مقالات, تجهیزات فروشگاهی, قفسه‌بندی و طراحی

اهمیت قفسه‌بندی مناسب در فروشگاه‌ها

اهمیت قفسه‌بندی مناسب در فروشگاه‌ها

امروزه با افزایش رقابت در بازار، صاحبان مشاغل به ویژه مدیران فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌ها به خوبی می‌دانند که موفقیت در بازار پر رقیب، نه فقط در گرو نوع کالا عرضه شده، بلکه وابسته به عوامل دیگری است که در گذشته چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت. عواملی نظیر نوع قفسه بندی فروشگاه ، که به جرأت می‌توان گفت نقش قابل توجهی بر میزان مؤفقیت و فروش هر چه بیشتر فروشگاه ها دارد. در حقیقت یک چیدمان غلط و نامناسب نه تنها باعث سردرگمی مشتریان خواهد بود، بلکه با ساخت تصویری آشفته از محصولات، میل به خرید را نیز در مشتریان از بین خواهد برد. و اما آن‌چه که باید بدانید این است که یک چیدمان مناسب و تأثیرگذار مستلزم شناخت اصول و نکاتی در این زمینه است. به همین جهت در این مطلب ضمن بیان نکات مهم، شما را با اصول یک قفسه بندی صحیح و مناسب فروشگاه آشنا خواهیم کرد.

قفسه بندی فروشگاه

نکات مهم در چیدمان قفسه‌بندی فروشگاهی

بدون شک یکی از مشکلات عمده در بسیاری از فروشگاه‌ها، قفسه بندی غیر اصولی و چیدمان نامناسب محصولات در آن‌ها است. تصور کنید با اولین ورود مشتری به فروشگاه و روبرو شدن با یک قفسه بندی نامنظم و آشفته چه تصویری از فروشگاه شما در ذهن خریدار نقش خواهد بست. آن‌چه که واضح است چنین تصویر نامناسبی تأثیر منفی در ذهن او برای مراجعه مجدد به آن محیط خواهد گذاشت.

شما تنها با یک طراحی اصولی و چیدمان منظم، ضمن ایجاد فضایی ایده‌آل برای مشتریان و یک تصویرسازی مثبت برای آن‌ها، مقدمات بازدیدهای بعدی از فروشگاه و خرید مجدد آنان را فراهم کرده‌اید. اما برای رسیدن به این مقصود کافیست نکاتی را رعایت کنید که در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

دسته‌بندی بر اساس نوع کالا

اولین و مهمترین نکته در قفسه بندی فروشگاه به صورت اصولی، دسته بندی مناسب کالاها می‌باشد. به‌ طور مثال فرض کنید مشتریان با مراجعه به فروشگاه قصد خرید چند نوع حبوبات را دارند و به دلیل دسته بندی نامناسب اجباراً ناچارند به چند نقطه فروشگاه و قفسه های مختلف مراجعه کنند. در حالی که اصولاً باید مکانی مشخصاً به قفسه‌های حبوبات اختصاص داده می‌شد. این دسته بندی غیر اصولی نه تنها عامل سردرگمی مشتری و کلافه‌گی او خواهد شد، بلکه ضمن هدر دادن وقت او تجربه ای ناخوشایند از یک خرید نامناسب را برای او خواهد ساخت که نتیجه آن عدم مراجعه مجدد به آن جا خواهد بود.

بهترین راه قرار دادن کالاها بر اساس نوع و دسته‌بندی محصولات است. مثلاً اختصاص بخشی خاص به محصولات بهداشتی، و یا قرار دادن کنسروها در یک قسمت مشخص. با یک دسته‌بندی صحیح در واقع مشتری با مشاهده برندهای مختلف از یک محصول در یک بخش، حق انتخاب بیشتری داشته و قطعا بدون اتلاف وقت یک خرید لذتبخش را تجربه خواهد نمود.

استفاده از قفسه‌های میانی جهت کالاهای پر فروش

یکی از روش‌های مؤثر در جلب توجه مشتریان برای گذراندن وقت بیشتر در فضای فروشگاه، قرار دادن محصولات پر فروش در معرض دید آن‌ها در اولین نگاه است. و البته تأثیرگذارترین روش برای رسیدن به این هدف، چیدن محصولات پرطرفدار در قفسه‌های میانی فروشگاه می‌باشد. این به این دلیل است که قفسه‌های میانی به لحاظ دید در موقعیت بهتری قرار داشته و اصولاً بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. همچین این بخش از قفسه‌ها برای قرار دادن محصولاتی با ابعاد کوچک نیز گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود، زیرا چنین محصولاتی در قفسه‌های بالایی و یا پایینی به خوبی دیده نخواهند شد.

به یاد داشته باشید اگر در این بخش از قفسه‌بندی، از محصولات کم فروش و نه چندان کاربردی استفاده کنید، یقیناً خریدار توقف زیادی در فروشگاه نخواهد داشت!

استفاده از قفسه بندی فروشگاه در ابعاد استاندارد

فراموش نکنید استفاده از ابعاد مناسب قفسه بندی در فروشگاه نکته‌ای بسیار مهم و کلیدی است. اولین نکته توجه به ارتفاع مورد نیاز برای چیدمان محصولات، با توجه به نوع آن‌ها است. علاوه بر ارتفاع، عرض و طول قفسه با در نظر گرفتن فضایی که در آن نصب خواهد شد نیز بسیار اهمیت دارد. انتخاب ابعادی غیر استاندارد و نامناسب علاوه بر این که ظاهر نامرتبی را به نمایش خواهد گذاشت، باعث بر هم زدن نظم چیدمان شده و امکان استفاده بهینه از فضای موجود را از بین خواهد برد.

نصب اتیکت قیمت به روی قفسه بندی فروشگاه 

یکی از نکاتی که برای خریداران بسیار اهمیت دارد، خریدی مناسب با بودجه‌ای است که در نظر دارند. آن‌ها نیاز به دسترسی آسان به قیمت محصولات و مقایسه بین برندها و در نهایت انتخابی متناسب با وضعیت اقتصادی خود دارند. و این مستلزم وجود برچسب‌های قیمت‌گذاری بر روی قفسه بندی محصولات است. نبود اتیکت قیمت‌گذاری علاوه بر اینکه بسیار کلافه کننده خواهد بود، باعث مراجعه مکرر مشتریان به فروشنده‌ها و اتلاف وقت هر دو طرف خواهد شد. مطمئناً مشخص بودن قیمت‌ها، فضایی مناسب برای یک خرید آرامش بخش را برای مشتریان فراهم خواهد نمود، که این نکته ای بسیار مهم و قابل توجه است.

حداکثر استفاده از فضای موجود

همانطور که می‌دانید قفسه‌های فروشگاهی در انواع مختلف، از جمله قفسه بندی‌های یک طرفه و قفسه بندی‌های دو طرفه موجود می‌باشد. آن چه که مهم است انتخاب یکی از انواع قفسه بندی، متناسب با فضای فروشگاه و محل قرار گرفتن قفسه‌ها است. به عنوان مثال، قفسه‌های دو طرفه عموماً در بخش مرکزی فروشگاه و در قسمت وسط به کار برده می‌شود. و یا قفسه بندی‌های گرد که در بخش‌هایی که فضا به اندازه کافی موجود نیست گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود. و اما به یاد داشته باشید رعایت فاصله مناسب مابین قفسه‌ها نیز نکته بسیار مهمی است. یک فاصله بندی نامناسب باعث ایجاد اختلال در تردد مشتریان خواهد شد و احتمال برخورد و سقوط اجناس در این شرایط وجود خواهد داشت. پس یک طراحی با دقت بالا، جهت تعیین محل قرار گرفتن قفسه بندی‌ها، به شما در استفاده‌ای بهینه از فضایی که در دسترس دارید بسیار کمک خواهد کرد.

چیدمان منظم کالا در قفسه‌ها

مطمئنا به خوبی می‌دانید یک چیدمان منظم در قفسه بندی فروشگاه، تا چه حد می تواند تأثیر مثبتی بر نگاه مشتریان به محیط کسب و کار شما داشته باشد. نظم و ترتیب و ایجاد ظاهری خوشایند جهت نمایش محصولات، علاوه بر به وجود آوردن حسی دلپذیر در خریداران، به آن‌ها کمک خواهد کرد تا در زمانی کوتاه و به راحتی به محصولات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. شک نکنید که یک چیدمان درهم و نامرتب آن‌ها را از خرید منصرف کرده و به این ترتیب علاقه‌ای به مراجعه مجدد به فروشگاه نخواهند داشت.

نتیجه حاصل از یک چیدمان اصولی در قفسه بندی فروشگاه

آن‌چه که واضح است، توجه به طراحی مناسب قفسه بندی و صرف زمان برای یک چیدمان اصولی، می‌تواند یکی از رازهای مؤفقیت در کسب و کار شما باشد. شما با در نظر گرفتن نکات مهم در چیدمان قفسه بندی‌ها، می‌توانید با در دسترس قرار دادن محصولات به بهترین شکل ممکن، علاوه بر جلب رضایت مشتریان، به افزایش میزان فروش و سودآوری هرچه بیشتر خود کمک کنید.

پس فراموش نکنید مؤفقیت شما در گرو یک طراحی حرفه‌ای و استفاده از قفسه بندی‌ای مناسب است! و همچنین جهت خرید قفسه فروشگاهی یا مشاوره در این حوزه کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند. با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *