مقالات, تجهیزات فروشگاهی, فروشگاه‌های زنجیره‌ای

آشنایی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش

فروشگاه زنجیره ای افق کوروش یکی دیگر از فروشگاه های زنجیره ای موفق ایران به حساب می‌آید. تاریخ تأسیس این فروشگاه به دهۀ هشتاد شمسی و سال هشتاد و هشت برمی‌گردد. در این سال‌ها فروشگاه افق کوروش تمام تمرکز خود را بر عرضۀ مسئولات تخفیفی و خرده فروشی گذاشته است. سرمایه‌گذار اصلی این شرکت گروه صنعتی گلرنگ است که در بین تولیدکنندگان نیز نامی شناخته شده به شمار می‌آید. در حال حاضر شرکت افق کوروش بیش از دو هزار شعبه در سراسر ایران دارد. ضمن اینکه این شرکت پیوسته با تکنولوژی روز نیز پیش آمده است. به طوری که امروزه فروشگاه مجازی افق کوروش نیز راه‌اندازی شده و یکی از مراکز اصلی فروش محصولات این شرکت است. در این مقاله قصد داریم بیشتر با این فروشگاه‌ها و انواع شعبه های آن و نیز نحوه دریافت فرانچایز آن آشنا شویم.

آشنایی با تاریخچۀ فروشگاه زنجیره ای افق کوروش

تاریخ ایجاد نخستین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ایران به دهۀ سی و چهل برمی‌گردد. فروشگاه مجازی کوروش تقریباً نخستین فروشگاه زنجیره‌ای ایران بود؛ که خیلی زود در بافت مدرن تهران جای خود را پیدا کرد. با این حال پس از انقلاب به دلایلی روند رو به رشد این فروشگاه‌های زنجیره‌ای متوقف شد و عملاً شرکت کوروش با ورشکستگی کامل روبرو گشت.

با این حال در دهۀ هفتاد و هشتاد با رها شدن از مسئلۀ جنگ و شروع دوران سازندگی یک بار دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت. به طوری که شعبه های افق كوروش در همین سال‌ها به تعداد مناسبی به ثبت رسیده و شروع به کار کردند.

تاریخ تأسیس و ثبت شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش به سال 1388 برمی‌گردد. دلیل تأسیس این شرکت در ابتدا پخش محصولات و تولیدات شرکت صنعتی گلرنگ بود. در حقیقت سرمایه‌گذاران این شرکت به فکر راه‌اندازی یک سیستم پخش مدرن افتادند. به طوری که بتوانند محصولات خود را در تمامی شهرهای ایران به شکل بهتری توزیع کنند. این ایدۀ اولیه، همان سنگ بنای تأسیس فروشگاه‌های افق کوروش بود.

رسیدن از ایده به عمل

در حالی که شرکت افق کوروش در سال 88 و به شکل سهامی عام در ادارۀ کل ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید، اما نخستین فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش در سال 92 افتتاح شد. در حقیقت چهار سال زمان برد تا ایدۀ اولیۀ راه‌اندازی سیستم توزیع مدرن گلرنگ به فاز عملیاتی شدن برسد و نخستین شعبۀ افق کوروش راه‌اندازی شود.

در حالی ایدۀ راه‌اندازی سیستم توزیع مدرن در ایران چنین روند سختی را طی کرده، که در کشورهای صنعتی سال‌های زیادی است که سیستم توزیع خواربار و مواد غذایی در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و این شرکت‌ها سهم بزرگی از بازار مصرف را در اختیار دارند. در ایران اما سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای تنها پانزده درصد از کل نیاز بازار است.

با این وجود سیاست‌های شرکت افق کوروش گسترش دادن شعبه های افق کوروش و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار مصرف بوده است. در حال حاضر فروشگاه‌های افق کوروش به صورت مستقیم 14000 کارمند دارد و در ماه چند شعبۀ جدید را در سرتاسر ایران افتتاح می کند.

آشنایی با سیاست‌گذاری‌های فروشگاه زنجیره ای افق کوروش

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعیین سیاست‌های کلان فروشگاه‌ها توسط یک تیم مدیریتی باتجربه و قوی است. شرکت افق کوروش نیز در این سال‌ها از تیمی باتجربه و قوی در این راه کمک گرفته است.

جلب رضایت مشتری

نخستین سیاست‌گذاری فروشگاه زنجیره ای افق کوروش راه‌اندازی یک سیستم مدرن و امروزی جهت توزیع محصولات خرده‌فروشی بوده است. از جمله محصولات غذایی، بهداشتی و هر چیزی که در خانه ممکن است به آن نیاز پیدا کنیم. در این راه هدف اصلی ارائه محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب بوده است. به طوری که رضایت مشتری در حالت کلی جلب شود. در این راه سعی شده تا از کارکنان با تجربه‌ای استفاده شود. ضمن اینکه تمامی کسانی که قصد دارند نمایندگی فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش را داشته باشند، باید در یک دورۀ آموزشی شرکت کنند. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم مقاله “راهنمای راه اندازی فروشگاه زنجیره ای” را مطالعه کنید.

افزایش شعب

سیاست‌گذاری بعدی شرکت مربوط به تعداد شعبه های افق کوروش بوده است. با توجه به این که نظام کلی توزیع محصولات در ایران در حال پوست انداختن است، هیئت مدیرۀ شرکت سعی داشته تا در سال‌های گذشته تعداد شعبه‌های خود را نیز در سطح شهرهای بزرگ یا با جمعیت متوسط بیشتر و بیشتر کند. امروزه تعداد کل شعبه‌های فعال این شرکت به 2068 فروشگاه می‌رسد؛ که این تعداد فروشگاه در تمامی استان‌های کشور و به خصوص در مراکز استان‌ها قرار دارد. طبق سیاست‌گذاری‌های آینده، این شرکت قصد دارد در سال‌های پیش رو تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را به شش هزار فروشگاه در سطح کشور برساند.

کیفیت و تنوع محصولات

دیگر سیاست کلان شرکت افق کوروش مربوط به تنوع محصولاتی است که ارائه می‌دهد. امروزه دست روی هر محصولی که بگذارید، شرکت‌های بسیاری وجود دارند که این محصول را تولید کرده و به بازار عرضه می‌کنند. همین مسئله کار خریداران را سخت کرده است. ضمن اینکه دامنۀ نوسانات قیمتی در این محصولات نیز همواره جالب توجه است. یکی از سیاست‌های اصلی فروشگاه زنجیره ای افق کوروش ارائۀ محصولات با کیفیت و همراه با قیمت مناسب است. در حقیقت تیم مدیریتی افق کوروش بخشی از برندهای بی‌کیفیت یا با قیمت بالا را از فهرست تنوع محصولی کنار می‌گذارند و در عوض محصولاتی را در فروشگاه‌های خود ارائه می‌دهند که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمتی انتخاب خوبی برای خریداران باشد.

شفافیت مالی

فروشگاه زنجیره ای افق کوروش در زمان تأسیس به عنوان سهامی عام ثبت شد. اما خیلی زود روند رو به رشد خود را طی کرد و به واسطۀ شفافیت مالی و توسعۀ مناسب توانست وارد بازار بورس ایران شود. شرکت افق کوروش در هفت آذر سال 97 با نماد «افق» در بازار بورس ایران عرضه شد تا مردم حقیقی نیز بتوانند بخشی از سهام شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش را در اختیار داشته باشند. ثبت در بازار بورس باعث شفافیت مالی بیشتر این فروشگاه زنجیره‌ای شده است. به طوری که تمامی سهامداران این شرکت و کسانی که در پی خرید سهام نماد افق هستند، می توانند اطلاعات مالی شرکت را به راحتی رصد کنند.

 

دلایل موفقیت فروشگاه زنجیره ای افق کوروش

یکی از سؤال‌های مهمی که خریداران و همچنین رقیبان اصلی شركت افق كوروش دارند، این است که چطور فروشگاه زنجیره ای افق کوروش در طی این سال‌ها توانسته روند رو به رشد خود را حفظ کند. و پله‌های ترقی را یکی یکی و به سرعت طی کند. سؤالی که یک جواب مشخص دارد. تنظیم کردن دقیق استراتژی رشد شرکت.

راه‌اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ای در این وسعت نیاز به سرمایۀ کلانی دارد. به علاوه که باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیقی نیز به عنوان پشتوانۀ این سرمایۀ کلان در جریان باشد. شرکت افق کوروش از لحاظ مالی در سال‌های گذشته هرگز در محدودیت و تنگنا قرار نگرفته است. دلیل این مسئله نیز حمایت تمام‌قد گروه صنعتی گلرنگ بوده است. ضمن اینکه مدیران و برنامه‌ریزان این کسب و کار نیز سال‌ها سابقۀ مدیریت را در کارنامۀ خود داشته‌اند و با چشمانی باز قدم در راه گذاشته‌اند.

البته شرایط بازار را نیز باید در نظر گرفت. پس از اینکه کشور از بن‌بست شرایط انقلاب و جنگ رها شد، فرصت کافی برای رشد و توسعۀ کسب و کارهای مدرن نیز فراهم شد. از این لحاظ می‌توان گفت گروه صنعتی گلرنگ با شناخت دقیق بازار زمان خوبی را نیز برای ورود به بازار عرضۀ مستقیم محصولات خرده‌فروشی انتخاب کرده است.

مجموع این عوامل به علاوۀ استقبال خوب مشتریان باعث شد تا شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با سرعت بالایی در این مسیر پیشرفت کند و به آنچه مدنظر مدیران و سیاست‌گذاران شرکت است، دست پیدا کند.

 

گرفتن نمایندگی فروشگاه زنجیره ای افق کوروش به صورت فرانچایز

یکی از راه کارهای تازۀ شرکت زنجیره‌ای افق کوروش برای توسعۀ کسب و کار خود، اعطای نمایندگی به واجدان شرایط بوده است. این نمایندگی‌ها به صورت فرانچایز به درخواست‌کنندگان ارائه می‌شود و خدمات خوبی را در بر می‌گیرد. به همین دلیل است که گرفتن نمایندگی فرانچایز افق کوروش یکی از راه‌های مناسب و پر سود جهت راه‌اندازی یک کسب و کار متوسط است.

چرا اخذ فرانچایز افق کوروش یک ایدۀ منحصر به فرد است؟

در حالی که طبق قرارداد فرانچایز کسی که قصد اخذ نمایندگی را دارد، مبلغی را نیز به عنوان خریداری دارایی‌های فکری باید پرداخت کند، سیاست‌گذاری‌های شرکت افق کوروش به گونه‌ای بوده که شخص دیگر نیازی به پردخت حق گرفتن نمایندگی نداشته باشد. حتی شرایطی نیز در شرکت افق کوروش در نظر گرفته شده تا اعتبارهای لازم هم در اختیار این افراد قرار داده شود تا بتوانند خیلی سریعتر کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند. این نوع از ارائۀ نمایندگی به اشخاص واجد شرایط یک روند برد برد برای هر دو طرف است.

نکتۀ مهم در راه‌اندازی شعبه‌های جدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای تجهیز مناسب آن است. به علاوه که در این راه نیاز به مشاورانی دارید که بتوانید از آنها کمک بگیرید. گروه صنعتی دی با سال‌ها سابقه در راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از این نظر آمادگی کامل را دارد که به شما برای راه‌اندازی فروشگاه مشاوره دهد و در مواقع لازم از راه‌اندازی تا تجهیز کمک‌رسان شما باشد. شما می‌توانيد با همكاری گروه صنعتی دی بزرگترین شعبه فروشگاه افق کوروش را تاسيس كنيد.

شرایط اخذ نمایندگی فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش

برای راه‌اندازی شعبه های افق کوروش در شهر محل اقامت خود نیاز است که شرایط تعیین شده توسط شرکت افق کوروش را داشته باشید. این شرایط به شرح زیر است:

  • آماده‌سازی ملک برای راه‌اندازی فروشگاه: حداقل مساحت برای راه‌اندازی فروشگاه‌های افق کوروش 136 متر تعیین شده است. این ملک یا باید متعلق به خود شخص باشد یا اینکه دارای اجاره‌نامۀ پنج ساله باشد. همچنین ملک باید کاربری تجاری داشته باشد و در منطقه‌ای از شهر قرار گرفته باشد که از نظر رفت و آمد و تراکم جمعیتی مورد تأیید کارشناسان شرکت قرار گیرد.
  • ملک آماده شده باید از دیگر شعبه‌های افق کوروش فاصلۀ مناسبی داشته باشد و از این نظر به تأیید کارشناسان شرکت برسد.
  • انشعابات برق، آب و گاز فروشگاه باید خریداری شده و آماده شده باشد.
  • علاوه بر ساختمان اصلی فروشگاه باید انباری مجزا نیز برای فروشگاه در نظر گرفته شود؛ که مساحت این انبار باید حداقل هجده متر مربع باشد.
  • علاوه بر تأمین ملک و شرایط مناسب لازم است شخص وثیقه‌ای را نیز به عنوان ضمانت در اختیار شرکت قرار دهد. این مبلغ برای فروشگاه‌های تا 185 متر حداقل چهارصد و پنجاه میلیون تومان است. و برای فروشگاه‌های بزرگتر بر این مبلغ افزوده می‌شود.

 

جمع‌بندی

فروشگاه زنجیره ای افق کوروش امروزه یکی از بزرگترین مجموعه‌های خرده‌فروشی در سرتاسر ایران است. تاریخ تأسیس این شرکت به سال 1388 برمی‌گردد. این شرکت جهت مدرن‌سازی فرایند توزیع محصولات توسط گروه صنعتی گلرنگ ایجاد شده و خیلی زود با برند افق کوروش توانست نام خود را در سرتاسر ایران جاودانه کند. امروزه بیش از 2000 عدد از شعبه های افق کوروش در سطح کشور فعال هستند. که در این فروشگاه‌ها بیش از 11000 نفر کارمند مشغول به کار می‌باشند.

اگر به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار متوسط در سطح شهر خودتان هستید، گرفتن نمایندگی افق کوروش و راه‌اندازی یک فروشگاه زنجیره‌ای می‌تواند کسب و کار مناسبی برای شما باشد. جهت اخذ نمایندگی فروشگاه کوروش می‌توانید با مجموعه افق کوروش در تماس باشید. همچنین برای تهویه انواع تجهیزات فروشگاهی جهت تجهیز فروشگاه خود می‌توانید از متخصصان و مشاوران ما در گروه صنعتی دی کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *