ساخت، نگهداری و تعمیر سردخانه

هزینه ساخت سردخانه | طرح توجیهی سردخانه

هزینه ساخت سردخانه
5/5 - (5 امتیاز)

امروزه در بسیاری از صنایع از جمله صنایع غذایی، صنایع دارویی و … جهت نگهداری محصولات محبور به استفاده از سردخانه هستند. به طوری که هیچ گاه نمیتوان راه‌انداری و فعالیت این صنایع را بدون داشتن سردخانه‌ای مناسب متصور شد.

در این مقاله از گروه دی کول قصد داریم به موضوع هزینه ساخت سردخانه بپردازیم و با عوامل تاثیر گذار بر آن را بررسی کنیم.

سرمایه لازم برای احداث سردخانه 

سرمایه لازم برای احداث سردخانه به عوامل بسیار زیادی بستگی داد. سردخانه یک سازه است که بسته به نیاز و شرایط پروژه طراحی و ساخته می‌شود. بدیهی هزینه تمام شده برای ساخت سردخانه به تمامی المان‌های موثر در طراحی و شرایط پروژه بستگی داشته باشد.

به عنوان مثال هزینه ساخت سردخانه 3 تنی زیر صفری (در مرداد ماه 1402) حدوداً 150 تا 200 میلیون تومان، ولی هزینه ساخت سردخانه 250 تنی بالای صفر بیشتر از 1.5 میلیارد تومان خواهد بود.

همان طور که دیدم سرمایه لازم برای احداث سردخانه اتباط مستقیم به ظرفیت و شرایط نگهداری سردخانه و همچنین نوع تجهزات بکار رفته در آن دارد. البته در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر دستگاه های مورد نیاز برای ساخت سردخانه خواهیم پرداخت.

جهت ثبت درخواست ساخت و تجهیز انواع سردخانه و اطلاع از هزینه ساخت سرد خانه کلیک کنید تا کارشناسان دی کول با شما تماس بگیرند .

همچنین می‌توانید جهت مشاوره رایگان با شماره 02177683001 تماس بگیرید.

هزینه نصب و اجرای سردخانه

یکی از بخش های اصلی در طراحی و ساخت سردخانه، مرحله احداث، نصب و اجرای آن است. هزینه نصب و اجرای سردخانه شاید بین 10 تا 20 درصد از کل هزینه ساخت سردخانه باشد.

اما نباید فراموش کرد که اجرای اصولی سردخانه می‌تواند از هرینه های  ناشی از نصب نادرست تجهیزات و اجرای نادرست سردخانه جلوگیری کند.

در ادامه هزینه ساخت انواع سردخانه بر حسب تناژ را بیان خواهیم کرد. لازم به ذکر است که این عدادی حدودی بوده و نباید ملاک تصمیم گیری باشد. جهت مشاوره در خصوص راه اندازی سردخانه بهتر است به مشاورین دی کول تماس بگیرید.

توجه: قیمت‌‌‎های موجود در جدول در تاریخ 1402/07/25 به‌روز شده اند.

تناژ سردخانه

قیمت

هزینه ساخت (احداث) سردخانه 50 تنی

350 میلیون تومان

 برای قیمت دقیق لطفا تماس بگیرید

02177683001

هزینه ساخت(احداث) سردخانه 150 تنی

650 میلیون تومان

 برای قیمت دقیق لطفا تماس بگیرید

02177683001

هزینه ساخت (احداث) سردخانه 200 تنی

880 میلیون تومان

 برای قیمت دقیق لطفا تماس بگیرید

02177683001

هزینه ساخت (احداث) سردخانه 300 تنی

1300 میلیون تومان

 برای قیمت دقیق لطفا تماس بگیرید

02177683001

هزینه ساخت (احداث) سردخانه 500 تنی

1450 میلیون تومان

 برای قیمت دقیق لطفا تماس بگیرید

02177683001

هزینه ساخت (احداث) سردخانه 1000 تنی

1800 میلیون تومان

 برای قیمت دقیق لطفا تماس بگیرید

02177683001

هزینه ساخت (احداث) سردخانه 2000 تنی

2500 میلیون تومان

 برای قیمت دقیق لطفا تماس بگیرید

02177683001

هزینه ساخت (احداث) سردخانه 3000 تنی

3700 میلیون تومان

 برای قیمت دقیق لطفا تماس بگیرید

02177683001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشکلات راه‌اندازی سردخانه 

اگر تصمیم به راه اندازی و احداث سردخانه گرفته باشید، حتماً در اولین قدم متوجه دردسرها و مشکلات راه اندازی سردخانه شده‌اید.

در ابتدای کار یافتن مکان مناسب برای ساخت سردخانه، گرفتن موجوزهای لازم از نهادهای مربوطه گرفته تا موضوع مربوط به طراحی مناسب سردخانه و همینطور خرید تجهزات و دستگاه‌های لازم و در ادامه اجرای ساخت و راه‌اندازی آن. همگی این موارد به تنهایی می‌تواند چالش‌های خاص خود را به همراه داشته باشد.

اما نیازی نیست که نگران باشید. تیم مشاوران گروه دی کول آماده ارائه تمامی خدمات لازم جهت ساخت سردخانه می‌باشد. هدف تیم ما آسان کردن مسیر احداث سردخانه از صفر تا صد آن است. به همین جهت است که با دی کول به خنکی آرامش فکر خواهید کرد.

مزایای راه اندازی سردخانه

شاید با مطالعه بخش قبل و آشنا شدن با مشکلات راه اندازی سردخانه، کمی ناامید شده باشید. به همین جهت در این بخش قصد داریم شما را با مزایایی راه اندازی سردخانه آشنا کنیم.

سردخانه بی شک یک نیاز اساسی برای بسیاری از صنایع است. با اختراع سردخانه تغییرات اساسی در نگهداری مواد غذایی، دارو و دیگر مواد فاسد شدنی بجود آمد. نتیجه این تحول را میتوان در بخش های مختلف دید.

به عنوان مثال یکی از مزایای مهم راه اندازی سردخانه در صنایع، کاهش هزینه‌های ناشی از دور ریخت مواد است. مواد غذایی در صورتی که در سردخانه نگهداری نشوند، فاسد شده و عملاً قابل استفاده نخواهند بود. در صورت عدم استفاده از سردخانه سالانه مبالغ هنگفتی ضرر به صنایع مواد غذایی و دارویی به علت دور ریز مواد فاسد شده وارد می‌شود.

علاوه بر این موضوع، یکی دیگر از مزایایی راه اندازی سردخانه امکان مدیریت توزیع محصولات است. این موضوع در خصوص صنایع کشاورزی بسیار هائز اهمیت است. همان طور که میدانیم امکان برداشت محصولات در بازه های زمانی خاصی در سال امکان پذیر است. در صورتی که تقاضای بازار در تمامی طول سال وجود دارد. حال با راه اندازی سردخانه می‌توان بخشی از تولیدات کشاورزی را برای دیگر ماه‌های سال نگهداری کرد، بدون انکه از کیفیت آن کاسته شود.

نکته دیگری که از مزایای استفاده از سردخانه می‌باشد، امکان توزیع محصولات به مکان های مختلف است. با استفاده از سردخانه‌های پرتابل می‌توان تمامی مواد غذایی و دارویی فاشد شدنی را تا نقاط دور دست منتقل کرد. به این طریق بازارهای بیشتر برای صنایع در دسترس خواهد بود.

 پروژه ساخت سردخانه  

مکان مناسب برای ساخت سردخانه

همان طور که بخش های قبلی دیدم یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر هزینه ساخت سردخانه، مکان آن است. به همین جهت در این بخش قصد داریم به نکات مهم در خصوص انتخاب مکان  مناسب برای ساخت سردخانه بپردازیم.

مکان مناسب برای ساخت سردخانه بدیهی است که باید در نقطه‌ای باشد که از بلایای طبیعی در امان باشد. به عبارت مکان احداث سردخانه باید دور از عواملی مانند سیل، زلزله، طوفان های شدید، بهمن و … باشد.

مورد بعدی راه های دسترسی است. سردخانه باید در مکانی احداث شود که حمل محصولات به و از سردخانه به راحتی امکان پذیر باشد. وجود جاده های ارنباطی و نزدیکی از عوامل مهم اتخاب مکان مناسب برای ساخت سردخانه می‌باشد.

همچنین دسترسی به تاسیسات برق، آب و فاضل آب و… نیز باید در هنگام انتخاب محل سردخانه در نظر گرفته شود.

ابعاد مناسب زمین از دیگر عواملی است که باید در انتخاب مکان سردخانه به آن توجه کرد. ابعاد مناسب زمین سردخانه با توجه به ظرفیت سردخانه تعیین می‌گردد.

ساخت سردخانه 1500 تنی سروستان

دستگاه های مورد نیاز برای ساخت سردخانه و هزینه تجهیزات سردخانه

دستگاه های مورد نیاز برای ساخت سردخانه بعد از ظرفیت سردخانه، مهم‌ترین عامل در هزینه ساخت سردخانه است. به طوری که در یک ظرفیت ثابت تغییر دستگاه های مورد نیاز می‌تواند هزینه ساخت سردخانه را تا حد چشم گیری تغییر دهد.

دستگاه های مورد نیاز برای ساخت سردخانه به شرح زیر است:

  1. کمپرسور سردخانه: کمپرسور یا موتور سردخانه یکی از گران قیمت ترین دستگاه های مورد نیاز یک سردخانه است. ظرفیت و همین طور برند کمپرسور عامل اصلی قیمت تمام شده می‌باشد.
  2. تجهیزات سردمایشی: تجهیزات اصلی سیکل برودتی از جمله اواپراتور، کندانسور، شیر اکسپنشن و دیگر تجهیزات برقی و مکانیکی همگی بر هزینه تمام شده سردخانه تاثیر گذارند.
  3. ساندویچ پانل و درب سردخانه: ساندویچ پنل به منظور عایق کردن دیوارهای سردخانه استفاده می‌شود. استفاده از ساندویچ پانل و درب مناسب هم بر قیمت تمام شده سردخانه و هم بر هزینه های مربوط به مصرف انرژی سردخانه تاثیر مستقیم دارد.
  4. تجهیزات برقی: تابلو برق و دیگر تجهیزات برقی و کنترلی از عوامل موثر بر هزینه ساخت سردخانه می‌باشد.

البته باید تاکید کرد که تجهیزات دستگاه ها و قطعات مورد استفاده در احداث سردخانه به موارد گفته شده محدود نمی‌شود. لیست کردن این اقلام خارج از حوصله این مقاله بوده و بهتر است برای دریافت اطلاعات کامل تر با مشاورین گروه صنعتی دی در ارتباط باشید.

هزینه نصب و اجرای سردخانه

یکی از بخش های اصلی در طراحی و ساخت سردخانه، مرحله احداث، نصب و اجرای آن است. هزینه نصب و اجرای سردخانه شاید بین 10 تا 20 درصد از کل هزینه ساخت سردخانه باشد.

اما نباید فراموش کرد که اجرای اصولی سردخانه می‌تواند از هرینه های  ناشی از نصب نادرست تجهیزات و اجرای نادرست سردخانه جلوگیری کند.

در ادامه هزینه ساخت انواع سردخانه بر حسب تناژ را بیان خواهیم کرد. لازم به ذکر است که این عدادی حدودی بوده و نباید ملاک تصمیم گیری باشد. جهت مشاوره در خصوص راه اندازی سردخانه بهتر است به مشاورین دی کول تماس بگیرید.

سود حاصل از راه اندازی سردخانه

راه اندازی سردخانه برای اجازه نیز میتواند به عنوان یک کسب و کار سود دهی داشته باشد. عمدتاً کشاورزان و صاحبان کسب و کارهای مربوط به مواد غذایی نیازمند سردخانه برای ذخیره محصولات خود هستند. در صورتی که خود شرایط لازم برای احداث سردخانه را نداشته باشند، باید سردخانه را اجاره کنند. در این حالت می‌توان با احداث سردخانه اقدام به اجاره آن کرد.

سود حاصل از راه اندازی سردخانه بستگی زیادی به شرایط بازار، شرایط و ظرفیت سردخانه و … دارد. اما به طور کلی چیزی حدود 30 درصد می‌تواند باشد.

اجرای پروژه سردخانه استان فارس

مراحل ساخت واجرای سردخانه

به طور کلی در نحوه اجرا ساخت سردخانه، مراحلی مانند انتخاب مکان موردنظر، شناسایی نیازها، در صورت لازم اخذ مجوز، مشورت و  کمک گرفتن از متخصصین، انتخاب و خرید تجهیزات مناسب سردخانه و نصب تجهیزات را لازم است طی کنید. در ادامه به نکاتی که پیش از ساخت و اجرای سردخانه لازم است بدانید می‌پردازیم.

 شناسایی دقیق نیازها

قبل از اجرای سردخانه، مدت زمان مشخصی را به شناسایی و ارزیابی نیازهایتان ماننده ظرفیت سردخانه با توجه به مکان انتخاب شده، دمای موردنظر و غیره. اختصاص دهید. گاهی اوقات هم نیاز هست که در بخش های مختلف سردخانه، تنظیمات دمایی متفاوتی وجود داشته باشد.زمانی که اطلاعات کاملی درباره دمای مناسب موردنیاز محصولتان داشته باشید (تهویه و دمای مناسب وغیره) می‌توانید تجهیزات مناسب شرایطتان را پیدا کنید.

 انتخاب و نصب تجهیزات

به طورکلی در این مقاله منظورمان از تجهیزات، قطعات فنی سردخانه (مکانیکی و الکتریکی) و بدنه‌ی سردخانه است. پس از برنامه ریزی و انتخاب مکان موردنظر، تجهیزات انتخابی در نحوه اجرا سردخانه تاثیر گذار است. مهم است که این تجهیزات مناسب با محیط و نیازهای شما باشد تا سردخانه عملکردی که مدنظرتان هست را داشته باشد. توصیه می‌کنیم که حتما از متخصصین کمک بگیرید. برای مثال وقتی عایق بندی به درستی انجام نشود اتلاف انرژی قابل توجهی رخ خواهد داد یا لازم است نصب دیواره ی سردخانه توسط یک متخصص حرفه‌ایی انجام شود تا روند این کار به خوبی کنترل شود.

خوب است بدانید هر چه دمای موردنظرتان پایین تر باشد دیواره‌ی سردخانه ضخامت بیشتری خواهد داشت. از طرفی دیگر بسته به دمای موردنظرتان، وقتی دیواره خارجی در ارتباط مستقیم با هوای آزاد باشد، ضخامت آن ممکن است کاهش یا افزایش داشته باشد.

یکی دیگراز مواردی که لازم است به آن توجه کنید، کف سردخانه است، چرا که جزو زیرسازی سردخانه محسوب می‌شود و که باید عایق مناسبی برای آن در نظر بگیرید و یا باید لوله هایی افقی در قسمت کف سردخانه قرار بگیرد، این کار مانع از یخ زدگی خواهد شد.

از سایر تجهیزات مهم سردخانه می‌توان به  تابلو برق اشاره کرد. استفاده از تابلوبرق در مکان‌های صنعتی ضرورت دارد. تابلو برق مانند یک جعبه فلزی است که دمای داخل سردخانه را تنظیم می‌کند. از دیگر کاربردهای تابلوبرق می‌توان  مانع شدن از یخ زدگی تاسیسات و همچنین محافظت از بخش های اصلی سردخانه مانند کمپروسور و الکتروموتورها نام برد. لازم است قبل از نصب تابلو برق از نحوه سیم کشی و جای گذاری مناسب هر قطعه اطلاعات لازم را کسب کنید.

ساخت و تجهیز دخانه سروستان 04

نصب سیستم مبرد

در اجرای سردخانه، بعد از آماده سازی بدنه، نوبت به نصب قطعات برای راه اندازی سیستم سرمایشی می‌رسد.. در بیشتر سردخانه ها سیستم سرمایشی به صورت سیکل عمل می‌کند که شامل 4 فرایند ترمودینامیکی است و هر کدام یک از این فرایندها در یکی از بخش‌های اصلی سردخانه انجام می‌شود. منظور از بخش‌های اصلی  کندانسور، شیر انبساط، کمپرسور و اوپراتور است. در ادامه به طور مختصر هرکدام را شرح خواهیم داد.

کندانسور

کندانسور نوعی مبدل حرارتی است یعنی به کمک حذف گرما، دمای گاز را کاهش داده و گازرا به مایع تبدیل می‌کند. کندانسور  هوا خنک (کندانسور هوایی)، کندانسور آبی و کندانسورتبخیری از انواع کندانسور سردخانه‌ایی هستند؛ خرید یک کندانسور سردخانه مناسب، بازدهی سردخانه شما را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. پس بهتر است در انتخاب آن دقت کنید و از مشاوران دی کول مشورت بگیرید.

شیر انبساط

این بخش از سردخانه کنترل میزان ورودی مبرد به اوپراتور را به عهده دارد. به طورکلی 3 نوع اکسپنشن ولو دانفوس یا شیر انبساط  داریم که شامل لوله موئین، ترمواستاتیک والکترونیکی می‌شود.

کمپرسور

کمپرسورها وظیفه دارند در سیستم انتقال حرارت، مبرد را جابجا کنند. آن‌ها انواع مختلفی دارند و در اجرا سردخانه، از کمپرسورهایی مانند اسکرو، دومرحله ایی، روتاری، اسکرال و غیره استفاده می‌شوند.

اوپراتور

اوپراتور وظیفه دارد گرما را از محیط سردخانه بگیرد و به بیرون انتقال دهد. به این ترتیب محصولات شما خنک نگه داشته می شوند. از انواع آن می توان به اواپراتور هوایی و نوع آبی اشاره کرد. اواپراتور سردخانه وظیفه خود را با کمک گاز مبرد فریونی انجام می‌دهد. و در نتیجه آن گرما از محیط جذب می شود که به سرد شدن آن منجر می شود.

فرم درخواست اطلاع از هزینه ساخت سردخانه

 

جمع بندی

سردخانه‌ها فناوری پیچیده‌ایی ندارند اما لازم است پیش از ساخت، با نحوه اجرا سردخانه آشنا شوید و با آگاهی در این راه قدم بگذارید تا متحمل هزینه‌های بیشتر نشوید. پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان از عملکرد سردخانه در طولانی مدت، از مراکز معتبر و متخصصین کمک بگیرید.

برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر از نحوه اجرا سردخانه، تجهیزات موردنیاز و همچنین ساخت سردخانه، متخصصین دی کول در کنار شما هستند و در کمترین زمان ممکن این اطلاعات را در اختیار شما قرار خواهند داد. برای استعلام از مشاورین با شماره 7768001 تماس بگیرید یا شماره تماس خود را  در فرم تماس با ما ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *