مقالات, تجهیزات فروشگاهی, قفسه‌بندی و طراحی, پادکست

تأثیر قفسه بندی مناسب در افزایش فروش

قفسه بندی فروشگاهی

حتماً شما هم ضرب‌ المثل “عقلش در چشمش است” را زیاد شنیده‌ اید. بهتر است بدانید این جمله فقط یک ضرب‌ المثل نیست و حقیقت بسیاری از اتفاقات ریز و درشت زندگی ما را در بر می‌ گیرد؛ مثلاً برای یک مصاحبه کاری، یا در مراسم خواستگاری و هر قرار ملاقاتی از این قبیل، لازم است آراسته و مرتب باشید تا به چشم دیگران انسان شایسته و لایقی ظاهر شوید و یا اینکه در رستوران‌ های شیک و تمیز احساس خوشایند تری دارید. حفظ آراستگی و نظم در مراکز خرید و فروشگاه‌ ها از این موارد هم مهم‌تر است. استفاده از قفسه بندی و سامان‌ دهی کالاها توسط قفسه های فروشگاهی یکی از گزینه‌ های خوب برای این نظم و ساماندهی به‌ حساب می آید؛ زیرا سبک چیدمان فروشگاه یکی از دلایلی است که هم بر جو و هم بر رفتار مصرف‌ کنندگان تأثیر چشمگیری دارد.

قفسه بندی فروشگاهی

مواردی که لازم است تا در قفسه بندی فروشگاهی مد نظر قرار دهید :

  • طراحی راهرو ها : اولین گزینه در طراحی دکور یک فروشگاه، در نظر گرفتن راهرو هایی گشاد و دلباز است. فضای ورودی و اولیه فروشگاه نباید با قفسه‌ ها پر شده باشد و باید به نحوی طراحی شود که یک دید کلی از فروشگاه جلو چشم مصرف‌ کننده قرار بگیرد. بعلاوه راهرو های مابین قفسه‌ ها باید به اندازه‌ ای باشد که به خریدار آزادی عمل بیشتری بدهد و آن‌ ها را مجبور نکند تا با دستپاچگی مواظب برخورد با قفسه‌ ها باشند.
  • طراحی قفسه‌ ها : سعی نکنید تعداد قفسه‌ های بیشتری را در یک فضای محدود جا دهید. مطالعات ثابت کرده است در فضا های شلوغ که محصولات زیادی جلو چشم مصرف‌ کننده قرار دارند، قدرت تصمیم‌ گیری و انتخاب دشوار شده و کاربر را کلافه می‌ کند.
  • دسته‌ بندی کالا ها بر اساس نیاز کاربر : سعی کنید قفسه‌ های کنار هم را به اجناس یکسان اختصاص دهید؛ تا کاربر بتواند برند های مختلف از محصول مورد نیاز خود را همزمان ببیند و با مقایسه قیمت و کیفیت، کالای مد نظر خود را انتخاب کند.
  • قرار دادن کالا های مکمل در کنار هم : برای همه ما پیش آمده که اجناسی را از لیست جا انداخته باشیم. با قرار دادن کالا های مکمل در نزدیک هم به مصرف‌ کننده این شانس را می‌ دهید تا بتواند خرید کاملی را تجربه کند؛ مثلاً می‌ توانید بسته‌ های سویا، سس قرمز و انواع ماکارونی را در یک محدوده قرار دهید. بعلاوه با این کار می‌ توانید با بر انگیختن احساسات لحظه‌ ای مصرف‌ کنندگان، شانس فروش خود را افزایش دهید.
  • در دسترس گذاشتن اجناس قدیمی‌ تر : بسیاری از کالا ها مخصوصاً مواد غذایی تاریخ انقضا دارند. بهتر است برای جلوگیری از ضرر های احتمالی اجناس قدیمی‌ تر را در ردیف‌ های جلویی قرار دهید تا مشتری موقع خرید آن‌ ها را انتخاب کند.

مطالعه این مقاله را نیز به شما توصیه می کنیم : بررسی کلی پارامتر های موثر در انتخاب قفسه های فروشگاهی


سبک‌ های مختلف چیدمان قفسه‌ های فروشگاهی و تأثیر آنها در فروش

  • شبکه‌ ای (gride) : در این چیدمان قفسه بندی فروشگاهی در مسیرهای طولانی به موازات یکدیگر قرار می‌ گیرند. این سبک بیشتر در سوپر مارکت‌ ها و فروشگاه‌ های مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و برای دسترسی کاربران در ساعات شلوغی فروشگاه بسیار کارآمد است. از ویژگی‌ های این سبک می‌ توان به مسیر های طولانی، قفسه‌ های بلند، مسیر های مستطیلی و رعایت الگوی خاص اشاره کرد.
  • آزادانه (Free form) : همان‌ طور که از نام آن پیداست، می‌ توان قفسه‌ ها و شلف‌ های مختلف را بدون رعایت نظم خاصی در جا های مختلف فروشگاه قرار داد. این سبک چیدمان بیشتر برای فروشگاه‌ های لباس بکار می‌ رود که خریداران محدودیت زمان نداشته و با حوصله به خرید ادامه می‌ دهند. در سبک آزادانه بیشتر قفسه‌ ها کم ارتفاع بوده و محل قرارگیری آن‌ ها از نظم خاصی تبعیت نمی‌ کند.
  • مسیر های مسابقه‌ ای (Racetrack) : این طرح مانند میدان‌ های مسابقه است که ابتدا راهرو اصلی در مقابل خریدار قرار می‌ گیرد و سپس بسته به نوع کالا فروشگاه به قسمت‌ های مختلف تقسیم‌ بندی شده و کاربر در مسیر های خاصی هدایت می‌ شود. در این سبک قفسه‌ ها با توجه به ویژگی محصولات دسته‌ بندی شده‌ اند و می‌ توانند ارتفاع‌ های مختلفی داشته باشند و بیشتر در فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای و هایپر مارکت‌ های بزرگ از آن استفاده می‌ کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code