مقالات, تجهیزات فروشگاهی, متفرقه

خرده‌فروشی چیست؟

اگر بخواهیم خرده فروشی را به‌طور کامل تعریف کنیم که تمام ابعاد آن را در بر بگیرد اینطور می‌گوییم‌: به فرآیند فروش کالا و محصول یا خدمت به مصرف‌کننده‌ی نهایی به‌طور مستقیم، در مکان تعریف‌شده همچون فروشگاه‌ها، مرکز خرید، کیوسک و… و در روش‌های بروز‌تر در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها صورت بگیرد، خرده‌فروشی می‌نامند. در خرده‌فروشی، اجناس یا خدمت به‌گونه‌های متفاوت ارائه می‌شوند. ممکن است ما با انواع کالاهای مصرفی مثل خوراک و پوشاک و یا کالاهای دیجیتال در مکان فیزیکی یا سایت‌ها رو به رو باشیم.

همچنین به شرایطی که در آن خدمت به مصرف‌کننده نیاز به تعداد زیادی از افراد برای خدمت‌رسانی دارد نیز جزیی از خرده‌فروشی است، همچون خدمات عام‌المنفعه مانند برق، آب و گاز. برای رسیدن به فرآیند خرده‌فروشی از یک مرحله اصلی به اسم عمده‌فروشی باید عبور کنیم که عمدتا خرده‌فروش‌ها محصولات خود را از عمده‌فروش‌ها به قیمت پایین‌تر گرفته و با قیمت بالاتر طبق مصوبه اتحادیه قیمت‌گذاری به مصرف‌کننده می‌رسانند.

زنجیره فروش کالا

برای اینکه یک محصول از بدو تولید به ‌دست مصرف‌کننده برسد، یک زنجیره فروش در کار است. این زنجیره شامل تولید‌کنندگان، عمده‌فروشان، خرده‌فروشان و مصرف‌کننده نهایی است. در این بخش به تعریف کلی از این نقش‌ها می‌پردازیم:

تولیدکنندگان

نقش تولیدکننده، یک نقش اساسی و اولیه است و این گروه توسط ماشین‌آلات و مواد و نیروی انسانی، محصولی را تولید می‌کنند و به دست عمده‌فروشان می‌رسانند.

عمده‌فروشان

کالای تولید‌ شده را خریده و با قیمت بالاتر و در حجم‌های بالاتر به صورت عمده‌ای به خرده‌فروشان می‌فروشند.

خرده‌فروشان

کالای عمده‌ای را که از عمده‌فروشان می‌خرند، در حجم‌های کمتر به صورت تکی یا چند‌تایی اما با قیمت بالاتر به مصرف‌کننده می‌فروشند.

مصرف‌کننده

در نهایت این زنجیره مصرف‌کنندگان هستند که کالا را برای مصرف شخصی خود خریده و نیاز‌های خود را برطرف می‌کنند.

تفاوت عمده‌فروشی و خرده فروشی

تنها تفاوت اصلی بین این دوگونه‌ فروش در قیمت نهایی است که به مصرف‌کننده می‌رسد. و معمولا قیمت خرده‌فروشی بیشتر از عمده‌فروشی است. دلیل این تفاوت، حدف هزینه‌ سود فروش کالا به کاربران نهایی که شامل نیروی انسانی، اجاره مکان و تبلیغات در انواع مختلف است، می‌باشد. معمولا خود خرده‌فروش‌ها محصولات را از یک عمده‌فروش به صورت نقد یا چک زماندار گرفته و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. تقریبا می‌توان گفت غیر ممکن است یک عمده‌فروش، کالا را مستقیما به دست مشتری برساند.

انواع خرده‌فروشی‌ها

در این بخش قصد داریم برخی از انواع خرده‌فروشی‌ها را که در زندگی روزمره با آن تعامل داریم و نیازهایمان را برطرف می‌کنیم، معرفی و بررسی کنیم :

مراکز زنجیره‌ای

در این مورد از خرده فروشی که تقریبا جزء بیشتری از زنجیره آن را در ایران تشکیل می‌دهد شامل فروشگاه‌های پوشاک، رستوران‌های زنجیره‌ای، محصولات زیبایی و آرایشی، جواهرات، لوازم خانگی و… از جمله این فروشگاه‌ها هستند.

پاساژها و مراکز خرید

این قسمت شامل مجموعه‌های بزرگ تجاری، اداری و تفریحی است که اکثر آن‌ها در خودشان فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا هایپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک را جای داده‌اند.

خرده فروشی های اینترنتی

در این مورد مشتری با دیدن محصولات از طریق عکس آنها و خواندن توضیحات و نظرات خریداران، بصورت آگاهانه تصمیم به خرید از سایت و پرداخت اینترنتی یا درب منزل می‌کند. در این خرده‌فروشی هزینه‌ها پایین‌تر است؛ زیرا این فروشگاه‌ها مکان فیزیکی برای ارائه‌ محصولات خود ندارند و محصولات از انبار به دست مشتری می‌رسد.

خرده فروشی تلفن همراه

این خرده‌فروشی مبتنی بر فروش در شبکه‌های اجتماعی بوده و تفاوت چندانی با خرده فروشی اینترنتی از طریق سایت ندارد. و تنها تفاوت آن ابعاد کوچکتر در مقایسه با سایت است و به تبع آن هزینه‌ها کمتر و می‌توان گفت تقریبا رایگان است. در این مورد از خرده‌فروشی تمام فرآیند تامین، بازایابی و تبلیغات و ارسال به عهده‌ خود خرده‌فروش است.

خرده فروشی کوچک تخصصی

این خرده‌فروشی یا فروشگاه‌های تخصصی مراکزی هستند که محصولات و برند‌های خاص را در‌بر می‌گیرند که اعم از سوپر‌مارکت‌ها، رستوران و کافه‌های کوچک، موبایل فروشی‌‌ها، دکه‌ها و تمام مغازه‌هایی که در خیابان‌ها با فروش انواع مختلف کالا سرو‌کار دارند، بخشی از خرده‌فروشی کوچکند. در این بین هستند وانت‌هایی که در تنوع بالا به فروش انواع کالا‌ها می‌پردازند یا بنزین‌فروش‌هایی که در استان‌های جنوبی کشور مثل کرمان و سیستان و بلوچستان دیده می‌شوند؛ تمام این موارد و یا موارد از این دست را می‌توان جزء همین دسته دانست؛ اگر چه ما کالاها را گران‌تر از قیمت اتحادیه‌ها از این خرده‌فروشی‌ها می‌خریم.

انبار‌های خرده فروشی

فروشگاه‌های انبار‌گونه که در دسترس مستقیم مصرف‌کننده نمی‌باشد و حجم بالایی از محصولات را به صورت عمده با قیمت پایین‌تر از بازار می‌فروشند. مثل فروشگاه‌های کاستکو و بیجی در آمریکا و بسیاری از این انبار‌های ناشناس در ایران.

خرده‌فروشی تخفیفی

این خرده فروشی بخش مهمی از محصولات را با قیمتی پایین‌تر از قیمت خرده‌فروشی به فروش می‌رساند. فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای که طیف گسترده‌ای از مشتریان را در اختیار دارد، برند‌های عمومی که اغلب از اجناسی را که دیگر تولید نمی‌شود، شامل می‌شود تحت برچست خصوصی خود با قیمتی پایین‌تری نسبت خرده فروشی بفروش می‌رساند. این فروشگاه‌ها چه در ایران مثل افق کوروش و جانبو و چه در خارج ایران مثل برند آمریکایی فامیلی دلار، بیگ لاتز به خرده‌فروشی‌های تخفیفی شناخته شده‌اند.

خرده فروشی در جهان

در جهان شرکت‌های بزرگی با ابهتشان هنوز هم خرده‌فروشی می‌کنند. شرکت‌هایی مثل Walmart آمریکایی، Carrefour انگلیس، Tesco آمریکا، جزء خرده‌فروشان جهان هستند. قطعا بزرگترین خرده فروش‌های دیجیتال جهان شرکت آمازون است.

خرده فروشی در ایران

در ایران خرده‌فروشی کم قدمت ندارد، شاید نزدیک به چند هزار سال. گستردگی خرده‌فروشی در ایران، در گرو مراکز خرید یا پاساژ‌ها و فروشگاه‌ها در شهر‌های مختلف کشور است. که هنوز هم شاهد این هستیم که روز به روز بیشتر افتتاح می‌شوند. شهروند، رفاه، افق کوروش و… در بحث فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، یا مراکز بزرگ خرید هایپر استار و بازار موبایل و علاءالدین و مراکز بزرگ دیگر شهر‌ها همه و همه خرده‌فروشان بزرگ ایران اند. در بین خرده‌فروشان دیجیتال، دیجی‌کالا را می‌توان بزرگترین آنها دانست.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی شد خرده فروشی را از تمام جهات بررسی کنیم و به ابعاد مختلف آن در بازار‌های جهانی و الخصوص در ایران نگاهی اجمالی بندازیم. چیزی که لازم است بدانیم این است که از این دید نگاه نکنیم که یک تولید‌کننده نمی‌تواند خرده فروش باشد زیرا اکثر کسانی که تولید را در دست دارند کالایشان را خودشان به فروش می‌رسانند. شرکت دی نیز جزئی از این بازار تولید‌کننده است که فروش تجهیزات فروشگاهی خود را نیز دست‌گرفته و به صورت بازاریابی و تلفنی و در ابعاد بروز‌تر در سایت خود بفروش می‌رساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *