هنگامی که عبارت فروشگاه زنجیره‌ای را می‌شنویم عموما ذهن ما به سمت فروشگاه‌های بزرگ با اجناس بسیار زیاد و متنوع و تخفیفات دائمی هدایت می‌شود. با تمام مزایایی که این نوع فروشگاه‌ها دارند اما در مقابل یک سوال مهم را در ذهن عموم مردم ایجاد کرده‌اند. پس تکلیف خرده‌فروشی‌ها و کسب‌و‌کار‌های کوچک‌تر چه می‌شود؟ اهمیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای قابل انکار نیست. دسترسی به تنوع شگفت انگیزی از محصولات مختلف با قیمت مناسب و تخفیفات جذاب، همه در یک مکان. اما باید به این نکته هم توجه کرد که همه فروشندگان توانایی اخذ نمایندگی فرانچایزهای معتبر و راه‌اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ را ندارند. علاوه بر این وجود مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های کوچک برای اقتصاد ضروری است.
با تمام نکات ذکر شده، فرانچایزی را تصور کنید که به‌جای فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، به شما امکان راه‌اندازی یک سوپرمارکت کوچک و در وسع خودتان را با دریافت امکاناتی مشابه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدهد. گروه صنعتی گلرنگ با راه‌اندازی مجموعه فروشگاه زنجیره‌ای گندم این امکان را در اختیار شما قرارداده است.

در این مقاله بعد از صحبت درباره ایده اولیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تاریخچه آن‌ها خصوصا در ایران، در مورد مشکلات اخذ نمایندگی فرانچایزهای دیگر و هم‌چنین در مورد فروشگاه زنجیره‌ای گندم توضیحاتی را ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

ایده اولیه و تاریخچه فروشگاه زنجیره‌ای

تاریخچه فروشگاه زنجیره‌ای

ایده اولیه افتتاح این سبک فروشگاه‌ها در آمریکا و سال‌های ابتدایی قرن 20 شکل گرفت. هدف آغازین فروشگاه زنجیره‌ای توزیع و عرضه مواد غذایی و خرده‌فروشی بود. محصولاتی که جزو نیازهای روزمره مشتریان بودند و تا قبل از آن برای خرید آن‌ها باید زمان زیادی را تلف می‌کردند. حرکت دنیا به سمت صنعتی شدن و افزایش میل مشتریان به کاهش زمان خرید مایحتاج روزانه، باعث شکل گیری فروشگاه زنجیره‌ای شد.

اولین فروشگاه زنجیره‌ای در دنیا توسط انجمن ملی خرده‌‌فروشان خواربار امریکا تاسیس شد. ایده ابتدایی آن‌ها درآمد بیشتر سوپرمارکت بود. به طوری که صد فروشگاه سوپرمارکت سود بیشتری را نسبت به یک فروشگاه ایجاد می‌کنند. مزیت دیگر این‌کار این بود که محصولات به‌صورت مستقیم و با قیمت فروش پایین‌تر عرضه ‌می‌شدند. این نکته و هم‌چنین عرضه طیف گسترده‌ای از محصولات باعث رونق هر‌چه بیشتر این نوع فروشگاه‌ها در آمریکا و سپس سایر کشورها شد.

اولین فروشگاه زنجیره‌ای ایران در سال 1340 و توسط برادران اخوان کاشانی تاسیس و به‌عنوان «فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ ایران» نام گذاری شد. هشت سال بعد محمود خیامی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش را در تهران و در سال 1349 پایه‌گذاری کرد. تعداد نمایندگی‌های این فروشگاه در همان سال‌های اولیه به 14 فروشگاه رسید و موفقیت بزرگی را به ارمغان آورد. پس از انقلاب اسلامی فروشگاه‌های کوروش برای چندین سال با نام قدس به کار خود ادامه داد. اما خیلی زود روند رو به رشد آن متوقف شد و در اواخر دهۀ هفتاد به ورشکستگی کامل دچار شد.

چه مشکلاتی در اخذ نمایندگی فرانچایزهای بزرگ وجود دارد؟

با وجود تمام مزایای که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ دارند، امکان اخذ نمایندگی و راه‌اندازی آن‌ها برای همه فراهم نیست. مشکلاتی مانند نیاز به یک مغازه خالی با ابعاد بزرگ و مکان مناسب، نیاز به تامین تجهیزات بیشتر، نیاز به نفرات بیشتر، نیاز به انبار بزرگ‌تر، اهمیت ارائه محصولات متنوع در تعداد بالا، تامین وثیقه و … جزء مهم‌ترین دردسرهای راه‌اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ یا هایپرمارکت هستند.

هر کدام از فرانچایزها قوانین خاصی را برای اعطای نمایندگی خود دارند. وثیقه های خاص، تضمین مالی، داشتن مغازه با ابعاد بزرگ، مناسب بودن مکان مغازه طبق استانداردهای آن فرانچایز، تعیین شرایط خاص و … که باعث می‌شود خیلی از صاحبان فروشگاه‌ها یا علاقه‌ای به راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای نداشته باشند یا از تامین شرایط موردنیاز بازبمانند.

مشکل دیگری که وجود دارد این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ را در هر مکانی نمیتوان راه‌اندازی کرد، ممکن است محل مورد نظر ما یک محله کوچک باشد که شرایط مورد نیاز فرانچایز های بزرگ را ندارد. البته نیازی به نگرانی نیست، چون بعضی فرانچایزها اقدام به راه‌اندازی مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ابعاد کوچکتر و شرایط بهتر کرده‌اند. یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین برند های این حوزه، مجموعه فروشگاه زنجیره‌ای گندم است.

فروشگاه زنجیره‌ای گندم

گروه صنعتی گلرنگ به‌عنوان یکی از موفق‌ترین هلدینگ‌های خصوصی در کشور مالکیت چندین فرانچایز فروشگاه زنجیره‌ای مانند فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش را در اختیار دارد. این شرکت به تازگی مجموعه فروشگاه زنجیره‌ای گندم را با هدف و برنامه‌ای نو و تازه راه‌اندازی کرده‌است.

استراتژی فروشگاه زنجیره‌ای گندم

این مجموعه با هدف و برنامه‌ای متفاوت از بقیه فرانچایزها و ماهیت فروشگاه سوپرمارکتی و با متراژ متوسط زیر 100 متر شروع به‌کار کرده و با توجه به ویژگی‌های متفاوت قصد رقابت با بقیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را ندارد. مهم ترین ویژگی فروشگاه گندم ،حفظ هویت فروشگاه‌های کوچک و کمک به توسعه آن‌هاست; به طوری که فروشندگان این قشر هم امکان توسعه کسب و کار خود و حرکت به سمت دنیای مدرن و افزایش درآمد را داشته باشند. برای حفظ هویت فروشگاه‌های کوچکی که نمایندگی فروشگاه زنجیره‌ای گندم را اخذ می‌کنند و هم‌چنین قرارگیری آن‌ها در قلب محله‌ها و نزدیک به مشتریان، ابعاد متوسط این فروشگاه‌ها بین 30 تا 100 متر و مدل برنامه‌ریزی و کار آن‌ها مشابه سوپرمارکت‌های معمولی اما به صورت منظم و مدرن می‌باشد.

شعار اصلی

شعار اصلی فروشگاه زنجیره‌ای گندم، “ایجاد حس خوشایند خرید” در مشتریان است. این مجموعه با ارائه خدمات متنوع و خاص هدف خود را افزایش رضایت مردم قرارداده است.

اهداف کسب و کار

  • تأمین محصولات روزمره و ضروری خانواده‌ها با فراهم کردن تنوع بالایی از کالاهای مختلف از برندهای برتر و محبوب در بازار
  • رسیدن به وضعیت برد-برد-برد-برد (win-win-win-win) برای
    1- خریدار
    2- تأمین‌کننده
    3- مالک (فرانچایزر)
    4- شرکت گندم

ویژگی‌های فروشگاه زنجیره‌ای گندم

  1. تنوع بالای محصولات
    تنوع بالای محصولات از استراتژی‌های اساسی فروشگاه زنجیره‌ای گندم می باشد. چون یکی از ملزومات این فروشگاه‌ها به عنوان سوپرمارکت‌های محلی مدرن، تنوع مناسبی ازمحصولات در گروه‌های کالایی مختلف است. به همین دلیل سبد کالایی گندم بسیار متنوع و متشکل از بهترین برندهای بازار پیش بینی شده تا پاسخگوی نیاز مشتریان محلی باشد.

  2. ارائه خدمات با توجه به نیازهای هر منطقه
    این فروشگاه‌ها با بررسی موقعیت منطقه، ابعاد فروشگاه و تنوع مورد نیاز محصولات برای مناطق مختلف در سه سطح یک تا سه‌ستاره درجه‌بندی می‌شوند. این‌کار امکان خدمت‌رسانی به مردم هر منطقه را با توجه به شرایط آن منطقه فراهم می‌کند.
  3. تخفیفات دوره‌ای و مناسبتی
    فروشگاه زنجیره‌ای گندم جزو فروشگاه‌های همواره تخفیف نیست ولی در مناسبت‌های مختلف و به صورت دوره‌ای تخفیفات مختلفی را ارائه می‌دهد.
  4. زنجیره تأمین منظم و متمرکز
    چیزی شبیه خرده‌فروشی‌های به‌روز دنیا، سیستم سفارش و زنجیره تامین کالای گندم (چه در فروشگاه‌های تحت مالکیت و چه در نمایندگی‌های فرانچایزی) به صورت متمرکز است و همه‌ی کالاها درب انبارهای گندم تحویل داده می‌شوند. کار پشتیبانی و توزیع هم بر عهده زنجیره تامین خود شرکت است که بهترین وضعیت ممکن را برای همه فراهم می‌کند.

فروشگاه‌ زنجیره‌ای گندم در نیمه‌ اول مهرماه‌ 1399 با افتتاح سی فروشگاه در استان‌های تهران و البرز کار خود را آغاز کرده. در ادامه راه خود با استفاده از ظرفیت‌های فرانچایزینگ، برنامه توسعه فروشگاهی خود را ادامه می‌دهد.

اخذ نمایندگی فروشگاه زنجیره‌ای گندم

شاید با خواندن این مقاله به فکر اخذ نمایندگی و راه‌اندازی یک شعبه از فروشگاه زنجیره‌ای گندم افتاده باشید. در این صورت حتما این سوال برای شما پیش آمده که الان باید چه اقداماتی را انجام دهید؟ چگونه باید کارهای اخذ نمایندگی را پیگیری کنید؟ تکلیف تجهیز فروشگاه چه می‌شود؟ راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیازمند استراتژی درست و هدف‌گذاری مشخص است. پس برای این کار بهتر است از کمک متخصصان و مشاورانی بهره ببرید که چندین سال است که در این عرصه فعالیت می‌کنند و می‌توانند در راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای شما را یاری کنند.
شما به راحتی میتوانید با تماس با کارشناسان ما در گروه صنعتی دی تمام مشاوره‌های لازم برای اخذ مجوزها، دریافت نمایندگی و تجهیز فروشگاه خود را دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید