مقالات, تجهیزات فروشگاهی, قفسه‌بندی و طراحی

نکات مهم و موثر در طراحی سوپرمارکت

طراحی سوپر مارکت

عموماً مشتریان یک سوپرمارکت با یک لیست خرید از پیش تعیین شده وارد فروشگاه می‌شوند. آنها با برداشتن یک سبد خرید می‌خواهند در کمترین زمان ممکن با خرید کالاهای مورد نیاز خود از سوپرمارکت خارج شوند. اما امروزه اداره‌کنندگان سوپرمارکت ها به دنبال آن هستند که با ایجاد فضایی دلنشین ضمن به وجود آوردن یک تجربه لذتبخش خرید، مشتریان را به گذراندن زمان بیشتر در محیط سوپرمارکت ترغیب کنند. توقفی که قطعاً نتیجه آن خرید بیشتر و به تبع آن سود بالاتر برای مدیران این سوپرمارکت‌هاست. و اما رسیدن به این هدف مستلزم طراحی سوپرمارکت به نحوی حرفه‌ای، با در نظر گرفتن نکات مهم در این زمینه و مطابق با اصولی خاص است و از این رو چیدمان سوپرمارکت هم اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

اما این اصول چیست؟ در طراحی سوپرمارکت به چه نکاتی باید توجه شود؟

همراه ما به پاسخ سؤالات خود خواهید رسید!

نکات مهم در طراحی سوپرمارکت

برنامه‌ریزی استراتژیک یکی از دغدغه‌های اصلی هنگام طراحی سوپرمارکت است. امروزه مدیران سوپرمارکت ها به خوبی به نقش پر رنگ طراحی داخلی و مدیریت چیدمان و تأثیر مثبت آن بر رفتار مشتریان پی برده‌اند. در حقیقت، توزیع فضای کارآمد به بهترین شکل، عاملی مهم در راستای افزایش میزان رضایت مشتریان و ایجاد یک تجربه شیرین از خرید برای آن‌ها محسوب می‌شود. در طراحی سوپرمارکت توجه به فاکتورهایی اساسی نظیر جنبه‌های فنی، بازاریابی، اجتماعی و حتی روانشناختی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در نتیجه کار داشته باشد. از این رو مطالعه و همچنین تحلیل عوامل مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از همین رو قصد داریم در این مطلب به بررسی نحوه صحیح طراحی یک سوپرمارکت و طرح برخی نکات مهم در این زمینه بپردازیم.

توزیع مناسب فضا در طراحی سوپرمارکت

یکی از مهمترین اهداف در طراحی سوپرمارکت، بهینه‌سازی فضای داخلی آن به بهترین نحو، با هدف بالا بردن میزان فروش و سودآوری بیشتر است. اما آن چه که شما را به این هدف خواهد رساند تجزیه و تحلیل و درک عادات مصرف‌کنندگان است. شما با انتخاب بهترین گزینه برای سازماندهی فضا و یا به عبارتی توزیع مناسب فضا در سوپرمارکت ضمن درک خواسته مشتری، شاهد تأثیر مثبت آن بر میزان فروش خود خواهید بود. نحوه چیدمان و یا آرایش داخلی سوپرمارکت ضمن ایجاد فضایی مثبت برای خرید در واقع به نوعی مشتری را دعوت به گذراندن وقت بیشتر در فروشگاه خواهد کرد. این به این معناست که خریدار روی به کالاهایی خواهد آورد که تا قبل از ورود به سوپرمارکت حتی در فکر خرید آن هم نبوده است!

نحوه چیدمان کالا در طراحی سوپرمارکت

یکی از نکات کلیدی در طراحی سوپرمارکت توجه به نوع چیدمان و قراردادن کالاها درون قفسه های فروشگاهی است. شاید به این نکته توجه کرده باشید که در اغلب سوپرمارکت های به اصطلاح پر مشتری، کالاهای اساسی نظیر نان و یا لبنیات نظیر شیر، ماست و پنیر و نوشیدنی ها که در واقع جزئی از نیازهای روزانه و پرمصرف مشتریان به شمار می رود، در بخش انتهایی سوپرمارکت قرار داده می‌شود. اما به نظر شما دلیل این نوع چیدمان سوپرمارکت چیست؟

در حقیقت این نوعی چیدمان هوشمندانه برای وادار کردن مشتری به عبور از میان انواع قفسه های مختلف و رسیدن به کالای مورد نیاز است. به این ترتیب توجه مشتری به کالاهای قرار گرفته در مسیر جلب شده و احتمالاً کالاهای کم‌فروش‌تر با قرار گرفتن در معرض دید آن‌ها شانس بیشتری برای فروش پیدا خواهند کرد.

و اما  باید توجه داشته باشید طبق مطالعاتی که در زمینه چیدمان کالا انجام شده، عموماً مشتریان به محض ورود به فضاهایی نظیر سوپرمارکت‌ها به سمت راست خود نگاه خواهند کرد. به همین جهت قرار دادن کالاهایی که در فروش فوق‌العاده قرار دارند و یا دارای جذابیت بیشتری برای مصرف‌کنندگان هستند در این قسمت توصیه می‌شود. و اما سمت چپ فضایی مناسب برای قرارگیری کالاهایی با قیمت بالاتر است؛ زیرا اصولاً این قسمت در معرض نگاه‌های طولانی‌تری از جانب مشتریان قرار خواهد گرفت. قرارگیری کالاهایی که به لحاظ نوع مصرف مرتبط هستند در کنار یکدیگر نیز، یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه واقع شود. در نهایت می‌توان گفت نتیجه یک چیدمان صحیح در طراحی سوپرمارکت، دسترسی آسان مشتریان به کالاها و جلوگیری از هدر رفتن وقت آن ها خواهد بود.

ایجاد فضای کافی میان قفسه ها در سوپرمارکت

چیدمان سوپرمارکت

توجه به فاصله استاندارد میان قفسه‌ها در یک سوپرمارکت، نکته‌ای بسیار مهم و کلیدی محسوب می‌شود. در نظر گرفتن فاصله مناسب بین قفسه‌ها می‌تواند باعث عدم ایجاد ترافیک و یا برخورد مشتریان به یکدیگر و کالاها باشد. شاید بارها با این صحنه مواجه شده باشید، که به دلیل نزدیکی بیش از حد ردیف‌های قفسه بندی و نبود فاصله مناسب، ترافیک آزاردهنده‌ای میان راهروها ایجاد شده است. به این معنا که مشتریان به جهت نبود فضای کافی، با یکدیگر برخورد کرده، که این باعث عبور سریع آن‌ها و عدم توقف در مقابل کالاهای قرار گرفته درون قفسه‌ها خواهد شد. و یا حتی این امکان وجود دارد که در اثر برخورد مشتریان با کالاها اتفاق ناخوشایندی رخ داده و علاوه بر وارد آمدن خسارت، مشتریان دچار آسیب‌دیدگی نیز شوند. نتیجه این اتفاقات می‌تواند سبب به وجود آمدن یک تجربه ناخوشایند خرید و در نهایت کاهش میزان فروش باشد.

سخن آخر

آن چه که به عنوان صاحبین مشاغل باید بدانید، نقش مهم، تأثیرگذار و غیر قابل انکار طراحی سوپرمارکت در میزان موفقیت در این تجارت است. در حقیقت ظاهر کسب و کار شما و آن چه که در معرض دید مشتریان قرار می‌گیرد، می‌واند نقطه قوت و یا حتی نقطه ضعف شما باشد. بدون شک آن چه که در این مطلب ذکر شد تنها بخشی از هزاران نکته قابل توجه در زمینه طراحی داخلی بوده و این حوزه مستلزم بررسی و تجزیه و تحلیل فراوانی خواهد بود.

به خاطر داشته باشید زمانی که نوبت به نمایش تجارت شما می‌رسد در واقع کار شما هرگز پایان نخواهد یافت! پس همواره به دنبال ایده‌های جدید و ناب و یافتن راهی برای پیشرفت هرچه بهتر خود در کسب و کارتان باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *