آشنایی با تجهیزات فروشگاهی

آشنایی با تجهیزات امنیتی مناسب جهت راه‌اندازی فروشگاه

آشنایی با تجهیزات امنیتی مناسب جهت راه‌اندازی فروشگاه
4/5 - (2 امتیاز)

به محض باز شدن دربهای فروشگاه برای عموم، بدون شک به عنوان صاحبین مشاغل از لحاظ امنیتی در معرض تهدیدهای گوناگونی قرار خواهید گرفت. خطراتی نظیر سرقت، آتش‌سوزی، مزاحمت و … که هریک به تنهایی می‌تواند عاملی برای آسیب رساندن به کسب و کار شما باشد. اما آیا تا به حال به تأثیرات منفی ناشی از این خطرات، در روند کاری خود فکر کرده‌اید؟ و یا به دنبال راهی برای جلوگیری از بروز این اتفاقات بوده‌اید؟ ما در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی خطرات احتمالی در مشاغل خرده فروشی و فرانچایز و اثرات آن بر کسب و کار صاحبین مشاغل، شما را با راه‌های کاهش این خطرات با استفاده از انواع تجهیزات امنیتی و همچنین مزایای یک سیستم امنیتی قوی آشنا کنیم. پس با ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

نقش تجهیزات امنیتی در فروشگاه‌ها

سالانه تعداد زیادی از خرده‌فروشان قربانی سارقان شده و سرقت‌های کوچک و بزرگی را در محیط کار خود تجربه می‌کنند، تجربه‌ای تلخ که بهای آن گاهی می‌تواند سنگین و غیر قابل جبران باشد. اما جلوگیری از تمام این اتفاقات به راحتی امکان‌پذیر است. شما با اجرای یک راه حل امنیتی نه تنها موفق به پیشگیری از ضررهای مالی می‌شوید بلکه این امکان را پیدا می‌کنید تا با تسلط بیشتری به اداره کسب و کار خود بپردازید.

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید، یک محیط کار امن ارتباط مستقیمی با اداره یک تجارت موفق دارد. سیستم‌های امنیتی با ایجاد فضایی ایمن، و ساختن یک محیط کاری آرامش‌بخش، به مدیران و صاحبان مشاغل کمک می‌کنند تا بتوانند به شکلی کارآمدتر و البته با امنیت بیشتر کسب و کار خود را اداره کنند.

و اما نکته مهم، مزایای وجود این تجهیزات در تجارت شماست. یقیناً با شناخت مزایای یک تجارت ایمن، بیش از پیش به اهمیت و نقش حیاتی این تجهیزات در کسب و کار خود پی خواهید برد. به همین جهت در بخش بعد به بررسی این مزایا خواهیم پرداخت.

مزایای ایجاد امنیت تجاری

با داشتن سرویس‌های هشدار امنیتی در انواع مختلف و ایجاد زیرساختی قوی در این زمینه، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که بسیاری از تهدیدات محیط کاری شما را غافلگیر نکرده و ضمن حفاظت از دارایی‌ها، کارکنان و حتی مشتریان خود، می‌توانید یک مدیریت بی‌دغدغه را تجربه کنید. در حقیقت بروزرسانی سیستم‌های امنیتی در فضای کاری، نوعی سرمایه‌گذاری در تداوم سلامت و موفقیت شغلی شما خواهد بود.

در واقع یک سیستم امنیتی به عنوان هشداری برای تهدیدات احتمالی در فروشگاه‌ها و یا مشاغل دیگر، می‌تواند با پیشگیری از بسیاری از اتفاقات ناخوشایند، راهی شگفت‌آور برای کسب سود بیشتر در تجارت شما باشد و این بزرگترین مزیت وجود زیرساخت‌های امنیتی در محیط کاری شما محسوب می‌شود.

به عنوان مثال، نگرانی از بروز سرقت با ایجاد اضطراب در پرسنل یک فروشگاه، آنها را بین انجام وظایف محوله و یا توجه به رفتار افراد حاضر در فروشگاه برای جلوگیری از سرقت، سردرگم کرده و شرایط کاری نامناسبی را برایشان ایجاد می‌کند. در صورتی که با به کار بردن ابزار امنیتی، کارکنان ضمن احساس امنیت، با ذهنی آرام می‌توانند تمرکز خود را به وظایف محوله اختصاص داده که این نهایتاً به نفع صاحبین مشاغل خواهد بود.

اما مطمئناً در محیط کاری سرقت تنها بخش تهدیدکننده برای امنیت شغلی شما نخواهد بود. بطور مثال دوربین‌های امنیتی می‌توانند به عنوان ابزاری نظارتی در محیط کار شما، با کنترل عملکرد پرسنل و کارمندان، ضمن آگاه نمودن شما از هر آنچه که در فضای کاری رخ می‌دهد این اطمینان را به شما بدهد که پرسنل دقیقاً در جایی که باید، مشغول به کار بوده و آنچه که به آنها محول شده به درستی اجرا خواهند نمود.

اما این سؤال پیش خواهد آمد که ما از چه ابزاری برای حفظ امنیت و در کدام بخش‌های فروشگاه باید استفاده کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال در ادامه مطلب شما را با انواع تجهیزات ایمنی و امنیتی در فروشگاه‌ها آشنا خواهیم کرد.

انواع تجهیزات امنیتی در فروشگاه‌ها

به یاد داشته باشید در یک فروشگاه خرده‌فروشی هر نوع کالایی می‌تواند هدف سرقت قرار بگیرد و استقرار سیستم امنیتی نظیر دوربین‌های مداربسته و یا گیت های فروشگاهی به عنوان تجهیزاتی هشداردهنده، تا حد زیادی می‌تواند مانع از بروز سرقت باشد. در حقیقت وجود علائم هشداردهنده نظیر تگ‌های امنیتی و رؤیت دوربین‌های ضبط تصاویر، می‌تواند به عنوان زنگ خطری برای سارقین و عاملی بازدارنده برای آنها محسوب شود.

از جمله مهمترین تجهیزات برای حفظ امنیت در فروشگاه‌ها و جلوگیری از سرقت کالا، گیت‌های فروشگاهی، سیستم‌های دوربین مداربسته و دی وی آر و سیستم اعلام سرقت است که در این بخش به شناخت و نحوه عملکرد این تجهیزات می‌پردازیم.

دوربین‌های مداربسته (Closed Circuit TeleVision)

دوربین‌های مداربسته (cctv) در فروشگاه‌ها نه تنها عاملی بازدارنده به شمار می‌رود بلکه با ایجاد امکان بررسی تصاویر ضبط شده از اتفاقات روزانه در محل فروشگاه، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در صورت بروز هرگونه مشکل با مراجعه به سوابق تصویری، ضمن کشف واقعیت، به مدرکی مستند نیز دست پیدا کنید. شما با نصب دوربین‌های مداربسته در قسمت‌های مشخص از فروشگاه، در واقع یک نگهبان امنیتی تمام‌وقت با درصد هوشیاری بسیار بالا خواهید داشت.

%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA %D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C %D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87 1

یکی از مزایای استفاده از دوربین‌های مداربسته، امکان انتقال تصاویر تحت اینترنت و نظارت بر محیط فروشگاه از راه دور، بوسیله مدیران فروشگاهی و یا پرسنل مربوطه است. اما نکته مهم برای انتخاب بهترین گزینه در میان انواع این دوربین‌ها تعیین هدف شما از تعبیه این تجهیزات است. به این وسیله، متخصصین این حوزه با در نظر گرفتن خواسته شما بهترین محل برای نصب دوربین و البته نوع دوربین حفاظتی را مشخص می‌کنند. برای این منظور باید به سؤالاتی از این قبیل پاسخ دهید:

  • آیا هدف شما جلوگیری از سرقت توسط مشتریان است و یا قصد نظارت بر عملکرد کارمندان و پرسنل را نیز دارید؟
  • آیا نیاز به نظارت بر فضای باز فروشگاه را نیز دارید؟ (برای تعبیه دوربین‌های تشخیص پلاک در فضای پارکینگ فروشگاه‌ها)
  • آیا نیاز به ضبط تصاویر تنها در ساعات کاری دارید و یا بصورت 24 ساعته؟
  • آیا فضاهای تاریکی برای نصب دوربین وجود دارد؟ (جهت نصب دوربین‌های دید در شب)
  • در چه بازه زمانی نیاز به ضبط تصاویر دارید؟ (بطور مثال ثبت تصاویر تا یک هفته گذشته و یا یک ماه گذشته، برای تعیین نوع حافظه مورد نیاز)

گیت فروشگاهی (Electronic Article Surveillance)

گیت‌های فروشگاهی در واقع نوعی تجهیزات الکترونیکی ناظر بر حفاظت کالا در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ محسوب می‌شوند. این نوع تجهیزات امنیتی، متشکل از یک آنتن، برد الکترونیکی، تگ‌ها و لیبل‌هایی قابل نصب بر روی کالاهای مختلف و جداکننده تگ می‌باشند.

%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA %D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C %D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87 2

عموماً تگ‌ها بر روی کالاهایی نظیر پوشاک، کیف و یا کفش قرار می‌گیرد و برای سایر کالاها از لیبل‌های صاف که مطمئناً بارها بر روی اجناس مختلف دیده‌اید، استفاده می‌کنند. با چسباندن این تگ‌ها و لیبل‌ها بر روی اجناس، در صورت عبور از بین گیت‌های فروشگاه و همراه داشتن کالا بدون پرداخت مبلغ آن، آلارم دستگاه فعال شده و با ایجاد صدا فروشنده را نسبت به خروج جنس سرقتی مطلع می‌کند.

سیستم اعلام سرقت (Burglar Alarm)

سیستم‌های اعلام سرقت از جمله تجهیزات امنیتی بسیار مهم در محیط‌های تجاری محسوب می‌شود که قابل استفاده در زمان‌های خارج از ساعات کاری است. این سیستم با وجود حسگرهایی که در آن تعبیه شده، با تشخیص حرکت در فضای تحت پوشش، ضمن ارسال هشدار به دستگاه مرکزی، با به صدا درآوردن آژیر هرگونه فعالیت غیر مجاز را اعلام می‌کند.

%D8%AA%D8%AC%D9%87%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AA %D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C %D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87 3

آموزش نکات امنیتی به کارکنان

لازم به ذکر است که بدانید توصیه به استفاده از تجهیزات امنیتی در محیط فروشگاه به این معنا نیست که شما و کارکنان خود دیگر نیازی به توجه به حرکات مشتریان نخواهید داشت. یک مدیریت خوب فروشگاهی باید با آموزش پرسنل نسبت به راه‌های مختلف سرقت کالا، آنها را برای هر شرایطی آماده و هوشیار کند و به این وسیله خطر احتمال سرقت را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. اما از آنجا که پرسنل بطور هم زمان قادر به نظارت مداوم بر تمام نقاط فروشگاه نیستند، وجود تمهیدات امنیتی می‌تواند تا حد زیادی امنیت فروشگاه را تضمین کند.

نتیجه‌گیری

به جرأت می‌توان گفت هزینه برای اجرای سرویس‌های امنیتی، یک سرمایه‌گذاری پرسود برای صاحبین مشاغل است. در حقیقت با صرف هزینه‌ای اندک برای نصب این تجهیزات در شروع کار، امنیت خود را برای مدتی طولانی تضمین خواهید کرد. معمولاً بسیاری از افراد تا زمانی که درگیر ضررهای ناشی از نبود تجهیزات امنیتی در محل کار خود نشوند، پی به اهمیت وجود آن نخواهند برد. شما با انتخاب یک سیستم مناسب با فضای کاری خود امکان بروز هرگونه تهدید را تا حد زیادی کاهش خواهید داد. و این یعنی راهی برای رسیدن به یک تجارت موفق!

گروه صنعتی دی؛ تامین و تولید کننده تجهیزات فروشگاهی از جمله قفسه فروشگاهی، صندوق فروشگاهی، استند فروشگاهی، میز چک اوت و پیشخوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *