در یک میوه فروشی محصولات به صورت متنوع ارائه می‌شوند. به همین خاطر قفسه بندی مغازه میوه فروشی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اجرا و طراحی قفسه بندی در میوه فروشی طبق الگوی مشخصی صورت نمی‌گیرد؛ بلکه بیشتر وابسته به فضای در دسترس، نوع محصولات و کیفیت کاری فروشگاه است. در صورتی که از یک طراحی استاندارد و مناسب در فروشگاه‌های میوه استفاده شود، در طولانی‌مدت روی میزان فروش و بازدهی آن نیز مؤثر خواهد بود. به همین جهت در این مقاله قصد داریم به انواع قفسه بندی میوه فروشی و اهمیت آن بپردازیم.

آشنایی با مغازه میوه فروشی

قبل از اینکه به سراغ قفسه بندی مغازه میوه فروشی برویم، اجازه دهید با دید دیگری به یک فروشگاه میوه فروشی نگاه کنیم. میوه و تره‌بار جزء محصولات غذایی اصلی خانواده‌های ایرانی است. در این فروشگاه‌ها میوه، سبزیجات، تره‌بار و … در دسترس خریداران قرار می‌گیرد و به فروش می‌رسد. این ماهیت کلی یک مغازه میوه فروشی است.

با این حال، امروزه ساختار و ساختمان کلی یک میوه فروشی می‌تواند متفاوت باشد. اگر در گذشته میوه فروشی‌ها محصولات خودشان را به صورت کیلویی به فروش می‌رساندند و توجهی به دکور، نوع بسته بندی و قفسه بندی هم نداشتند، امروزه میوه فروشی‌ها می‌توانند محصولات اصلی را به صورت بسته بندی شده نیز به فروش برسانند. همچنین در صورت فروش کیلویی نیز توجه به قفسه بندی و طراحی داخلی تأثیر مستقیمی بر ساختمان یک میوه فروشی و فروش آن دارد.

محصولات موجود در میوه فروشی به صورت روزانه یا چند روز یک‌بار از طریق بازار تهیه شده، سپس در داخل فروشگاه به فروش می‌رسد. انواع میوه‌جات، سبزیجات، صیفی‌جات و … جزء مهم‌ترین محصولات اصلی مغازه‌های میوه فروشی به حساب می‌آید. به طبع برای هرکدام از این محصولات لازم است از یک نوع قفسه بندی مناسب بهره برد.

قفسه بندی مغازه میوه فروشی

اهمیت قفسه بندی مغازه میوه فروشی

سؤالی که پیش می‌آید، این است که خرید قفسه بندی مغازه میوه فروشی از چه نظری اهمیت دارد. و اصلاً چرا در راه‌اندازی یک فروشگاه میوه فروشی مدرن باید روی این مسئله‌ی قفسه بندی سرمایه‌گذاری کنید. نکات زیر را شما را با اهمیت قفسه بندی فروشگاهی آشنا می‌کند.

استفاده بهینه از فضای فروشگاه

میوه فروشی‌ها به طور معمول یک فروشگاه متوسط یا کوچک هستند. به خصوص در سطح شهرهای متوسط و کوچک، این فضای کلی میوه فروشی‌ها کوچکتر خواهد بود. به همین خاطر مدیریت فضای فروشگاه اهمیت پیدا می‌کند. بخشی از این مشکل به کمک قفسه بندی‌های مدرن و استاندارد انجام می‌گیرد.

نمای بیرونی و درونی فروشگاه

در یک میوه فروشی جلوه‌ی محیطی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. میوه‌ها و صیفی‌جات رنگ‌های متفاوتی دارند و جلوه‌گری این رنگ‌ها در فضای کلی فروشگاه وابسته به نوع چیدمان و قفسه بندی مغازه میوه فروشی است. اگر از یک طراحی استاندارد استفاده کنید، به بهترین شکل می‌توانید از این ویژگی بهره ببرید.

نظم بخشی به فروشگاه

محصولات موجود در میوه فروشی‌ها محصولات متنوعی هستند. به همین جهت دسته بندی آن‌ها نیاز به یک نظم مشخصی دارد. برای مثال اینکه بخواهید سبد صیفی جات خود را در کنار مرکبات قرار دهید و یا سبد میوه‌ها را در کنار سبزیجات بگذارید، باعث درهم شدن فروشگاه می‌شود. به همین خاطر لازم است که محصولات موجود در میوه فروشی را به نحو صحیحی دسته بندی کنید؛ که انجام این کار نیاز به قفسه بندی مناسب دارد. در نظر گرفتن طراحی‌های مختلف قفسه‌های فروشگاهی برای هر دسته از محصولات منجر به ایجاد یک نظم کلی در فروشگاه خواهد شد.

سهولت دسترسی به محصولات

در میوه‌ فروشی‌های امروزی در فرایند فروش محصولات این خریدار است که مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. خریدار خواهد بود که وظیفه‌ی کنترل و انتخاب میوه‌ها را بر عهده دارد. در صورتی که از قفسه بندی مغازه میوه فروشی استانداردی بهره ببرید، این دسترسی برای خریداران به شکل بهینه‌تری انجام می‌گیرد. که نتیجه‌ی این کار افزایش مشتریان و سودآوری بیشتر فروشگاه خواهد بود.

قفسه بندی مغازه میوه فروشی

نکات مهم در انتخاب قفسه بندی مغازه میوه فروشی

در انتخاب و طراحی قفسه مناسب برای مغازه‌های میوه فروشی لازم است نکات مهمی را در نظر گرفت. در ادامه برخی از این نکات را باهم مرور خواهیم کرد.

قابلیت قفسه‌ بندی

زمانی که یک قفسه را برای فروشگاه خود انتخاب می‌کنید، باید مشخص کنید که چه انتظاری از این قفسه دارید و به دنبال چه قابلیت‌هایی هستید. هر قفسه قابلیت و امکانات مشخصی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در میوه فروشی‌ها بهتر است به سراغ قفسه‌هایی بروید که طبقات آن قابلیت تنظیم ارتفاع و جدا شدن را داشته باشد. به این شکل مدیریت ارتفاع و تعداد طبقات هر قفسه دست شما خواهد بود. همچنین برای شست‌وشو نیز قفسه‌ها قابل تفکیک مشکلات کمتری پیش می‌آورند.

 عمق و ارتفاع مناسب

در طراحی قفسه بندی مغازه میوه فروشی، باید به سراغ قفسه‌هایی رفت که عمق و ارتفاع مناسب داشته باشد. یک قفسه با عمق مناسب قفسه‌ای است که ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی داشته باشد. و البته دسترسی خریدار به میوه‌های داخل قفسه را نیز مشکل نکند. ارتفاع قفسه‌ها نیز باید به نحوی باشد که برای تمامی خریداران قابل دسترسی باشد.

جنس قفسه‌ها

برای نگهداری میوه‌ها در فروشگاه نیاز به قفسه‌هایی دارید که جاذب رطوبت نباشند و رطوبت را در خود نگه ندارند. زیرا رطوبت اضافی باعث خراب شدن میوه‌ها و سبزیجات خواهد شد. در انتخاب قفسه‌های میوه فروشی معمولاً از قفسه‌های پلاستیکی استفاده می‌شود. قفسه‌های فلزی مشبک نیز یکی دیگر از انتخاب‌های مناسب برای میوه فروشی‌هاست.

ایمنی قفسه‌های فروشگاهی

منظور از ایمنی، ایجاد یک فضای امن و ایمن برای خریداران است. برای مثال در گذشته از قفسه‌های چوبی بیشتر استفاده می‌شد؛ اما این قفسه‌ها تراشه‌های تیزی داشتند که گاهی در دست مشتریان فرومی‌رفت. به همین خاطر رفته‌رفته قفسه‌های پلاستیکی جایگزین این قفسه‌ها شدند. همچنین در صورت انتخاب قفسه‌های فلزی نیز باید دقت کنید که قفسه طراحی شده، دارای لبه‌های تیز و برنده نباشد.

فضای نصب و جابجایی ساده

مغازه میوه فروشی، به خاطر نوع محصولاتش نیاز به تمیزکاری مداوم دارد. به همین جهت قفسه‌های انتخابی آن نیز باید به نحوی طراحی شوند که تمیزکاری آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر باشد. قابلیت جابجایی ساده قفسه‌ها به این روند کمک زیادی می‌کند. همچنین نصب قفسه‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که دردسر بی‌مورد ایجاد نکند.

انتخاب رنگ و مدل قفسه‌ها

در قفسه بندی مغازه میوه فروشی یکی از ملاک‌های انتخاب، رنگ‌ بندی قفسه ها و مدل آن‌هاست. به هر ترتیب نمای بیرونی و دکوراسیون فروشگاه نیز برای فروشنده‌ها اهمیت دارد. پس در انتخاب رنگ و مدل باید به نمای کلی فروشگاه نیز دقت داشت.

آشنایی با انواع قفسه بندی مغازه میوه فروشی

برای میوه‌ فروشی‌ها قفسه‌های متعدد و با طراحی‌های متنوعی تولید می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از طراحی‌های معمول در فروشگاه‌های میوه فروشی خواهیم پرداخت.

قفسه‌های خود ایستا یک طرفه

یکی از محبوب‌ترین قفسه‌های میوه فروشی قفسه‌های خود ایستا هستند. این قفسه‌ها به صورت یک طرفه و دوطرفه تولید می‌شوند؛ و متناسب با فضای کلی فروشگاه قابل انتخاب خواهند بود. قفسه‌های یک طرفه خود ایستا، در کنار دیوار قرار می‌گیرند، فضای کمی را اشغال می‌کنند، جابجایی آن‌ها ساده است و در کل انتخاب خوبی برای میوه فروشی‌های کوچک و متوسط به شمار می‌آید.

قفسه بندی مغازه میوه فروشی

قفسه‌های خود ایستا دوطرفه

قفسه‌های دوطرفه در فضای میانی فروشگاه نصب می‌شوند. این قفسه‌ها فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ اما برای فروشگاه‌های کوچک که وسعت زیادی ندارند، انتخاب خوبی نیستند. اما اگر فروشگاهی با مساحت بزرگ‌تر دارید، این قفسه‌ها انتخاب ایده آلی برای شما خواهد بود.

قفسه‌های میوه و سبزی

دسته دیگری از انواع قفسه‌ بندی مغازه میوه فروشی، قفسه‌هایی هستند که مخصوص میوه‌ها و سبزیجات خاص طراحی می‌شوند. این قفسه‌ها دارای یک سینی یا مخزن بزرگ هستند؛ که فضای لازم برای چینش میوه‌ها یا سبزیجات را در اختیار شما قرار می‌دهند. مزیت این قفسه‌ها ظرفیت ذخیره سازی بالا، ایجاد دسترسی ساده، نظم بخشی به محیط فروشگاه و مواردی از این دست است.

جمع بندی

استفاده از یک طراحی استاندارد قفسه بندی مغازه میوه فروشی می‌تواند نقش مهمی در میزان فروش و سودآوری فروشگاه داشته باشد. نظم بخشی به فروشگاه، ایجاد دسته بندی مشخص، سهولت دسترسی برای خریداران و استفاده مفید از فضای فروشگاه جزء مزایایی است که با استفاده از یک قفسه بندی مناسب به آن دست پیدا خواهید کرد. در انتخاب و طراحی ایده آل قفسه بندی میوه فروشی‌ها، باید مواردی مثل جنس قفسه‌ها، رنگ‌بندی قفسه‌ها، ظرفیت ذخیره سازی میوه‌ها و سبزیجات، ایجاد ایمنی در فضای فروشگاه، فضای نصب و جابجایی راحت و … را در نظر داشته باشید. امیدواریم از این مقاله بهره برده باشید، جهت تهیه انواع قفسه به قسمت محصولات وب‌سایت مراجعه کرده و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید