مقالات, تجهیزات فروشگاهی, راهنما

چگونه فروشگاه زنجیره‌ای پوشاک موفق راه‌اندازی کنیم؟

فروشگاه زنجیره ای لباس

فروشگاه زنجیره ‌ای سیستم نوینی برای عرضۀ محصولات و کالاهای تولیدی به حساب می‌آید. در سالیان گذشته برخی از برندهای تولید کنندۀ پوشاک نیز با انجام سرمایه‌گذاری مستقیم اقدام به راه اندازی فروشگاه زنجیره ای لباس نموده‌اند. مهم ترین دلیل این کار عرضۀ مستقیم محصولات تولیدی این برندهاست. به نحوی که نقش واسطه تا حد امکان حذف می‌شود و تولیدات این برندها به صورت مستقیم در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. علاوه بر این، راه اندازی فروشگاه زنجیره‌ای روی افزایش میزان فروش برندهای تولید کننده و سودآوری‌ آن‌ها نیز تأثیر مستقیم خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم به سراغ فروشگاه زنجیره ای پوشاک برویم و بیشتر با مراحل راه اندازی آن‌ها آشنا شویم.

بررسی تاریخچۀ پوشش و اهمیت آن

نوع پوشش هر شخص می‌تواند بیانگر جزئیات بی‌شماری دربارۀ زندگی، فرهنگ، محل سکونت و … آن شخص باشد. در قدم اول هر پوششی که انتخاب می‌کنیم، قرار است ما را از عوامل محیطی، آسیب‌های فیزیکی، آب و هوا، سرما و گرما و … حفظ کند. در قدم دوم اما یک پوشش می‌تواند بیان کنندۀ جزئیات زیادی از جریان زندگی هر فرد باشد. نگاهی به نوع پوشاک اقوام گوناگون بیاندازید. نوع پوشش این اقوام بیانگر نوع اعتقادات مذهبی، آیینی و فرهنگی آن‌هاست. در قدم سوم می‌توان اهمیت پوشاک را در زمینۀ هنر و زیبایی شخصی بررسی کرد. امروزه هنر از راه‌های مختلف به زندگی ما راه پیدا کرده است و نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند. آدم‌ها خواستار زیبایی هستند. و خب در این زمینه چه چیزی نزدیک‌تر از تن پوشی که همواره قرار است نگاهمان به آن بیفتد؟ همین مسئله سبب شده تا در دنیای مدرن امروزی، لباس‌‌ و پوشاک‌های تولیدی در انواع طرح‌ها و شکل‌های متفاوتی تولید شوند و در دسترس خریداران قرار بگیرد.

این تنوع طرح و رنگ در انواع پوشش‌های متفاوت امروزی، سبب شده تا بازار فروش این کالا نیز به یک فضای رقابتی سنگین تبدیل شود. امروزه برندها و شرکت‌های تولید کنندۀ بسیاری در سطح جهانی اقدام به تولید پوشاک و البسه‌های گوناگون می‌کنند و آن‌ها را در بازار عرضه می‌نمایند. انتخاب نوع لباس، برند آن، رنگ و طراح آن همین طور که گفتیم می‌تواند جزئیات متعددی را دربارۀ زندگی هرشخص بیان کند. از نحوۀ تفکرش تا نوع نگاهش به زندگی تا اعتقادات مذهبی و آیینی. در کل می‌توان این طور گفت که در دنیای امروزی میزان اهمیت لباس و پوشاک اگر از میزان اهمیت خورد و خوراک بیشتر نباشد، به طور قطع کمتر هم نیست.

چرا راه اندازی فروشگاه زنجیره ای لباس کسب و کاری پر سود است؟

دربارۀ اهمیت پوشاک در بخش قبل صحبت کردیم. حال این را در نظر داشته باشید که بازار پوشاک همه طبقات اجتماعی را در برمی‌گیرد. از زن و مرد گرفته تا کودک و پیر و جوان. تمامی این‌ طبقات اجتماعی به نوعی در بازار تولید پوشاک حکم مصرف‌کننده را دارند؛ که این توضیح کوتاه گستردگی بازار عرضۀ پوشاک را به خوبی نشان می‌دهد.

امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نقش مهمی در سیستم عرضۀ محصولات ایفا می‌کند. به نحوی که بسیاری از صنایع تولیدی به سراغ راه اندازی این فروشگاه‌ها جهت عرضۀ محصولات خود رفته‌اند. این مسئله به خصوص در رابطه با صنایع غذایی به خوبی مشخص است. منظور از فروشگاه‌های زنجیره‌ای چند فروشگاه‌ هم نام هستند که به صورت متمرکز اداره می‌شوند و محصولات مشخصی را نیز به فروش می‌رسانند. استفاده از این مکانیزم عرضۀ محصول چندین حسن دارد.

تنوع و گستردگی محصولات

نخست اینکه گستردگی و تنوع محصولات ارائه شده بیشتر خواهد شد. برای مثال در زمینۀ پوشاک، می‌توانید در یک فروشگاه زنجیره ‌ای تمام نیازهای خانوار را در نظر بگیرید و پوشاک مناسب برای هر جنسیت و هر نسل را در بخشی از فروشگاه عرضه کنید. به علاوه که می‌توانید تنوع بیشتری نیز در زمینۀ ارائۀ محصولات داشته باشید.

امکان خرید پوشاک برای تمام اعضای خانواده

نکتۀ بعدی در فروشگاه‌های زنجیره ‌ای به میل خریداران برمی‌گردد. امروزه زندگی با سرعت بیشتری در جریان است. به همین خاطر اغلب خریداران ترجیح می‌دهند بخش عمده‌ای از خریدهای خود را به صورت یک جا و یکباره انجام دهند؛ که در فروشگاه زنجیره ای لباس این امکان به خوبی فراهم شده است. در این فروشگاه‌ها همین طور که گفته شد، می‌توان بخش‌های متنوعی در نظر گرفت. از بخش پوشاک زنانه گرفته تا بخش پوشاک مردانه، بچه گانه و …. به این شکل خریداران می‌توانند با صرف وقت کمتر هرچیزی که مدنظرشان است را خریداری کنند و از خرید خود نیز لذت ببرند.

امکان استفاده از تخفیف‌های مناسب فصلی

مدیران فروشگاه زنجیره ای پوشاک اغلب محصولات خود را به صورت مستقیم و از تولیدی‌ها تهیه می‌کنند. همچنین برخی از این فروشگاه‌ها ممکن است خودشان صاحب تولیدی باشند و بخش عمده‌ای از محصولاتشان را به صورت مستقیم تولید کنند. این شکل از عرضۀ محصولات باعث می‌شود تا قیمت نهایی البسۀ تولیدی پایین‌تر بیاید. از طرفی برای تولید کنندگان نیز با توجه به افزایش میزان فروش کالا، این شکل از عرضه محصول به صرفه خواهد بود. در نتیجه فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت فصلی یا مقطعی روی اجناس خود تخفیف‌های مناسبی ارائه می‌دهند؛ که از طرفی باعث افزایش میزان مشتریان فروشگاه می‌شود و از طرفی نیز خرید از این فروشگاه‌ها به نفع مشتریان هم خواهد بود.

مدیریت همزمان و سوددهی بیشتر کسب و کار

راه اندازی فروشگاه زنجیره ای پوشاک نسبت به فروشگاه‌های معمولی و بوتیک‌ها سودآوری بیشتری خواهد داشت. دلیل این مسئله فروش بالاتر این فروشگاه‌ها و کم شدن هزینه‌های مدیریتی فروشگاه مثل تأمین کالا، امضای قرارداد با تولیدی‌ها، هزینه‌های توزیع و … می‌باشد.

چالش‌های راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای پوشاک

با وجود اینکه تأسیس یک فروشگاه زنجیره ای لباس می‌تواند سود بالایی را در برداشته باشد؛ اما اقدام عجولانه در این مسیر نیز روش صحیحی نیست و مشکلات بسیاری را برای سرمایه گذاران پیش خواهد آورد. برای ورود به این بازار ابتدا باید چالش‌ها و باید و نبایدهای کار را به خوبی بشناسید. فراموش نکنید که راه اندازی و مدیریت یک شبکه از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کاری دشوار است و نیاز به صبر بالا و سرمایه گذاری مناسبی دارد. البته راه میانبر دیگری نیز برای سرمایه گذاران متوسط وجود دارد. آن هم اخذ نمایندگی  فروش از بین برندهای موجود در زمینۀ فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک است. در ادامه به مواردی می‌پردازیم که در راه اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ای لباس یا اخذ نمایندگی این فروشگاه‌ها باید به آن توجه داشته باشید.

برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری

مهم ترین مرحله در شروع هر کسب و کاری داشتن یک برنامه ریزی اولیه برای آن است. در حقیقت باید از همان ابتدا نقشۀ مسیر را مشخص کرد. باید هدف گذاری‌های مشخصی داشت و متناسب با آن هدف گذاری‌ها گام برداشت. در غیر این صورت مشکلات زیادی در ادامۀ راه گریبانگیرتان خواهد شد. تصمیم گیری و برنامه ریزی شامل میزان سرمایه گذاری، سیاست های کلی فروشگاه، مراحل راه اندازی فروشگاه، پتانسیل و جایگاه مورد نظر فروشگاه، شناختن رقبا و آشنایی با نقاط ضعف و قوت آن‌ها و …. می‌شود.

راه‌اندازی فروشگاه و اقدامات اولیه

اگر از بحث گرفتن مجوزهای لازم و تأمین سرمایه و … عبور کنیم (که هرکدام از آن‌ها چالش‌های متفاوتی را هم به همراه دارد.)، می‌رسیم به بحث راه اندازی فروشگاه و اقدمات اولیه؛ که این بحث شامل جزئیات متعددی می‌شود:

  • یافتن مکان مناسب: مکانی که برای راه اندازی فروشگاه در نظر گرفته‌اید، باید امکانات رفاهی مناسبی داشته باشد. در سطح شهر شناخته شده باشد. اصطلاحاً پاخور خوبی داشته باشد و از نظر مساحت نیز برای راه اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ای مناسب باشد. مسئلۀ بعدی اینکه یا باید ملک فروشگاه متعلق به خودتان باشد و یا اینکه حداقل بتوانید به صورت سه تا پنج ساله فروشگاه را اجاره کنید.
  • طراحی داخلی و قفسه بندی: مسئلۀ بعدی مربوط به تجهیز فروشگاه می‌شود. طراحی داخلی، قفسه بندی و چیدمان محصولات در یک فروشگاه زنجیره‌ای نقش مهمی در میزان فروش آن دارد. اینکه چه محصولی در چه بخشی از فروشگاه قرار بگیرد، اینکه نوع قفسه بندی‌ها به چه نحوی باشد و چطور از تمام فضای فروشگاه به شکل مناسبی استفاده شود، مباحثی است که باید در زمان چیدمان و طراحی داخلی به آن توجه داشته باشید. البته این موارد کاری تخصصی است و بهتر است از مشاورانی که در این زمینه تجربۀ کافی دارند کمک بگیرید.
  • تأمین محصولات: در فروشگاه‌های زنجیره ‌ای تأمین محصولات اغلب به صورت مستقیم انجام می‌گیرد. این کار معمولاً بر عهدۀ مدیران فروشگاه‌های زنجیره ‌‌ای است و صاحبان هر شعبه نیازی نیست که در این کار دخالتی داشته باشند. در تأمین محصول باید علاوه بر تنوع، مسئلۀ کیفیت و قیمت نهایی محصول نیز در گرفته شود. فراموش نکنید که خریداران شما ممکن است از هر طبقۀ اجتماعی و با هر فرهنگ و سنتی باشند.

تبلیغات فروشگاه زنجیره‌ای لباس

سومین مرحله از چالش‌های تأسیس یک فروشگاه زنجیره ای لباس پس از راه اندازی آن آغاز می‌شود. هر کسب و کاری در ابتدای راه برای مصرف کنندگان ناشناخته است. به همین دلیل نیاز به تبلیغات گسترده‌ای دارد تا کم کم جایگاه خود را در شهر پیدا کند و مشتریان خودش را پیدا کند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای از روش‌های متعددی جهت جذب مشتری کمک می‌گیرند. ارائۀ تخفیف‌های جذاب بر روی محصولات خود، برگزاری جشنواره‌های فصلی و همچنین برنامه‌هایی مثل تبلیغات محیطی در سطح شهر یا برگزاری کمپین‌های اینترنتی و … از جمله طرح‌هایی است که در این مرحله می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

مدیریت فروشگاه

در بحث مدیریت فروشگاه اگر خودتان مالک فروشگاه زنجیره‌ای هستید، بحث بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها خواهد بود و نیاز به تجربه و دانش بالایی در زمینۀ مدیریت یک شبکه فروشگاهی خواهید داشت. اگر تجربه زیادی در این کار ندارید، بهتر است از مشاوران باتجربه‌ای استفاده کنید. اما اگر با دریافت نمایندگی اقدام به راه اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ ای کرده باشید، کار ساده‌تری پیش رو دارید. اغلب برندهای معتبر در زمان اعطای نمایندگی چند کلاس آموزشی نیز برای افراد درخواست دهنده در نظر می‌گیرند تا با مباحث مدیریت چنین فروشگاهی بیشتر آشنا شوند. علاوه بر این آموزش‌ها مطمئناً در دل کار با چالش‌های بیشتری روبرو خواهید شد و به مرور در این مسیر تجربه اندوزی خواهید کرد.

جمع بندی

امروزه بازار تولید و عرضۀ پوشاک به یک بازار گسترده تبدیل شده است. به همین خاطر بسیاری از تولید کنندگان به فکر راه اندازی فروشگاه زنجیره ای پوشاک افتاده‌اند. به نحوی که محصولات تولیدی خود را به کمک یک شبکه توزیع محصول در سطح کشور به فروش برسانند. علاوه بر این سرمایه گذاران متعددی نیز وجود دارند که با توجه به گستردگی و جذابیت این بازار تصمیم به راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره ‌ای پوشاک می‌گیرند. راه اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ای البته چالش‌های خودش را دارد؛ که اگر پیش از ورود به این کسب و کار با چالش‌های آن آشنایی لازم را نداشته باشید، در میانۀ راه سختی‌های زیادی را پیش رو خواهید داشت و حتی ممکن است دچار ضرر و زیان‌های عمده‌ای شوید.

اگر برای راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک یا تجهیز فروشگاه خود نیاز به مشاوره و کمک داشتید، می‌توانید از مشاوران ما در گروه صنعتی دی بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *