در گذشته امکان خرید کلیه محصولات پروتئینی از مراکز متمرکز و مختص به این محصولات، امکانپذیر نبود. در واقع جهت خرید هرکدام از انواع محصولات پروتئینی نظیر گوشت، مرغ، قارچ و…  نیاز به مراجعه به مراکز خرید پراکنده و متعددی بود. اما به مرور، پیشرفت صنایع غذایی و همچنین افزایش مشغله‌های زندگی دلیلی برای جذب اکثریت به سمت محصولات پروتئینی نظیر انواع سوسیس، کالباس، همبرگر، گوشت‌های بسته‌بندی آماده مصرف و … شد. و این جرقه‌ای بود برای ایجاد فروشگاه‌هایی متمرکز برای ارائه محصولات پروتئینی به مشتریان متقاضی این محصولات. بگونه‌ای که امروزه در اکثر نقاط شهر شاهد فعالیت تعداد زیادی از فروشگاه‌های بزرگ و کوچک پروتئینی هستیم. در این مقاله می‌خواهیم یک راهنمای جامع برای راه اندازی فروشگاه مواد پروتئینی و مغازه پروتئینی ارائه دهیم.

حیطه فعالیت فروشگاه‌های محصولات پروتئینی

همانطور که از نام این فروشگاه‌ها پیداست، محصولات ارائه شده در آن ها شامل فراورده‌های پروتئینی نظیر گوشت سفید، گوشت قرمز بصورت بسته‌بندی‌های آماده در انواع چرخ کرده، فیله، شنیسل، همبرگر، استیک، انواع سوسیس، کالباس، تخم مرغ و کلیه محصولات مرتبط با این دسته می‌باشد.

راه اندازی فروشگاه مواد پروتئینی

اقدامات اولیه در راه اندازی فروشگاه مواد پروتئینی

اولین اقدام مورد نیاز جهت راه اندازی یک مغازه مواد و فرآورده‌های پروتئینی و گوشتی، تهیه یک طرح تجاری است که در آن میزان سرمایه مورد نیاز اولیه که شامل تجهیزات مورد نیاز، خرید یا اجاره مغازه، تعداد نیروی کاری مورد نظر و حقوق تقریبی آنها در طول ۶ ماه است. چرا که در ۶ ماه ابتدایی آغاز به کار معمولا سود حاصل از فروش به قدری نخواهد بود که بتوانید با آن حقوق نیروی کار خود را بپردازید.

قدم بعدی اقدام قانونی برای دریافت پروانه کسب فرآورده‌های گوشتی و پروتئینی خواهد بود که با مراجعه به اتحادیه صنف و ثبت درخواست به همراه ارائه مدارک و معرفی ملک طی یک دوره که معمولا ۱۵ روز طول می‌کشد، امکان‌پذیر خواهد بود.

تعیین محصولات اولیه جهت راه اندازی مغازه پروتئینی

جهت شروع، شما نیاز به بررسی برندهای مختلف به لحاظ کیفیت و بازار فروش آن، و انتخاب شرکت‌های عرضه‌کننده این محصولات دارید. در ابتدای راه نیازی به ارائه برندهای مختلف و متنوع در فروشگاه خود نخواهید داشت. شما به مرور می‌توانید با در نظر گرفتن بازار فروش منطقه خود و محصولات پرطرفدار مشتریان برند کاری خود را تعیین کنید. البته با گذشت زمان و مراجعه بازاریاب‌ها و نمایندگی‌های فراورده‌های گوشتی و پروتئینی، شما می‌توانید با محصولات جدید در این حوزه آشنا شده، در نتیجه گزینه‌های بیشتری برای انتخاب خواهید داشت.

تبلیغات و بازاریابی هدف قبل از افتتاح

برای شروع تبلیغات باید بازار هدف خود را تعیین کنید. به عنوان مثال در صورتی که می‌خواهید یک فروشگاه عمده‌فروشی داشته باشید که تنها به مراکز فست فود و مغازه‌های کوچک پروتئینی محصولات خود را ارائه می‌دهید، قطعاً بازار هدف شما متفاوت از یک فروشگاه خرده‌فروشی خواهد بود. در این صورت شما می‌توانید از طریق چاپ دعوت‌نامه یا آگهی‌های افتتاح و ارائه آنها در بازارهای هدف مانند فست‌فودها و فروشگاه‌های کوچک پروتئینی و عموم مردم، فروشگاه خود را معرفی کنید.

علاوه بر این تبلیغات و بازاریابی از اصول اولیه، و از جمله اموری است که اگر به درستی انجام شود، می‌تواند تأثیر چشمگیری بر میزان فروش محصولات شما داشته باشد. همچنین می‌توانید با استفاده از روش‌های تبلیغاتی نظیر ارائه تخفیفات ویژه، افزایش تخفیف در ازای خرید بیشتر و یا حتی جایزه‌های ماهیانه مشتریان بیشتری را جذب فروشگاه خود کنید.

راه اندازی مغازه پروتئینی

اصول روانشناسی در راه اندازی فروشگاه مواد پروتئینی

بهترین شیوه‌های تجاری اغلب در علوم رفتاری ریشه دارند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مشتریان به روش‌های مورد انتظار نسبت به برخی از محرک‌های داخل فروشگاه از جمله رنگ ها، چیدمان فروشگاه‌ها و نمایشگرهای ویدیویی واکنش نشان می‌دهند.

روانشناسی جنبه مهمی از تجارت بصری است، که شامل نکات زیادی می‌شود اما برخی از نکات و ترفندها نسبت به سایرین کمتر مشهود است. در ادامه مقاله راه اندازی مغازه پروتئینی چند راه تاثیرگذار بر خرید مشتریان بیان می‌شود.

برداشت اول برای مشتریان اهمیت دارد

برای اکثر مشتریان خرید عمدتاً به صورت خودکار انجام می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که متوسط ​​زمانی که خریداران در یک قفسه می‌گذرانند، فقط 15 ثانیه است و محصولاتی که آنها در این زمان به آن توجه می‌کنند کمتر از 40 درصد از محصولات موجود است. با این حساب، فروشگاه باید به گونه‌ای طراحی شود که اولین تصورات را برای مشتریان به یاد ماندنی کند.

ظاهر ورودی و قفسه‌های فروشگاه، رنگ آمیزی بر اساس اصول روانشناسی رنگ، نحوه قرارگیری محصولات در کنار هم بر اساس ترکیب رنگها و همچنین برخورد فروشندگان می‌تواند عمق تاثیرگذاری بر مشتریانتان را تعیین کند. به عنوان مثال قفسه‌های جلوی فروشگاه خود را با کالاهای جدید و پرفروش‌ترین‌ها پر کنید. به رنگها و بافت‌های محصولات در کنار هم و ظاهر کلی قفسه در دکور فروشگاه توجه کنید، زیرا این مسائل می‌توانند تأثیر قابل توجهی در درک مشتری یا پاسخ‌های احساسی داشته باشند.

مشتریان نمی‌خواهند وقت خود را تلف کنند!

در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر، مشتریان به دنبال صرفه‌جویی در وقت خود در فروشگاه هستند. قفسه‌های مختلف درون‌فروشگاهی را با علائم و اطلاعات مربوط به محصول مشخص کنید تا مشتری آنچه را که نیاز دارد به راحتی بیابد تا خریدی سریع و آسان برای او رقم بزنید.

ترغیب مشتریان برای انتخاب یک برند در تنوع محصول

برای ترغیب مشتریانی که در خرید یک محصول میانِ برندهای مختلف شک دارند، می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های روشنایی، ارتفاعات قفسه‌بندی، و نحوه قرارگیری یک برند از میان محصولات خود نشان دهید که روی کدام موارد تمرکز کنند.

بهره‌برداری از حس‌های دیگر مشتریان مانند شنیداری و لامسه

اگر تلاشهای تجاری شما فقط از لحاظ بصری جذاب است، شما فرصت‌های خود را برای درگیر شدن با حواس دیگر مشتریان محدود می‌کنید. دستگاه‌هایی مانند نمایشگرهای انتخاب محصول لمسی مشتریان را تشویق به خرید بیشتر می‌کنند، در حالی که تبلیغات ویدیویی در حال پخش در نمایشگرها می‌تواند خریداران را ترغیب به ایستادن و گوش دادن کند که این می‌تواند قدم بزرگی در فروش محصولات شما باشد.

تجهیزات مورد نیاز جهت راه اندازی فروشگاه مواد پروتئینی

برای تهیه تجهیزات مورد نظر بهتر است نگاهی به طرح تجاری خود بیندازید، چرا که وسعت و گستردگی فعالیت شما در این زمینه میزان تجهیزات مورد نیاز شما را تعیین می‌کند. به عنوان مثال در یک فروشگاه کوچک محلی نصب نمایشگرهای خرید هوشمند هزینه اضافی خواهد بود. اما تجهیزات کلی از قبیل کالباس‌بر، انواع یخچال های فروشگاهی، ترازو، ویترین‌ها، قفسه‌ها، کانتر و سیستم‌های حسابداری مورد نیاز هستند.

همچنین تجهیزات دیگری چون نمایشگرهای هوشمند و نمایشگرهای پخش تبلیغ و تابلوهای تعیین‌کننده نوع محصولات هر قفسه، سبدهای خرید و غیره می‌توانند بر اساس نیاز شما به لیست خریدتان اضافه شوند.

البته در برخی از فروشگاه جهت اطمینان بیشتر مشتری اقدام به تولید سوسیس و یا همبرگر با استفاده از گوشت تهیه شده توسط مشتریان نمونه، که در اینصورت تجهیزاتی مانند دستگاه‌های سوسیس و یا همبرگرساز نیز مورد نیاز است.

به صورت کلی با توجه به میزان بزرگی کسب و کار شما تجهیزات مدل، سایز، همچنین قیمت و کیفیت‌های متفاوتی دارند که با مراجعه به مراکز فروش مربوطه و دریافت مشاوره از فروشندگان متناسب با شرایط فروشگاه خود از نظر فضای موجود و میزان بودجه مورد نظر خود می‌توانید تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنید. در این خصوص مشاوران گروه صنعتی دی آماده ارائه مشاوره به شما هستند.

در ادامه بطور خلاصه لیستی از تجهیزات مورد نیاز جهت فروشگاه پروتئینی را ارائه خواهیم نمود :

دیدگاهتان را بنویسید