طراحی چیدمان و قفسه بندی

راهنمای خرید قفسه مناسب برای مغازه

راهنمای خرید قفسه مناسب برای مغازه
امتیاز دهید

از قدیم تا به حال به هر مغازه‌ای که سر می‌زنیم متوجه وجود یک آیتم مشترک در همه آن‌ها می‌شویم که فارغ از نوع مغازه است. این آیتم مشترک، قفسه نام دارد. قفسه های فروشگاهی شکل‌ها و انواع مختلفی دارند و هر کدام نیز کاربرد متفاوتی دارند. با این حال، ویژگی مشترک همه آن‌ها این است که روی عملکرد یک مغازه چه از لحاظ فروشی و چه از لحاظ چیدمان و ساختار داخلی مغازه اثرگذار هستند. در این مطلب قصد داریم در مورد انواع قفسه برای مغازه بیشتر صحبت کنیم تا ببینیم که هر کدام برای چه نوع مغازه و قفسه فروشگاهی مناسب هستند و انتخاب درست‌تری داشته باشید. 

انواع قفسه برای مغازه

اهمیت قفسه برای مغازه

قفسه‌ها از منظرهای مختلفی برای مغازه‌ها هم هستند. ابتدایی‌ترین کاربرد آن‌ها این است که کالاها را نگه می‌دارند. با این حال بسیاری دیگر از ویژگی‌ها در این قفسه‌ها دیده می‌شود که در نظر اول چندان مهم نیستند. مثلا یک مغازه بدون قفسه، برای مشتری زیبایی چندانی ندارد و در واقع قفسه نوعی دکور برای جذب مشتری نیز محسوب می‌شود. قفسه‌ها به داخل مغازه شکل و فرم می‌دهند و باعث می‌شوند که با یک انبار کالا کاملا متفاوت باشند،به همین علت رنگ بندی قفسه‌ها هم حائز اهمیت است. 

علاوه بر این قفسه‌ها در مغازه باعث می‌شوند که مشتریان راحت‌تر اجناس را پیدا کنند چرا که هر کالایی در قفسه‌های مربوط به خود است. به بیان بهتر دسته بندی اجناس باعث می‌شود که انتخاب و خرید برای مشتری راحت‌تر باشد. به همین دلیل است که مشتریان از مغازه‌هایی که روی طراحی قفسه آن‌ها به خوبی کار شده خوششان می‌آید. 

انواع قفسه برای مغازه

قفسه‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه مروری بر آن‌ها خواهیم داشت. 

قفسه فروشگاهی

تمامی مدل‌های قفسه مغازه که در ادامه معرفی خواهیم کرد، به نوعی یک قفسه فروشگاهی محسوب می‌شوند. این نوع قفسه ها به لحاظ کاربرد و نوع نصبشان در مغازه و فروشگاه، می‌توانند تقسیم بندی شوند که در ادامه به بررسی هرکدام خواهیم پرداخت.

قفسه یک طرفه

قفسه یک طرفه به قفسه‌ای گفته می‌شود که فقط یک طرف آن دارای محفظه نگهداری کالا است و طرف دیگر آن به دیوار می‌چسبد. این نوع قفسه‌ها معمولا از در فروشگاه‌هایی استفاده می‌شوند که دیوارهای آن تزئین زیادی ندارد چرا که این قفسه‌ها دیوارها را به خوبی می‌پوشانند. همچنین یکی از ویژگی‌های این قفسه‌ها این است که می‌توان از آن‌ها در مغازه‌های مختلفی استفاده کرد. فرقی ندارد که فروشگاه شما لباس زیر باشد یا سوپرمارکت کوچک باشد. زیبایی این قفسه یک اصل اساسی است و از آن جایی که قرار است به نوعی دکور مغازه شما محسوب شوند باید نوعی از آن‌ها را انتخاب کنید که چشم مشتری را جذب کند. این نوع قفسه‌ها دارای نوع‌های مختلفی هستند و معروف‌ترین آن‌ها قفسه‌های پنج طبقه و شش طبقه هستند.

انواع قفسه برای مغازه

قفسه دوطرفه

یکی دیگر از انواع قفسه برای مغازه که مثل قفسه یک طرفه کاربرد فراوانی دارد قفسه دو طرفه یا قفسه وسط فروشگاهی است. تفاوت این نوع قفسه با قفسه یک طرفه در این است که این نوع قفسه‌ها را نمی‌تواند کنار دیوار قرار داد بلکه باید از آن‌ها در داخل فضای مغازه استفاده کرد. این قفسه‌ها در واقع مغازه‌ها را به دو قسمت تقسیم می‌کنند و به نوعی مسیری برای راهنمایی مشتری در داخل مغازه می‌سازند.

این نوع از قفسه‌ها از آن جایی که دو طرفه هستند نسبت به قفسه یک طرفه گنجایش بیشتری دارند. همچین از آن جایی که این قفسه‌ها دوطرفه هستند، مناسب مغازه‌های کوچک با فضای کم نیستند و برای فروشگاه‌ها و مغازه‌های بزرگ‌تر مناسب‌تر هستند. این نوع قفسه‌ها نیز انواع مختلفی دارند و قفسه پشت صفحه توری و ساده را به عنوان دو نوع از قفسه‌های دو طرفه پر کاربرد نام برد.

قفسه سوپری 

این نوع قفسه همانطور که از نامش پیداست یکی از انواع قفسه برای مغازه است که در سوپری‌ها بیشترین کاربر را دارد. این نوع از قفسه‌ها نیز به مدل‌ها و شکل‌های بسیار متنوعی هستند. به عنوان مثال قفسه‌های گرد که از هر طرف مشتری می‌تواند اجناس روی آن را خریداری کند، یکی از این قفسه‌های سوپرمارکتی پر استفاده است. مدل‌های دیگری نیز وجود دارد و مثلا قفسه‌های یک طرفه و دو طرفه نیز می‌توانند مخصوص سوپرمارکت‌ها طراحی شوند. معمولا قفسه‌های سوپری را در ایران از جنس چوب یا صنایع غیر فلزی می‌سازند تا هم دوام آن بیشتر باشد و هم زیبایی آن چشم مشتری را بیشتر جلب کند. از دیگر ویژگی‌های این نوع قفسه‌ها این است که توانایی نگهداری وزن زیادی را ندارند و معمولا مناسب کالاهای کوچک با وزن کم طراحی شده‌اند. 

قفسه سوپری برای مغازه

قفسه هایپری

نوع دیگری از انواع قفسه برای مغازه وجود دارد که با نام قفسه هایپری شناخته می‌شود و معمولا از نظر انداره، تعداد کفی‌ها و ویژگی‌های دیگر بزرگ‌تر از سایر قفسه‌های موجود در بازار است. از این نوع قفسه‌ها در فروشگاه‌های بزرگ استفاده می‌شود و گاهی ارتفاع آن‌ها تا دو متر نیز می‌رسد. با این حال این نوع از قفسه‌ها نیز مانند قفسه‌های سوپری توانایی تحمل وزن زیادی را ندارند و برای اجناس کم وزن طراحی شده‌اند. از جمله ویژگی‌های این قفسه‌ها این است که به علت اندازه آن‌ها گران‌تر از سایر قفسه‌ها هستند و زیبایی بیشتری نسبت به سایر قفسه‌ها دارند. 

قفسه هایپری برای مغازه

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به انواع قفسه برای مغازه و فروشگاه انداختیم و دیدیم که هر نوع قفسه دارای چه مزایایی است. در صورتی که قصد راه اندازی یک مغازه را دارید، بهتر است که پیش از هر چیزی به ابعاد، ویژگی‌ها و نوع کالایی که قرار است به فروش برسانید را مدنظر داشته باشید. سپس طبق این ویژگی‌ها اقدام به خریداری قفسه فروشگاهی موردنظر از مراکز معتبری مانند گروه صنعتی دی کنید تا از خرید مطمئن باشید و بتوانید تا سالیان سال از این قفسه‌ها در مغازه و فروشگاه خود استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *