راهنمای خرید شیرآلات و اتصالات

فیلتر درایر چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

طراحی سیستم های تبریدی و ساختمان کمپرسورها به گونه ای است که ورود ذرات آلوده کننده و همچنین آب می تواند باعث وارد شدن صدمات به دستگاه شود. به همین خاطر باید فکری برای این مسئله کرد. در صنعت برای این کار از فیلتر درایر استفاده می شود. این قطعه جاذب رطوبت بوده و می تواند رطوبت موجود در خط لوله را پیش از ورود به کمپرسور جذب کند. این قطعه معمولا قبل از لوله مویین یا شیر انبساط نصب می شود. البته از این دستگاه می توان در بخش مکش (ساکشن) نیز استفاده کرد. در مقاله فیلتر درایر چیست قصد داریم دربارۀ این قطعه و انواع آن گفت و گو کنی

آشنایی با فیلتر درایر

در سیکل برودتی قطعه‌ای وجود دارد به نام فیلتر درایر. وظیفۀ اصلی آن جذب رطوبت و ناخالصی‌هایی مثل خاک، روان ساز لحیم کاری و اسید تولید شده توسط رطوبت مبرد است. وجود رطوبت و ناخالصی در سیکل می‌تواند باعث آسیب به قطعات خصوصاً کمپرسور شود. ضمن اینکه رطوبت ممکن است با عناصر شیمیایی روغن کمپرسور یا مبرد وارد واکنش شده و موجب تولید اسیدهای قوی و ضعیف شود، که این اسید می‌تواند در قطعات کمپرسور ایجاد خردگی کند.

به همین دلیل به منظور تصفیه مبرد از رطوبت و ناخالصی‌ها از فیلتر درایر استفاده می‌شود. فیلتر درایر در قسمت‌های مختلف سیکل قابل استفاده است. عمدتاً آن را در خط مایع پس از کندانسور و قبل از شیر انبساط و هم چنین در خط مکش قبل از کمپرسور نصب می‌کنند.

 

به خاطر مضراتی که ورود رطوبت می‌تواند برای ساختمان کمپرسور داشته باشد، از فیلتر درایر به عنوان یک جاذب رطوبت در سیستم استفاده می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر حذف کردن عامل رطوبت در خط لوله می‌تواند ذرات رسوب زا را نیز از سیستم حذف کند. با ادامه مقاله فیلتر درایر چیست همراه ما باشید.

فیلتر درایر امرسان


خرید و مشاهده مشخصات انواع فیلتر و درایر


اهمیت استفاده از این قطعه در خط لوله

سیال های مبرد و همچنین انواع روغن کمپرسور از لحاظ ساختار شیمیایی ممکن است تحت شرایطی خاص دچار تجزیۀ شیمیایی شده و کاربرد خود را از دست بدهد. این تجزیه می تواند به خاطر ورود دیگر عناصر شیمیایی مثل رطوبت اتفاق بیفتد. همچنین دمای بالای سیستم نیز می تواند موجب تجزیۀ ساختار شیمیایی سیال های جاری در ساختمان کمپرسور گردد. مهم ترین واکنشی که ممکن است بر اثر ورود رطوبت به کمپرسور اتفاق بیفتد، تشکیل محلول اسیدی است. اسیدها خاصیت خورندگی دارند و می توانند به قطعات سیستم آسیب وارد کنند. تشکیل اسید در ساختمان کمپرسور به خاطر شکستن ساختار و تجزیۀ مبرد یا روغن کمپرسور اتفاق افتاده و شامل اسیدهای ارگانیک و غیر ارگانیک می شود که در ادامه مقاله فیلتر درایر چیست به شرح آن خواهیم پرداخت.

  • اسیدهای غیر ارگانیک : اگر سیال مبرد دارای عناصر شیمیایی هالوژنی باشد، با ورود رطوبت به داخل کمپرسور، سیال مبرد تجزیه شده و تولید اسیدهای غیر ارگانیک می کند.
  • اسیدهای ارگانیک : در برخی از کمپرسورها از روغن های ارگانیک استفاده می شود؛ که در صورت تماس روغن با رطوبت و اکسیژن در دماهای بالا ساختمان روغن از هم پاشیده شده و تولید اسید می کند. به این اسیدها اسیدهای ارگانیک گفته می شود.

فیلتر درایر

نصب فیلتر درایر در مسیر خط لوله

در این بخش از مقاله فیلتر درایر چیست طریقه نصب این قطعه را توضیح می دهیم. وظیفۀ اصلی فیلتر درایر محافظت از روغن کمپرسور و سیال مبرد است. این قطعه به گونه ای طراحی می شود که بتواند رطوبت ورودی به دستگاه را تقریباً به صفر رسانده و از ورود ذرات رسوب کننده به روغن و سیال مبرد جلوگیری کند. به همین خاطر باید از فیلتر درایر پیش از بخش ورودی استفاده کرد. به این منظور این قطعه را قبل از ورودی ساکشن سیال مبرد نصب می کنند. عامل دیگری که سبب استفاده از فیلتر درایر در این بخش می شود، عامل گرماست. با افزایش دما، رطوبت نسبی سیستم کاهش یافته و در نتیجه میزان رطوبت جذب شده در رطوبت گیرها کاهش می یابد. در واقع گرما می تواند باعث ورود رطوبت به سیستم شود. به همین خاطر باید این قطعه را در بخشی نصب کرد که مبرد در سردترین حالت ممکن به سر می برد؛ یعنی بخش ورودی به ساکشن یا مسیر برگشت از کمپرسور. جایی که سیال مبرد پس از عبور از کندانسور به حالت مایع در آمده و آمادۀ ورود به کمپرسور است. فیلتر درایرها را باید به صورت عمودی روی خط لوله نصب کرد. دلیل این کار، استفاده از نیروی جاذبۀ زمین برای فیلتر کردن سیال مبرد است. طوری که سیال به خاطر وزنی که دارد از رطوبت گیر عبور کرده و آمادۀ ورود به کمپرسور گردد. همچنین پایین بودن سرعت سیال در این حالت باعث تماس بیشتر سیال مبرد و فیلتر رطوبت گیر می شود.

انواع فیلتر درایر

فیلتر درایر ها انواع متفاوتی دارند که هر کدام کاربرد متفاوتی داشته و به منظوری مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب فیلتر درایرها به صورت یک طرفه طراحی می گردند. به این معنا که در زمان نصب باید در جهت مشخصی روی خط لوله سوار شود. در غیر این صورت عملکرد آن مختل شده و رطوبت سیال مبرد را جذب نخواهد کرد. البته امروزه برخی از این قطعات به صورت دو جهته طراحی می شوند. در ادامه مقاله فیلتر درایر چیست برخی از مدل های محبوب تر را معرفی کرده ایم.

انواع فیلتر درایر

  • فیلتر درایر خط مایع : معمول ترین نوع که روی جریان بازگشتی سیال مبرد نصب می شود.
  • فیلتر درایر های دو جهته : همین طور که گفتیم، امروزه از فیلتر درایرهای دو جهته نیز گاهی در سیستم ها استفاده می شود. از فیلتر درایرهای دو جهته نیز می توان در خط مایع استفاده کرد. نکتۀ کلیدی دربارۀ فیلتر درایرهای دو جهته این است که در آن ها از یک شیر یک طرفه استفاده می شود. این کار به منظور اطمینان حاصل کردن از عملکرد فیلتر صورت می گیرد.
  • فیلتر درایر های ترکیبی : فیلتر درایر ها ممکن است به دلایل خاصی روی سیستم نصب شوند. برای مثال ممکن است تنها وظیفۀ حذف رطوبت را برعهده داشته باشند. یا اینکه جهت حذف اسیدهای ضعیف یا ذرات جامد مورد استفاده قرار گیرند. گاهی نیز از فیلتر درایرهای ترکیبی استفاده می شود. این فیلترها تمامی موارد بالا را در خط جریان کنترل می کنند.

