تجهیزات فروشگاهی, متفرقه

فروشگاه والمارت | از فروشگاهی کوچک تا بزرگ‌ترین فروشگاه‌ زنجیره‌ای جهان

والمارت؛ فروشگاهی با دامنه پوشش جهانی

فروشگاه ‌والمارت (Walmart) بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای جهان به شمار می‌آید و در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان، در رتبه اول قرار دارد. این شرکت خرده فروش آمریکایی بزرگ ترین شبکه‌ فروش مواد غذایی با سوپر مارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است. والمارت همچنین به دلیل فروش معادل ۵۱۴ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۱۹ به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای جهان، بر پایه میزان درآمد شناخته شده است.

والمارت را بیشتر بشناسیم

در سال ۱۹۶۲ نخستین شعبه فروشگاه زنجیره‌ای والمارت توسط سام والتون به همراه  برادرش در آرکانزاس آمریکا به راه افتاد و در طی ۵ سال این فروشگاه از ۱ شعبه  به ۲۴ شعبه در این ایالت افزایش یافت.و میزان فروش از مرز  ۱۲/۶ میلیون دلار گذشت. سال بعد، فروشگاه‌های جدید این مجموعه در خارج از ایالت آركانزاس تاسیس شدند و نهایتا در سال ۱۹۶۹ به نام شرکت فروشگاه زنجیره‌ای والمارت به رسمیت شناخته شد.

والمارت پس از افتتاح فروشگاه در مکزیک به بازارهای بین المللی راه یافت و از طریق افتتاح فروشگاه‌های جدید و یا خرید خرده فروشان مستقر در کشورهایی مانند چین، آلمان، انگلستان و کانادا به رشد خود ادامه داد. در سال ۱۹۹۷ فروشگاه زنجیره‌ای  والمارت  به عنوان  بزرگترین شرکت خصوصی جهان ، با یک میلیون و صد و چهل هزار نفر از لحاظ تعداد کارکنان شناخته شد. در ادامه تقویم تاریخ فعالیت‌های این برند را با هم مرور می‌کنیم:

  • سال ۲۰۰۱ والمارت به بزرگ ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان تبدیل شد و فروشی عظیم ۱۹۱میلیارد دلاری به دست آورد
  • در سال 2003 فروشگاه‌های خود را در پکن افتتاح کرد و تاکنون 22 فروشگاه در چین دارند
  • والمارت در سال 2006 فروشگاه‌های خود را در آلمان تعطیل کرد
  • در ماه جولای 2007 والمارت بیش از 2500 واحد فروشگاه در سراسر جهان و تعداد بیش از 500000 کارفرما در کشورهای مختلف در حال فعالیت داشت
  • در سال 2008 عمده فروشی خود را در هند افتتاح کرد.

ویژگی‌های کلیدی فروشگاه والمارت

فروشگاه زنجیره‌ای والمارت، با پایبندی بر اصل خود، یعنی شعار «هر روز قیمت کمتر»، پس از آغاز به کار، به کمک کاهش میزان سود حاصل از فروش، توانست محصولات بیشتری را به فروش برساند. در این فروشگاه‌ها برای جلب اعتماد مشتریان، علاوه بر تخفیفات بر روی قیمت‌های محصولات، در مناسبت‌های مختلف گاهی اوقات، طرح‌هایی مانند فروش ویژه برای محصولات خاص گذاشته می‌شود.

دیگر ویژگی والمارت قاعده‌ا‌ی است که بنیانگذار شركت، سام والتون آن را مطرح کرده موسوم به قاعده «TEN FOOT» . او در بازدیدهای مكرر خود از فروشگاه‌ها، فروشندگان را تشویق می‌كرد كه متعهد باشند و در برخورد با مشتریان اینگونه عمل کنند.  وقتی مشتری وارد می‌شود به چشم او نگاه كنید، به او سلام و خوشامد بگویید و از آن‌ها بپرسید كه چه كاری می‌توانید برای آن‌ها انجام دهید. سام والتون می‌گوید: «من از ابتدا یاد گرفته‌ام كه یكی از رمز و رازهای رهبری، انجام حداقل یك كار بسیار ساده یا خدمت کوچک برای همه است. اگر مشتری را می‌شناسید، او را به اسم صدایش کنید و اگر مشتری تازه‌وارد است، اول شما با مهربانی با او شروع به صحبت کنید». جالب است بدانید که امروزه نیز تمامی كاركنان والمارت در سراسر جهان به این فلسفه عمل می‌كنند.

 فروشگاه والمارت در چه حوزه‌ای  فعالیت دارد

فعالیت فروشگاه‌های والمارت به‌صورت خرده‌فروشی بوده و هدف آن فروش مواد غذایی با کمترین سود است. این فروشگاه اولویت خود را بر جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی با استفاده از مزایایی مانند تخفیف‌های عالی قرار داده است. در حاضر فعالیت این شرکت به روش‌های زیر انجام می‌شود.

فروشگاه‌های سنتی و آنلاین والمارت

بزرگ‌ترین بخش فروش در والمارت را در بر می‌گیرند که 67/2 درصد از فروش خالص شركت، از همین طریق در سال ۲۰۰۵ به دست آمده است که اساس این بخش همان فروشگاه‌های سنتی در آمریكا است. اجناس قابل عرضه در فروشگاه والمارت پوشاک و مواد غذایی گوناگون هستند. البته از سوی دیگر فروشگاه‌های اینترنتی وابسطه نیز سود قابل قبولی را برای فروشگاه‌های والمارت رقم می‌زنند. تعداد شعب فروشگاه‌های والمارت در کشور آمریكا ۳۸۶۴ و شعب خارج از آمریكا، در كشور هایی از جمله آلمان، چین، مكزیك، كانادا، برزیل، ژاپن و انگلستان قرار دارند و بالغ بر یك میلیون و ۸۰۰ هزار فروشنده در این فروشگاه‌ها، پاسخگوی بیش از ۱۳۸ میلیون مشتری در جهان بصورت هفتگی هستند.

از کالای‌های قابل عرضه در والمارت‌ها می‌توان به گروه سرگرمی مانند محصولات الکترونیکی ، اسباب بازی‌ها، دوربین‌ها ، فیلم‌ها ، موسیقی و کتاب ها، گروه رنگ و سخت افزار، خودرو، کالاهای ورزشی، صنایع دستی و گروه کالاهای فصلی پوشاک شامل پوشاک برای مردان ، زنان ، پسران ، دختران ، کفش ، جواهرات و لوازم جانبی، گروه لوازم خانگی شامل سرویس‌های مبلمان منزل ، دکوراسیون منزل اشاره کرد. جالب است بدانید که حدود ۶۱ هزار تامین كننده اجناس قابل عرضه در والمارت آمریكا، سه میلیون شغل دارند.

بازار‌های میوه و سبزی و خواربار فروشی

تجارت خواربارفروشی و بازار‌های میوه و سبزی یا سوپر سنترها، اولین بار در سال 1988 میلادی تاسیس شدند. این روند در فروشگاه والمارت به‌طور مداوم در حال رشد بوده و تنقلات، نوشیدنی‌ها و غذاهای تازه در میان قوی‌ترین دسته‌ها بوده‌اند. فعالیت در این حوزه به جبران برخی از ضعف‌ها در عرضه پوشاک کمک کرد.

کلوب‌های سام

سامز کلا‌ب‌ها یا کلوپ‌های سم خود یک شرکت 31 میلیارد دلاری با دارا بودن بالغ بر 46 میلیون عضو فعال مشغول به کار در 350 شعبه مختلف به حساب می‌آید. این کلوپ‌ها در واقع شریک بسیاری از کسب و کارهای کوچک هستند و نزدیک به 13% از فروش فروشگاه زنجیره‌ای والمارت از این طریق بدست می‌آید. سامز کلاب‌ها فعالیت خود را بصورت انبار کالا، در سراسر آمریکا، در ارتباط با خرده فروش‌ها و کسب و کارهای کوچک، اغذیه فروش‌ها، رستوران‌ها، دفاتر و… انجام می‌دهند.

بازار‌های محلی و فروشگاه‌های بین المللی والمارت

بازار‌های همسایگی یا محلی نیز به عبارتی عرضه کننده سبزیجات، کالاهایی دارویی و عمومی هستند. ناگفته نماند که فروشگاه‌های بین المللی که خود به سه بخش خرده فروشان ، عمده فروشان و سایر پروژه‌های کوچک تقسیم می‌شوند، در این برند در بیش از 15% کشورهای جهان فعال هستند و حدود 20 درصد از سهم فروش را به خود اختصاص می‌دهند.

 از را‌ز‌های موفقیت والمارت خبر دارید؟

با تجزیه و تحلیل استراتژی‌های فروشگاه‌های والمارت می‌توان تا حدودی به راز‌های موفقیت این شرکت بزرگ زنجیره‌ای  پی برد. این راز ها به‌طور خلاصه عبارتند از: نوآوری در قیمت گذاری، افزایش کانال‌های تعامل با مشتری، ارائه تجربه دلنشین به مشتری و رقابت گسترده مجموعه‌ای.

البته فروشگاه والمارت در کشورهای مختلف از نام‌های متفاوتی استفاده می‌کند. برای مثال در کشور ژاپن با نام گروه سیو (Seiyu Group) و در کشور انگلیس با نام آسدا (Asda) برای عرضه کالا استفاده می‌کند. به این صورت بود که فروشگاه والمارت تعداد شعبات خود را در ۲۸ کشور مختلف تا تاریخ ۳۱ ژانویه سال ۲۰۱۷ به ۱۱۶۹۵ شعبه گسترش داد و امروزه برخی از اقتصاددانان معتقدند اگر والمارت یک کشور بود، تبدیل به بیست‌وهشتمین اقتصاد بزرگ دنیا می‌شد.

قوانین اصلی سم والتون برای شروع کسب و کار موفق چه بود

دیدگاه مثبت سم والتون بر روی خودگردانی، ابتکارات فردی، آزادی عمل و عدم سخت‌گیری در نظارت مستقیم بر فروشگاه ها، از دلایل اصلی موفقیت این مجموعه بزرگ و تبدیل شدن آن به بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای  در جهان بوده است. این شیوه‌های ارتباطی را، سم والتون از جیمز کاش، بنیان گذار جی سی پنی فرا گرفت. سپس این اصول را برای فروشگاه‌های خود به‌طور منظم و دقیق پیاده کرد. در ادامه با 10 قانون اصلی سم والتون برای شروع کسب و کار موفق آشنا می‌شویم.

  • تقسیم سود

با همکارانتان مانند شرکای تجاری خود برخورد کنید تا آن‌ها هم همین رفتار متقابل را در برابر شما داشته باشند تا در کنار هم به بزرگ‌ترین خواسته‌های خود برسید.

  • انگیزه دادن به همکاران

برای خود اهداف بزرگی تنظیم کنید و با همکاران خود رقابت سالم داشته باشید زیرا پول و مالکیت کافی نیستند. سعی کنید هیچگاه زیاد قابل پیش‌بینی نباشید.

  • از کارمندان خود سپاسگزاری کنید

یک قدردانی و تشکر صادقانه با استفاده از کلمات مناسب، همیشه در روحیه‌ کارمندان تاثیر مثبت  خواهد داشت. پس سعی کنید در زمان مناسب از کلمات مناسب برای قدردانی از آن‌ها، استفاده کنید.

  • از موفقیت‌هایتان لذت ببرید

از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید و خوش بگذرانید، توصیه من به شما این است که زیاد به خودتان سخت نگیرید..

  • به صحبت‌های همه‌ کارمندان گوش دهید

نظر کارمندان خود را بپرسید؛ برای پیدا کردن ایده‌های به روز و جدید، باید با کارمندان خود مشورت و صحبت کنید.

  • مشتری مدار باشید

با پذیرش اشتباهات خود، بابت آن‌ها معذرت خواهی کنید. خواسته‌های مشتری‌ها را بر آورد کنید. حتی گاهی کمی بیشتر از چیزی که می‌خواهند را در اختیار مشتریان قرار دهید.

  • مدیریت دقیق بر هزینه‌ها

بهترین راه برای پیشی گرفتن از رقبا، مدیریت هزینه‌ها است.

تکنولوژی جدید و ابتکارات فروشگاه‌های والمارت

والمارت با بیش از ۱1 هزار شعبه در سراسر دنیا، به‌عنوان بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موادغذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا به‌شمار می‌آید. از طرفی لقب پردرآمدترین فروشگاه زنجیره‌ای دنیا، به این برند معتبر داده شده است.

فروشگاه والمارت اخیرا به‌کمک فناوری جدید هوش بینایی خود، هزاران فروشگاه را بررسی و نظارت می‌کند. این برند با استفاده از تکنولوژی بینایی، در حال کنترل روش پرداخت مشتریان و جلوگیری از سرقت‌های احتمالی، در بیش از هزار فروشگاه خود است. نام این برنامه نظارتی، «شناسایی موارد از یاد رفته در اسکن» است. این فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای، با استفاده از دوربین‌ها، مواردی را که به اشتباه اسکن شده‌اند یا فرآیند اسکن شدن آن‌ها با شکست مواجه شده است را شناسایی می‌کند.

جالب است بدانید که فروشگاه زنجیره‌ای والمارت برای کاهش و صرفه جویی در هزینه‌ها، در سال 2005 شروع به استفاده از پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی، یخچال‌های خنک‌‎کننده در فروشگاه‌های خود در دو ایالت کلورادو و تگزاس کرد. از این‌رو  این شرکت تبدیل به بزرگ‌ترین فروشنده‌ی شیر طبیعی و بزرگ‌ترین خریدار پنبه‌ی دنیا شد. همچنین هزینه‌های بسته‌بندی و مصرف انرژی را به مقدار زیادی کاهش داد و با اجرای این طرح قصد دارد تا ۱۵ میلیون دلار از هزینه‌های سالیانه‌ خود را  نیز کاهش دهد.

در سال 2006 برای جذب مشتری‌های مرفه تر و پیش‌گیری از رقیب‌های خود، سوپرسنتر‌هایی را با امکاناتی مانند رستوران‌ها و کافیشاپ‌های لوکس، راهرو‌های عریض و پارکت شده و … تاسیس کرد. آیا می‌دانستید که تمامی این سوپرسنتر‌ها درای اینترنت رایگان هستند؟

چشم‌اندازی بر آینده‌ فروشگاه والمارت

دیدگاه سام والتون، موسس فروشگاه والمارت، این است که علاوه بر ریسک و خطر‌پذیری که در خرده فروشی امری طبیعی است. این شرکت بزرگ بین المللی، در معرض خطرات بازار از جمله تغییر در نرخ بهره و نرخ ارزهای خارجی است.  با این حال او تاكید دارد كه فروشگاه والمارت باید همچنان به افزایش استاندارد و کیفیت زندگی مردم در همه جای دنیا ادامه دهد. او می‌گوید «ما بر اینکه شهروند مسئولی باشیم متعهد خواهیم ‌بود. همچنین به وظیفه شناسی خود مبنی بر همكاری و كمك به خیریه ها و سازمانهای اجتماعی ادامه خواهیم داد».

فروشگاه والمارت؛ غول بزرگ صنعت خرده‌فروشی

از مهم‌ترین موارد موثر در موفقیت سم والتون در روند تاسیس امپراتوری باشکوهش، می‌توان به حرکت بر خلاف جریان متداول بازار اشاره کرد. درست در زمانی که همه فروشگاه‌ها محصولات خود را با سودهای بالا و قیمت‌های نجومی به فروش می‌رساندند، فروشگاه والمارت تمامی محصولات خود را با کمترین سود به معرض فروش گذاشت. طبق اصول این برند معتبر، جلب اطمینان و رضایت مشتری، اولویت اصلی در هر کسب و کار است. این برند با همین روش به موفقیت و شهرتی افسانه‌ای دست پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code