مقالات, تجهیزات فروشگاهی, فروشگاه‌های زنجیره‌ای

اطلاعاتی جالب و مهم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه که باید بدانید

فروشگاه زنجیره ای رفاه

فروشگاه زنجیره‌ای رفاه، یکی از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران است. تأسیس این فروشگاه به سال 1374 بر می‌گردد. این فروشگاه در بیست و پنج سالی که از تاریخ تأسیسش می‌گذرد، توانسته به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. در حال حاضر این فروشگاه زنجیره ای بیش از هفت هزار نفر کارمند و نزدیک سیصد و پنجاه فروشگاه در سراسر ایران دارد. هدف اصلی از احداث این فروشگاه‌های زنجیره‌ای تأمین محصولات غذایی، خواربار و سایر محصولات مورد نیاز خانگی است. در این مقاله قصد داریم با تاریخچۀ فروشگاه زنجیره ای رفاه آشنا شویم و ببینیم عملکرد این فروشگاه در سال‌های گذشته به چه گونه‌ای بوده است.

فروشگاه زنجیره ای رفاه

آشنایی با تاریخچۀ فروشگاه های زنجیره ای رفاه

تاریخچۀ ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران به قبل از انقلاب و راه‌اندازی فروشگاه‌های کوروش بر می‌گردد. این فروشگاه‌ها ابتدا در تهران و سپس در چند شهر دیگر تأسیس شد و در دهۀ چهل توانسته بود به موفقیت‌های خوبی نیز دست پیدا کند. اما با آغاز تحولات و انقلاب اسلامی تکلیف این فروشگاه زنجیره‌ای نیز نامشخص ماند و با مدیریت غلط خیلی زود ورشکسته شد.

در دهۀ هفتاد شمسی یک بار دیگر نخستین فروشگاه‌های تعاونی و زنجیره‌ای در ایران ایجاد شدند. دلیل تغییر این روند رهایی کشور از جنگ و در پیش گرفتن زندگی آرام و مدرنیزه شدۀ شهری بود. روز به روز بر جمعیت شهرها اضافه می‌شد و با رونق گرفتن شرکت‌ها و ادارات بر تعداد کارمندان و کارگرانی که در این مراکز مشغول به کار بودند، اضافه می‌شد. تغییر روند اقتصادی در زندگی شهری باعث شد تا روند عرضه و تقاضا در فروشگاه‌های خواربار فروشی نیز تغییر کند. به شکلی که اغلب کسانی که به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کردند، ترجیح می‌دادند به همان شکل ماهیانه محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند و چه چیزی بهتر از خرید یک جای این محصولات بود؟

فروشگاه رفاه در سال 1374 و در تاریخ بیست و شش اردیبهشت آن سال با سرمایه‌گذاری چند شرکت و بانک دولتی ایجاد شد. هدف اصلی از تأسیس این فروشگاه، راه‌اندازی یک فروشگاه تعاونی برای کارمندان اصلی این شرکت‌ها بود. به نحوی که تمامی کارکنان این شرکت‌ها و بانک‌ها می‌توانستند به راحتی مایحتاج ماهانۀ خود را تهیه کنند. به علاوه اینکه فروشگاه تخفیف‌های ویژه‌ای را نیز برای خریداران طرف قراردادش در نظر می‌گرفت.

با پیشرفت کردن این فروشگاه‌های زنجیره‌ای پای خریداران دیگر نیز به این فروشگاه باز شد. ارائه دادن تخفیف‌های مناسب، عرضۀ مستقیم اجناس، در دسترس بودن تمامی محصولات مورد نیاز، برخورد خوب و مشتری مداری کارکنان این فروشگاه‌ها از جمله مواردی بوده که در تمامی این سال‌ها باعث جلب اطمینان مشتریان رفاه شده است.

فروشگاه زنجیره ای رفاه در دهۀ نود

حال که نزدیک به بیست و پنج سال از عمر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه می‌گذرد، این برند در نزد اغلب ایرانیان به برندی شناخته شده تبدیل شده است. فروشگاه رفاه در حال حاضر بیش از سیصد و پنجاه نمایندگی فعال در سرتاسر کشور دارد. که استان تهران با داشتن پنجاه و دو نمایندگی بیشترین سهم را در بین استان‌های کشور دارد. اصفهان، آذربایجان غربی، استان فارس و آذربایجان شرقی نیز به ترتیب با نوزده، سیزده، ده و نه نمایندگی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. البته دیگر استان‌های کشور نیز از حضور فروشگاه‌های رفاه بهره‌مند هستند. افتخار رفاه این است که حتی استان‌های محروم و مرزی نیز دارای چندین فروشگاه و نمایندگی فعال است.

شرکت رفاه

فروشگاه رفاه در بازار بورس

با اینکه فروشگاه رفاه در سال‌های ابتدایی به کمک چند بانک و مرکز بیمه تأسیس شد، اما این شرکت دولتی خیلی زود وارد بازار بورس ایران شد تا مردم و سهام‌داران خرده فروشی نیز بتوانند سهمی در مدیریت و راه‌اندازی فروشگاه‌های رفاه داشته باشند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با نماد «رفاه» سال‌هاست که در بازار پایۀ فرابورس ایران حضور دارد؛ که این حضور باعث شفاف‌تر شدن معاملات صورت گرفته در شرکت و روند توسعۀ آن شده است.

در حال حاضر شرکت سپهر نوید آفرین و شرکت بازتاب سهام توس مهم‌ترین سرمایه‌گذاران حقوقی این نماد در بازار بورس ایران به شمار می روند و مابقی سهام این شرکت نیز در اختیار سهام‌داران حقیقی بازار قرار دارد. از مزیت‌های مهم حضور این شرکت در بازار بورس، احساس نزدیکی بیشتر سرمایه‌گذاران حقیقی با این فروشگاه است. به عبارتی مردم و مشتریان خود را صاحب و سهام‌دار شرکت رفاه می‌دانند و در نتیجه با اطمینان بیشتری از این فروشگاه خرید می‌کنند.

چرا خرید از فروشگاه زنجیره ای رفاه مقرون به صرفه است؟

در دنیای امروز روند خرید و فروش کالا با تغییرات چشمگیری روبرو شده است. امروزه دیگر کمتر کسی از سوپر مارکت های قدیمی خرید کند. حتی قدیمی‌ترین فروشگاه‌های خواربار فروشی نیز تصمیم گرفته‌اند روند فروش خود را تغییر داده و مشتری محور کنند. از طرف دیگر با توجه به اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمامی محصولات مورد نیاز خانگی در دسترس است، خریداران ترجیح می‌دهند مایحتاج خود را از این فروشگاه‌ها تهیه کنند. اگر قرار باشد فهرستی از مهمترین مزیت‌های فروشگاه زنجیره‌ای رفاه تهیه کنیم، به موارد زیر می‌رسیم:

  • عرضۀ مستقیم محصولات: مهمترین ویژگی فروشگاه‌های رفاه عرضۀ مستقیم محصولات و کالاهای متنوع است. فروشگاه رفاه امروزه به یک تعاونی بزرگ تبدیل شده و همین موضوع این قدرت را به مجموعه می‌دهد تا به صورت مستقیم محصولات مورد نیاز نمایندگی‌هایش را تأمین کند. این شیوۀ تأمین محصولات چندین حسن دارد. نخست اینکه با حذف واسطه‌های خرید، در نهایت قیمت محصول نسبت به دیگر فروشگاه‌ها پایین‌تر خواهد آمد. نکتۀ دیگر نیز اینکه به این نحو تنظیم بازار مصرف به شکل ساده‌تر و مطمئن‌تری صورت می‌گیرد. امروزه سیستم حمل و نقلی رفاه می‌تواند کمیاب‌ترین محصولات را در کمتر از 48 ساعت به دورترین شهرهای ایران برساند.
  • قرارداد مشارکت با شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات متعدد: بسیاری از شرکت‌ها و ادارات مثل بانک تجارت، ملی، ملت و …، بیمه‌های ایران، مرکزی و … و بسیاری از شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه هستند. فروشگاه رفاه برای شرکت‌های طرف قرارداد خود امکانات ویژه‌ای را در نظر گرفته است. فروش محصولات با تخفیف‌های بیشتر، فروش الکترونیکی، صدور کارت خرید، فروش اعتباری و … از جمله مهمترین امکانات ارائه شده در فروشگاه های رفاه است؛ که به کارکنان این شرکت‌ها ارائه می‌شود.
  • بهره بردن از کارکنان باتجربه و آموزش‌دیده: یکی از مهمترین مسائل در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهره بردن از کارکنان آموزش دیده است. کارکنانی که بتوانند رابطۀ خوبی با مشتریان برقرار کنند، خدمت‌رسانی در فروشگاه را سرعت ببخشند و با کیفیت و اطمینان بیشتری کار و وظایف خود را انجام دهند. در مجموعۀ رفاه کارکنان پیش از استخدام شدن باید در مرکز آموزش منابع انسانی حضور پیدا کرده، آموزش‌های لازم را ببینند و سپس مشغول به کار شوند. در منشور اخلاقی فروشگاه رفاه تمامی کارکنان به عنوان مهمترین منابع مجموعه شناخته می‌شوند.
  • مشتری‌مداری و احترام ویژه برای مشتریان: هدف اصلی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تکریم مشتریانی است که به این فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه می‌کنند. در منشور اخلاقی فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه مشتریان در صدر لیست منشور قرار دارند و از آنها به عنوان مهمترین سرمایه‌های شرکت نام برده می‌شود. حقیقت این است که رابطۀ فروشگاه با مشتریانش یک رابطۀ دو طرفه است. پیوسته سعی شده تا رضایت مشتریان جلب شود و آن‌ها عضوی از مجموعه رفاه به حساب بیایند.

ترکیب فروشگاه های زنجیره ای رفاه

امروزه سیاست‌های کلی شرکت رفاه این است که در هر شهر ایران دارای نمایندگی فعال باشد و بتواند خدمات خود را به تمامی ایرانیان ارائه دهد. به همین دلیل سیاستگذاری تازه‌ای صورت گرفته، نمایندگان شرکت به سه زیردستۀ اصلی تقسیم بندی شده‌اند:

  • فروشگاه‌های رفاه اکسپرسدر: وسعت کلی این فروشگاه‌ها بین دویست تا هزار متر مربع است. این نمایندگی‌های تازه بیشتر در شهرهای کم‌جمعیت ایجاد می‌شوند و هدف اصلی عرضۀ سریع و تأمین محصولات ضروری و ابتدایی شهروندان است.
  • فروشگاه‌های رفاه اکسترا: دستۀ دوم نمایندگی‌های رفاه با این نام شناخته می‌شوند و مساحت زیربنای آن‌ها بین هزار تا دوهزار و پانصد متر مرع است. این فروشگاه‌ها در شهرهای پرجمعیت‌تر، مراکز استانی و … ایجاد می‌شوند. در فروشگاه‌های رفاه اکسترا محصولات با تنوع بیشتری عرضه می‌شوند. مهمترین کالاهای ارائه شده در این فروشگاه‌ها خواربار و محصولات خوراکی است.
  • فروشگاه‌های رفاه هایپر: رفاه هایپرها بزرگترین و گسترده‌ترین نمایندگی‌های فروش رفاه هستند که تنها در شهرهای اصلی و پرجمعیت حضور دارند. مساحت زیربنای این فروشگاه‌ها بین دو هزار و پانصد متر مربع تا ده هزار متر مربع متغیر است. در رفاه هایپر محصولات متنوعی عرضه می‌شود. از محصولات غذایی و خواربار گرفته تا فروش لوازم خانگی، الکترونیکی، پوشاک، محصولات اداری و تجاری و …

چگونه نمایندگی فروشگاه زنجیره ای رفاه را دریافت کنیم؟

اگر به فکر راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای هستید، یکی از راه‌های میانبر و در دسترس رفتن به سراغ اخذ نمایندگی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشوری است. برای مثال می‌توانید به سراغ شرکت رفاه بروید و از آن‌ها درخواست نمایندگی کنید. البته سیاست کلی فروشگاه رفاه این است که در ابتدا تمرکز اصلی خود را بر روی مراکز استان قرار دهد. اولیت بعدی در گرفتن نمایندگی با شهرهایی است که حداقل هفتاد هزار نفر جمعیت داشته باشند. البته در سال‌های اخیر با راه اندازی فروشگاه‌های رفاه اکسپرسدر سعی شده تا فکرهایی نیز برای شهرهای کوچکتر و کم جمعیت‌تر شود؛ که در سال‌های آینده پیشبینی می‌شود تعداد نمایندگی‌های رفاه در شهرهای کوچک نیز بیشتر گردد.

البته گرفتن نمایندگی و احداث فروشگاه زنجیره‌ای نیاز به یک برنامه ریزی مشخص و بلند مدت دارد. به همین دلیل بهتر است از قبل تحقیقات خود را تکمیل کرده، مقدمات کار را فراهم کنید. در این راه می‌توانید کارشناسان ما در گروه صنعتی دی نیز کمک بگیرید. همچنین برای آشنایی بیشتر با مقدمات کار می‌توانید مقالۀ «راهنمای راه اندازی فروشگاه زنجیره ای» را مطالعه کنید.

جمع‌بندی

فروشگاه زنجیره‌ای رفاه یکی از بزرگترین فروشگاه‌های سراسری در داخل ایران است. تأسیس فروشگاه رفاه به اردیبهشت سال 1374 برمی‌گردد و در حال حاضر بیش از ربع قرن تجربه دارد. این مجموعۀ بزرگ امروزه بیش از سیصد و پنجاه نمایندگی فعال در شهرهای ایران دارد. تمرکز اصلی این مجموعه بر راه اندازی فروشگاه‌های خود در مراکز استان است. البته در سال‌های گذشته با ایجاد شرایط لازم امکان راه‌اندازی این فروشگاه‌ها در شهرهای کوچک نیز به وجود آمده است. این مجموعۀ تجاری طرف قرارداد شرکت‌ها و ادارات بی‌شماری است و خدمات خوبی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در فروشگاه‌های رفاه سعی شده تا محصولات به صورت مستقیم تأمین شده و برای فروش عرضه شود. به این شکل هم قیمت پایانی محصولات کمتر خواهد بود و هم تنظیم بازار مصرف نیز برای نمایندگی‌ها و ادارۀ مرکزی فروشگاه‌ ساده‌تر خواهد بود.

جهت اخذ نمایندگی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه و یا کسب اطلاعات بیشتر با مجموعه رفاه به شماره 02154778 تماس حاصل فرمایید.

همچنین جهت خرید انواع تجهیزات فروشگاهی به قسمت محصولات وب‌سایت مراجعه و یا با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “اطلاعاتی جالب و مهم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه که باید بدانید

  1. مریم عباسی حقیقی گفت:

    سودسهام سهامداران خرد چگونه محاسبه وپرداخت میگردد?اززمان تاسیس تاکنون هیچ سودی دریافت نکرده ام

  2. محبوبه عباسی حقیقی گفت:

    ازسال تاسیس تاکنون هیچکونه سودسهامی ازشرکت تعاونی رفاه دریافت نکرده ام.سودسهام من چگونه محاسبه میشود?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *