ساخت، نگهداری و تعمیر سردخانه

سردخانه سیب زمینی

سردخانه سیب زمینی و هزینه های ساخت و سفارش آن
5/5 - (2 امتیاز)

سردخانه سیب زمینی؛ سیستمی برای انبارکردن این محصول پرتقاضا

کشاورزان سیب‌زمینی را در اوایل تابستان برداشت می‌کنند اما این محصول در تمام فصول سال، تقاضای بسیار بالایی دارد و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار و کشاورزان باید بتوانند این محصول را در این فصول نیز به دست مشتریان برسانند. به همین دلیل کشاورزان باید مازاد محصولات تولیدی خود را انبار کنند. انبارکردن سیب‌زمینی باید در سردخانه سیب زمینی انجام شود؛ چرا که این محصول باید تحت شرایط کنترل شده از نظر دما و رطوبت قرار بگیرد. کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار می‌توانند با استفاده از این نوع سردخانه‌ها، سیب‌زمینی‌های خود را برای مدتی طولانی انبار کنند. در این مطلب از دی کول با سردخانه‌های سیب‌زمینی و مزایای استفاده آن‌ها آشنا می‌شویم.

چرا کشاورزان باید از سردخانه سیب زمینی استفاده کنند؟

بسیاری از محصولات کشاورزی یک فصل برداشت دارند و کشاورزان فقط می‌توانند در آن فصل محصول مورد نظر خود را برداشت کنند اما برای بسیاری از این محصولات در دیگر فصول سال نیز تقاضا وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید محصولات کشاورزی ماندگاری بالایی ندارند و ظاهر و طعم آن‌ها به‌سرعت تغییر می‌کند. به همین علت بدون راهکار مناسب، نمی‌توان این محصولات را برای فصول مختلف انبار کرد.

سیب‌زمینی یکی از پرفروش‌ترین انواع محصولات کشاورزی است که بیشتر افراد به‌صورت روزانه در رژیم غذایی خود از آن استفاده می‌کنند. به همین علت تقاضا برای آن در فصول دیگر سال نیز بالا است. کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار با استفاده از سردخانه سیب زمینی می‌توانند این محصول را برای فروش در فصول دیگر انبار کنند. سردخانه به‌خوبی بافت، ظاهر، طعم و کیفیت سیب‌زمینی را حفظ می‌کند و این محصول بعد از گذشت چند ماه با بهترین کیفیت به دست مشتریان می‌رسد.

تفاوت سردخانه سیب زمینی با دیگر سردخانه‌ها در چیست؟

شرایط نگهداری از هر محصول کشاورزی در سردخانه با دیگر محصولات کشاورزی متفاوت است. برای مثال نمی‌توان سیب‌زمینی را در کنار پرتقال نگهداری کرد. چرا که هر یک از این محصولات باید در دما و رطوبتی مشخص نگهداری شوند. به همین علت کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار، برای هر محصول سردخانه‌ای مجزا درنظر می‌گیرند. باید اشاره کرد که سردخانه مجزا فقط برای محصولات پرتقاضا مانند سیب‌زمینی، سیب، پرتقال و موز است و کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار برای هر نوع میوه‌ای سردخانه نمی‌سازند.

سردخانه سیب زمینی در نوع تجهیزات و ساختمان با سردخانه‌های محصولات کشاورزی دیگر تفاوتی خاص ندارد. تفاوت اصلی سردخانه‌های سیب‌زمینی با سردخانه‌های دیگر در میزان رطوبت و دمای داخلی آن‌ها است. سیب‌زمینی باید در شرایط کنترل‌شده و مشخص نگهداری شود تا طعم و ظاهر آن طی مدت نگهداری در انبار دست‌نخورده باقی بماند.

شرایط نگهداری سیب‌زمینی در سردخانه

نگه‌داری سیب‌زمینی در سردخانه نیازمند رعایت نکات مختلف است. چرا که این محصول می‌توان به‌راحتی در سردخانه سیب زمینی از بین برود و کیفیت آن کاهش یابد. به همین علت کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار باید با شرایط نگهداری این محصول کشاورزی در سردخانه سیب زمینی آشنایی داشته باشند. 

توجه داشته باشید که سیب‌زمینی را باید در سردخانه‌های سیب‌زمینی استاندارد نگهداری کرد. شما می‌توانید طراحی و اجرای سردخانه سیب زمینی خود را به مجموعه دی کول که از مجرب‌ترین شرکت‌ها در این زمینه است، بسپارید. شرایط نگهداری از سیب‌زمینی بسته به مولفه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود. این مولفه‌ها به شرح زیر هستند:

  • خشک‌کردن: اولین مرحله از نگهداری سیب‌زمینی در سردخانه، خشک‌کردن آن است. این امر برای آن انجام می‌شود که از پوسیدگی نرم محصول و رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها روی سطح سیب‌زمینی جلوگیری کند
  • جلوگیری از جوانه‌زنی سیب‌زمینی‌ها: یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار در انبارکردن سیب‌زمینی در سردخانه سیب زمینی، جوانه‌زدن آن‌ها است. به همین علت این افراد باید با استفاده از مواد شیمایی مانند CIPC از این مشکل جلوگیری کنند
  • خنک‌کردن سیب‌زمینی: برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر، سیب‌زمینی باید به‌آرامی و طی دو الی سه هفته سرد شود. برای این کار باید سیب‌زمینی‌ها را به‌صورت روزانه و برای مدت شش الی هفت ساعت هوادهی کنند. به طور روزانه باید یک الی دو درجه دمای داخلی سیب‌زمینی‌ها کاهش پیدا کند. سیب‌زمینی را می‌توان با دمای هفت الی ده درجه و به مدت حداکثر 270 روز در سردخانه سیب زمینی انبار کرد

مزایای انبارکردن سیب‌زمینی در سردخانه مخصوص این محصول

همان‌طور که عنوان شد، کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار برای نگهداری طولانی‌مدت سیب‌زمینی باید این محصول را در سردخانه سیب زمینی نگهداری کنند اما باید اشاره داشت که استفاده از این محصول مزایای بسیاری نیز دارد. با مزایای انبارکردن سیب‌زمینی در سردخانه آشنا می‌شویم.

امکان نگهداری طولانی‌مدت سیب‌زمینی در سردخانه

اصلی‌ترین مزیت استفاده از سردخانه سیب زمینی، امکان نگهداری طولانی‌مدت این محصول در سردخانه است. کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار می‌توانند در سردخانه‌های سیب‌زمینی این محصول را تا 556 روز نگهداری کنند. البته باید اشاره کرد که میزان ماندگاری سیب‌زمینی در سردخانه به نوع آن بستگی دارد. برای مثال سیب‌زمینی‌ها زودرس را می‌توان در دمای 10 درجه برای 556 روز نگهداری کرد. از طرف دیگر سیب‌زمینی دیررس را می‌توان در دمای 7 الی 10 درجه برای 270 روز انبار کرد.

عدم افت کیفیت طعم سیب‌زمینی در سردخانه

یکی دیگر از مزیت‌های انبارکردن سیب‌زمینی با استفاده از سردخانه مخصوص این محصول، عدم افت کیفیت طعم و ظاهر سیب‌زمینی است. شرایط سردخانه سیب زمینی به شکلی طراحی شده است که کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار می‌توانند سیب‌زمینی‌های خود را برای مدتی طولانی و بدون تغییر در ظاهر و طعم آن نگهداری کنند. این امر از‌آن‌جهت اهمیت دارد که طعم و ظاهر از مهم‌ترین مولفه‌ها برای مشتریان در انتخاب سیب‌زمینی هستند.

دسترسی به سیب‌زمینی در تمام فصول سال برای تنظیم بازار

همان‌طور که عنوان شد فصل برداشت طبیعی سیب‌زمینی در اوایل تابستان است اما این محصول در تمام ماه‌های دیگر سال نیز تقاضا دارد. به همین دلیل دولت‌ها و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار برای عرضه این محصول در ماه‌های دیگر و تنظیم قیمت بازار آن، می‌توانند مازاد سیب‌زمینی‌های کشاورزان را در سردخانه سیب زمینی انبار کنند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا در فصول دیگر بتوانند نیاز بازار برای خرید سیب‌زمینی را تامین کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند با انبارکردن این محصول در سردخانه سیب زمینی، قیمت آن را در ماه‌های دیگر تنظیم کنند.

تجهیزات و قطعات سردخانه‌های سیب‌زمینی کدام‌اند؟

تجهیزات مختلفی مانند ساندویچ پنل‌ها، اواپراتور، کندانسور و کمپرسور در سردخانه‌های سیب‌زمینی استفاده می‌شوند. هر یک از این تجهیزات نقش مهمی در فرایند سرمایش سردخانه ایفا می‌کنند و وجود آن‌ها برای کارایی درست سردخانه ضروری است. به همین علت کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار باید با انواع تجهیزات و قطعات سردخانه‌ آشنایی داشته باشند. باید اشاره داشت که شما می‌توانید تمام تجهیزات مورد نیاز احداث سردخانه سیب زمینی را از مجموعه دی کول خریداری کنید. تمام تجهیزات موجود در دی کول از بهترین برندهای بازار هستند و کارایی بسیار خوبی خواهند داشت. با قطعات مختلف سردخانه‌های سیب‌زمینی آشنا می‌شویم.

اواپراتور سردخانه‌های سیب‌زمینی

فرایند سرمایش در سردخانه‌های سیب‌زمینی شباهت زیادی به فرایند سرمایش در یخچال‌ها دارد. در این سیستم نیز در ابتدا گرمای محیط توسط گاز مبرد جذب شده و سپس محیط خنک می‌شود. گاز مبرد گرمای محیط را با استفاده از اواپراتور به خود جذب می‌کند. اواپراتور یکی از مهم‌ترین قطعات سردخانه‌های سیب‌زمینی است که بدون آن عملکرد سیستم سرمایش سردخانه مختل می‌شود.

کندانسور سردخانه‌های سیب‌زمینی

گرمای جذب‌شده توسط گاز مبرد باید از سیستم سردخانه خارج شود. به همین دلیل کندانسور در سیستم سرمایش سردخانه تعبیه شده است. این قطعه با استفاده از لوله‌های شبکه‌ای مسی، گرمای موجود در گاز مبرد را به بیرون از سیکل سردخانه منتقل می‌کند. کندانسور سردخانه اهمیت بسیار زیادی در سیستم سرمایشی دارد؛ چرا که گرمای گاز مبرد باید حتما از سیکل سرمایش سردخانه سیب زمینی خارج شود.

کمپرسور سردخانه سیب زمینی

قلب تپنده یا کمپرسور سردخانه سیب زمینی، مهم‌ترین قطعه این سیستم است. گاز مبرد برای سردسازی محیط سردخانه باید در تجهیزات مختلف مانند اواپراتور و کندانسور انتقال پیدا کند. نیروی موردنیاز انتقال این گاز توسط کمپرسور سردخانه تامین می‌شود. انتخاب کمپرسور به ظرفیت و میزان بار برودتی سردخانه سیب زمینی بستگی دارد. عموما در سردخانه‌ها از کمپرسور‌های 2 الی 80 اسب بخاری استفاده می‌‌شود.

تجهیزات عایق‌بندی و ساندویچ پنل‌ها

عایق‌بندی از مهم‌ترین مولفه‌ها در احداث سردخانه سیب‌زمینی است. چرا که عایق‌بندی از هدررفت انرژی سردخانه و ورود باکتری‌ها و دیگر مواد آلوده به داخل آن جلوگیری می‌کند. به همین دلیل از تجهیزات مختلفی مانند ساندویچ پنل‌ها برای عایق‌بندی سردخانه‌های سیب‌زمینی استفاده می‌شود. ساندویچ پنل‌ها تجهیزاتی هستند که از سه لایه مجزا ساخته شده‌اند. لایه‌های بیرونی و درونی این تجهیزات از ورق فلزی گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می‌شود. در لایه میانی نیز برای عایق‌بندی بهتر، از فوم پلی‌اورتان استفاده می‌کنند.

درب سردخانه سیب زمینی

درب سردخانه یکی از مهم‌ترین تجهیزات انواع سردخانه‌ها و به‌خصوص سردخانه سیب‌زمینی است. این قطعه باید عایق‌بندی خوب و کاربری آسانی داشته باشد و تمام کارکنان باید بتوانند به‌راحتی درب سردخانه را باز و بسته کنند. همچنین درب سردخانه سیب‌زمینی باید در برابر هدررفت انرژی نیز مقاوم باشد.

با دی کول صاحب بهترین سردخانه سیب‌زمینی شوید

همان‌طور که عنوان شد تمام کشاورزان و صاحبان کسب‌وکار در میوه‌وتره‌بار که محصول اصلی آن‌ها سیب‌زمینی است، باید از سردخانه سیب‌زمینی برای انبارکردن این محصول استفاده کنند. طراحی و ساخت سردخانه دشواری‌های زیادی دارد و یک کار تخصصی است. به همین علت این کار را باید به یک مجموعه معتبر مانند مجموعه دی کول سپرد. گروه دی کول در طراحی و ساخت انواع سردخانه تجربه بالایی دارد و از صفر تا صد پروژه ساخت سردخانه مورد نظر شما را برعهده می‌گیرد. همچنین شما می‌توانید جدیدترین و بهترین تجهیزات سردخانه روز دنیا را از مجموعه گروه دی کول خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *