
هایپرمارکت ها از جمله فروشگاه های نو ظهوری هستند که با ایجاد تجربه جدیدی از خرید برای مشتریان، به سرعت توانستهاند سطح بالایی از رضایت آنان را کسب کنند و در تمام سطح دنیا گسترش پیدا کنند. اما در تعریف هایپرمارکتها، فروشگاههایی هستند که میتوانند احتیاجات سبد خرید مشتری خود را برآورده کنند. ترکیب کالاهای سوپرمارکت و بقیه اقلام مورد نیاز خریداران، ترکیبی جذاب است که در شهرهای بزرگ طرفداران بیشتری دارد. در ادامه مطلب به چگونگی طراحی هایپر مارکت ها میپردازیم.
چگونگی طراحی هایپرمارکت ها
هایپرمارکتها فروشگاههای وسیعی هستند که کالاهای متنوع زیادی در اختیار خریداران قرار میدهند. به دلیل وسعت و تنوع محصولی زیاد، داشتن چیدمانی با ظرافت و زیبایی اهمیت زیادی دارد.
دسترسی آسان برای مشتریان به اجناس و کالاها باید به بهترین شکل ممکن باشد و این هدف از طریق چیدمان مناسب قفسه ها، ارتفاع دقیق و طراحی متناسب آنها و همینطور جذابیت فضا تکمیل میشود و به نحوی در انتخاب مشتریان تاثیرگذار است.
امروزه به دلیل رقابت زیاد و راه اندازی فروشگاه های جدید صاحبان هایپرماکتها به گروههای تخصصی طراحی دکوراسیون و تجهیزات فروشگاهها روی میآورند. آنها سرمایه و وسعت فروشگاه خود را در اختیار گروه تخصصی قرار داده و از آنها تقاضای تجهیز و دکوربندی فروشگاه را دارند. نکته اصلی انتخاب گروهی متخصص و با تجربه است.
نکاتی در مورد طراحی داخلی هایپر مارکت
بسیاری از افراد، برای تفریح و گذران زمان دوست دارند در این مکانها وقت بگذرانند. بنابراین طراحی این فروشگاهها اهمیت زیادی دارد.
نکته قابل ملاحظه در طراحی فضای یک هایپرمارکت، توجه به ایجاد زیبایی بصری با استفاده از طراحیهای مرتبط و رنگ های مناسب مخصوصا برای قفسه ها است .
گاهی لازم است رنگ هایی که قرار است در فضای داخلی و یا بیرونی فروشگاه استفاده شود، همسو با استراتژیهای برندسازی و استانداردهای از پیش تعیین شده باشد. به عنوان مثال اگر رنگ قرمز جزوی از استراتژی و رنگ سازمانی یک برند باشد، استفاده از آن به دلیل تاثیرات روانشناختی بر روی مشتری باید با احتیاط صورت پذیرد تا در عین اینکه در ذهن مشتری میماند زیاد واضح نباشد.
یکی دیگر از نکات مهم، توجه به مکان جغرافیایی فروشگاه است. به عنوان مثال سبک فروشگاهها و سلیقه در شهر شیراز و یزد با هم متفاوت است. به همین دلیل توجه به این نکته و استفاده در فروشگاه میتواند تاثیر زیادی داشته باشد.
نکته مهمتر اینکه صرفا زیبایی دکوراسیون اهمیت ندارد. مسائلی مانند امنیت، سطح دسترسی، سادگی، شناخت ردیفهای کالا، نظافت و نظم قفسه های فروشگاهی، حتی اهمیت بو، رنگ، نور و موزیک در هایپرمارکتها هر یک جایگاه خود را دارد. حتی نحوه قرارگیری ترولی یا نیروی کار اهمیت زیادی دارد.
کلام آخر
به طور کلی طراحی دکوراسیون داخلی یک هایپر مارکت باید به گونهای باشد که مشتری به خرید بیشتر ترغیب شود و همچنین برای خریدهای بعدی باز هم فروشگاه شما را ترجیح دهد و این اتفاق زمانی رخ میدهد که مشتری شما تنوع و کیفیت کالای شما را در کنار دکوراسیونی متفاوت و جذاب ببیند. برای مشاوره درباره طراحی هایپر مارکت و اطلاعات بیشتر با مشاورین فروش دی در تماس باشید.