
اولین نگاه مشتری و در ادامه آن برداشتی که از تجارت شما خواهدداشت، با ورود به فروشگاه در ذهن او حک میشود. این نگاه میتواند او را تبدیل به مشتری وفادار کند و یا بالعکس به عنوان تجربهای بد، علاقهای به حضور مجدد به عنوان مشتری، و خرید محصول شما نداشته باشد. اما به نظر شما آنچه که صرفنظر از موقعیت فروشگاه، دکوراسیون و ابزار تبلیغاتی در بدو ورود میتواند چنین تأثیری بر تصمیمگیری مشتریان بگذارد چیست؟ در حقیقت یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در فرآیند خرید مشتریان و میزان رضایت آنها از حضور در فروشگاه، رعایت نکات بهداشت در فروشگاه شماست. پس وقت آن رسیده که بررسی کنیم، پاکیزگی محل کسب و کار و خردهفروشیها تا چه حد در میزان جذب مشتری و ترغیب آنها به خرید تأثیرگذار است.
نقش رعایت بهداشت در فروشگاه ها
نظافت و پاکیزگی فروشگاهها اعم از ورودیها، راهروها، صندوق پرداخت، سرویسهای بهداشتی و حتی رایحهای که به مشام مشتری می رسد، میتواند بطور مستقیم برنگاه مشتری به تجارت شما تأثیر بگذارد. بویژه بخش ورودی فروشگاه که در صورت عدم رعایت بهداشت و کثیف بودن، این حس را به مشتری القاء میکند که کلیه قسمتهای فروشگاه نیز همین وضعیت را خواهد داشت و این از نظر مشتریان یعنی یک تجربه بد در خرید!
بدون شک خریداران ، بودن در محیطیپاکیزه را به یک فضایآلوده و ناپاک ترجیح میدهند. شما به عنوان صاحبان مشاغل باید به این نکته آگاه باشید که رعایت بهداشت محیط تا حد زیادی بر فرآیند خرید مشتریان تأثیرگذار است. تمیزی یک فروشگاه و کیفیت بهداشت در آن، میتواند عاملی دعوتکننده برای خریداران بوده و آنها را به گذراندن زمان بیشتر در فروشگاه تشویق کند. در حالی که آلودگی و فضایی نامرتب باعث میشود مشتریان با احساس اضطراب و ناراحتی در زمانی کوتاه اقدام به ترک فروشگاه کنند. آنها با دیدن مکانی مرتب، ضمن احساس آرامش خاطر، خرید بیشتری نیز خواهند داشت که این به نفع تجارت شما خواهدبود.
مسئولیت فروشگاه ها در حفظ بهداشت محیط
باید به عنوان صاحبین مشاغل به خاطر داشته باشید ضرورت حفظ پاکیزگی در محیط فروشگاهها نهتنها جهت رضایت مشتری، بلکه باید با هدف حفظ ایمنی کارکنان و مراجعان نیز صورت بگیرد. فرضکنید به دلیل نامرتببودن چیدمان قفسه ها و سقوط اجناس و یا به دلیل لیزبودن کفپوشهای فروشگاه یا ایجاد پارگی در بخشهای فرش شده، یکی از مراجعان به فروشگاه آسیب ببیند، در این شرایط مسئولیت این سهلانگاری و جبران خسارت با مدیریت فروشگاه خواهد بود. در حقیقت حفظ ایمنی و بهداشت محیط جزئی از وظایف صاحبان مشاغل محسوب میشود. آنها موظفند با ایجاد محیطی امن سعی در حفظ سلامت عموم مراجعین به فروشگاه داشته باشند.
نحوه حفظ بهداشت در فروشگاه
نظافت بخش ورودی فروشگاه
همانطورکه در بخش گذشته شرح داده شد نظافت و پاکیزگی بخش ورودی از اهمیت ویژهای برخوردار است. این بخش شامل کفپوشهای ورودی (داخل و خارج فروشگاه) و درب و پنجرههای بیرونی فروشگاه است. فراموش نکنید، عدم وجود آلودگی، لکه و یا آشغالهایی نظیر ته سیگار در این قسمت نشان از احترام به مشتریست.
نظافت راهروها
راهروهای داخلی فروشگاه از جمله بخشهاییست که به دلیل تردد زیاد به شدت در معرض آلودگیست به همین جهت باید بطور مرتب، حتی زمان حضور مشتریان نظافت این مکان تمدید شود.
نظافت کفپوشها
یک سطح زمین درخشان از پاکیزگی، عاملی مهم در جلب توجه مشتری و القاء حس پاکیزگی و سلامت محیط به آنهاست. ضرورت تمیزی کفپوشها داخل فروشگاه رابطه مستقیمی با امنیت مراجعان نیز دارد و مانع از احتمال لیز خورد آنها خواهدشد.
نظافت سرویس بهداشتی
عموماً فروشگاههای بزرگ مجهز به سرویس بهداشتی جهت رفاه بیشتر مشتریان هستند. حفظ نظافت این مکان تأثیر زیادی در برداشت مشتری از میزان اهمیت کارکنان فروشگاه به بهداشت محیط دارد. وجود تهویهای مناسب، دستمال توالت و حولههای کاغذی و سطل زباله حاوی کیسهزباله از ضروریات سرویسهای بهداشتی محسوب میشود.
تهویههوای مناسب
وجود سیستم تهویه هوای مناسب در فضای فروشگاه ضمن گردش هوای مطبوع و پاک، از انتشار هرگونه بوی نامطبوع در محیط جلوگیری کرده و وجود ویروس در هوا را به حداقل میرساند. در واقع یک سیستم تهویه کامل میتواند ضامن سلامتی کارکنان و افراد حاضر در فروشگاه باشد.
ضدعفونی سطوح فروشگاه
یکی از بخشهایی که به شدت مستعد آلودگی و جذب باکتریست، سبدهای خرید و بخش پیشخوان و صندوق پرداخت وجوه است. این قسمتها باید بطور مرتب با استفاده از محلولهای ضد عفونی پاکشده و این امر روزانه به دفعات تکرار شود. همچنین وجود سطلهای زباله و مایع ضد عفونی دست در قسمتهای مختلف فروشگاه تأثیر قابل توجهی در حفظ سلامت حاضران در محیط خواهد داشت. “استفاده از ماسک و دستکشهای یکبار مصرف از نکات بسیار مهمی است که به شدت به کارکنان فروشگاه توصیه میشود.”
رعایت بهداشت؛ راهی برای سودآوری کسب و کار شما
یک محیط پاک و عاری از آلودگی در نهایت نتیجهای جز سود بیشتر برای صاحبان مشاغل و حفظ امنیت و سلامتی پرسنل و مشتریان نخواهد داشت. محیطی پاکیزه مشوقی برای خریداران جهت گذراندن زمان بیشتر در فروشگاه بوده و به این ترتیب امکان معرفی محصولات بیشتری به آنها نیز وجود دارد که این به نفع کسب و کار مدیران و صاحبان مشاغل و افزایش اعتبار و شهرت آنها خواهد بود. آنچه که واضح است، رعایت بهداشت محیطکاری می تواند بازتاب خوبی از برند شما باشد. جهت خرید تجهیزات فروشگاهی با گروه صنعتی دی تماس بگیرید.