مقالات, انواع تجهیزات, تجهیزات فروشگاهی

سبد حراجی؛ انواع و موارد استفاده از آن در فروشگاه

سبد حراجی

سبد حراجی فروشگاهی، امروزه در بسیاری از فروشگاه های هایپرمارکتی و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این سبدها عمدتاً به صورت مستطیلی و فلزی تولید می شوند. کاربرد سبدهای حراج در فروش محصولاتی است که معمولاً تخفیف خورده اند و فروشنده قصد دارد آن ها را در معرض نمایش و در دسترس خریداران قرار دهد. این روش راهکار مفیدی برای فروشگاه های بزرگ است. در این مقاله قصد داریم دربارۀ این سبدها بیشتر توضیح دهیم. با انواع آن آشنا شویم و موارد استفاده از آن ها را نام ببریم. پس اگر می خواهید بیشتر دربارۀ سبد های حراجی بدانید با ما همراه باشید.


جهت مطالعه بیشتر در این باره پیشنهاد می کنیم این مقاله تخصصی را مطالعه کنید : سبد حراجی و انواع آن


حراج های فصلی؛ راهکاری برای افزایش میزان فروش

احتمالاً در موقع خرید بارها با نوشته هایی مثل تخفیف ویژه یا حراج فصلی رو به رو شده اید. حراج های فصلی یا مقطعی یکی از تاکتیک های فروش محصول است. در این گونه موارد ممکن است فروشنده از حاشیه سود خود کم کرده و به این فکر باشد که از راه فروش بیشتر این میزان ضرر اندک را جبران کند. در حقیقت هدف حراج هم همین است. راهکاری دو سویه که هم به نفع فروشنده است و هم به نفع خریدار. در این بین فروشنده ها راه های متفاوتی برای نشان دادن اجناس حراجی خود دارند. برای مثال ممکن است در یک هایپرمارکت از سبدهایی ویژه استفاده کنند که نقش سبد حراجی را داشته باشد. یا مثلاً ممکن است در یک فروشگاه پوشاک بخش مجزایی برای این کار در نظر گرفته شود. اگرچه راه کارهای متفاوتی برای این موضوع وجود دارد، امّا استفاده از این سبدها شاید راه مناسب تری باشد. دلایل مختلفی هم برای استفاده از این مدل سبدها وجود دارد که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.


پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید : تاثیر قفسه بندی مناسب در افزایش فروش


آشنایی با سبد حراجی و فلسفۀ فکری آن

تصور کنید در یک فروشگاه زنجیره ای، مکان مشخصی برای محصولات تخفیف خورده در نظر گرفته شود. در این صورت افرادی که برای خرید به این فروشگاه مراجعه می کنند، همیشه می دانند که این قفسه مخصوص کالاهای تخفیف خورده است. به این شکل فروشنده می تواند پیوسته از این راهکار برای فروش محصولات فصلی اش استفاده کند. ولی در نظر گرفتن یک مکان مشخص همیشه هم کارآمد نیست. به این خاطر که قرار نیست همیشه محصولی برای حراج داشته باشید. و اگر مثلاً چند قفسه فروشگاهی را به بخش حراجی فروشگاه اختصاص دهید، در این صورت مواقع بسیاری پیش می آید که مجبور می شوید آن را خالی رها کنید. کاری که اصلاً به سود شما نیست و حتی وجهۀ بدی نیز به فروشگاه شما می دهد. امّا استفاده از سبد حراجی می تواند این مشکل را به سادگی حل کند. طراحی این سبدها به شکلی است که فقط در مواقع لازم مورد استفاده قرار می گیرند. و در مواقعی که نیازی به آن ها نیست، به سادگی می توان آن ها را جمع کرده و انبار نمود. نکتۀ دیگر اینکه طراحی این مدل از سبدها به شکلی است که می توان آن ها را در مکان های پر رفت و آمد فروشگاه قرار داد. موضوع بعدی مربوط به تبلیغات فروشگاهی است. امروزه از سبدهای حراجی کمد دار می توان برای تبلیغات محیطی در فروشگاه نیز استفاده کرد. همچنین این سبدها به گونه ای طراحی می شوند که محصولات آن ها به طور کامل و واضح در دسترس مخاطبان و مشتریان باشد. همین چند عامل باعث شده تا این ابزار مورد استقبال فروشگاه ها قرار بگیرد.


توصیه می کنیم در صورت تمایل مقاله بررسی کلی پارامتر های موثر در انتخاب قفسه های فروشگاهی را بخوانید


موارد استفاده از سبد حراجی

با توجه به فلسفۀ فکری سبد حراجی و نقش آن در فروش محصولات، می توان از این سبدها در مکان های متفاوت و فروشگاه های مختلفی استفاده کرد. بیشترین کاربرد این سبدها در مراکز فروش زنجیره ای است. حالا می خواهد فروش محصولات و مایحتاج روزانه باشد، یا مثلاً فروشگاه پوشاک. البته نحوۀ طراحی این سبد به نوعی است که حتی می توان از آن به عنوان سبد عرضۀ کالا نیز استفاده کرد. به این صورت که در فروشگاه های کوچک نیز برای عرضۀ محصولات و نمایش آن ها به جای دکورهای پر هزینۀ ثابت از سبدهای حراجی بهره برد.

انواع سبد حراجی

سبد حراج ام دی اف

سبد های حراجی اغلب در دو نوع خاص کمد دار و مفتولی تولید می شوند. ولی طرح و اندازه های آن ها می تواند متفاوت باشد. در ادامه به مرور مزایا و معایب هر یک از این دو نوع اشاره هایی خواهیم کرد.

سبد حراجی مفتولی

متداول ترین سبد های حراجی موجود در بازار، سبدهای مفتولی هستند. سبدهایی که با استفاده از سیم مفتول با روکش نیکل تولید می شوند. مهم ترین ویژگی این سبدها این است که می توان به سادگی ارتفاعشان را تنظیم کرد. به علاوه این مدل از سبدها مفتولی اغلب مجهز به صندلی چرخ دار هستند؛ که این موضوع حمل و نقل آنها را ساده تر می کند. اتصالات سبد ممکن است به کمک جوش باشد. ولی اگر می خواهید از سبد حراجی به صورت مقطعی استفاده کنید، بهتر است از سبدهایی بهره ببرید که قابلیت مونتاژ دوباره را داشته باشند و اتصالات آن ها به کمک پیچ و مهره برقرار شده باشد. در این صورت، موقع جمع آوری حجم کمتری را در انبار اشغال می کنند. این سبدها وزن کمی دارند و از استحکام خوبی نیز برخوردار هستند. از این نوع، سبد حراجی MDF آن در سایت گروه صنعتی دی موجود است.

سبد حراجی کمد دار

سبدهای کمد دار نوع خاصی از سبد های حراجی هستند که بیشتر در مراکز فروش زنجیره ای یا نمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سبدها پایۀ ثابت دارند و جنسشان ممکن است از ورقه های فولادی یا حتی چوب باشد. مهم ترین عیب سبدهای کمد دار این است که پایه های آن ها ثابت بوده و ارتفاع شان قابل تنظیم کردن نیست. ولی در عوض فضای بیشتری را در اختیار فروشنده قرار می دهد. ضمن اینکه می توان از سطح سبد برای تبلیغات فروشگاه بهره برد. همچنین مسئلۀ حمل و نقل آن ها نیز اهمیت دارد. زیرا اغلب به صورت مونتاژ شده تولید می شوند و قابلیت جدا کردن قطعات در آن ها پیش بینی می شود.

جمع بندی

امروزه از سبدهای حراج به منظور نمایش کالاهای خاص و حراجی در فروشگاه های بزرگ و مراکز زنجیره ای استفاده می شود. این سبدها به صورت مونتاژ شده تولید می شوند و به صورت موقت مورد استفاده قرار می گیرند. سبدهای حراجی دارای چرخ بوده و حمل و نقل آن ها ساده است. طراحی این سبدها به نوعی است که محصولات موجود در آن ها کاملاً در دسترس مشتریان قرار می گیرد. سبدهای حراجی اغلب به صورت مفتولی و گاه به صورت کمد دار تولید می شوند که هریک از این دو نوع دارای مزایا و معایب خاصی است. با استفاده از سبدهای حراج، می توانید فروش محصولات فصلی فروشگاه خود را بهتر مدیریت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *