مقالات, تجهیزات فروشگاهی

آشنایی با سبد خرید فروشگاهی و انواع آن

سبد خرید فروشگاهی

امروزه در بسیاری از فروشگاه‌های مرکزی و هایپر مارکت‌ها از سبدهای خرید دستی و چرخدار جهت کمک به مشتریان استفاده می‌شود. این سبدها اغلب از جنس پلاستیک و یا فلزی تولید شده و در نزدیک درب ورودی فروشگاه قرار داده می‌شوند. خریداران به محض ورود به فروشگاه می‌توانند یکی از سبدها را انتخاب کرده و در طول فروشگاه اقدام به خرید کردن بنمایند. این ساز و کار باعث ساده‌تر شدن فرایند فروش کالا شده و البته یک حس مشتری‌مداری را در خریداران ایجاد می‌کند. در این مقاله قصد داریم دربارۀ سبد خرید فروشگاهی و کاربردهای آن صحبت کنیم.

آشنایی با سبد خرید فروشگاهی

سبد فروشگاه

امروزه سبد فروشگاه در انواع متفاوت و با طراحی‌های مختلفی تولید می‌شوند. دسته‌بندی این سبدها با توجه به ظرفیت آنها و بر حسب لیتر محاسبه می‌گردد. برای مثال سبد های فروشگاهی ده لیتری، حجم مناسبی برای فروشگاه‌های کوچک و متوسط دارند؛ زیرا خریداران این فروشگاه‌ها اغلب می‌خواهند چند محصول را همراه هم انتخاب کنند که در اختیار داشتن این سبدها فرایند خرید را برای آنها لذت‌بخش‌تر و ساده‌تر خواهد کرد. این در حالی است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نوع چرخ خرید فروشگاهی یا ترولی فروشگاهی استفاده می‌شود؛ زیرا وسعت این فروشگاه‌ها بیشتر بوده، مسافتی که خریدار باید در فروشگاه طی کند نیز طولانی‌تر است. به همین خاطر استفاده از سبدهای چرخدار مناسب‌تر به نظر می‌رسد. امّا در فروشگاه‌های کوچکتر دیگر نیازی به سبدهای چرخدار نیست و بهره بردن از سبدهای خرید ده تا بیست لیتری مناسب است.

چرا استفاده از سبد خرید فروشگاهی ضروری است؟

در گذشته‌های دور، در ایران فروشگاه‌های بزرگ وجود نداشتند و فرایند خرید و فروش فقط از یک مکانیزم کلی پیروی می‌کرد. به این شکل که مشتری برای تهیۀ هر محصولی به مغازۀ مربوطه مراجعه کرده، از خریدار دربارۀ آن محصول سؤال می‌کرد. خریدار نیز از داخل ویترین یا یخچال صنعتی و یخچال فروشگاهی محصول مورد نظر را آماده کرده و در اختیار خریدار قرار می‌داد. امروزه امّا دیگر این مکانیزم فروش قدیمی شده و جای خود را به ساز و کارهای جدید داده است. این تغییرات بیشتر به جهت افزایش تنوع محصولات و رشد فرهنگ شهرنشینی صورت گرفته است. امروزه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپر مارکت ها بخش مهمی از عرضۀ محصولات خانگی را برعهده دارند؛ که در این فروشگاه‌ها طبیعتاً نمی‌توان به سبک گذشته عمل کرد. حتی فروشگاه‌های کوچکتر نیز امروزه تغییر رویه داده و نقش مشتری را در انتخاب محصول با در معرض نمایش و دسترسی قرار دادن محصول بیشتر کرده‌اند. با اعمال این دست از تغییرات، نحوۀ خرید مایحتاج خانگی نیز به کلی دچار دگرگونی شده است. در حقیقت اگر زمان‌های گذشته خریدار فقط برای خرید یک یا دو محصول به فروشگاهی مراجعه می‌کرد، امروزه ترجیح می‌دهد تمامی خریدهای خانه‌اش را به صورت یکپارچه انجام دهد. این موضوع سبب شده تا فروشگاه‌ها به فکر فراهم کردن رفاه بیشتر مشتریان خود بیفتند؛ که بخشی از این رفاه به کمک چرخ خرید و سبد های خرید فروشگاهی ساده صورت می‌گیرد. البته سبدهای خرید چرخدار یا ترولی، بیشتر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده می‌شود. ولی سبدهای دستی از نوع ساده و دسته‌دار را می‌توان در تمامی فروشگاه‌ها مورد استفاده قرار داد.

انواع سبد خرید فروشگاهی

شرکت‌های تولیدکنندۀ سبد فروشگاه امروزه این سبدها را در طرح‌های متنوعی تولید می‌کنند که البته ساده‌ترین طرح ممکن برای این سبدها استفاده از سبدهای توری پلاستیکی و یا فلزی است. دسته‌بندی این سبدها معمولاً بر اساس ظرفیت آنها صورت می‌گیرد. این سبدها را می‌توان در اندازه‌های ده لیتری تا حدود سی لیتری نیز تولید کرد. امّا باید توجه داشت که طراحی این سبدها به منظور جلب رضایت مشتری و راحتی بیشتر آنهاست. پس انتخاب ظرفیت‌های بالا برای سبدهای خرید باعث سنگین شدن سبد شده، اتفاقاً موجب نارضایتی مشتری می‌شود. اگر احساس می‌کنید میزان خرید مشریانتان بیشتر از ظرفیت سبدهای ده تا پانزده لیتری است، شابد بهتر باشد از ترولی‌ها یا سبدهای چرخدار در فروشگاه خود استفاده کنید. در ادامه مزیت ها و معایب سبدهای خرید پلاستیکی و فلزی را نام خواهیم برد.

سبدهای خرید فلزی

سبد خرید فروشگاهیبسیاری از فروشگاه‌ها از سبد های خرید فروشگاهی فلزی استفاده می‌کنند. دلیل این انتخاب‌ها به ظاهر شیکتر این سبدها و البته استحکام آنها برمی‌گردد. سبدهای فلزی معمولاً به صورت جوش تولید شده و دسته‌های آنها دارای ضربه‌گیر پلاستیکی است. دلیل این انتخاب هم سهولت حمل سبد و راحتی بیشتر آن است. از معایب سبد های فروشگاه فلزی هم می‌توان به وزن بیشتر آن اشاره کرد. اگر بخواهید از سبدهای فروشگاهی با ظرفیت‌های بالا استفاده کنید، وزن سبد زیاد شده و انتخاب این جنس برای سبد زیاد مناسب نخواهد بود. عیب دیگر سبدهای فلزی قیمت تمام شدۀ آنهاست. هزینۀ تولید سبدهای فلزی بیشتر از سبدهای پلاستیکی است. اگرچه دارای استحکام بیشتری هستند و زمان بیشتری عمر می‌کنند.

سبدهای خرید پلاستیکی

اگر صاحب فروشگاه کوچکتری باشید و بخواهید از سبد های خرید فروشگاهی استفاده کنید، شاید به خاطر هزینه‌های بالای انتخاب سبدهای فلزی، سبدهای پلاستیکی گزینۀ بهتری برای شما باشد. این سبدها امروزه از مواد پلیمری قابل بازیافت تولید می‌شوند؛ که البته بسته به جنس پلیمر دارای پایداری متفاوتی خواهد بود. اگر از پلیمر فشرده در ساخت سبد استفاده شده باشد، استحکام سبد تولید شده حتی می‌تواند با سبدهای فلزی برابری کند. سبدهای فروشگاهی پلاستیکی معمولاً در ظرفیت‌های پایین تولید می‌شوند. ولی اگر در ظرفیت‌های بالاتر نیز تولید گردند، وزن کمتری نسبت به سبدهای فلزی خواهند داشت که مزیت بزرگی است. ضمناً به خاطر تولید کارخانه‌ای سبدهای پلاستیکی هزینۀ تولید آنها پایین‌تر بوده و انتخاب آنها برای مغازه‌های کوچکتر نیز مقرون به صرفه خواهد بود. از معایب این سبدها نیز می‌توان به استحکام پایین‌تر آنها اشاره کرد.

تنوع انتخاب، تبلیغات مشتری‌مدار

یکی از کارهای جالبی که بعضی فروشگاه‌ها انجام می‌دهند، استفاده از ایده‌های نوین مشتری‌مداری است. برای مثال در بحث استفاده از سبد های خرید فروشگاهی ، بعضی از فروشگاه‌ها از چند سبد در رنگ‌بندی‌های متفاوت استفاده می‌کنند؛ که هر رنگ معنا و مفهوم مشخصی دارد؛ برای مثال ممکن است فروشگاهی از دو رنگ سبز و قرمز در سبد های فروشگاه خود استفاده کند. و رنگ سبز به این معنا باشد که خریدار نیاز به مشورت فروشنده‌ها نداشته، می‌تواند به تنهایی خریدهایش را انجام دهد. یا با رنگ قرمز اعلام کند که در انتخاب محصولات مورد نظر نیاز به مشورت فروشنده داشته و به این طریق از کارکنان فروشگاه طلب کمک کند. همچنین شما نیز می‌توانید از ایده‌های ابتکاری در انتخاب رنگ و طرح این سبدها استفاده کنید و به این شیوه در جهت جذب بیشتری مشتری بکوشید.

جمع‌بندی

امروزه در بسیاری از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ از این سبدها استفاده می شود. این سبدها مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مساحت فروشگاه زیاده نبوده و نیازی به چرخ خرید نیست. این سبدها باعث می‌شود خریدار احساس رضایت بیشتری در موقع خرید داشته باشد و در طول فرایند خرید، محصولات مورد نظرش را با آرامش بیشتری انتخاب کند. این سبدها در دو نوع پلاستیکی و فلزی و با ظرفیت‌های متفاوت تولید می‌شوند. که هر کدام از این دو نوع مزایا و معایب خود را دارند. در هر حال هدف اصلی برای استفاده از این سبدهای خرید جلب رضایت مشتری و آسان‌سازی فرایند خرید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *