
احتمالاً اگر علاقهمند به مشاغل آزاد و راهاندازی یک کسب و کار پر سود هستید، حداقل برای یک بار هم که شده به راهاندازی سوپر مارکت فکر کردهاید. شغلی که به واسطه نوع آن و نیاز مشتریان، از دید عموم یک کسب و کار تضمین شده و بدون دردسر است! اما شاید بهتر باشد کمی در این طرز فکر تجدید نظر کنید! اگرچه محصولات عرضه شده در یک سوپر مارکت بخشی از نیازهای اساسی عموم است و این از دید آغازکننده کسب و کار دلیلی کافی برای ورود به این حوزه میباشد، اما در حقیقت اداره چنین شغلی مستلزم داشتن توانایی مدیریتی قوی و صرف زمانی بسیار زیاد است. علاوه بر این، جهت راهاندازی این کسب و کار، شما نیاز به بررسی همهجانبه نکات گوناگونی خواهید داشت که بیتوجهی به این نکات میتواند شما را از داشتن یک کسب و کار موفق کاملاً دور کند. پس به شما توصیه میکنیم برای آشنایی با مهمترین نکات تاسیس سوپرمارکت در این مطلب همراه ما باشید.
طرح تجاری تاسیس سوپرمارکت
همیشه به یاد داشته باشید تقاضا برای دسترسی به کالاها و خدمات اساسی در میان مردم هرگز کاهش نخواهد یافت. در حقیقت همگی ما در زندگی روزمره نیازمند استفاده از کالاهای اساسی نظیر مواد غذایی و سایر محصولات مرتبط به آن هستیم. از جمله راههای دستیابی به این محصولات، وجود سوپر مارکتهاست. پس میتوان گفت تاسیس سوپرمارکت ، البته بر مبنای یک طرح دقیق تجاری، میتواند شروع تجارتی ارزشمند در بازاری همواره رو به رو شد با میزان تقاضای بالا باشد. اما این سوال پیش خواهد آمد که این طرح تجاری شامل چه مواردی خواهد بود و مستلزم رعایت چه نکاتی است؟
این سوالاتی است که قصد داریم در ادامه مطلب به بررسی آن بپردازیم، اما در ابتدا به طور خلاصه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد:
- تعیین مکانی مناسب جهت راه اندازی سوپر مارکت
- اقدام برای دریافت مجوزهای لازم جهت شروع به کار
- برنامهریزی جهت طراحی داخلی و چیدمان
- تهیه تجهیزات مورد نیاز
- تهیه لیست محصولات قابل عرضه در سوپر مارکت و انتخاب محصولات
- بررسی ایدههای تبلیغاتی و بازاریابی
انتخاب محل مناسب برای تاسیس سوپرمارکت
یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر میزان فروش و موفقیت در اداره یک سوپرمارکت، یافتن یک موقعیت مکانی مناسب برای راهاندازی سوپر مارکت است. برای تعیین محل مورد نظر باید در ابتدا به الگوی عمومی مصرف در آن منطقه توجه کنید. به عنوان مثال در یک محیط روستایی و کوچک عموماً خرده فروشی های کوچک و محلی اقبال بیشتری برای موفقیت نسبت به یک سوپر مارکت مجهز خواهند داشت که این به دلیل تفاوت در الگوی مصرف آنهاست. پس تعیین مکان مناسب برای راهاندازی سوپر مارکت مستلزم تجزیه و تحلیل دقیق بازار هدف خواهد بود.
یکی دیگر از نکات مهم در این زمینه، توجه به تعداد فروشگاهها و سوپرمارکتهای موجود در منطقه است. همچنین در نظر گرفتن میزان هزینه اجاره نیز نقش تعیینکنندهای در بقای تجارت شما خواهد داشت. زیرا کنترل هزینهها یکی از مهمترین عوامل موفقیت در هر کسب و کار محسوب میشود. به یاد داشته باشید اگر به موقعیت مکانی مناسب برای تاسیس سوپرمارکت دست پیدا کنید، هیچ دلیلی برای عدم دستیابی به یک درآمد قابل توجه از تجارتی نظیر سوپر مارکت وجود نخواهد داشت.
توجه به وجود مکان کافی برای پارک وسایل نقلیه نیز نکته مهمی در تعیین محل سوپر مارکت به شمار میرود. علاوه بر این، دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی جهت رفاه مشتریانی که دارای وسیله نقلیه نبوده و احتمالاً مجبور به حمل حجم زیادی از کالاهای خریداری شده میباشند نیز نکته مهم و قابل توجهی است.
اخذ پروانه کسب و کار
بعد از تعیین محل مناسب به منظور راهاندازی سوپر مارکت، قدم مهم بعدی اخذ مجوزهای لازم و پروانه کسب و کار از مراجع مربوطه است. صرف نظر از اهداف تجاری، صاحبین مشاغل در هر کسب و کاری برای فعالیت در بازار نیاز به پروانه کسب و کار خواهند داشت. از مزایای دریافت مجوز در مشاغل، وجود نظارتی دائمی بر مسائلی نظیر ایمنی، استاندارد و همچنین حقوق مشتریان و صاحبین مشاغل است. برای ارائه درخواست صدور پروانه تاسیس سوپرمارکت که عموماً 5 ساله میباشد، کافیست با تکمیل مدارک مورد نیاز به صنف مورد نظر در منطقه مراجعه کرده و در زمانی نسبتاً کوتاه اقدام به دریافت مجوز نمایید.
طراحی و چیدمان داخلی سوپرمارکت
بدون شک به تأثیر چشمگیر و قابل توجه طراحی و چیدمان داخلی فروشگاه در جذب مشتریان هدف آگاهید. شما باید با یک استراتژی حرفهای و با استفاده از خلاقیت خود، البته با کمک نیروهای متخصص در زمینه طراحی، اقدام به تهیه یک طرح داخلی کارآمد و جذاب کنید. یک طرح شفاف و بدون نقص که بدون ایجاد سردرگمی برای مشتریان تجربه یک خرید لذتبخش را برای آنان فراهم کند. وجود فضای کافی برای تردد مشتریان و همچنین دسترسی آسان به محصولات و کالاهای مورد نیاز، از جمله مزایای یک طراحی حرفهای در تأسیس سوپرمارکت محسوب میشود.
تهیه تجهیزات و ابزار مورد نیاز
یکی دیگر از نکات قابل ذکر در برنامه ریزی طرح اولیه در تاسیس سوپرمارکت ، تهیه لیست کاملی از تجهیزات فروشگاهی مورد نیاز است. این تجهیزات میتواند شامل یخچال های فروشگاهی و قفسه های فروشگاهی، سبد خرید و چرخ خرید، میز چک اوت، دستگاه بارکد خوان، دستگاه کارتخوان، نرم افزار فروشگاهی و … باشد. همچنین وجود سیستم های پشتیبانی نظیر سیستم های امنیتی و دوربین مداربسته را میتوان از جمله ملزومات هر کسب و کاری به شمار آورد.
معیارهای انتخاب محصول
در یک سوپر مارکت شما با طیف وسیعی از محصولات متنوع روبرو هستید. در این میان، گزینش، انتخاب و تهیه طیف گستردهای از محصولات، متناسب با نیاز مشتری، از اهمیت ویژهای برخوردار است. یقیناً خروج مشتریان با دستهای خالی، بدون یافتن محصول مورد نیازشان تصویر خوشایندی برای ادارهکنندگان یک سوپر مارکت نخواهد بود. پس میتوان نتیجه گرفت انتخاب محصولات متنوع و توجه به تأمین هرآنچه که مورد نیاز خریداران است میتواند گامی مثبت برای موفقیت شما به شمار برود.
انتخاب محصول نیازمند بررسی و مطالعه رفتارها و الگوهای خرید مشتریان بطور مداوم و برآورده کردن انتظار آنها از چنین مکانی میباشد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که تهیه محصولات با قیمت مناسب نسبت به رقبا و به تبع آن ارائه به مشتری با قیمتی رقابتی، میتواند یکی از رموز موفقیت شما در انتخاب محصولات باشد.
بازاریابی و ایدههای تبلیغاتی
تعیین یک استراتژی خلاق بازاریابی و تبلیغات گامی مهم برای شناساندن تجارت شما به مشتریان هدف محسوب میشود. به جرأت میتوان گفت تهیه طرح تبلیغاتی و بازاریابی حرفهای میتواند ازعوامل به شدت تأثیرگذار در افزایش میزان فروش شما باشد. در حقیقت تبلیغات و بازاریابی نوعی برقراری ارتباط با مشتریان در مورد محصولات ارائه شده در کسب و کار شما محسوب میشود.
این تبلیغات میتواند با پیشنهادهای ویژه فروش محصولات، نظیر تخفیفات همراه باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید، قبل از ارائه پیشنهاد در زمینه فروش ویژه محصولات، صورتهای مالی و حسابهای مربوطه را بررسی کرده و با توجه به آن از تخفیفات ویژه در فروش محصولات خود استفاده کنید. همواره از ایدههای بروز تبلیغاتی استفاده کرده و با ایجاد یک بانک اطلاعاتی مشتریان و عضویت آنها در این مجموعه، ضمن اطلاعرسانی درباره محصولات، اقدام به شناسایی مشتریان ثابت خود جهت ارائه امتیازات ویژه به آن ها نمایید.
کلام آخر
عدم برنامهریزی دقیق و مناسب و نبود یک طرح تجاری واضح، میتواند آغازی برای شکست شما باشد. شما با آمادهسازی یک برنامه تجاری، ضمن شناسایی موارد ضروری جهت شروع کار، میتوانید به روشهای مناسب برای استفاده بهینه از سرمایه خود دست پیدا کنید و در تاسیس سوپرمارکت موفق گامی ارزشمند برداشته باشید.
تاریخ دقیق این مقاله نوشته نشده؟
با سلام
تاریخ انتشار مقالات در سمت راست تصویر اول مشخص شده است.
سلام به همه همه مطالب رو داشتم میخوندم بعضی گفته بودند که خیلی کم کار میکنه میخوام بگم من از سال ۸۲ که تقریبا ۱۰ ساله بودم و تو سوپر مارکتی که باز کردیم مشغولم تا الان خیلی سختی کشیدیم خیلی از روزی ۵ هزار تومن شروع شد دخل البته تو یکی از محلات حاشیه اردبیل و الان بعد از تقریبا ۲۰ سال داره اونجور که باید کار میکنه کار میکنه اونم به ۷اطر اینه که ۶ ساله شبانه روزیش کردیم و فقط من و پدرم و مادرم باهم داریم خیلی سخت تلاش میکنیم میخوام بگم این شغل خیلی سخته چون باید شبانه روز تو فکرش باشی تعطیلات نداشته باشی من حتی تو عروسیه خودم شبش اومدم مغازه رو دوباره باز کردم و فقط سه ساعت مغازه رو بستیم اگر کسی هنوز به این شغل شروع نکرده باید همه اینا رو در نظر بگیره الان نزدیکه عیده باید چند برابر ماه های قبل جنس بگیری که در تعطیلات کم نیاری و باید براش چک بدی براتون یخ مثال بزنم فقط یکی از فاکتورهای که برای آبمیوه معروف هست ۴۵ میلیون شد فقط یه فاکتور آنقدر شد حالا شرکتهای دیگه دو در نظر بگیر آنقدر جنس آنقدر شرکت هر روز صبح میوه جات و محصولات دخانی خریداری میشه هر روز کمه کم از ۱۰ شرکت و نان بسته ای انواع شیرینیهای بسته ای و غیره و غیره جنس میاد ولی اونایی که الان میخوان تازه شروع کنن باید خیلی بیشتر تلاش کنند خیلی الان هر کس از من میپرسه میخوام سوپری بزنم همه اینا رو بهش میگم و در آخر سر اینو بدونید تو این شغل سوپر مارکت مغازه اجاره کردن اصن جواب نمیده دیدم که میگم تو این شغل شریک جواب نمیده و دچار دعواهای مالی میشن ۹۹ درصد دیدم ولی اگر خوانواده ای توی مغازه خودتون تاسیس کنید با چند سال تلاش به سود دهی خوبی میرسید