
فروشگاههای لوازم یدکی جزء فروشگاههایی هستند که در دستهی تخصصی قرار میگیرند. به همین خاطر نظام توزیع و فروش محصولات آن بیشتر به فروشنده تکیه دارد. این فروشنده است که میداند چه محصولی با چه برندی، بهترین کیفیت را دارد و به کار مشتری میآید. همین مسئلهی ساده مهمترین نقش را در قفسه بندی فروشگاه لوازم یدکی دارد. در این فروشگاهها تمرکز طراحی قفسهها باید بر کنترل، نظم و مدیریت محصولات گذاشته شود. البته که نمای بیرونی و طراحی داخلی نیز اهمیت دارد؛ اما این مورد در درجهی دوم اهمیت قرار میگیرد. در ادامه قصد داریم دربارهی چگونگی قفسه بندی و انواع قفسههای مناسب برای فروشگاههای لوازم یدکی صحبت کنیم.
آشنایی با ساختار کلی فروشگاه لوازم یدکی
قبل از اینکه به بحث قفسه بندی فروشگاه لوازم یدکی بپردازیم، اجازه دهید با ساختمان و ساختار کلی یک فروشگاه لوازم یدکی آشنا شویم. به طبع قبل از اینکه به سراغ قفسه بندی و طراحی داخلی یک فروشگاه بروید، باید بدانید که محصولات آن چه چیزی است و مشتریانش را چه کسانی تشکیل میدهند.
امروزه شرکتهای خودروسازی داخلی و خارجی سالیانه تعداد زیادی خودرو تولید میکنند. طبیعی است که به مرور، برخی از قطعات داخلی هر خودرو دچار خرابی و نقصان شده، نیاز به تعمیر یا تعویض قطعه داشته باشد. در گذشته تعمیرگاههای خودرو خودشان بسیاری از این قطعات یدکی را داشتند و اگر برای تعمیر خودرو مراجعه میکردید، خودشان کار تعویض قطعه را نیز برایتان انجام میدادند. امروزه اما تنوع خودروهای موجود در بازار و تنوع قطعات یدکی تولید شده، باعث شده است تا بخش فروش قطعات یدکی از بخش تعمیرگاهی جدا شود. به این شکل فروشگاههای لوازم یدکی متولد شدند.
در یک فروشگاه لوازم یدکی انواع و اقسام قطعات داخلی خودروها به فروش میرسد. این فروشگاهها ممکن است تمامی لوازم یدکی خودروهای متفاوت را برای فروش داشته باشند و یا امکان دارد فقط روی چند خودروی خاص متمرکز شده باشند و قطعات یدکی آنها را ارائه کنند.
مشتریان فروشگاههای قطعات یدکی چه کسانی هستند؟
به زبان ساده، هرکسی که خودروی خودش را داشته باشد، میتواند مشتری یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو باشد. با این حال، میتوان گفت که اکثر مشتریان این فروشگاهها را مردان در رده سنی 25 تا 50 سال تشکیل میدهند. مشتری قطعات یدکی در زمان مراجعه به این فروشگاه به دنبال قطعات یدکی اصل و با قیمت مناسب است. به همین جهت خیلی طراحی داخلی فروشگاه برایش اهمیت ندارد. البته این مسئله به این معنا نیست که شما درکل نیازی به طراحی داخلی اصولی و قفسه بندی فروشگاهی ندارید. بلکه با توجه به نوع مشتریان و خواستهی اصلی آنها، این مسئله برایتان در درجهی دوم اهمیت قرار میگیرد.
طراحی قفسه بندی فروشگاه لوازم یدکی
با توضیحاتی که ارائه شد، حالا با دید بهتری میتوانیم به بحث اصلی خودمان، یعنی قفسه بندی فروشگاه لوازم یدکی بپردازیم. در طراحی داخلی یک فروشگاه لوازم یدکی، این فروشنده است که وظیفهی انتخاب و ارائهی محصولات را بر عهده دارد. به همین جهت قفسه بندیها اغلب در پشت پیشخوان فروشگاه قرار میگیرد و هدف اصلی آن نظم بخشی و مدیریت فروشگاه است. نکتهی دیگر، استفادهی مناسب از قضای فروشگاه است. به همین جهت در انتخاب قفسهها از قفسههای دیواری و از نوع چند طبقه استفاده میشود. دلایل زیر نیز از جمله مهمترین مبانی در قفسه بندی فروشگاه لوازم یدکی است:
- مدیریت و ایجاد نظم مشخص در فروشگاه و انبار: بخش مهمی از لوازم یدکی شامل قطعات کوچک میشود؛ که شامل انواع پیچ و مهره، لامپ، فیلتر، لنت و … است. دسته بندی این لوازم نیاز به یک نظم مشخص و معقول دارد.
- مدیریت فروش محصولات: با توجه به کوچک بودن قطعات و همچنین تعداد بالای این محصولات در فروشگاه، نیاز به یک سیستم مدیریتی دقیق خواهید داشت. یکی از اهداف قفسه بندی فروشگاه نیز همین مدیریت محصولات و سرشماری دقیق آنهاست.
- دسته بندی و جلوگیری از حوادث پیشبینی نشده: انبار کردن قطعات یدکی، مثلاً قرار دادن لاستیکها بر روی هم، ممکن است باعث بروز حوادثی شود. یا برای مثال انبار کردن قطعات پلاستیکی در کنار لوازم آتشزا ممکن است باعث آتشسوزیهای ناخواسته شود. در حالی که به کمک دسته بندی و قفسه بندی استاندارد، میتوان جلوی خیلی از این حوادث را گرفت.
آشنایی با انواع قفسه بندیها در یک فروشگاه لوازم یدکی
حال سؤال این است که در یک فروشگاه لوازم یدکی باید از چه نوع قفسه بندیای استفاده کرد؟ چه ملاکهایی را برای انتخاب مدنظر قرار داد و طبق چه الگویی پیش رفت؟ در ادامه به انواع قفسههای مناسب برای یک فروشگاه لوازم یدکی خواهیم پرداخت و مواردی که در انتخاب قفسهها اهمیت دارد را بررسی میکنیم.
قفسههای یک طرفه دیواری
یکی از مناسبترین قفسهها برای طراحی یک فروشگاه لوازم یدکی کوچک یا متوسط، استفاده از قفسههای یک طرفه دیواری است. این قفسهها به دیوار فروشگاه پیچ شده، فضای اصلی فروشگاه را اشغال نمیکند. ضمن اینکه قابلیت طبقه بندی و بخش بندی دارد؛ که برای نگهداری و دسته بندی انواع لوازم یدکی مناسب خواهد بود. میتوانید از هر طبقه برای یک دسته از محصولات استفاده کنید. همچنین میتوانید از با بخش بندی هر طبقه، آن را به بخشهای متفاوتی تقسیم بندی نمایید.
نکتهی دیگر در رابطه با قفسههای یک طرفه دیواری، استحکام بالای آنهاست. در ساخت این قفسهها اغلب از ورقههای گالوانیزه استفاده میشود؛ که انتخاب خوبی برای طراحی قفسه بندی فروشگاه لوازم یدکی است.
جهت آشنایی بیشتر با انواع قفسههای دیواری این مقاله را مطالعه کنید.
قفسه سنگین
در فروشگاههای لوازم یدکی بزرگ، محصولات متنوعی عرضه میشوند؛ که گاهی وزن این محصولات بسیار بالاست. در نتیجه نگهداری آنها در قفسههای معمولی خیلی انتخاب مناسبی نخواهد بود. در اینجا بهتر است از قفسههایی موسوم به قفسه سنگین بهره ببرید. البته از این نوع قفسه بندی بیشتر در انباری فروشگاهها استفاده میشود.
قفسههای مشبک فلزی
یکی دیگر از قفسههای فروشگاهی معمول در فروشگاههای لوازم یدکی، همین قفسههای فلزی مشبک است. این قفسهها ساختار سادهای دارند و مهمترین ملاک در طراحیشان داشتن استحکام لازم است. قفسههای مشبک درواقع ردیفهای فلزیای است که به کمک پیچ و مهرههای فلزی به پایهها متصل میشوند. این قفسه بندیها میتواند در کنار دیوار نصب شود و یا اینکه به صورت ایستا طراحی شده، در فضای داخلی فروشگاه قرار بگیرد. استفاده از قفسههای مشبک این حسن را دارد که به نظم بخشی و دسته بندی فروشگاه کمک زیادی میکند. به راحتی میتوانید هر ردیف یا هر بخش را دسته بندی کنید و برای نگهداری یا انبارگردانی فروشگاه از آن بهره ببرید.
باکسها و پالتهای پلاستیکی
پالتها یا همان جعبههای پلاستیکی کاربرد زیادی در طراحی قفسه بندی فروشگاهی لوازم یدکی دارد. پالتها و باکس پالتهای پلاستیکی در رنگهای متنوعی تولید میشوند. از همین رنگ بندی میتوانید برای دسته بندی و مجزا کردن محصولات فروشگاه استفاده کنید. این جعبهها در اندازههای متفاوتی موجود هستند. میتوانید تعداد زیادی از این پالتها را تهیه کنید، سپس آنها را روی ردیف قفسههای دیواری یا مشبک بچینید. حالا به راحتی محصولات و لوازم یدکی کوچک را داخل همین باکسها بریزید. میبینید که به این شکل هم از فضا بهترین استفاده را کردهاید و هم یک نظم خیلی خوبی را در فروشگاه به وجود آوردهاید.
قفسه بندی بازویی
یکی از قفسههایی که در فروشگاههای بزرگ لوازم یدکی مورد استفاده قرار میگیرد، قفسه بندی بازویی یا همان کانتی لیور است. این قفسهها به صورت فلزی ساخته میشوند و ساختمان آنها به شکلی است که انگار بخش جلویی قفسههای مشبک یا دیواری را حذف کرده باشید. به نحوی که ساختاری تخت به خود بگیرد. به جای طبقههای فلزی در این قفسه بندیها از یک سری میلههای فلزی که بازو نامیده میشود، استفاده شده است. برای نمایش لاستیک ماشینها و دسته بندی آنها و یا برای محصولاتی که طول زیادی دارند میتوانید از قفسه بندی بازویی کمک بگیرید.
البته این دسته از قفسهها برای نمایش محصولات به مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد. و برای انبار کردن لاستیک و تایر بهتر است از یک انبار مجزا و قفسه بندیهای مخصوص انبار استفاده شود.
جمع بندی
قفسه بندی فروشگاه لوازم یدکی از چند نظر اهمیت دارد. از جمله ایجاد نظم و یک پارچگی در فروشگاه، استفادهی بهینه از فضای فروشگاه، مدیریت محصولات، ایجاد یک جلوه بیرونی در فروشگاه و … در فروشگاهها لوازم یدکی محصولات در انواع متفاوت و با تنوع بالایی عرضه میشوند. به همین خاطر نوع قفسه بندی و انتخاب قفسهها اهمیت ویژهای پیدا میکند. به طور معمول انتخاب قفسههای مشبک یا قفسههای دیواری یک طرفه، جزء انتخابهای اولیه خریداران هستند. که به کمک باکس پالتها و پالتهای پلاستیکی میتوانند برای نظم بخشی و تفکیک محصولات مورد استفاده قرار بگیرند. نکتهی دیگر اینکه برای انبارداری و تفکیک محصولات یدکی سنگین، بهترین انتخاب قفسه سنگین است. این قفسهها به صورت طبقه طراحی میشوند و به واسطهی نوع طراحی تحمل بالایی در برابر وزنهای بالا را دارا هستند.
امیدواریم از مقاله بهره برده باشید، جهت خرید انواع قفسه به قسمت محصولات وبسایت مراجعه کرده و برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان گروه دی در تماس باشید.