
در مقالات قبلی وبلاگ گروه صنعتی دی، با مفهوم سوپرمارکت به عنوان شکل جدیدی از فروشگاهها آشنا شدیم. همینطور درمورد راهنمای تاسیس سوپرمارکت و عوامل موثر بر درآمد سوپرمارکت ها نیز توضیحات مفصلی را ارائه کردیم. اما همانطور که حتما میدانید، عوامل زیادی میتوانند در افزایش فروش یک سوپرمارکت موثر باشند. در این مقاله قصد داریم پس از یک آشنایی خلاصهوار، 10 تکنیک موثر در افزایش فروش سوپرمارکتها را با هم بررسی کنیم.
آشنایی با مفهوم سوپرمارکت
سوپرمارکت مدل مدرنیزه شده و امروزی بقالیهای سالهای نهچندان دور است که در آن اقلام و مایحتاج روزانه مردم مانند انواع مواد خوراکی، آشامیدنی، شوینده و آرایشی و بهداشتی عرضه میشود. بعضی از سوپرمارکت ها نیز به صورت اختصاصی اقدام به فروش مواد پروتئینی میکنند.
مهمترین تفاوت بین سوپرمارکت و بقالی، وجود قابلیت مشاهده، لمس و مقایسه اجناس موجود در مغازه توسط خود مشتریان است. اکثریت قریب به اتفاق محصولات عرضهشده در سوپرمارکت ها مواد غذایی (خوراکی) هستند. ابعاد این فروشگاهها از بقالیها بزرگتر ولی از هایپرمارکت ها کمتر است. سوپرمارکت ها همانند بقالی ها در قلب محلهها و در فاصله کم از منازل مسکونی افتتاح میشوند.
چند ایده برای افزایش فروش سوپرمارکت
راهکارهایی که برای افزایش میزان فروش توسط صاحبان سوپرمارکت ها وجود دارد با بقیه کسبوکار ها متفاوت است. اینجا 10 نمونه از تکنیکها و روشهای افزایش فروش سوپرمارکت ها را هم بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.
1. استفاده از تخفیفات تعطیلاتی
حتما تا الان اسم جمعه سیاه را شنیدهاید و از تخفیفات زیاد و آمار شگفتانگیز فروش آمریکاییها در این روز مطلعید. در کشور خودمان نیز در اعیاد و مناسبت های خاص، فروشگاهها و کسبوکار های مختلف تخفیفات متنوعی را روی محصولات خود قرار میدهند. ولی چرا برای اینکار باید حتما منتظر تعطیلاتی مانند عید و زمستان و … بمانیم؟ چرا خودمان از ایام عادی برای ارائه تخفیفات جذاب و متنوع استفاده نکنیم؟ مردم ما عاشق جشن و شادی هستند و به همان اندازه هم از تخفیف لذت میبرند!
برای افزایش فروش سوپرمارکت خود میتوانید از برنامهها و فعالیتهای جذاب و متنوعی استفاده کنید. حواستان به مشتریان دائمی سوپرمارکت باشد و آنها را مبنای اصلی برنامهریزی های خود قراردهید. اگر ابعاد سوپرمارکت شما بزرگ است میتوانید مسابقههای ساده و کوچکی را برگذار کنید و مشتریان را به فروشگاه خود جذب کنید و طبیعتا میزان فروش خود را نیز افزایش دهید. البته این فعالیتها را طبق ابعاد سوپرمارکت خود باید برنامهریزی کنید.
2. تبلیغات; اصلی فراموش شده در افزایش فروش سوپرمارکت
عدم توجه به اهمیت تبلیغات، یکی از اشتباهات سنگین و عجیبی است که صاحبان سوپرمارکت ها مرتکب میشوند. بازاریابی یکی از مهمترین اصول افزایش فروش است و هزینه کردن در این زمینه قطعا صرفه اقتصادی مناسبی دارد. اگر قصد افزایش فروش سوپرمارکت خود را دارید حتما باید برای تبلیغات هزینه کنید تا تعداد مشتریان و به دنبال آن میزان فروش محصولات خود را افزایش دهید. شاید ابعاد سوپرمارکت شما برای کارهایی مانند رپورتاژ در رسانههای بزرگ گزینه مناسبی نباشد ولی میتوانید کارهای سادهای مانند بازاریابی در فضای مجازی، چاپ و پخش تراکت و یا برنامههای ساده و با هزینه پایین برندینگ را اجرا کنید.
3. اطلاع رسانی را فراموش نکنید!
سعی کنید همیشه اخبار و رویدادهای مهم مرتبط با سوپرمارکت خود را به مشتریانتان اطلاع دهید. برای اینکار میتوانید از شبکههای اجتماعی مختلف یا راههای دیگر استفاده کنید. اگر قصد دارید برای مناسبت خاصی تخفیف در نظر بگیرید یا بعضی از محصولات خود را به حراج بگذارید یا حتی قصد استفاده از کارت هدیه را دارید، از مدتی قبل مشتریان خود را با خبر کنید . میتوانید از قدرت بزرگ نمایی هم استفاده کنید ولی مراقب باشید که تاثیر منفی روی میزان فروش سوپرمارکت شما نداشته باشد.
4. مراقب برنامه تعیین قیمت خود باشید
هنگام تامین اجناس سوپرمارکت و تعیین استراتژی قیمت گذاری آنها، حتما هزینه اجناس و شرایط مشتریان را در نظر بگیرید. با اینکار امکان سودآوری و افزایش فروش سوپرمارکت برای شما فراهم میشود. درست است که باید قیمت های خود را با توجه به رقابت با دیگر کسبوکار ها تعیین کنید ولی حتما یک حاشیه سود منطقی را نیز در نظر بگیرید. قیمت مناسب، قیمتی است که هم مشتری حاضر به پرداخت آن باشد هم شما را ورشکست نکند.
5. از برنامههای جانبی برای افزایش فروش غافل نشوید
برای جلب نظر مشتریان و ترغیب آنها به خرید، باید مشتریان خود را به سمت خرید محصول راهنمایی کنید. یکی از راهکارهای خلاقانه در این زمینه راهاندازی یک وبلاگ و انتشار مقالات مفید در حوزه کاری شماست. اینگونه مشتریان بعد از خواندن آن مقالات به خرید یک کالای خاص از سوپرمارکت شما ترغیب شده و حتی به مشتری دائمی سوپرمارکت شما تبدیل میشوند.
6. برای نظرات مشتریان خود اهمیت قائل باشید
در صورتی که در فکر افزایش فروش سوپرمارکت خود هستید حتما باید به نظرات و درخواستهای مشتریان خود توجه کنید. مشخصات محصولات خود ، کاربرد و یا نحوه استفاده از آنها را آموزش دهید. یا مثلا هنگامی که یک مشتری سرگردان به دنبال محصول خاصی میگردد، او را راهنمایی کنید یا حتی مشتری مورد نظر را به سمت کالاهای خاصی هدایت کنید. سعی کنید اطلاعات تماس مشتریان خود را داشته باشید. این نکته را مدنظر قرار دهید که علاوه بر کیفیت محصولات، خود تجربه خرید نیز خیلی برای مشتریان مهم است. برای مثال همهی برندهای مایع دستشویی کاربرد یکسانی دارند، اما در صورتی که شما با ارائه برندها و رایحههای مختلف تنوع ایجاد کنید و دست مشتریان را برای انتخاب مایع دستشویی مورد علاقه خود باز نگه دارید، احتمال فروش این محصول در سوپرمارکت خود را افزایش میدهید.
7. از بستر فضای مجازی برای افزایش فروش سوپرمارکت خود استفاده کنید
سادهترین و شاید ارزانترین راه برای افزایش فروش سوپرمارکت شما، استفاده از فضای مجازی است. حتما یک سری فعالیت های آنلاین برای سوپرمارکت خود راهاندازی کنید و تلاش کنید فعالیت خود را در حوزه های مختلف تقویت کنید. البته انجام اینکار یک تیغ دولبه است و اگر به صورت درست، فنی و اصولی انجام نشود میتواند ضربه مهلکی را به اعتبار و به دنبال آن میزان فروش سوپرمارکت شما وارد کند. برای مثال اگر در یکی از شبکههای اجتماعی حساب داشته باشید ولی فعالیت شما با برنامه و منظم نباشد حس خوبی را در مشتری ایجاد میکند و این حس را القا میکند که شما در زمینه فروش به مشکل خورده اید. پس در صورت قعالیت در فضای مجازی حتما آن را به صورت پیوسته و مداوم انجام دهید.
8. مراقب بودجه و سرمایه خود باشید
این مورد بسیار واضح است و تقریبا همه آن را میدانند ولی با این حال خیلی از صاحبان سوپرمارکت ها بهخاطر رعایت نکردن این مورد مهم شکست میخورند. کالاهایی که در سوپرمارکت خود عرضه میکنید قیمتها و به دنبال آن حاشیه سودهای متفاوتی دارند. پس حتما امور مالی خود را به صورت مداوم، منظم و با دقت پیگیری کنید. موجودی محصولات خود و میزان فروش آنها را همیشه چک کنید و طبق آن برای افزایش فروش سوپرمارکت خود برنامهریزی کنید. و مهم تر از همه، آمار تمام درآمد ها و مخارج حود را داشته باشید.
9. رویدادهایی مانند فروش برای کمک به خیریه و … را فراموش نکنید
انجام این تکنیک کمی دشوار و زمانبر است ولی هم در فاصله کوتاه مدت و هم بلندمدت میزان فروش سوپرمارکت را افزایش میدهد. به این صورت که ابتدا با توجه به زمینه کاری و نوع محصولات سوپرمارکت خود، یک رویداد ویژه مثلا خیریه راهاندازی کنید و تخفیف های متنوعی را ارائه کنید.
برای مثال میتوانید طبق معیارهایی از پیش تعیین شده چند سطح مختلف تخفیف را در نظر گرفته و به قشرهای مختلفی از مشتریان اهدا کنید. نکته جالب و مثبت این ماجرا، اختیاری بودن آن است. شما مجبور به ارائه تخفیف نیستید و همین نکته باعث جلب نظر مشتریان و افزایش آمار فروش سوپرمارکت شما میشود.
10. کنج سوپرمارکت خود قایم نشوید!
این که شما همیشه گوشهای از مغازه خود و یا پشت میز پیشخوان بشینید و منتظر آمدن مشتریان باشید استراتژی چندان خوبی نیست. شما همیشه میتوانید بخشی از محصولات خود را انتخاب کرده و بیرون از فروشگاه و جلوی در ورودی بچینید تا نظر مشتریان عبوری را جلب کرده و آنها را به سمت سوپرمارکت شما هدایت کند. یا خودتان نیز جلوی در ایستاده و به سبک دستفروشها آن محصولات را به فروش برسانید.
جمع بندی
در این مقاله ابتدا به صورت خلاصه مفهوم سوپرمارکت را برای شما یادآوری کردیم و سپس 10 تکنیک مناسب را برای افزایش میزان فروش سوپرمارکت با هم مرور کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا تجهیز سوپرمارکت خود میتوانید با کارشناسان گروه صنعتی دی تماس بگیرید.