طراحی چیدمان و قفسه بندی

آشنایی با 5 نوع قفسه و کاربرد آنها

آشنایی با 5 نوع قفسه و کاربرد آنها
امتیاز دهید

قفسه یا گنجه نوعی کابینت است، که اغلب از چوب ساخته شده و در خانه‌ها برای نگهداری ظروف در مقابل آلودگی و گرد و غبار استفاده می‌شود. تاریخچه استفاده از انواع قفسه به قرون وسطی بر می‌گردد. کابینت‌ها در سایزهای مختلف و جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام از آنها محاسنی دارند. قفسه‌ها جهت نگهداری و انبار ملزومات، ابزارآلات، قطعات یدکی و سایر اقلام در انبارها، انباری‌های منازل، فروشگاه‌‌ها و مغازه‌ها، سالن‌ها و مجموعه‌های اداری و بایگانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از انواع بسیار پرمصرف قفسه‌ها، قفسه فروشگاهی است؛ حتما کاربرد زیاد این نوع از قفسه ها را در فروشگاه‎‌ها برای دسترسی بهتر مشتریان دیده‌اید. علاوه بر آن، نوع قفسه بندی آنها نیز بر میزان فروش تاثیرگذار است.

این نوع کابینت‌ها در اندازه‌‌ها و رنگ‌های مختلف ساخته می‌شوند و قابلیت دسترسی آسان به کالا را دارند. به خاطر وجود امکان نصب پلکان، نرده، راهرو و بالابر طرفداران بسیاری در مشاغل مختلف دارند و به دلیل نصب سریع و آسان و قابلیت کاهش یا افزایش ارتفاع و تعداد طبقات امروزه جایگاه ویژه‌ای در فروشگاه‌ها و مکان‌های مختلف دارند. با انواع قفسه و کاربرد آنها در ادامه آشنا می‌شویم.

قفسه کتابخانه

در زمان انتخاب کتابخانه، قفسه بندی مهمترین جنبه آن خواهد بود. رنگ و سبک آن نقش مهمی در تنظیم سبک دکوراسیون اتاق خواهد داشت. بیشتر کتابخانه‌های خانگی مدرن برای داشتن ظاهری روشن و براق، به مدل‌های سفید ساده تکیه می‌کنند. اگر می‌خواهید یک اتاق کلاسیک و پیچیده‌تر ایجاد کنید، به دنبال لکه‌های تیره‌تر چوب طبیعی باشید. همچنین می‌توانید در مورد قرار دادن وسایلی همانند عکس خانوادگی و قطعات تزئینی بر روی کتابخانه خود نیز فکر کنید.

این مورد خیلی به سبک شخصی شما و نوع کتابخانه‌ای که می‌خواهید ایجاد کنید بستگی دارد. مهم نیست که چه مدلی از کتابخانه را برای نصب انتخاب می‌کنید، حتماً آن را قوی و محکم بسازید تا توان تحمل وزن کتاب‌ها را داشته باشد. به دنبال تهیه بهترین قفسه‌بندی کتابخانه باشید، زیرا سرمایه‌گذاری اصلی شما هستند. گزینه‌های ارزان‌تر می‌توانند با گذشت زمان شروع به خراب شدن کنند و نیاز به تعویض داشته باشند.

کتابخانه

قفسه آشپزخانه

انواع قفسه در آشپزخانه باید خیلی دقیق و با نقشه‌ریزی درست طراحی شوند، تنها در این صورت است که ظاهری الهام‌بخش و شیک در آشپزخانه به وجود می‌آید. مسئله مهم نوع تزیین و چیدمان روی آنهاست که تاثیر زیادی بروی نمای ظاهری می‌گذارد، مثلا خانه‌دارهای خوش‌ذوق می‌توانند با چیدن ادویه‌جات و ظروف رنگارنگ روی این کابینت‌ها، ذوق هنری خود را به دیگران نشان بدهند. البته موضوع فقط چینش روی قفسه‌ها نیست، خود قفسه‌ها نیز می‌توانند طرحی جالب و چشمگیر داشته باشند. مانند قفسه‌های جئومتریک یا هندسی که برای طراحی مدل آشپزخانه گزینه‌ای عالی محسوب می‌شوند.

فرقی ندارد آشپزخانه شما کوچک یا بزرگ، عریض یا طویل باشد. در هر صورت هر کدبانویی برای زیباتر جلوه کردن، کارآرایی و انضباط در آشپزخانه به وجود کابینت و قفسه‌های دیواری نیاز دارد.

آشپزخانه

کابینت اداری

افرادی که به دنبال به وجود آوردن محیط های مدرن و شیک در محیط کاری خود می‌گردند، توجه ویژه‌ای به دکوراسیون داخلی دارند. یکی از موارد اصلی سفارش و ایجاد کتابخانه‌های اداری، مواد و طرح کتابخانه می‌باشد که با توجه به کاربردی که در محیط اداری دارند در جای مخصوص به خود قرار می‌گیرند. کتابخانه‌های اداری با توجه به وسایل و موادی که قرار است در خود جای دهند، دارای ابعاد و اندازه‌های گوناگونی هستند. کتابخانه اداری را می‌توان به دیوار نصب کرد و یا در برخی موارد در کنار میز اداری بر روی زمین قرار داد.

یکی از نکاتی که می‌بایستی در طراحی کتابخانه‌های اداری، مورد توجه قرار دهیم، مقاومت و استحکام قفسه‌های کتابخانه اداری، برای متحمل شدن وزن‌های بالا و سنگین می‌باشد. در برخی از اداره‌ها در قفسه‌های کتابخانه اداری، مجسمه، تندیس و لوگوهای مخصوص اداره و خیلی دیگر از اشیای سنگین گذاشته می‌شود که در صورت مرغوب نبودن متریال به کار رفته در طراحی کتابخانه‌های اداری، کتابخانه دچار مشکل می‌شود و احتمال ریزش قفسه‌ها بالا می‌رود.

اداری

قفسه فروشگاهی

امروزه اصلی‌ترین عامل نظم‌دهنده در فروشگاه و مراکز خرید، قفسه بندی فروشگاه است. نوع فلزی این قفسه‌ها، به دلیل پیشرفت تکنولوژی و طراحی‌های متنوع در خصوص ساخت قفسه، نسبت به جنس پلاستیکی و چوبی آن بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و خواهان بیشتری دارد؛ از این جهت که نوع چوبی آن پس از مدتی پوسیده شده و حتی ممکن است توسط موریانه خورده شده و بوی بدی ایجاد کند.

نوع پلاستیکی آن نیز استحکام لازم را نداشته و در اثر فشار کالاها، احتمال شکستگی آن بالا می‌رود؛ از این رو بهترین گزینه همان قفسه فلزی است که قدرت و مقاومت بسیار بالا در مقابل رطوبت، ضربه و فشار دارد و به همین دلیل، امنیت اجناس و کالاها تامین شده و خسارت‌های فروشگاه را به حداقل می‌رساند.

قفسه‌ها علاوه بر نظم دادن به فروشگاه، محصولات را به دید مشتری می‌گذارد و با این روش مشتری را به خرید بیشتر نیز ترغیب می‌کند. فرقی نمی‌کند سوپرمارکت دارید یا هایپرمارکت! انتخاب و خرید قفسه سوپرمارکت، یکی از قسمت‌های مهم چیدمان مغازه شما به‌شما می‌آید.

فروشگاهی

قفسه داروخانه

چون داروخانه‌ها مکان‌هایی هستند که به طور مستقیم با سلامت و بهداشت سر و کار دارند، داشتن دکوراسیون و چیدمانی مناسب که حس تمیزی و بهداشت را به مشتریان القا کند، نکته‌ای بسیار مهم است. دو فاکتور بسیار مهمی که در دکوراسیون داروخانه همیشه مورد سنجش بوده است یکی رنگ و دیگری قفسه‌بندی و چیدمان محصولات است.

استفاده از رنگ‌های روشن به خصوص سفید همیشه تداعی‌کننده تمیزی و پاکی است و مطمئنا بهترین گزینه رنگ سفید است چون به راحتی با دیگر رنگ‌ها هم قابل ترکیب است.

در قفسه‌بندی این نکته را توجه کنید که باید قفسه‌ها طوری تعبیه شده باشند که عرض و پهنای زیادی نداشته باشند و بیشتر داروها دم دست باشند و هیچ دارویی پشت داروی دیگری پنهان نشده باشد. این کار موجب می‌شود که دسترسی آسان کارکنان به داروها زمان رسیدن مواد تجویز شده به بیمار را به حداقل برساند. یکی از نکاتی که در بیشتر داروخانه‌های خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از رنگ بندی جدای انواع قفسه ها برای جدا کردن بخش‌های مختلف و طبقه‌بندی داروهاست.

انواع قفسه داروخانه

و در آخر بهتر است بدانید

قفسه در زندگی امروزه اهمیت زیادی دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم، در طراحی آن دقت زیادی داشته باشید. در ارتفاع‌ها و اندازه‌های انواع قفسه‌ ها بسیار دقیق عمل کنید. رنگ، جنس و حتی شیب قفسه باید کاملا استاندارد و مطابق با نیاز شما انتخاب شود. اگر در انتخاب و خرید انواع قفسه فروشگاهی خود از مشاوران تخصصی این حوزه استفاده کنید قطعا انتخاب بهتری خواهید داشت. برای مشاوره می توانید با گروه صنعتی دی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *