
یکی از نکات مهم در راهاندازی یک فروشگاه آجیل فروشی، قفسه بندی و طراحی دکوراسیون داخلی آن است. اهمیت این موضوع زمانی مشخص میشود که به مسئلهی مدیریت فضا و تنوع محصولات موجود در آجیل فروشیها فکر کنید. همچنین جلب نظر بینندگان نیز در قفسه بندی آجیل فروشی بحث مهمی است. با در نظر گرفتن این مقدمه و مجموع دلایل گفته شده، قصد داریم به سراغ بحث طراحی و انواع قفسه بندی یک فروشگاه آجیلی جات برویم.
راهاندازی یک فروشگاه آجیل و خشکبار
قبل از اینکه به سراغ قفسه بندی آجیل فروشی برویم، اجازه دهید مروری بر روند راهاندازی چنین فروشگاهی داشته باشیم. در ابتدای هر کاری نیاز به یک نقشهی راه دارید. برای ایجاد یک مغازهی آجیل فروشی نیز به چنین نقشه راهی نیاز خواهید داشت؛ که شامل یافتن مکان مشخص، گرفتن مجوزهای کار، فراهم کردن مقدمات کار، تمرکز بر روی طراحی داخلی و خارجی آن، قفسه بندی فروشگاه، تأمین محصولات، تبلیغات و درنهایت فروش محصولات میشود.
در این مقاله کاری به مراحل اولیه کار نداریم و تمرکز ما بیشتر بر روی طراحی داخلی و قفسه بندی فروشگاه است؛ که نتیجهی اصلی آن بالا رفتن فروش محصولات خواهد بود. اگر نیم نگاهی به مغازههای آجیل فروشی بیندازید، متوجه طرح و رنگبندی متفاوت قفسههای آن فروشگاهها خواهید شد. محصولات موجود در چنین فروشگاهی رنگهای متنوع و شادی دارد. به نحوی که با یک طراحی شیک، میتواند نظر هر خریدار و بینندهای را به خود جلب کند. همین ویژگی یکی از مهمترین زمینههای تبلیغاتی در طراحی یک فروشگاه آجیل است.
اهمیت قفسه بندی آجیل فروشی
در گذشتههای دور فروش محصولات آجیلی بیشتر توسط مغازههای عطاری، شیرینی فروشیها و گاهی خواروبار فروشیها صورت میگرفت. به همین جهت هم خیلی ظاهر فروشگاه و مسئلهی طراحی داخلی و رقابت اهمیتی نداشت.
اما در دنیای امروز فضای کسب و کار به شدت رقابتی شده و آجیل فروشیها نیز ساختار مستقلی از دیگر فروشگاههای محصولات غذایی پیدا کردهاند. یکی از نتایج رقابتی شدن فضای کسب و کار، همین مهم شدن طراحی داخلی و شیوهی عرضهی محصولات است؛ که در آجیل فروشیها خیلی خوب خودش را نشان میدهد.
علاوه بر رقابتی شدن فضای کسب و کار، مسائل دیگری نیز وجود دارد که اهمیت استفاده از یک قفسه بندی مدرن را در آجیل فروشیها نشان میدهد. در ادامه به مهمترین موارد موجود اشاره کردهایم:
مدیریت فضای فروشگاه
در آجیل فروشیها مدیریت فضای فروشگاه اهمیت دوچندان پیدا میکند. زیرا تنوع محصولات زیاد است و به طور معمول، حجم زیادی از محصولات در فروشگاه وجود دارد. اگر قرار باشد از یک قفسه بندی قدیمی یا همان گونی و پلاستیکهای بسته بندی محصولات برای ارائه محصولات بهره ببرید، خب فضای زیادی از فروشگاه را به همین شکل اشغال خواهید کرد.
مدیریت محصولات فروشگاه
علاوه بر فضا، تنوع محصولات یک مشکل دیگر هم برای فروشگاههای آجیل به وجود میآورد. و آن مدیریت محصولات است. اگر از یک سیستم استاندارد و مدرن برای قفسه بندی آجیل فروشی خود بهره برده باشید، این مدیریت محصولات، دسترسی راحت به آنها، کنترل کیفیتشان و … به بهترین شکل ممکن امکانپذیر است.
نمای بیرونی برای خریدار
خودتان را جای یک خریدار بگذارید. برای مثال اگر قصد خرید چند کیلو مغز گردو و بادام را داشته باشید، از یک فروشگاهی خرید میکنید که همه چیزش درهم و برهم است؟ و نحوه بسته بندی محصولاتش به نحوی است که نمیتوانید چشماندازی از کیفیتش داشته باشید؟ یا به سراغ فروشگاهی میروید که ظاهری شیک دارد، محصولاتش در جلوی چشمتان است و از رنگ و لعاب فروشگاه نیز همزمان لذت میبرید؟ فکر نمیکنم دیگر نیازی به توضیح اضافهای برای این مورد باشد.
تغییر شیوهی فروش
اگر در گذشته فروشنده مهمترین نقش را در سیستم فروشگاهی داشت، امروزه مهمترین نقش را خریدار ایفا میکند. به همین جهت هم هست که تبلیغات محیطی و طراحی داخلی مهم شده است. در یک طراحی مدرن، این مورد به خوبی لحاظ میشود. به نحوی که استفاده از قفسههای ایستاده، دیواری و … این امکان را به خریدار میدهد، تا علاوه بر کنترل کیفیت ظاهری محصول، خودش هم بتواند جنس مورد نظرش را انتخاب کرده و خریداری کند.
آشنایی با انواع قفسه بندی آجیل فروشی
قفسههای فروشگاهی انواع متفاوتی دارند؛ که متناسب با فضای هر فروشگاه و کاربرد مورد انتظار انتخاب میشوند. این مسئله دربارهی قفسههای آجیل فروشی نیز صادق است. در یک آجیل فروشی، متناسب با نوع محصول، خشک یا تر بودن آن، حجم و فضایی که اشغال میکند و مواردی از این دست، نوع قفسه بندی را تعیین میکنند. البته طراحی قفسه بندیها میتواند ترکیبی از چند نوع قفسه متفاوت باشد.
- قفسه بندی یک طرفه دیواری
معمولترین نوع قفسههای فروشگاهی، قفسههای دیواری یا یک طرفه است. این قفسهها به کمک رول و پلاک به دیوار پیچ میشوند و استحکام لازم را دارند. استفاده از قفسههای دیواری در آجیل فروشی، برای در معرض انتخاب قرار دادن محصولات متنوع، گزینهی مطلوبی است. همچنین اگر از یک فروشگاه کوچک بهره میبرید، این نوع از قفسه بندی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. زیرا جای کمی را اشغال میکند و در عوض، فضای زیادی را در اختیار فروشنده قرار میدهد. نکتهی مهم در ساخت قفسههای دیواری این است که فضای پشتی آنها نیز از جنس آلومینیوم یا آهن گالوانیزه باشد. زیرا تماس مستقیم یا غیرمستقیم محصولات خشکبار و انواع آجیلها با دیوارهی فروشگاه باعث انتقال رطوبت دیوار به این محصولات خواهد شد؛ که خیلی مطلوب ما نیست.
- قفسههای خود ایستای یک طرفه
قفسههای خود ایستا برای فروشگاههای متوسط و بزرگ گزینهی مناسبی است. این قفسهها شبیه قفسههای دیواریاند. با این تفاوت که نیازی به پیچ کردن آنها به دیوار نیست و خودشان از استحکام لازم برخوردار هستند. نکتهی مهم دربارهی این قفسهها امکان تغییر سایز و فاصله قفسه بندی در آنهاست. این مسئله برای قرار دادن ظروف بسته بندی آجیل فروشی یا ارائهی محصولات خاص در قفسهها گزینهی ایده آلی خواهد بود.
- قفسههای دو طرفه فروشگاهی
قفسههای دو طرفه برای قفسه بندی آجیل فروشی گزینهی متفاوتی خواهد بود. در فروشگاههای متوسط و بزرگ و همچنین در فروشگاههای زنجیرهای میتوانید از قفسههای دو طرفه استفاده کنید. این قفسهها فضای بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد و برای بخشبندی فروشگاه نیز گزینهی مناسبی است. نکته مهم اینجاست که این قفسهها را باید در فضای میانی فروشگاه قرار داد.
- استندهای مخصوص خشک بار و آجیل
یکی از طراحیهای ویژه برای قفسههای آجیل فروشی، طرحی استندهای فروشگاهی مخصوص خشک بار و مغزی جات است. این استندها میتواند به صورت خود ایستا یا به شکل دیواری طراحی شود. ساختار استندهای خشک بار به نحوی است که به واسطهی استفاده از شیشههای براق، جلوهی ویژهای به فروشگاه شما میبخشد. اینکه مشتری میتواند از فضای بیرونی شیشه نوع محصول و کیفیت آن را ببیند، از حسنهای اصلی استندهای مخصوص است. نکتهی دیگر استفاده از استندهای چندطبقه در فروشگاههای کوچکتر است. در یک فروشگاه کوچک استفاده از حداکثر فضا اهمیت ویژهتری پیدا میکند؛ که استفاده از چنین استندی این فضای گسترده را در اختیار فروشنده قرار میدهد.
البته استفاده از قفسههای خشکباری چندطبقه برای فروشگاههای بزرگ هم حسنهای زیادی دارد. برای مثال میتوانید محصولات خود را به کمک این طبقهها درجهبندی کنید. طبقه بالایی مخصوص محصولات درجه یک و طبقههای پایینی مخصوص محصولاتی با درجه دو، سه و …
طراحی قفسه بندیهای خاص
در کنار مواردی که نام بردیم، برخی از فروشندهها ممکن است به سراغ طراحیهای ویژهتری بروند. در این گونه از موارد، هدف از طراحی قفسه بندی آجیل فروشی این است که علاوه بر توزیع کالا، جلوهی خاصی نیز به فروشگاه بخشیده شود. در این دسته از طراحیها ممکن است گاهی فضا یا کارایی فدای طراحی داخلی فروشگاه شود. به همین خاطر خیلی گزینهی مناسبی به نظر نمیآید.
جمع بندی
استفاده از طراحی استاندارد جهت قفسه بندی آجیل فروشیها چندین حسن برای فروشگاه شما دربر خواهد داشت. استفادهی بهینه از فضای داخلی، استفاده از قفسه بندیها برای دکوراسیون فروشگاه، طبقه بندی و دسته بندی محصولات، درجه بندی آجیلی جات و خشک بار و … ازجمله این موارد است.
برای طراحی فضای داخلی یک آجیل فروشی انتخابهای متنوعی وجود دارد. میتوانید از انواع قفسههای فروشگاهی در آجیل فروشی خود بهره ببرید. ترکیبی از این قفسه بندیها و انتخاب بهترین موارد، متناسب با فضای فروشگاه، نقش مهمی روی فروش شما خواهد داشت. جهت تهیه انواع قفسه فروشگاهی به قسمت محصولات وبسایت دی مراجعه کرده و یا با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.