انواع دیگری که برای فیلتر درایر ها مورد استفاده قرار می گیرد، بعضی از موادی که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرند و جاذب رطوبت به حساب می آیند، عبارتند از :

  • آلومینای فعال شده
  • سیلیکا ژل
  • سولفات کلسیم
  • آلومینا ژل
  • شبکۀ طراحی شده توری شکل در ابعاد مولکولی

نکات ایمنی

  • زمانی که از یک فیلتر درایر بر روی خط لوله استفاده می شود، باید به این موضوع دقت کرد که این قطعه نیز به مرور دچار اختلال عملکرد می شود. به شکلی که پس از یک مدت مشخص باید آن را تعویض کرد. برای مثال اگر افت فشار در فیتلر درایر از یک مقدار مشخصی فراتر رود، باید آن را تعویض کرد.
  • برای نصب فیلتر درایرهای یک جهته، باید آن ها را طبق فلش درج شده روی فیلتر نصب کرد.
  • جذب رطوبت در ساختمان رطوبت گیرها ممکن است به صورت شیمیایی و فیزیکی صورت بگیرد. گاهی ممکن است با دادن گرما به فیلتر درایر بتوان مجدداً آن را احیا کرد. اگر در توضیحات راهنمای فیلتر اشاره ای به این موضوع نشده باشد، نباید از این روش کمک گرفت.
  • در انتخاب نوع فیلتر درایر باید به نوع سیال مبرد و روغن کمپرسور توجه داشت.
  • سایت گلس قطعه ای است که بعد از فیلتر درایر نصب شده و مشخص کنندۀ میزان رطوبت ورودی به سیستم است. در سایت گلس ها معمولاً از یک شناساگر استفاده می شود. به طوری که اگر میزان رطوبت از مقدار مشخص شده فراتر رفت، سایت گلس تغییر رنگ داده و به رنگ زرد در آید. در این حالت باید فیلتر درایر را تعویض نمود.

جمع بندی

به پایان مقاله فیلتر درایر چیست رسیدیم و انواع فیلتر درایر را برشمردیم. ورود رطوبت و برخی ذرات ناخالص به ساختمان کمپرسور یا سیستم تبرید می‌تواند خرابی‌های ناگواری به بار بیاورد. به همین خاطر باید از فیلتر درایر در خطوط لوله سیکل برودتی استفاده کرد. وظیفه اصلی فیلتر درایر جذب رطوب و ذراتی مثل خاک، روان ساز لحیم کاری و اسید موجود در مبرد است، که در قسمت‌های مختلف سیکل مثل خط مایع و یا خط مکش نصب می‌گردد. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد، در صورتی‌که سوالی دارید از طریق قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید.

9 دیدگاه در “فیلتر درایر چیست؟

  1. امیر گفت:

    سلام و خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم فیلتر هوا فقط برای کمپرسور دیزلی هواکوب هستش یا نه مدل های پیستونی بدون روغن هواکوب هم میتونن فیلتر هوا داشته باشن؟! در واقع سوالم در مورد کاربرد فیلتر هوا هست که آیا فقط در کمپرسورهای روغنی مورد استفادس یا خیر؟

    1. مدیریت سایت گفت:

      با سلام؛
      متاسفانه سوالی که مطرح کردید در حوزه فعالیت ما نیست.
      از مراجع مرتبط بپرسید.
      موفق باشید.

  2. فرهاد گفت:

    سلام ایا حتمادر زمان تعویض کمپرسور یخچال بایستی فیلتر درایر تعویض شود؟ چرا؟

    1. محمدحسین آقایی گفت:

      با سلام؛
      پس از تعویض کمپرسور بهتر است که فیلتر درایر جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به آن تعویض شود.

  3. محسن گفت:

    منظور از فیلتر درایر XH7یاXH9 چیست؟

    1. منوا یغیکیان گفت:

      با سلام
      XH5 برای گاز R22 و XH7 برای گاز R134a و XH9 برای گاز R404 مناسب است.

  4. هاشمی گفت:

    باسلام آیا فیلتر۱۳۴با فیلترr12فرق میکنه یعنی فیلتری که سروته سبز داره حتما باید برای ۱۳۴ استفاده بشه ویا فیلتریکه درپوش نارنجی داره حتما ۱۲ هست چون معمولا فیلترا توضیح خاصی روشون درج نشده منظورم به یخچال خانگی ودرایر جوشی ۱۵ گرمی هست باتشکر

    1. منوا یغیکیان گفت:

      با سلام
      یخچال‌های خانگی در حوزه فعالیت گروه صنعتی دی نمی‌باشد. در خصوص فیلتر درایر برای سیستم‌های برودتی صنعتی آماده ارائه مشاوره و راهنمایی‌های لازم هستیم.

  5. سید سعید حسینی فرد گفت:

    بسیار هم عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *