انواع کمپرسور های مختلف

کمپرسور

کمپرسور ها ازجمله وسایل مکانیکی هستند که امروزه در کار های ساختمانی و مکانیکی بسیار کاربـرد دارد و در انواع مدل های مختلف ساخته و به بازار های فروش عرضه ، میشود و یکی از وظایف مهم آن میـشود به فشرده کردن سیالات تراکم پذیر اشاره کرد و این تراکم پذیری به وسیله کمپرسـور انجام میشود . باید گفته شود که کمپرسور ها در اندازه ها و کار های واحدی ساخته نمیشوند، بلکه در اندازه ها متناسب با نوع کاری که انجام میدهند بسیار فرق دارد و در حالت جامع تر مستوان گفته شود که در بـرخی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، کمپرسورها وـسایلی هستند، که توسط آن‌ها هوا فشرده شده، و سپس به سمت قسمت احتراق فرستاده می‌شود. از کمپرسورها برای فشرده کردن گازها استفاده می‌شود. در حقیقت کمپرسورها وسایلی هستند، که با صرف انرژی مکانیکی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده و سپس آن را فشرده می‌سازند. و طی انجام این فعالیت در اثر تغیرات در دما ایجاد میشود و دمای گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش می‌یابد به این صورت است که کمپرسور کار خود را انجام میدهد. معمولاً گاز پر فشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیستم خنک‌کننده عبور می‌دهند و این کار طی زمانی کم، انجام میشود تا دمای گاز دوباره به حد معمولی بازگردد.

انواع کمپرسور :

امروزه با پیشرفت تکنولوژی کمپرسور ها در کار های زیاد تری مورد استفاده قرار گرفتند و به دلیل تنوع در کار هایی که انجام میدهند در فعالیت غیر سازه ای نیز کاربرد دارند انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شده‌اند. بد نیست بدانید که حتی پمپآکواریوم که برای وارد کردن هوا به آکواریوم ماهی‌ها استفاده می‌شود نیز یک نوع کمپرسور است.

کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند. دسته‌بندی‌های گوناگون، کمپرسورها را بر پایه:

ــ ویژگی‌های

ــ قدرت مکانیکی

ــ نوع کار

ــ متد اندازه

نکته :

درواقع کمپرسور یک دستگاه مکانیکی است که فشار حجم گاز راکاهش می دهد و جالب اینجاست که یک کمپرسور هوا نوع خاصی از کمپرسور گاز است کمپرسورها شبیه به پمپ هستند :

ـ هر دو فشار سیال راافزایش می دهند.

ـ و هر دو می توانند مایع را از طریق یکلوله حمل کنند و همانطور که گازها فشرده می شوند، کمپرسور همچنین حجم گاز را کاهش می دهد. مایعات نسبتا ناپایدار هستند در حالی که برخی می توانند فشرده شوند، عمل اصلی یک پمپ فشار دادن و حمل مایعات است.

جابجایی :

یک کمپرسور جابجایی مثبت یک سیستم است که هوا را با جابجایی یک پیوند مکانیکی کاهش حجم را فشرده می کند (از آنجا که کاهش حجم به دلیل پیستون در ترمودینامیک به عنوان جابجایی مثبت پیستون در نظر گرفته می شود از پیستون هایی که توسط میل لنگ هدایت می شوند استفاده می کنند. آنها می توانند یا ثابت یا قابل حمل باشند، می توانند تک و یا چند مرحله ای باشند و می توانند توسط موتورهای الکتریکی یا موتورهای احتراق داخلی رانده شوند.کمپرسورهای کوچک مجزا از ۵ تا ۳۰ اسب بخار (اسب بخار) معمولا در برنامه های خودرو دیده می شوند.

روند ساخت :

معمولا برای وظیفه متناوب است. کمپرسورهای بزرگتر که بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار (۷۵۰ کیلو وات) هستند، معمولا در کاربردهای صنعتی و نفتی یافت می شوند. فشار تخلیهمی تواند از فشار کم به فشار بسیار بالا باشد. در برخی از برنامه های کاربردی مانند فشرده سازی هوا، کمپرسورهای دو مرحله ای چند مرحله ای گفته می شود که کارآمدترین کمپرسورهای موجود هستند و به طور معمول بزرگتر و هزینه بیشتری نسبت به واحد های مشابه دوار است. نوع دیگری از کمپرسور مجاور، که معمولا در سیستم های تهویه هوا کابین خودرو استفاده می شود، کمپرسور سوپاپ سوپاپ است که از پیستون هایی که توسط یک صفحه ی کشویی نصب شده بر روی شفت منتقل می شود.

نکته کمپرسور دوار :

کمپرسورهای دوار پیچ دو پیچ دو طرفه دوار پیچ خورده ای را برای جابجایی گاز به فضای کوچکتر استفاده می کنند.این معمولا برای عملیات مداوم در برنامه های تجاری و صنعتی استفاده می شود و ممکن است بصورت ثابت یا قابل حمل باشد. کاربرد آنها می تواند از ۳ اسب بخار (۲٫۲ کیلو وات) تا بیش از ۱۲۰۰ اسب بخار (۸۹۰ کیلووات) و از فشار کم به فشار متوسط ​ باشد.

طبقه بندی های کمپرسور پیچ دوار بر اساس مراحل؛

روش های خنک کننده و انواع درایو ها در میان دیگران متفاوت است. کمپرسورهای پیچشی روتاری به طور تجاری در روغن سیلاب، آب سیلاب و نوع خشک تولید می شود.کارایی کمپرسورهای دوار به خشک کن هوا بستگی دارد،
و انتخاب خشک کن هوا همیشه ۱٫۵ بار تحویل حجم کمپرسور است.
کمپرسورهای توربین روتاری شامل یک روتور با تعدادی تیغه ای است که در شاخه های شعاعی در روتور وارد شده اند. روتور در یک مسکن بزرگتر که به صورت دایره ای یا شکل پیچیده تر است، روی آن قرار می گیرد. همانطور که روتور چرخش می دهد، تیغه ها در داخل و خارج از اسلات قرار می گیرند و با دیوار بیرونی مسکن تماس می گیرند. بنابراین، مجموعه ای از افزایش و کاهش حجم توسط پره های چرخشی ایجاد می شود. کمپرسورهای روتور فنری، با کمپرسورهای پیستونی یکی از قدیمی ترین فن آوری های کمپرسور هستند با اتصالات پورت مناسب، دستگاه ها ممکن است یک کمپرسور یا یک پمپ خلاء باشند. آنها می توانند یا ثابت یا قابل حمل باشند، می توانند تک و یا چند مرحله ای باشند و می توانند توسط موتورهای الکتریکی یا موتورهای احتراق داخلی رانده شوند. ماشین آلات بادی خشک در فشارهای نسبتا کم (به عنوان مثال ۲ بار یا ۲۰۰ کیلو وات Psi یا ۲۹ اسب بخار) برای انتقال مواد فله استفاده می شوند، در حالی که ماشین های تزریق نفت دارای کارایی حجمی لازم برای رسیدن به فشار تا حدود ۱۳ بار (۱،۳۰۰ کیلو وات ۱۹۰ پوند) در یک مرحله. یک کمپرسور توربین دوار به خوبی برای درایو موتور الکتریکی مناسب است و در عملیات نسبت به کمپرسور پیستونی معادل است.
کمپرسورهای پره ای روتاری می توانند کارایی مکانیکی حدود ۹۰٪ داشته باشند.

کمپرسور اسکرول :

همچنین به عنوان پمپ اسکرول شناخته شده و پمپ خلاء شناور شناخته می شود ، از دو چشمه ای شبیه به هم چسبی استفاده می کند تا مایع ها و مایعات را فشرده یا فشرده کند. هندسه هندسه ممکن استپیچیده ، مارپیچی archimedean یا منحنی های ترکیبی باشد. آنها کارآمدتر، بی سر و صدا و قابل اعتمادتر از انواع دیگر کمپرسورها در محدوده حجم پایین عمل می کنند.اغلب یکی از اسکرولها ثابت می شود، در حالی که مدارهای دیگر به طور غیر منتظره بدون چرخش، به دام انداختن و پمپ کردن یا فشردن جابجایی مایع بین اسکرول ها این کمپرسورها با توجه به حجم حداقل فاصله بین اسکرول ثابت و اسکرول چرخشی، بازده حجم بسیار بالادارند .

دیدگاه‌ها ۰

*
*