طراحی چیدمان و قفسه بندی

اصول و قواعد رنگ‌بندی قفسه‌های فروشگاه

اصول و قواعد رنگ‌بندی قفسه‌های فروشگاه
امتیاز دهید

امروزه در جوامع صنعتی و با توجه به افزایش رقابت میان خرده فروشی ‌ها، اولین گام برای شروع هر پروژه، تلاش برای یک طراحی چیدمان حرفه‌ای برای فضای مورد نظر است. طراحی که بتواند با یک چیدمان بصری، چنان بر مخاطب تأثیر بگذارد که او را ترغیب به ماندن در آن فضا کند. از همین رو یک چیدمان منطبق بر قواعد و اصول را می‌توان یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین بخش‌های یک فروشگاه به شمار آورد. اگر بخواهیم تعریفی از چیدمان در یک فروشگاه داشته باشیم باید بگوییم، در واقع تلاشی جهت هماهنگ‌سازی ما بین رنگ‌ها، قفسه فروشگاهی و به طور کلی تجهیزات داخل فروشگاه است.

در حقیقت رعایت اصول و قواعدی که هدف آن نه تنها ایجاد ظاهری جالب توجه می‌باشد، بلکه راهی جهت تسهیل دسترسی خریداران و پرسنل به کالاهای عرضه شده و به نوعی بالا بردن سطح رفاه آنان و در نهایت رسیدن به کسب و کاری سود آور محسوب می‌شود. اما یکی از بخش‌های مهم و اثربخش در بحث چیدمان فروشگاهی، توجه به الگوی رنگ بندی قفسه ها و تجهیزات فروشگاه است. لذا در این مطلب سعی داریم با بررسی اهمیت توجه به  اصول رنگ بندی و نقش آن در جذب خریدران، به بیان نکاتی کاربردی در این زمینه بپردازیم.

رنگ بندی قفسه ها

تأثیر رنگ‌ها بر طراحی و چیدمان فروشگاه‌ها

همانطور که در بخش قبل گفته شد، یکی از اثرگذارترین بخش‌های طراحی در خرده فروشی‌ها، توجه به رنگ بندی قفسه‌ها و دیگر تجهیزات فروشگاهی و کیفیت آن در فضای داخلی فروشگاه است. فاکتوری که می‌تواند ضمن جلب توجه مشتریان، تأثیر چشمگیری بر الگوی خرید آنان و افزایش میزان فروش محصولات نیز داشته باشد. در حقیقت رنگ‌ها را می‌توان یک راه ارتباط بصری با خریداران به شمار آورد. به همین جهت به کار بردن طیف وسیعی از رنگ‌های مناسب، می‌تواند راهی برای برقراری هرچه بهتر این ارتباط باشد. اما رسیدن به این هدف و ایجاد یکی ارتباط اثربخش، مستلزم شناخت ویژگی‌های استفاده از هر رنگ و تأثیر آن بر افراد است.

اما مهم است که بدانید، رنگ انتخابی شما باید حاوی ویژگی‌هایی باشد که در ادامه به برخی از این خصوصیات و ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد.

ویژگی‌های رنگ مناسب در چیدمان فروشگاه

باید همیشه به خاطر داشته باشید محل کسب و کار شما جایی برای پیاده سازی طراحی مورد علاقه شما نیست! در واقع آن چه که باید به آن توجه کنید، واکنش خریداران به رنگ مورد استفاده در طراحی داخلی و اثر روحی آن بر مشتریان است. شما با شناخت رنگ‌ها می‌توانید به این آگاهی برسید که کدام رنگ می‌تواند برای خریداران، آرامش بخش و یا حتی عصبی کنده و کسالت آور باشد.

در انتخاب رنگ جهت طراحی داخلی فروشگاه باید به این نکته توجه کنید که کدام رنگ این توانائی را دارد که القاکننده حسی مثبت در مشتری باشد. به عنوان مثال استفاده از رنگ‌های سرد نظیر آبی در قفسه بندی ها آرامش بخش و رنگ‌های گرمتری همچون نارنجی می‌تواند نشاط آور باشد. و یا رنگ‌هایی نظیر زرد و یا قرمز که هیجان آور و جذاب است. اگرچه هر رنگ می‌تواند ویژگی‌های مثبتی داشته باشد، اما استفاده بیش از حد و نامعقول از آن نیز اثر معکوس گذاشته و نتایج منفی در پی داشته باشد. پس رعایت حد تعادل در استفاده از هر رنگ در طراحی داخلی فروشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نکات مهم در انتخاب رنگ قفسه بندی فروشگاه

در مطالب گذشته به نقش و اهمیت قفسه بندی در فروشگاه‌ها تا حدودی اشاره کردیم. اما در کنار انتخاب نوع مناسب از قفسه بندی با توجه به فضا، رنگ بندی قفسه‌ها نیز فاکتوری مهم در جلب توجه مشتری محسوب می‌شود. در یک طراحی اصولی باید رنگی برای قفسه بندی انتخاب شود که این قدرت را داشته باشد که مشتریان را در راهروهای فروشگاه و مقابل قفسه محصولات متوقف کند.

یک طراح دکوراسیون فروشگاه، باید با توجه به اصول روانشناختی رنگ‌ها و تسلط بر نوع اثر هر یک از این رنگ‌ها در بخش‌های مختلف فروشگاه، بهترین گزینه را انتخاب کند. رنگی که با برانگیختن احساس‌هایی متفاوت در خریداران، راهی برای ترغیب مشتریان به خرید بیشتر باشد. رنگ انتخابی برای قفسه بندی فروشگاه، باید انرژی بخش و نشاط آور و در عین حال آرامش بخش نیز باشد. به عنوان مثال استفاده از رنگ‌های تند، خصوصاً در قفسه بندی‌های مختص به محصولات غذایی، برای خریداران جذاب و هیجان آور است. البته کاربرد این نوع رنگ‌ها بستگی به سبک فروشگاه نیز دارد. رنگ‌های تند گزینه‌ای مناسب جهت استفاده در قفسه بندی فروشگاه‌های مدرن، و رنگ‌های ملایم تر انتخابی صحیح برای یک سبک کلاسیک است.

علاوه بر توجه به سبک و نوع رنگ، باید بدانید استفاده از تضاد رنگ‌های تیره و روشن در انتخاب رنگ بندی قفسه‌ ها نیز بسیار مهم است. اما در ادامه مطلب با معرفی برخی رنگ‌ها و نوع اثر آن بر مشتریان، شما را در انتخاب رنگی مناسب جهت قفسه بندی فروشگاه همراهی خواهیم کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.

شناخت تأثیر رنگ‌های مختلف در قفسه بندی فروشگاه

در بحثی که مطرح شد، به اهمیت رنگ‌ها و نقش ویژه آن در طراحی داخلی و همچنین قفسه بندی فروشگاه پی بردیم. اما آن چه که نیاز است در این بخش بررسی کنیم، اثر هر رنگ و شناخت تأثیرات روانی استفاده از این رنگ‌ها بر خریداران است. در ادامه به عنوان نمونه به برخی از این رنگ‌ها اشاره خواهیم نمود.

استفاده از رنگ زرد در چیدمان و قفسه بندی فروشگاه

رنگ زرد به عنوان رنگی جالب توجه و جذاب می‌تواند یک انتخاب خوب برای بخش ورودی در فروشگاه باشد. این رنگ با قدرت تحریک ذهن می‌توان القاکننده هیجان و شادی به فرد و جذب او به سمت فضای مورد نظر باشد.

استفاده از رنگ نارنجی در چیدمان و قفسه بندی فروشگاه

احتمالاً به خوبی می‌دانید که رنگ نارنجی از جمله رنگ‌های تند و سرشار از انرژی و تحرک است. رنگی که به طور معمول در بخش قفسه بندی محصولات غذایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. علت آن، اثر این رنگ بر تحریک اشتهای خریداران و به تبع آن، خرید بیشتر است.

استفاده از رنگ قرمز در چیدمان و قفسه بندی فروشگاه

بدون شک بارها با رنگ قرمز در قفسه بندی‌ هایپرمارکت‌‌ها، سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ روبرو شده اید. این رنگ به قدری جذاب و گیراست که عموماً در اعلام فروش ویژه در فروشگاه‌ها از این رنگ استفاده می‌شود. رنگی به شدت هیجان آور که در کنار جذابیت آن باید به این نکته توجه شود که کاربرد بیش از حد آن نیز می‌تواند تبعات منفی در بر داشته باشد. یکی از اثرات استفاده خارج از تعادل رنگ قرمز، ایجاد تشویش و اضطراب در خریداران است. یک مشتری با احساس استرس، قطعاً مدت زیادی در فروشگاه شما توقف نخواهد کرد!

استفاده از رنگ سبز در چیدمان و قفسه بندی فروشگاه

به کار بردن رنگ سبز البته در طیف روشن، در قفسه بندی بخش‌های خاصی از فروشگاه می‌تواند بسیار اثربخش و مثبت باشد. سبز به عنوان رنگی از طبیعت، سرشار از حس تازگی و آرامش بوده و می‌تواند عاملی مثبت برای جذب هر چه بیشتر مشتری محسوب شود. این رنگ عموماً مناسب جهت استفاده در قفسه بندی بخش‌های آرایشی و بهداشتی فروشگاه می‌باشد.

%D8%B1%D9%86%DA%AF %D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C %D9%82%D9%81%D8%B3%D9%87 %D9%87%D8%A7%DB%8C %D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87 2

سخن آخر

و اما نکته قابل نوجه، استفاده از رنگ‌ها در حد تعادل و به عبارتی محتاطانه است. کاربرد بیش از حد هر رنگ در قسمت‌های داخلی فروشگاه و قفسه بندی‌ها، حتی با داشتن ویژگی‌های مثبت فراوان، می تواند بر خلاف تصور شما اثری مخرب و منفی بر میزان فروش شما به عنوان صاحبان مشاغل داشته باشد. پس با در نظر گرفتن تمامی نکات مطرح شده، می‌توانید با یک انتخاب مناسب در چیدمان و رنگ بندی قفسه ها در فروشگاه، از مزایای این انتخاب بهره‌مند شوید. برای خرید و قیمت انواع قفسه با گروه صنعتی دی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *