فرانچایز | فرانچایز چیست و چگونه اجرا می شود؟

فرانچایز چیست؟

فرانچایز روشی برای پخش محصولات یا خدمات می باشد. حداقل دو رده از افراد در این پروسه درگیر هستند.

  1. فرانچایز دهنده: شخص یا سازمانی که نشان تجاری برند، نام تجاری و سیستم کسب و کار را تاسیس می کند.
  2. فرانچایز کننده: شخص یا سازمانی که جهت دریافت اجازه کسب و کار تحت نام برند خاص اقدام می کند.

دو نوع سیستم فرانچایزینگ وجود دارد. نوع فرانچایزینگ کسب و کار قابل شناسایی ترین مدل آن است.

در این مدل کسب و کار، فرانچایز دهنده نه تنها نام تجاری، کالاها و خدمات را به تقاضا کننده می دهد بلکه یک سیستم کامل کسب و کار را به او می دهد.

تقاضا کننده عموما پشتیبانی های مکان یابی و توسعه را دریافت میکند. همچنین در زمینه اجرایی، استاندارد های برند، کنترل کیفیت، استراتژی بازاریابی و توصیه های کسب و کاری را از صاحب برند دریافت می کند.

اما مدل کمتر شناخته شده آن فرانچایزینگ سنتی یا پخش محصولات می باشد که مقدار فروش در آن بیشتر است.

صنایع بطری سازی، سوخت، اتومبیل و دیگر صنایع مونتاژی می تواند از این دست مثال ها باشد.

بررسی فرانچایزینگ از نظر روابط دوطرفه

بسیاری از افراد وقتی صحبت از فرانچایزینگ باشد به یاد قانون می افتند.

هرچند قوانین بسیار مهم اند اما نکته مرکزی برای فهمیدن این مسئله نیست.

در هسته خود، فرانچایزینگ در مورد رفتار صاحب برند کسب و کار می باشد. اینکه صاحب برند چگونه فرانچایزکننده را حمایت می کند، چقدر روی تأمین به موقع کالا به تقاضا کننده خود پایبند است و در نهایت نکته اصلی در این نوع قرارداد رابطه دو طرف نسبت به همدیگر می باشد.

بررسی فرانچایزینگ از نظر برندینگ

برند مهمترین دارایی یک مالک کسب و کار است. زیرا مشتری براساس آن تصمیم می گیرد که از کدام فروشگاه خرید کند و چند بار یکبار به آن سر بزند.

به صورت دقیق تر مشتری اگر برند مورد نظر خود را پیدا کند برایش هیچ اهمیتی ندارد صاحب فروشگاه چه کسی است.

اگر یک فرانچایزکننده شوید مسلما یک رابطه با مشتری خود برقرار می کنید تا رضایت و وفاداری آنها را جلب کنید.

از طرف دیگر مشتری نیز با توجه به رابطه دو طرفه ای که بین شما و ایشان بوجود می آید اقدام به خرید از شما می کند.

بررسی فرانچایزینگ از نظر سیستم و پشتیبانی

فرانچایزدهنده های بزرگ سیستم، ابزار و پشتیبانی های لازم را به فرانچایزکننده های خود ارائه می دهند.

آنها این کار را انجام می دهند تا مطمئن شوند که متقاضی قابلیت ارائه بهترین استاندارها را به مشتری دارد.

از این رو از متقاضی  انتظار دارند تا روز به روز پیشرفت کرده و سهم خود را برای افزایش شهرت شرکت در بازار را ادا کند.

وقتی مدلی از سیستم فرانچایزینگ را انتخاب می کنید، باید انواع پشتیبانی هایی که فراهم می کنند را در نظر بگیرید.

همچنین باید در نظر داشته باشید فرانچایزدهنده چگونه در ارائه خدمات و کالا تغییر ایجاد کرده که مشتری را به سمت خود بکشید.

برخی از خدماتی که فرانچایز دهندگان ارائه می کنند شامل موارد زیر است:

  • یک برند شناخته شده
  • راهنمایی انتخاب مکان فروشگاه
  • آموزش متقاضی و تیم مدیریت فروشگاه
  • تحقیق و توسعه کالا و خدمات جدید
  • پشتیبانی مرکزی و محلی
  • بازاریابی و تبلیغات اولیه و ادامه دار

برای انتخاب یک فرانچایزدهنده خوب باید توجه کنید که آن شرکت باید همواره به برند خود اعتبار و قدرت ببخشید.

این قدرت بخشیدن شامل جلوگیری از ضربه خوردن شما توسط دیگر مالکان فروشگاه ها نیز می باشد.

از آنجا که مشتریان این سیستم را یک زنجیره می بینند ارائه خدمات مناسب از یک مالک می تواند روی بقیه تأثیر مثبت بگذارد و برعکس.

پرداخت های متقاضی به فرانچایزدهنده

پرداخت ها عموما بصورت یک پرداخت اولیه و سپس پرداخت های پی در پی و برنامه ای ،که به آن حق وفاداری نیز گفته می شود، می باشد.

متقاضی بایستی روز به روز نسبت به مدیریت فروشگاه خود اقدام کرده و ریسک های انجام کار را بر عهده بگیرد.

کلام آخر

اگر دنبال راه اندازی یک فروشگاه فرانچایزی هستید در مورد این مدل کسب و کار اطلاعات کامل کسب کنید.

برند مورد نظر خود را با توجه به سوابق آن و میزان شهرت در میان مردم انتخاب کنید.

از افرادی که قبلا در این کسب و کار بودند مشاوره بگیرید.

در نهایت با تیم هایی که در این خصوص مشاوره می دهند تماس بگیرید.

در ایران فروشگاه های زنجیره ای مانند افق کورش، رفاه و اتکا چند سالی است که به متقاضیان اجازه تأسیس فروشگاه فرانچایزی می دهند.

 

دیدگاه‌ها 0

*
*