کولر و چیلر

اسیدشویی چیلر

همه چیز درباره اسید شویی چیلر
لطفا امتیاز دهید

یکی از مهم‌ترین اقدامات سرویس چیلر برای بهبود عملکرد و افزایش راندمان و انتقال حرارت در مبدل‌های حرارتی اسید شویی چیلر است. در این مقاله از دی کول صفر تا صد اسید شویی چیلر را به شما شرح می‌دهیم.

  رسوب

رسوب از نمک‌هایی مثل کلسیم، سدیم و منیزیم تشکیل‌شده است. زمانی که این نمک‌ها در معرض دما و آب قرار میگیرند، عمل رسوب گذاری را شروع میکنند. این رسوب‌ها مانند یک عایق عمل می‌کنند که در چیلر  مانع انتقال حرارت می‌شود. علاوه بر این عایق ایجادشده موجب کم شدن سطح مقطع لوله‌ها می‌شود.

در چیلر رسوب گذاری یک امر کاملاً عادی است. در چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی در آب کندانس عمل رسوب گذاری انجام می‌شود و در نهایت رسوب های ایجادشده در لوله‌ها و مبدل‌های حرارتی نشست می‌کنند. رسوب‌ها در چیلرهای جذبی در قسمت کندانسور باقی می مانند و زمانی که این رسوب‌ها داخل لوله‌ها می‌مانند انتقال حرارت کم می‌شود و مقدار خوردگی افزایش می‌یابد.

مهم‌ترین نشانه آن کم شدن مقدار جذب در ابزوربر، افزایش سطح مبرد در اپراتور و درنهایت کم شدن ظرفیت چیلر است. به همین خاطر برای سرویس چیلر باید هر سال لوله های ابزوربر و کندانسور بازشوند و اگر نیاز به اسید شویی دارند فرایند اسید شویی شود.

 رسوب گذاری چیلر ها

آب خنک رسوب گذاری در چیلر های تراکمی‌ها کندانسور را درگیر نمی‌کند. زمانی که رسوب اتفاق می‌افتد فشار دیس شارژ بالا می‌رود و این باعث متوقف شدن عملکرد چیلر می‌شود. افزایش فشار ظرفیت دستگاه را به‌شدت کم می‌کند و دمای چیلر را بالا می‌برد و درنهایت موجب سوختن الکتروموتور کمپرسور و شکستن سوپاپ‌های کمپرسور می‌شود.

برای اسید شویی چیلر باید هرسال درب ابتدایی و انتهای کندانسور را باز کنید و رسوب لوله‌ها را با اسید شویی از بین ببرید. در سالهای اخیر به خاطر شرایط آب و هوایی نامناسب رسوب‌ها  به‌صورت گل‌ولای هستند؛ زیرا آب‌وهوا باعث می‌شود که گردوخاک وارد مدار خنک‌کننده گردد و عملکرد دستگاه را دچار اختلال کند. برای تمیز کردن گل‌ولای چیلر باید از برس سیمی مخصوص استفاده کنید.

اما اگر رسوبات شامل کلسیم، زنگ آهن و منیزیم بودند و رنگ سفید و خاکستری داشتند باید آن را به وسیله واکنش‌های این رسوبات که اسید است از بین ببرید، به این فرآیند اسید شویی چیلر می‌گویند.

 اسید دی اسکلر

‏اسید دی اسکلر رسوب‌زدا یک محلول شیمیایی است که برای رسوب‌زدایی در تأسیسات سرمایشی و گرمایشی مورداستفاده قرار می گیر.  این رسوب‌ها به صورتی کاملاً غیرقابل‌حل سطح مبدل‌ها را تمیز می‌کنند. این رسوب‌ها تشکیل‌شده از نمک‌های کربنات، کلسیم و منیزیم هستند.

فرآیند اسید شویی چیلر

برای اسید شویی چیلر از اسید هیدروکلریک و سولفامیک استفاده می کنند. همان‌طور که می‌دانید اسید یک ماده خورنده برای فلزات از جنس مس است. برای همین در فرآیند اسید شویی چیلر باید از اسید با اینهبیتور  مناسب براب لوله‌های مسی استفاده کرد. اینهبیتور یا باز خورنده ماده‌ای است که در اسید شویی چیلر در کنار اسید مورد استفاده قرار می‌گیرد و از خوردگی و انجام واکنش‌های شیمیایی و سوراخ شدن لوله جلوگیری می‌کند. اگر اسید از اینهستور کافی برخوردار نباشد رنگ لوله‌های مسی چیلر کبود می‌شود. فقط به این نکته توجه داشته باشید که در اسید شویی چیلر باید شیرهای ورود و خروج کندانسور به‌صورت کامل بسته باشد.

برای اسید شویی چیلر باید اسید را از شرکت‌های معتبر خریداری کنید؛ زیرا باید اسیدی که تهیه می‌کنید از کیفیت بالا و درصد غلظت خوب و اینهستور کافی برخوردار باشد. برای اسید شویی ابتدا سر و ته کندانسور  را بازکنید و میزان رسوب گذاری را بررسی کنید. اگر لوله‌ها دچار انسداد باشد با یک میله فلزی از جنس برنج رسوب‌ها را از لوله‌ها خارج کنید و انسداد را برطرف کنید تا بتوانید اسید شویی چیلر را شروع کنید.

اگر از میله فلزی نامناسب و نوک تیز استفاده کنید به‌احتمال‌زیاد به لوله‌ها آسیب میرسد. بعد از اینکه لوله های کندانسور تمیز شد ابتدا وانت‌های لوله‌های کندان سور را ببندید و فرایند اسید شویی را آغاز کنید. برای اسید شویی چیلر همان ابتدا آب مبرد را خالی کنید. سپس به کمک بشکه پلاستیکی و پمپ اسید شویی و شلنگ‌هایی که به ابتدا و انتهای کندانسور وصل کرده اید اسید شویی را آغاز کنید. اتصالاتی که در مدار اسیدی استفاده می‌کنید باید از جنس تفلون باشند تا موقع اسید شویی خورده نشوند. حتماً بررسی کنید که جریان اسید بر خلاف جریان معمول آب کندانسور باشد.

نکات ایمنی در اسید شویی چیلر

اسید در واکنش با رسوب حباب و لرزش شدید در شلنگ و مدار تولید می کند؛ به همین خاطر باید اتصالات را محکم ببندید.  در فرآیند اسید شویی چیلر حتماً از ماسک، لباس و کفش مناسب استفاده کنید.

اگر اسید  جایی از بدن شما ریخته شد حتماً آن را با آب زیاد شستشو دهید.

آب با اسید واکنش نشان می دهد به همین خاطر باید اسید را به آب اضافه کنید.

مقدار اسید برای اسید شویی چیلر باید با توجه به حجم کل مقدار کندانسور بشکه و شیلنگ‌های مدار اسید شویی تخمین گردند.

در اسید شویی بر روی چیلر مقدار زیادی کف مشاهده می کنید، اگر بعد از گذر زمان دیگر کف ها را مشاهده نکردید دو دلیل دارد: دلیل اول اینکه چیلر شما هیچ رسوبی ندارد و کاملاً تمیز شده است. دلیل دوم اینکه از سید کاملاً خنثی‌شده و دیگر خاصیت اسیدی ندارد. برای اینکه این مورد را تست کنید مجدد مقداری اسید با آب اضافه کنید و چیلر را شست‌وشو دهید. اگر مجدد کف تولید شد پس کندانسور هنوز رسوب دارد و باید بازهم به اسید شویی ادامه دهید. اما اگر دیگر چیلر دچار کم نشد یعنی کندانسور تمیز است.

بعد از اسید شویی باید اثرات اسید شویی را از بین ببرید؛ برای این کار مدار کندانسور را به کمک آب شستشو دهید. در آخر پس از آب باید مجدد با سود سوز آور هم کندانسور را بشویید. سود سوزآور ماده قلیایی است که برای خنثی  کردن اسید مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این خاصیت چربی زدایی دارد و اگر بر روی چیلر آلودگی و چربی مانده باشد آنرا به صورت کامل تمیز میکند.

برای اسید شویی چیلر از پمپی استفاده کنید که تیغه غیر فلزی داشته باشد. همانطور که گفتیم اسید بسیار خورنده است به همین خاطر اسید را وارد لوله کشی فاضلاب نکنید زیرا به آن آسیب می‌رساند.

شستشوی چیلر حتماً باید توسط متخصص انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *