راهنمای راه اندازی فروشگاه

خرده‌ فروشی؛ معرفی انواع خرده فروشی

خرده‌ فروشی | با مبانی و انواع این مدل از کسب و کار رایج آشنا شوید
امتیاز دهید

خرده فروشی یک مدل کسب‌وکار است که در مقابل عمده‌فروشی قرار می‌گیرد و در ابتدایی‌ترین شکل خود، فروش محصولاتی از برندهای مختلف به مشتریان است. این نوع از فروش کالا می‌تواند به روش‌های مختلفی از جمله فروشگاه فیزیکی، وب‌سایت، فروش مستقیم یا از طریق کاتالوگ انجام ‌شود. خرده‌فروش کالاها را مستقیما برای استفاده شخصی به کاربر نهایی (مصرف‌کننده) می‌فروشد و معاملات خرده‌فروشی معمولا در مقیاس کوچک انجام می‌شوند.

اگر دقت کنید، قفسه سوپرمارکتی خرده فروشی‌ها کمتر است و از تنوع محصولی کمتری هم برخوردار هستند. در مجموع می‌توان گفت تجهیزات فروشگاهی موجود در خرده  فروشی ها، به نسبت کمتر و ساده تر از فروشگاه‌های دیگر است.

اکثر فروشندگان این صنعت محصولات خود را تولید نمی‌کنند. آن‌ها به‌صورت فله‌ای از عمده‌فروشان خرید می‌کنند و این محصولات را به‌صورت تکی به مردم می‌فروشند. به عبارتی دیگر، خرده‌فروش واسطه زنجیره تامین تجاری بین عمده‌فروش و کاربر نهایی است. در این مطلب با این مدل کسب‌وکار و انواع آن به‌طور کامل آشنا می‌شویم.

خرده فروشی چیست؟

تاریخچه خرده فروشی

صنعت خرده فروشی یکی از حیاتی‌ترین بخش‌ها در نحوه تعامل، مصرف و مبادلات انسان‌ها است. خرده‌فروشی پیشینه زیادی دارد. از کشاورزان در حال تبادل حیوانات تا معرفی اولین مرکز خرید در سال 1930، تحولات جالبی در صنعت خرده‌فروشی پدید آمده است.

در سال 1960 اولین فروشگاه خرده‌‌فروشی والمارت در آراکانزاس آمریکا افتتاح شد. سپس یکی از بزرگ‌ترین رویداد‌های تاریخ خرده فروشی، آغاز خرید اینترنتی گسترده است. با روی کار آمدن تجارت الکترونیک در سال‌ 1990 و تاسیس سایت بزرگ آمازون در سال 1995، رشد شدید اقتصادی در صنعت خرده‌فروشی اتفاق افتاد. در سال 2007 که دوران شکوفایی شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک بود، این نوع کسب و کار، تا به امروز بسیار مورد استقبال مشتریان قرار گرفته است.

مبانی خرده فروشی

کسب‌وکارهای خرده‌فروشی اصلی‌ترین بخش‌‌های کسب‌وکار در شهرهای مختلف هستند؛ از خرده‌فروشان محلی کوچک گرفته تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر مارکت‌ها، این صنعت نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کند. عوامل زیادی در ایجاد تصویر نهایی و نحوه عملکرد خرده فروشی نقش دارند. در ادامه به اصول و مبانی خرده فروشی و نحوه کار این کسب‌وکار بپردازیم.

مبانی خرده فروشی

زنجیره تامین کالا

خرده فروشی به‌کمک زنجیره تامین اداره می‌شود. این زنجیره خود متشکل از تولیدکنندگان، عمده‌فروشان، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان است. هر یک از این بخش‌ها از زنجیره تامین، برای بقای صنعت خرده فروشی ضروری است. برای شرح بهتر زنجیره تامین، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولیدکنندگان کالاها را از مواد خام تولید می‌کنند
  • عمده‌فروشان کالاها را از تولیدکنندگان با نرخ‌های تجاری خریداری می‌کنند
  • خرده‌فروشان این محصولات را از عمده‌فروشان در مقادیر زیاد و با قیمت پایین خریداری می‌کنند
  • خرده‌فروشان محصولات را در مقادیر کم (غیر عمده) به مصرف‌کنندگان نهایی می‌فروشند
  • مصرف‌کنندگان کالاها را برای استفاده شخصی خریداری می‌کنند

به طور خلاصه، زنجیره تامین محصولات را از تولید تا مصرف توزیع می‌کند. در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که زنجیره تامین باعث تورم قیمت شده است. اما در واقع قیمت‌های نهایی را پایین نگه می‌دارد، زیرا دیگر تولیدکنندگان مجبور نیستند برای عرضه کالاهای خود به بازار، بازاریابی کنند.

تجربیات مشتریان

موفقیت در خرده فروشی به‌شدت به ایجاد تجربیات مثبت در مشتریان بستگی دارد. در این صنعت، فروش همواره وابسته به برآورده کردن تقاضاهای متغیر مشتریان است. انتظارات مشتری بسته به جغرافیا، فصل، روال فعلی در دنیا و بسیاری از عوامل دیگر به طور چشمگیری متفاوت است. بهترین خرده‌فروشان از طریق برندسازی خلاقانه و خدمات مازاد به مشتریان، تجارب خرید شخصی خوبی را به آن‌ها ارائه می‌کنند. آن‌ها مشتریان خود را به‌خوبی می‌شناسند و همیشه به دنبال فروش محصولات مناسب با قیمت مناسب هستند.

انواع کسب‌وکار خرده فروشی

کسب‌وکار خرده‌فروشی خود به انواع فروشگاه‌های بزرگ، تجارت آنلاین، خرده‌فروشی تخصصی محلی و سوپرمارکت‌ها تقسیم می‌شود. هرکدام از آن‌ها نوع متفاوتی از محصولات را برای خریدهای در مقیاس کوچک و تک‌فروشی موجود می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، یک قرص نان از نانوایی، یا یک شلوار جین از یک فروشگاه لباس در خیابان.

انواع این کسب و کار، انتظارات و خواسته‌های مختلف مشتریان را هدف قرار می‌دهند و تکنیک‌های فروش متفاوتی را برای برآورد کردن نیازهای آنان در پیش می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، برخی از مشتریان ممکن است به دنبال خریدی آسان باشند، درحالی‌که برخی دیگر به دنبال کالاهای خاص و یا خدمات لوکس هستند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

مراکز خرید و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مراکز خرید و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای

خرده‌فروشان بزرگی که محصولات خود را در کنار محصولات سایر شرکت‌ها ذخیره می‌کنند. فروشگاه زنجیره‌ای هایپراستار یا مرکز خرید اوپال تهران را در نظر بگیرید. همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، این فروشگاه‌های خرده فروشی به بخش‌هایی با طیف وسیعی از محصولات به‌منظور خرید تقسیم می‌شوند. از مد و لباس گرفته تا فناوری، تکنولوژی و هر چیز دیگری که می‌توانید تصور کنید.

سوپرمارکت‌ها

سوپرمارکت‌ها غول‌های خرده‌فروشی هستند. مردم می‌توانند لوازم ضروری روزمره مانند نان، برنج، گوشت، شیر و غیره را از سوپرمارکت‌ها تهیه کنند. این روزها، بیشتر آنها کالاهایی فراتر از مواد غذایی می‌فروشند. برای مثال وین‌مارکت، افق کورش و جانبو را در نظر بگیرید. بسیاری از این سوپرمارکت‌های بزرگ ایران در حال حاضر خواربار، مواد غذایی، اقلام خانگی، لوازم‌التحریر، یا حتی لباس و موارد دیگر را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. قفسه سوپرمارکت ها با تنوع بخشیدن به خدمات خود به مشتریان، به ارزش خود افزوده‌اند.

خرده فروشی‌های تخصصی

این فروشگاه‌ها در فروش یک نوع محصول خاص، تخصص دارند. آن‌ها معمولا در خیابان‌های اصلی یا در مراکز خرید واقع هستند. خرده فروشی‌های تخصصی می‌توانند یک خواربارفروش تخصصی یا حتی یک فروشگاه بزرگ لباس و یا هر چیزی که فکرش را بکنید، باشند.

فروشگاه‌های آنلاین

همه ما با خرید آنلاین آشنا هستیم. تجارت الکترونیکی یکی از انواع خرده فروشی به‌سرعت درحال‌رشد است و به دلیل قیمت‌های پایین و تحویل آسان درب منزل محبوبیت دارد. غول‌های خرده فروشی آنلاین مانند دیجی‌کالا و اسنپ فود در ایران می‌توانند با انجام معاملات با تولیدکنندگان، سوپرمارکت‌ها یا فروشندگان، کالاها را با قیمتی پایین‌تر از خرده‌فروشان دیگر ارائه کنند.

بازاریابی در خرده فروشی چگونه است؟

بازاریابی عبارت است از تمام راه‌ و روش‌هایی که به‌کمک آن یک کسب‌وکار مشتریان خود را جذب‌‌ و آن‌ها را وادار به خرید کالاها و خدمات می‌کند. اصول بازاریابی خرده فروشی بر چهار عامل اصلی استوار است که شامل محصول، قیمت، مکان و تبلیغات می‌باشد. به‌عبارتی بازاریابی در این صنعت امری اجتناب‌ناپذیر است. خرده‌فروشان برای بقا و موفقیت کسب‌وکارشان، باید استراتژی تبلیغاتی به‌خصوصی، متناسب با کسب‌وکار منحصربه‌فرد خود ایجاد کنند. ازاین‌رو راه و روشی جهت ارائه خدمات و فروش بیشتر وجود دارد که به‌طورکلی به آن ها خواهیم پرداخت.

بازاریابی خرده فروشی وابسته به فروشگاه

اگر مغازه یا فروشگاهی دارید، مهم است که به طور کامل از فرصت‌های تبلیغاتی آن فضا استفاده کنید. اگر به‌درستی انرژی و وقت بگذارید، این روش‌های بازاریابی به شما کمک می‌کنند تا مشتریان بیشتری را جذب کنید و درعین‌حال میزان درآمد خود از مشتریان را افزایش دهید:

  • رویدادها: فروشگاه‌های خرده فروشی مکان‌های مناسبی برای رویدادها هستند و شما می‌توانید رویدادهای مختلف را بسته به مخاطبان و برند خود برگزار کنید
  • نمایشگرهای درون فروشگاهی: نمایشگرهای درون فروشگاهی می‌توانند هر چیزی باشند، از یک مقوا گرفته تا یک صفحه‌نمایش دیجیتال
  • تست محصولات: راه بسیار خوبی برای علاقه‌مند کردن خریداران است. به‌ویژه برای لوازم‌آرایش، ادکلن و لوسیون‌هایی که مصرف‌کنندگان پس از اینکه فرصت امتحان کردنشان را پیدا کردند، با احساس راحتی بیشتری خرید می‌کنند
  • تبلیغات درون فروشگاهی: در خواربارفروشی‌ها تخفیف‌های روزانه همیشه نیازی به تبلیغ در خارج از فروشگاه ندارند. این کار به‌تنهایی راهی موثر برای بازاریابی در خرده فروشی‌ها است

تبلیغات درون فروشگاهی

بازاریابی خرده فروشی غیر وابسته به فروشگاه

در خارج از یک مغازه و فروشگاه‌ها، خرده‌فروشان همچنان روش‌های متنوعی برای بازاریابی، در اختیار دارند. شامل روش‌های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی، کاتالوگ، پوستر و … است. به‌علاوه روش‌های مدرن‌تر مانند وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، پیامک و … نیز وجود دارند که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • پوسترها و تراکت‌ها: برای هر نوع تخفیف یا تبلیغاتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد
  • تبلیغات تلویزیونی: یکی دیگر از راه‌های خوب برای برقراری ارتباط با مشتریان است. این بازاریابی می‌توانند بسیار هدفمند باشند و محتوای ویدئویی در آن در مقایسه با پوسترها فضای بیشتری برای خلاقیت ارائه می‌دهد
  • پوسترها: پوسترها اغلب با فیلم‌ها، جمع‌آوری کمک‌های مالی و رویدادهای دیگر مرتبط هستند، اما می‌توان از آنها برای تبلیغ تقریبا هر تخفیف یا تبلیغاتی استفاده کرد. به یاد داشته باشید که از متنی استفاده کنید که به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا بینندگان بتوانند حداقل از فاصله پنج یا ده قدمی آن را بخوانند
  • وب‌سایت: حتی اگر هیچ محصولی را به‌صورت آنلاین نمی‌فروشید، داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای که برند شما را به تصویر بکشد و درعین‌حال اطلاعاتی درباره آنچه ارائه می‌دهید به بازدیدکنندگان ارائه دهد، بسیار مهم است
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: با نزدیک به 4 میلیارد کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی در دنیا، نباید مخاطبان متنوع این کانال‌های ارتباطی را از دست بدهید

خرده فروشی؛ کسب و کاری با درآمد بالا

خرده فروشی؛ کسب و کاری با درآمد بالا

صنعت خرده فروشی، انواع زیادی از جمله مراکز خرید، فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی دارد که می‌توانند مطابق با انتظارات خریداران و مشتریان به آن‌ها محصولات مورد نیاز را ارائه دهند. روش‌های بازاریابی متنوع نیز به بقا و افزایش درآمد در این کسب‌وکار کمک به‌سزایی می‌کنند. ازاین‌رو امروزه در تمام دنیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و سایت‌های فروش اینترنتی زیادی تاسیس شده‌اند و خرده‌فروشی را بیش‌ازپیش، به کسب‌وکاری محبوب با درآمد بسیار بالا تبدیل کرده‌اند.

قفسه و انواع قفسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *