گاز

لیست برندهای تولیدکننده گاز مبرد

لیست برندهای تولیدکننده گاز مبرد
5/5 - (1 امتیاز)

گاز مبرد کولیب

برند کولیب در بازار فروش گازهای مبرد جزء برندهای معتبر قرار دارد. این برند متعلق به شرکت چینی استارگت کولیب (starget coolib) است. تاریخ تأسیس کمپانی استارگت به سال 1990 می‌رسد. این کمپانی از همان آغاز تأسیس با هدف ورود به تولید گازهای مبرد یا همان گازهای سردخانه‌ای به وجود آمد و خیلی زود توانست در بازارهای جهانی جایگاه ویژه‌ای برای خودش دست و پا کند. دو کارخانۀ اصلی این شرکت بزرگ در دو شهر پکن و نینگبو واقع شده‌اند. مهم ترین محصولاتی که کمپانی استارگت کولیب تولید می‌کند، شامل گازهای مبرد مثل R22، RA34A، R410A و … می‌شود. آنچه در تولید گازهای مبرد اهمیت دارد، درصد خلوص بالای آن‌ها است. برند کولیب از این نظر جزء برندهای برتر قرار می‌گیرد. ضمن اینکه گازهای سردخانه‌ای تولید کارخانه استارگت جزء ارزان‌ترین گازهای موجود در بازار نیز هست. محصولات این کمپانی به تمامی کشورهای جهان صادر می‌شود.

گاز مبرد 13.6 کیلوگرمی R406a کولیب (COOLIB)

با وجود اینکه تولید گاز R22 با محدودیت‌هایی مواجه شده است، این گاز مبرد همچنان توسط کمپانی استارگت تولید شده و جزء محصولات برتر این کمپانی نیز به حساب می‌آید. دومین محصول اصلی این شرکت که از فروش بالایی برخوردار است، گاز R134A می باشد. این سیال مبرد به واسطۀ دمای عملکردی مناسبی که دارد در صنایع خودرویی و تولید سیستم‌های سرمایشی خانگی بیشترین استفاده را دارد. در بازار مصرف، گاز مبرد R410A امروزه بیشترین استفاده را در ساخت کولرهای گازی و دستگاه‌های سرمایشی دارد. دلیل این انتخاب نقطه جوش پایین این گاز و سازگاری بالای آن با محیط زیست است. این گاز تحت برند کولیب نیز تولید شده و در سالیان گذشته جزء محصولات پرفروش شرکت طبقه می‌شود. از دیگر محصولات مهم این کمپانی می‌توان به گازهای R407, R415 ,R416 ,R406 ,R404 ,R410 ,R142 ,R141A و … اشاره کرد.

امروزه از سیکل‌های تبرید تراکمی برای طراحی و ساخت انواع سیستم‌های تهویه مطبوع، چیلرها، یخچال‌ها و یخچال‌ فریزرها، اسپلیت‌‌ها و داکت اسپلیت‌ها و … استفاده می‌شود. در این سیکل‌های تبریدی یکی از مهم‌ترین اجزاء، همان مایع مبرد است که در داخل سیکل به گردش درآمده و کار سرمایش را در دستگاه‌ها امکان پذیر می‌کند. در گذشته از آب و گاهی نیز از آمونیاک به عنوان سیال مبرد استفاده می‌شد. اما رفته رفته ترکیبات فریونی که با نام CFC شناخته می‌شوند، جای سیال‌های اولیه را گرفت و جایگزین آن‌ها شد. فریون 12 و فریون 22 نخستین گازهای مبردی فریونی بودند که در صنعت مورد استفاده قرار گرفتند. اما بعدها به خاطر تأثیر مخرب این گازها روی لایۀ اوزون استفاده از این ترکیبات محدود شد و در برخی از کشورها نیز با ممنوعیت روبرو گشت. بعد از آن بود که شرکت‌های سازنده به سراغ دیگر  ترکیبات فلئورو کلرو کربنی رفتند و گازهای مبرد با نام‌های مختلف و خواص متفاوت به بازار عرضه شد. امروزه گازهای مبرد بی‌شماری در بازار موجود است و شرکت‌های بسیاری نیز وجود دارند که این گازها را تولید می‌کنند. در این مقاله قصد داریم با معروف‌ترین برندهای تولید کنندۀ گاز مبرد آشنا شویم.

مشاهده و خرید انواع گاز مبرد

گاز مبرد رفرون

در بین برندهای آسیایی‌ای که در زمینۀ تولید گازهای فریونی و سیال‌های مبرد فعالیت دارد، رفرون نامی شناخته شده است. کمپانی رفرون (Refron) در کشور هند قرار داشته و در سالیان گذشته توانسته تا بخشی از بازار فروش محصولات تبریدی و برودتی را به خودش اختصاص دهد. مهم‌ترین محصول تولیدی رفرون گاز فریون22 است که با نام کامل R22 شناخته می‌شود. این سیال جزء نخستین سیال‌های مبردی است که در ساخت انواع سیکل‌های تبریدی مورد استفاده قرار گرفت. اما بعدها به خاطر مشکلات زیست محیطی‌ای که به جای گذاشت، خیلی زود از دور خارج شد و تولید و عرضۀ آن با محدودیت‌هایی روبرو گشت. با این وجود همچنان از گاز R22 در برخی از کشورهای جهان سومی به وفور استفاده می‌شود. به خصوص که این گاز فریونی به واسطۀ دمای جوش پایینی که دارد، عملکرد خوبی نیز از خودش نشان می‌دهد. به همین خاطر است که همچنان برخی از برندها بیشترین توان خودشان را برای تولید این گاز به کار می‌گیرند.

البته کمپانی رفرون گازهای مبرد دیگری را نیز تولید می‌کند. که در این بین می‌توان به سیال‌های مبردی مثل R134، R407، R410A، R404 و … اشاره کرد. گازهای مبرد رفرون در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد و به واسطۀ قیمت پایینتری که نسبت به سایر برندها دارا است، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیال‌های مبرد هانی‌ول

برند هانی ول متعلق به یک شرکت خوشه‌ای آمریکایی است که با نام تجاری هانی ول (Honeywell) در دنیا شناخته می‌شود. بیشترین تمرکز این کمپانی بزرگ روی تولید انواع محصولات فنی مهندسی است. اما در ایران بیشتر به واسطۀ محصولات ابزار دقیقش شناخته می‌شود. محصولاتی مثل انواع شیرهای کنترلی، انواع ترانسمیتر، انواع سوئیچ‌های فشاری، انواع دریچه‌های دمپر و موتور و … تاریخ تأسیس هانی ول به سال 1907 می‌رسد. این شرکت بیش از صد سال سابقۀ کاری دارد و امروزه جزء برندهای معتبر جهانی در تولید محصولات فنی مهندسی به حساب می‌آید. به شکلی که هرگاه اسمی از هانی ول مطرح می‌شود، می‌توان اطمینان داشت که محصول تولیدی دارای کیفیتی استاندارد و مشخص است.

سیال‌های مبردی که در کمپانی هانی ول تولید می‌شود،طیف گسترده‌ای از این گازها را شامل می‌شود. در سال‌های گذشته و در پی محدودیت‌هایی که برای تولید انواع گازهای مبرد CFC در نظر گرفته شده، تمرکز اصلی مهندسان هانی ول بر تولید گازهای مبرد نسل چهارم بوده است. گازهایی که ترکیباتی از هیدروفلئورولفین‌ها هستند و با نام تجاری HFO شناخته می‌شوند. این گازها نسبت به سیال‌های مبرد قدیمی ایمنی بیشتری داشته و همچنین سازگاری بهتری با محیط زیست دارند و باعث تخریب لایۀ اوزون نمی‌شوند. از سیال‌های مبردی تولید شده در شرکت هانی ول در صنایع برودتی مختلف از صنایع تجاری و صنعتی گرفته تا محصولات خانگی استفاده می‌شود.

گاز مبرد 13.6 کیلوگرمی R410a هانیول (HONEYWELL)

برخی از مهم‌ترین محصولات تولیدی هانی ول عبارتند از گازهای مبرد: R22 ,R410A ,R407C ,R507 ,R404A ,R134A ,R1234YF  و … هانی ول امروزه در بسیاری از کشورهای جهان دارای نمایندگی است و محصولات خود را به فروش می‌رساند.

گاز‌ مبرد ایسکون

برند ایسکون نیز در بین برندهای تولید کنندۀ گازهای مبرد جزء برندهای شناخته شده رتبه بندی می‌شود. این برند متعلق به کمپانی ایسکون (ISCEON) است که یک برند چینی است و دفتر مرکزی آن در شهر شانگهای قرار دارد. این کمپانی بزرگ در سالیان گذشته سرمایه‌گذاری زیادی در تولید انواع گازهای مبرد داشته و مهم‌ترین محصولاتش شامل گازهای مبرد CFC و HFCFC می شود. اگر به سراغ خرید گازهای مبرد بروید، قطعاً با محصولات تولیدی کمپانی ایسکون نیز روبرو خواهید شد.

گاز مبرد 13.6 کیلوگرمی R410a ایسکون (ISECON)

آنچه در تولید گازهای مبرد دارای اهمیت است، رعایت استانداردهای موجود و سازگاری آن‌ها با دستگاه‌های صنعتی است. سیال‌های مبرد تولید شده در آیسکون تحت استانداردهای اروپا تولید می‌شوند و با توجه به این که قیمت پایین‌ترین نسبت به خیلی از برندهای معتبر دارند، در ایران نیز به وفور مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. مهم‌ترین محصول تولیدی شرکت ایسکون مبرد R22 است. همچنین از R134A و R410A می‌توان به عنوان پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی نام برد. مرغوبیت محصولات تولیدی ایسکون به قدری است که سیال‌های مبرد تولیدی این شرکت در تمامی بازارهای اروپای و امریکایی نیز به فروش می‌رسد.

سیال‌های مبرد مکزیکم

برند مکزیکم متعلق به شرکت صنایع شیمیایی مکزیک است که در بازار فروش محصولات شیمیایی با برند مکزیکم (Mexichem) شناخته می‌شود. تاریخ تأسیس این کمپانی به سال 1998 برمی‌گردد. در سالیان گذشته البته شرکت صنایع شیمیایی مکزیک به قدری رشد داشته که امروزه سومین کمپانی بزرگ امریکای لاتین، بعد از دو کمپانی براسکم و الپیک، به شمار می‌آید. دفتر مرکزی این شرکت بزرگ در شهر تلانپنتلا د باز مکزیک قرار دارد. محصولات تولیدی کمپانی مکزیکم شامل انواع محصولات شیمیایی و مواد شیمیایی فراوری شده می‌شود. یکی از مهم‌ترین محصولات این کمپانی نیز تولید انواع گازهای مبرد است که باعث شده تا این برند در جهان بیشتر شناخته شود.

گاز مبرد 13.6 کیلوگرمی R134a مکزیکم

پس از اینکه طبق یک توافق نامه بین المللی قرار بر این شد که تولید گازهای مبرد قدیمی مانند CFC ها متوفق شد، کمپانی‌های زیادی شروع به کار کردند تا محصولات جدیدی را جایگزین گازهای مبرد قدیمی کنند. در این بین شرکت مکزیکم نیز در سالیان گذشته حرکت‌های رو به جلویی داشته و گازهای مبرد تازه‌ای را به بازار مصرف معرفی کرده است. از جمله سیال مبرد R407H است که این کمپانی از آن به عنوان جایگزین سیال مبرد R410A نام می‌برد. طبق ادعای مهندسین مکزیکم R407H به خاطر مقدار GWP پایینتری که دارد، دارای سازگاری بیشتری با محیط زیست است و عملکرد بهتری نیز نسبت به سیال مبرد R410A از خود نشان می‌دهد.

از سیال‌های مبردی که در کمپانی مکزیکم تولید می‌شود می‌توان به سیال‌های مبرد R22، R410A، R401A، R134 و … اشاره کرد.

سیال‌های مبرد هارپ

کمپانی هارپ با نام کامل «Harp International » یک شرکت چند ملیتی بزرگ است که در سال‌های گذشته نام خوبی برای خود در بازار فروش گازهای مبرد دست و پا کرده است. این کمپانی در سال 1991 و با هدف ورود به بازار تولید و عرضۀ محصولات تبریدی تأسیس شد. دفتر مرکزی این کمپانی در کشور ولز و شهر پونتیپرید قرار دارد. اما با توجه به اینکه ولز یکی از کشورهای زیرمجموعۀ بریتانیا است، محصولات تولیدی این کمپانی دارای استانداردهای کشور انگلستان بوده و در اروپا و امریکا فروش بالایی را ثبت کرده است. کمپانی هارپ در خاورمیانه نیز دارای یک نمایندگی فعال است. شرکت «Harp Middle East LLC » در شهر شارجه امارات قرار دارد و بخشی از تولیدات این کمپانی فراملیتی را تولید و عرضه می‌کند.

گاز مبرد 13.6 کیلوگرمی R404a هارپ (HARP)

با توجه به اینکه تولید و عرضۀ گازهای مبردی مثل R22 در سال‌های گذشته در اروپا ممنوع اعلام شده است، بیشترین حجم تولیدی شرکت هارپ مربوط به دو گاز مبرد r410a و همچنین r404 است. دو سیال مبردی که به واسطۀ دمای جوش پایینی که دارند، در تولید انواع سیستم‌های تهویه مطبوع هوا مانند کولرهای گازی، اسپلیت‌ها و همچنین چیلرها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی

در طراحی دستگاه‌های تهویه مطبوعی مانند چیلرها، کولرهای گازی، اسپلیت‌ها و … و همچنین ساخت انواع یخچال‌ها از سیکل‌های تبرید تراکمی استفاده می‌شود. مهم‌ترین جزء در این سیکل‌های تراکمی همان سیال مبرد آن است. در سیستم‌های سرمایشی اولیه معمولاً از آب یا آمونیاک به عنوان سیال مبرد استفاده می‌شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و جهت بهبود عملکرد این سیستم‌ها، گازهای فریونی جایگزین موارد قدیمی شدند. با این وجود فریون نیز به واسطۀ مشکلات زیست محیطی خیلی زود با محدودیت‌هایی روبرو شد که این موضوع سبب شد تا شرکت‌های تولید کننده بیشترین توان خود را برای تولید گازهای مبرد آزمایشگاهی بگذارند. گازهایی که سازگاری بهتری با محیط زیست دارند و عملکرد آن‌ها نیز در سیکل‌های تبریدی عملکرد مناسبی است. امروزه کمپانی‌های بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارند که انواع گازهای مبرد را تولید می‌کنند. از این جمله می‌توان به شرکت‌های تولیدی آلفا، رفرون، مکزیکم، ایسکون، هانی ول، کولیب و … اشاره کرد. در سال‌های گذشته تمرکز اصلی این شرکت‌ها بر تولید سیال‌های مبردی با ایمنی زیست محیطی بالا و بهترین عملکرد ممکن بوده است. این موضوع باعث شده تا دامنۀ گسترده‌ای از سیال‌های مبرد با ترکیب دیگر گازها به وجود بیاید و رقابتی فشرده بین این شرکت‌های سازنده شکل بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *