اصول چیدمان فروشگاه

چیدمان در تعریف کلی به معنای طراحی و هماهنگ‌سازی محصولات فروشگاهی به منظور در معرض دید قرار‌دادن برای مصرف‌کننده می‌باشد که هدف نهایی آن سود‌آوری در راستای جذب مشتری است. چیدمان صحیح باعث می‌شود که از فضای مورد نظر به بهترین نحو ممکن استفاده شود و در صورت عدم رعایت آن موجب گنگی و سردرگمی مصرف‌کننده برای یافتن محصول مورد نظر می‌شود که در نتیجه خستگی و در ابعاد بالاتر باعث از دست دادن مشتری می‌شود. نتایجی که یک چیدمان صحیح دارد قابل توجه است و می‌توان از مهم‌ترین اثرات مثبت آن به بحث جلوگیری از بین رفتن تاریخ انقضا برای محصولات قدیمی‌تر دانست تا از پراکنندگی کالاهای تاریخ گذشته در بین محصولات جدید جلوگیری کرده و میزان کالاهای مرجوعی و ضایعات را کاهش یابد. در این مقاله قصد داریم به موضوع اصول چیدمان فروشگاه بپردازیم تا این بحث را گسترده‌تر بررسی کنیم.

اصول چیدمان فروشگاه

اهمیت چیدمان فروشگاه

نقش چیدمان فروشگاهی در رضایت مشتری و سهم بازار اهمیت بالایی دارد. با توجه به پیدایش ساختار جدید و فن‌آوری‌های به روز در بحث فروشگاهی، شدت رقابت بین دارندگان فروشگاه بالاتر رفته و هر کدام سعی در ایجاد تغییرات وسیع در مورد نیاز‌های مشتری و شناخت بیشتر این نیاز‌ها، به برنامه‌های بلندمدت و استراتژیک جدید روی آورده‌اند. نظم در چیدمان محصولات در کنار آرامشی که به مشتری می‌دهد، شوق خرید را بالاتر برده و باعث می‌شود مشتری زمان طولانی‌تری را در فروشگاه بگذراند.

اصول چیدمان فروشگاه

چیدمان اگر به نحوی بتواند بهره‌وری بیشتری برای فروشگاه داشته باشد، به راحتی مزیت‌های مهمی را برای فروشنده ایجاد می‌کند، تعامل بین فروشنده و مصرف‌کننده را اتفاق می‌دهد و سرعت خدمت‌رسانی را افزایش می‌دهد، باعث کنترل هزینه‌ها شده و میزان مفقودی یا دزدی کالا را کاهش می‌دهد و قابل توجه‌تر از آن‌ها جایگزینی محصولات به راحتی انجام می‌پذیرد. در ادامه به توضیح برخی از اصول چیدمان فروشگاه می‌پردازیم :

انقضای تاریخ محصول

در صورتی که تاریخ انقضای محصولی نزدیک‌تر باشد لازم است این محصول در ردیف‌های جلویی قفسه‌های فروشگاهی قرار گیرد تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر و میزان مرجوعی و ضایعات محصول کاهش یابد. این موضوع می‌تواند در بحث مزایای چیدمان صحیح قرار گیرد ولی از آنجایی که اهمیت این موضوع بالا است باید وجهی از اصول باشد که مبادا خطر آن جان کسی را تهدید کند.

دید کالا

از نظر مشتری، محصول باید قابل لمس و در دسترس دید باشد. این اصل باعث می‌شود تا مشتری از نزدیک اطلاعات محصول را پردازش کند و بر اساس ویژگی‌های کالا آن را انتخاب کند.

مقایسه محصولات مشابه

محصولات مشابه در کنار هم قرار گیرد تا مصرف‌کننده با مقایسه آن‌ها بتواند قدرت انتخابش را بالاتر ببرد، دقیق‌تر انتخاب کند و بتواند با استفاده از آن‌ها کالای بهتر را از کالای با کیفیت کمتر شناسایی کند.

نورپردازی جزیی از اصول چیدمان فروشگاه

نورپردازی و رنگ‌بندی فضای فروشگاه می‌تواند مشتری را مجاب کند تا در آرامش کامل محصول خود را انتخاب کند و زمان بیشتری را در آرامش به انتخاب کالا اختصاص دهد.

مزایای طراحی و چیدمان فروشگاهی

  • انتخاب آسان کالا برای مشتری
  • ایجاد سازماندهی در فروشگاه
  • تسهیل ارتباط بین مشتریان و فروشندگان
  • کاهش زمان خدمت فروشنده به مشتری
  • کاهش میزان مفقودی و دزدی کالا
  • روانتر شدن جریان ورود و خروج

تکنیک‌های اصول چیدمان فروشگاه

چیدمان در فروشگاه‌ها می‌تواند یک تکنیک روانشناسی باشد تا مشتری را ترغیب به خرید کند و این موضوع هیچ زمان تصادفی مطرح نمی‌شود. اختصاص فضای مناسب برای راهرو بین چیدمان هم راحتی رفت و آمد را برای مشتریان فراهم می‌کند و هم اگر چرخ‌های خرید در فروشگاه برای رفاه مشتریان باشد ، استفاده از آن‌ها در حرکت بین راه‌رو‌ها را آسان می‌سازد. از دیگر تکنیک‌های چیدمان می‌توان در مورد چیدمان میز چک اوت یا میز صندوق فروشگاهی و در نگاه کلی‌تر جداکردن درب‌های ورودی و خروجی پرداخت. این موضوع را اینطور نگاه کنیم که یک مشتری وارد فروشگاه شما می‌شود و در ابتدای فروشگاه، محصول مورد نیاز خود را یافته و در عین حال دنبال پرداخت مبلغ آن و خروج از فروشگاه شماست.

یکی از راه های موجود این است که شما مشتری را ترغیب به خرید دیگر مایحتاج مورد نیاز او کنید، این کار ساده، قرار‌ دادن صندوق فروشگاه در مکان خروج است. شاید بگویید این عمل تاثیری ندارد؛ اینطور نگاه کنید که مشتری برای رسیدن به درب خروج از میان قفسه‌ها و محصولات دیگر عبور می‌کند و ناخودآگاه احتیاجات خود را شناسایی می‌کند. در این حالت هم احتیاجات بیشتری از خود برطرف می‌کند و هم فروش شما را بالاتر می‌برد؛ این است تکنیک روانشناسی چیدمان؛ یا قراردادن مواد مصرفی روزانه مثل مواد فاسد شدنی در اخر فروشگاه که مشتری را از میان انبوه کالاهای دیگر عبور می‌دهد. این تکنیک روانشناسی می‌توانند تشخیص دهند که کدام قسمت مغرتان برای خرید کردن تصمیم‌گیرنده است! و مغزتان را برای خرید بیشتر آماده می‌کند.

ایجاد بنر‌های تخفیف یا محصولات جدید و ویژه برای مشتریان ثابت، احساس دلگرمی و پشتیبانی را به مشتری ارائه می‌دهد. این تکنیک در ذهنیت مشتری می‎ماند و همیشه به احساس خوبی که فروشگاه در ذهن او قرار داده فکر می‌کند.

به تکنیک‌های دیگر در این موضوع نگاهی اجمالی میندازیم :

  • استفاده از موسیقی مناسب در فضای فروشگاه
  • امکان تست برخی از محصولات
  • وجود تابلو راهنما در سطح فروشگاه
  • وجود افراد مجرب جهت مشاوره و راهنمایی
  • ایجاد هارمونی بین چیدمان و اجناس
  • ایجاد طبقه‌بندی‌های قیمتی برای کالاها
  • اختصاص دادن هر راهرو به محصولات مشابه
  • قراردادن محصولات با قیمت بالاتر در راستای دید مشتری یا بالای قفسه‌ها

اصول چیدمان فروشگاه

انتخاب تجهیزات فروشگاهی مناسب

این قضیه از آنجایی اهمیت دارد که انتخاب تجهیزات قروشگاهی مناسب براساس محیط مورد نظر شما می‌تواند اصول مناسبی برای چیدمان و عبور و مرور و در نتیجه استفاده درست از فضا را داشته باشد. استفاده از تجهیزات با جنس‌های بادوام و با کیفیت برای استفاده در سال‌های طولانی‌تر و طراحی مدرن آن‌ها می‌تواند خیال یک فروشنده را راحت کند. به هنگام استفاده از این تجهیزات توجه به مواردی مثل وزن قابل تحمل تجهیزات، شیوه‌ی نصب و بازکردن آن‌ها، جابه‌جایی آسان آن‌ها، رنگ‌بندی مناسب و تناسب آن با فروشگاه یا برند، اندازه مناسب تجهیزات برای دسترسی راحت‌تر مشتری به کالا‌ها، استفاده‌ی درست از قفسه‌ها برای کالاهای متناسب آن‌ها و دیگر موارد لازم است.

نتیجه‌گیری

امروزه تصمیم‌گیری در مورد تجهیز‌کردن فروشگاه‌ها به دلیل شناخت کم در مورد تجهیزات و وجود جنس‌های بی‌کیفیت کار بسیار دشواریست که وجود یک کارشناس با تجربه به شما در این تصمیم گیری کمک می‌کند. در این مقاله سعی شد تا جای ممکن شما را در مورد اصول چیدمان فروشگاه و تجهیز آن کمک کند. اهمیت چیدمان و تکنیک‌های قابل توجه در این موضوع بیان شد تا به راحتی بتوانید در مورد راه‌اندازی یک فروشگاه مدرن تصمیم‌گیری کنید. برای آشنایی بیشتر در خصوص این کار و تجهیزات فروشگاهی می‌توانید ما را دنبال کنید.