با موضوع افتتاحیه فروشگاه خود نصب کنید.

اطلاع‌رسانی و تبلیغات یک مراسم افتتاحیه یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت آن ‌است. هر چه این‌کار با قدرت و دقت بیشتری انجام شود مشتریان بیشتری را جذب می‌کند و همین می‌تواند باعث بیشتر پخش شدن خبر افتتاح فروشگاه شما باشد. بازاریابی با روش خبررسانی نفر به نفر یکی از موثرترین راه‌ها در جذب مشتری است. پس فراموش نکنید که چندین روز قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه خود یک بنر یا تابلو با طراحی زیبا و جذاب با تاکید روی نام‌ فروشگاه خود نصب کنید. برای مطالعه بیشتر در خصوص انتخاب نام سوپرمارکت به این مقاله رجوع کنید.

9. اهمیت دکور و ظاهر مراسم را دست‌کم نگیرید.

دکور و چیدمان فروشگاه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر مراسم است و نقش مهمی را در ایجاد ذهنیت مثبت بین مخاطبان شما ایفا می‌کند. میزان توجه و اهمیت دادن شما به این مسئله با نتیجه مراسم رابطه مستقیم دارد. می‌توانید از ابزارهایی مانند گل، بادکنک و حریر آرایی هماهنگ و متناسب با رنگ‌بندی قفسه‌های فروشگاه خود استفاده کنید. نورپردازی فروشگاه به طرز صحیح نیز تأثیر زیادی بر مشتریان خواهد داشت. برگزاری مراسم افتتاحیه فروشگاه بدون ظاهر زیبا و دکور مناسب برابر است با هدر رفتن بودجه و سرمایه.

10. ویژگی‌های مهم فروشگاه خود را در مراسم افتتاحیه معرفی کنید.

بهترین فرصت برای معرفی فروشگاه خود و تاکید روی نکات مثبت آن افتتاحیه فروشگاه است. میزان موفقیت شما در معرفی صحیح کسب‌و‌کارتان و ویژگی های متمایز آن با میزان تبدیل مشتریان معمولی و احتمالی به مشتریان ثابت رابطه مستقیم دارد. طراحی، چاپ و توزیع بروشورهایی حاوی ویژگی‌های فروشگاه می‌تواند در تصمیم مشتریان و نظر آن‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد. حتما سعی کنید با رعایت احترام روی تفاوت‌های خود با رقبایتان و مخصوصا برتری هایی که دارید تمرکز کنید. اغراق نکنید و با صداقت و راستی صحبت کنید. اگر ممکن بود یک سخنرانی کوتاه چنددقیقه‌ای هم انجام دهید.

11. شروع کار تبلیغاتی خودتان را با مراسم افتتاحیه انجام دهید.

بهترین زمان برای مصرف بودجه تبلیغاتی و شروع اطلاع‌رسانی در مورد فروشگاه، مراسم افتتاحیه آن است. کارهایی مانند رپورتاژ آگهی در سایت‌های مختلف خصوصا سایت‌های مرتبط به حوزه فعالیت شما، شبکه‌های اجتماعی، فرهنگسراها و سرای محلات و … می‌تواند مخاطب موردنظر شما را به سمت فروشگاهتان هدایت کند.

مراسم افتتاحیه فروشگاه

جمع‌بندی

مراسم افتتاحیه فروشگاه تا حدودی هویت فروشگاه شما را مشخص می‌کند. در این مقاله 11 نکته مهم و اساسی در برنامه‌ریزی و برگزاری این مراسم را با هم بررسی کردیم. فقط این نکته مهم را فراموش نکنید که نحوه و سطح عمل کردن یا حتی عمل نکردن به این توصیه‌ها کاملا به حوزه فعالیت فروشگاه شما، ابعاد آن و میزان بودجه تعیین شده دارد. امیدواریم این مقاله به شما برای برگزاری یک مراسم افتتاحیه فروشگاه به‌یادماندنی و موفق کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *